Sähköurheiluauto jatkoon tuotekehityskilpailussa New Yorkissa

21.10.2009

Metropolian ERA-sähköauto on hyväksytty jatkoon kansainvälisessä Progressive Insurance Automotive X PRIZE -kilpailussa. Kilpailun järjestävä X PRIZE Foundation julkisti eilen 19.10.2009 New Yorkissa ympäristöystävällisten ja energiatehokkaiden autojen kilpailuun osallistuvat joukkueet. Jatkoon pääsi 43 kilpailutiimiä alkuperäisestä 97 tiimin joukosta.

Seuraavaksi autot osallistuvat karsintakilpailuun joka alkaa Michiganissa ensi keväänä. Loppukilpailu järjestetään heinä-elokuussa ja voittajat julkistetaan syyskuussa 2010. Kilpailussa on kolme eri sarjaa, joiden rahapalkintona on yhteensä 10 miljoonaa dollaria.

Yhdysvaltalaisen X PRIZE-säätiön tavoitteena on kannustaa autojen tuotekehitystä energia- ja ympäristöystävällisiin vaihtoehtoihin ja edistää näiden päätymistä sarjatuotantoon ja kuluttajien saataville.

Suomalainen ERA on täysverinen urheiluauto, jonka ominaisuuksiin kuuluvat myös erittäin alhainen energiankulutus ja nollapäästöt. Autossa on hyödynnetty Suomessa kehitettyjä sähkömoottoreita ja tehoelektroniikkaa. Metropolian kilpailutiimi uskoo, että auto edustaa myös muotoilultaan tulevaisuuden ajoneuvoa.

- ERA-sähköauton nimi tulee englanninkielestä Electric RaceAbout, ja sen suunnittelun taustalla on ollut tarkoitus aloittaa auton luominen tyhjältä pöydältä uusimpien sähkövoimalähteiden ja akkuteknologioiden tuomien mahdollisuuksien avulla. ERA on lisäksi yksi harvoja X PRIZE -kilpailijoita Euroopasta ja ainoa skandinaviasta ja näin ollen erinomainen näyte suomalaisesta osaamisesta, kertoo projektin vetäjä, Metropolian autoelektroniikan lehtori Sami Ruotsalainen.

Yksi projektin tavoitteesta onkin ollut osaltaan osoittaa, että sähköauto alkaa olla varteenotettava vaihtoehto polttomoottoriautoille. ERA on valmistajista riippumaton, pääasiassa suomalaista osaamista sisältävä hanke, jossa eri toimijoilla on ollut mahdollisuus tutkia, kokeilla ja demonstroida osaamistaan toimivassa ajoneuvokokonaisuudessa, ja samalla kehittää autoinsinöörialan osaamista Suomessa.

Miten opiskelijat ovat käytännössä olleet mukana hankkeessa?

Opiskelijat ovat tehneet suurimman osan suunnittelutyöstä, sekä myös valmistaneet suunnittelemansa osat, rakenteet tai ohjelmat. Varkaudesta kotoisin oleva Eero Korhonen opiskelee neljättä vuotta Metropoliassa ja on ollut mukana projektissa alusta lähtien.

- Palkitsevinta tässä hankkeessa on ollut mahdollisuus olla mukana alusta saakka auton rakentamisen eri vaiheissa. Rima on meillä korkealla, haluamme tehdä kaiken mahdollisimman laadukkaasti ja se vaatinut usein paljon työtä, jotta kaikki osat on saatu toimimaan yhteen juuri haluamallamme tavalla, kuvaa Eero hankkeen eri vaiheita.

Seuraavaksi on edessä moottorien ja kompontenttien asennusta, maalausta ja verhoilua. Testiajoon auto pääsee ensimmäisiä kertoja helmikuussa ja näin valmistautuminen Michiganin kilpailuun alkaa.

Sähköautoista merkittävä vientiteollisuuden toimiala?

Auton suunnittelun taustalla on Metropolian lisäksi Lahden ammattikorkeakoulun Muotoilu- ja taideinstituutti, Lappeenrannan Teknillinen Yliopisto sekä kymmeniä yhteistyöyrityksiä.

Hanke osallistuu myös VTT:n käynnistämään viisivuotiseseen TransEco-tutkimusohjelmaan, jossa kehitetään tieliikenteen energiankäytöä ja päästöjä vähentävää teknologiaa ja kaupallistetaan kehitystyön tuloksia. Merkittävää on myös sähkö- ja hybridiautoihin liittyvän teknologian kehittäminen.

Yksi ERA sähköautohankkeen yhteistyökumppaneista on Valmet Automotive.

- Tämän tyyppiset projektit ovat erinomainen tapa valmentaa opiskelijoita tuleviin tehtäviinsä työelämässä. Myös Valmet Automotivelle on sijoittunut opintojensa aikana näissä projekteissa pätevöityneitä insinöörejä, kertoo projektipäällikkö Markus Hirvonen Valmet Automotivesta.

