01.07.2010
Metropolia Ammattikorkeakoulun sähköauto tavoittelee kahden miljoonan euron palkintoa kansainvälisen Progressive Automotive X PRIZE –ajoneuvokehityskilpailun loppukilpailussa Yhdysvalloissa heinäkuussa. Electric RaceAbout (ERA) –sähköauto suoriutui toisen karsintakilpailun testeistä kesäkuun lopussa moitteettomasti yhtenä harvoista.
- Lähdemme loppukilpailuun tosissamme ja uskomme, että meillä on mahdollisuudet voittoon. Se edellyttää nappisuoritusta. Meidän tulee pystyä toistamaan suoritus, jonka jo karsintakilpailussa teimme, projektipäällikkö Sami Ruotsalainen sanoo.
Metropolian kolmen vuoden pituinen sähköautohanke on osaltaan luonut Suomeen sähköajoneuvo-osaamisen verkostoa. Myös menestyminen kansainvälisessä tuotekehityskilpailussa on osoittanut, että Metropolia kulkee Suomen sähköajoneuvoalan kärjessä.
- Suomessa on hyvät tekniset valmiudet sähköajoneuvojen suunnitteluun. Metropolian tavoite jatkossakin on toimia katalyyttina sähköajoneuvojen suunnittelussa ja käyttöönotossa Suomessa, Ruotsalainen sanoo.
Nopein voittaa
Liki sadan osallistujatiimin joukosta Electric RaceAbout –sähköauto on edennyt kaksipaikkaisten vierekkäinistuttavien -sarjassaan kahdeksan joukkoon.
- Vain kaksi korkeakoulutaustaista osallistujatiimiä on jäljellä kisassa. Varteenotettavia kilpailijoita on korkeintaan neljä, jotka kaikki ovat Yhdysvalloista ja heidän ajoneuvonsa ovat uudentyyppisiä - kuten kolmipyöräisiä - toisin kuin perinteisempi ERA-automme, Ruotsalainen kertoo.
- Electric RaceAbout oli yksi harvoista autoista, joka suoritti karsintatestit täysin puhtaasti ilman rangaistuksia tai aikasakkoja. Energiankulutuksessa olimme kolmanneksi tai neljänneksi paras luokassamme.
Karsintakilpailussa ajettiin kolme energiankulutuskilpailua, auton toimintamatkaan liittyvä kilpailu sekä turvallisuuteen, kuten jarrutukseen, kiihdytykseen ja kaistanvaihtoon, liittyvät testit.
Loppukilpailua ei ratkaise energiankulutus, kun tietyt raja-arvot on saavutettu, vaan nopein auto voittaa. Päätöskisassa ajetaan yhteensä noin 160 kilometriä ja ajo sisältää yhdeksän pysähdystä.
Viimeistelyn ja tekniikan ihailua
- Noin 14 henkilön tiimimme työskentelee ammattimaisesti, eleettömästi ilman sähellyksiä. Auto toimii loistavasti ja se on saanut suurta huomiota osakseen. Erityisesti sen viimeistelyä ja tekniikan tasoa on yleisesti ihailtu ja ihmetelty, Ruotsalainen sanoo.
Electric RaceAbout kilpailee numerolla kymmenen.
X PRIZE -säätiön tavoitteena on kannustaa autojen tuotekehitystä
energia- ja ympäristöystävällisiin vaihtoehtoihin ja edistää niiden
päätymistä sarjatuotantoon ja kuluttajien saataville.
Loppukilpailu järjestetään 19. – 30. heinäkuuta ja voittajat julkistetaan syyskuussa 2010. Kilpailussa on kolme eri sarjaa, joiden rahapalkintona on yhteensä 10 miljoonaa dollaria.
Lisätietoja
• Projektipäällikkö Sami Ruotsalainen, puh. 050 528 8648.
• ERA-sähköauto
• X PRIZE -ajoneuvokehityskilpailu
• Yhteistyökumppanit (sivun alaosassa)
• Auto- ja kuljetustekniikan koulutusohjelma
• Kuvia ERA-sähköautosta
• Tiedote sähköauton julkistuksesta 31.3.2010
TtM Jukka Kesäsen väitös: Leikkausta edeltävä potilasohjaus vahvistaa selkäleikkauspotilaan voimavaroja
20.04.2018

Lue lisää
Tilinpäätös 2017: Yhteistyön ja uudistumisen kautta kasvuun
19.04.2018

Vuosi oli vahvaa uudistumisen aikaa. Teimme kunnianhimoista työtä erityisesti toimintakulttuurimme ja henkilöstön digipedagogii...
Lue lisää
Kulttuurituotannon kevätseminaarissa opinnäytetyöt vastasivat muutoksen haasteisiin
18.04.2018

Humakin auditoriossa pidetyssä seminaarissa syvennyttiin kulttuurialan nykyhetken haasteisiin ja ...
Lue lisää
Arabia135:n kampus luovutettiin Metropolian käyttöön
17.04.2018

Arabian pe...
Lue lisää

17.04.2018
Yhteistyöllä tulevaisuuden tekijöitä Pilke päiväkodeille
Lue lisää

16.04.2018
Metropolialle merkittävä avustus opetustoimen henkilöstökoulutukseen
Lue lisää

16.04.2018
TeiniMINNOmalli on uudenlainen tapa oppia ja opettaa - nuorille pääomaksi innovaatio-osaaminen
Nuoren toisen asteen opiskelijan tulisi löytää oma polku työelämään tai jatko-opintoihin valmistuessaan ammattiin. Aina polkua ei löydy ja siirtymä voi venyä pitkäksikin. Myös tavat tehdä työtä muuttuvat. Työtä luonn...
Lue lisää
Tilaa uutiset RSS-syötteenä
Uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje, joka ilmestyy 4-6 kertaa vuodessa.