- Sähköajoneuvot Suomessa -työryhmä totesi mietinnössään kesällä, että sähköajoneuvoista voi jo kymmenen vuoden sisällä muodostua merkittävä vientiteollisuuden toimiala Suomeen. Tämä vaatii paljon sähköajoneuvojen suunnitteluun ja valmistukseen sekä niiden komponentteihin ja ohjelmistoihin perehtyneitä tekniikan osaajia, jatkaa Hirvonen.

Hän näkee, että Suomella on mahdollisuus päästä sähköautomaiden eturiviin, koska täällä on paljon alan yrityksiä ja osaamista sekä sähköautojen lataukseen valmista infrastruktuuria. Tämä edellyttää kuitenkin nopeutta ja ketteryyttä sekä myös julkisen vallan toimia alan kehityksen tukemiseksi ja sähköautojen osuuden kasvattamiseksi liikenteessä.

Lisätietoja

Era-projektin sivut

Progressive Automotive X PRIZE

Auto- ja kuljetustekniikan koulutusohjelma

Lahden ammattikorkeakoulun Muotoilu ja taideinstituutti

Lappeenrannan teknillinen yliopisto


TransEco -tutkimusohjelma

Valmet Automotive

Projektin johtaja Sami Ruotsalainen, etunimi.sukunimi@metropolia.fi


Tilinpäätös 2017: Yhteistyön ja uudistumisen kautta kasvuun

19.04.2018

Vuonna 2017 Metropolia jatkoi tavoitteellisesti strategian toteuttamista päämääränä uudistuminen, keskittyminen ja kasvu.
Vuosi oli vahvaa uudistumisen aikaa. Teimme kunnianhimoista työtä erityisesti toimintakulttuurimme ja henkilöstön digipedagogii...

Lue lisää

Kulttuurituotannon kevätseminaarissa opinnäytetyöt vastasivat muutoksen haasteisiin

18.04.2018

Metropolia Ammattikorkeakoulu ja Humanistinen ammattikorkeakoulu (Humak) järjestivät 5.-6.4. yhdessä toista kertaa kevätseminaarin nimeltään Kulttuuri – Aukene!
Humakin auditoriossa pidetyssä seminaarissa syvennyttiin kulttuurialan nykyhetken haasteisiin ja ...

Lue lisää

Arabia135:n kampus luovutettiin Metropolian käyttöön

17.04.2018

Metropolian toimintojen keskittämisessä neljälle kampukselle saavutettiin iso etappi. Projektijohtaja Simo Hoikkala vastaanotti Metropolian Arabian kampuksen Arabia135:n uudet tilat rakennuttaja Keskinäinen Työeläkevakuutusyhtiö Varmalta 16. huhtikuuta.
Arabian pe...

Lue lisää

Yhteistyöllä tulevaisuuden tekijöitä Pilke päiväkodeille

17.04.2018

Pilke päiväkodit Oy ja Metropolia ovat solmineet työelämäyhteistyösopimuksen 16.4.2018. Laaja-alaisella ja syvemmällä yhteistyöllä molempien osapuolten toiminnasta tehdään tavoitteellista, helppoa ja systemaattista. Yhteistyö liittyy o...

Lue lisää

16.04.2018

Metropolialle merkittävä avustus opetustoimen henkilöstökoulutukseen

OPH rahoittaa opetustoimen henkilöstökoulutusta vuosittain noin 10 miljoonalla eurolla, ja siihen on osallistujia runsaat 23 000. Tänä vuonna Metropolia sai valtiolta tätä tarkoitusta varten 11 koulutushankkeelle yhteensä 712 896 euroa. Korkeakoulut  olivat anoneet...

Lue lisää

16.04.2018

TeiniMINNOmalli on uudenlainen tapa oppia ja opettaa - nuorille pääomaksi innovaatio-osaaminen



Nuoren toisen asteen opiskelijan tulisi löytää oma polku työelämään tai jatko-opintoihin valmistuessaan ammattiin. Aina polkua ei löydy ja siirtymä voi venyä pitkäksikin. Myös tavat tehdä työtä muuttuvat. Työtä luonn...

Lue lisää

12.04.2018

Kolmas sektori ja järjestöt mukana sairaanhoitajaopiskelijoiden orientoivien opintojen projekteissa

Tammikuussa 18 aloittaneen opiskelijaryhmän projekteissa testattiin erilaista toteutustapaa.
Mukana olivat sekä Tehy ry että Uudenmaan sairaanhoitajat Sairaanhoitajaliitosta projektin toteutuksessa alusta lähtien. Molemmat järjestöt kehittävät opiskelijayhteisty&o...

Lue lisää


1 - 7 / 1509

Tilaa uutiset RSS-syötteenä

 

Uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje, joka ilmestyy 4-6 kertaa vuodessa.

Uutiskirjeet 2018

Uutiskirjeet 2017

Uutiskirjeet 2016

Uutiskirjeet 2015