Laura Huhtinen-Hildénin väitöskirja: Musiikin opettaminen vaatii herkkiä tuntosarvia

23.05.2012

Metropolian lehtori Laura Huhtinen-Hildénin (MuM) väitöskirja "Kohti sensitiivistä musiikin opettamista. Ammattitaidon ja opettajuuden rakentumisen polkuja" tarkastetaan lauantaina 26.5.2012 klo 12 Jyväskylän yliopistossa.

Musiikin oppimistilanne sisältää aina ihmistä syvältä koskettavia ulottuvuuksia ja sillä voi olla kauaskantoisia merkityksiä ihmisen kasvulle ja elämälle. Tämän vuoksi ei ole samantekevää, millaisin eväin ja asentein opettaja oppilaansa kohtaa. Musiikin opettamisessa tarvitaan herkkiä tuntosarvia, sensitiivisyyttä, jolla olemme toisen käytettävissä tietoinemme ja taitoinemme, mutta myös ihmisinä ja kanssakulkijoina.

Laura Huhtinen-Hildénin väitöskirja käsittelee musiikin opettamiseen liittyvän asiantuntijuuden rakentumista ja ammatti-identiteetin kehittymistä opiskeluaikana. Hän on tutkinut opiskelijoiden merkittäviä pedagogisen oivalluksen hetkiä ja tärkeitä oppimiskokemuksia matkalla musiikkipedagogiksi sekä koulutuksen kehittämistä paremmin opiskelijoiden oppimisen polkuja tukevaksi. Tutkimus nostaa esiin musiikin opettajaksi oppimiselle tärkeitä elementtejä ja koulutuksen kehittämisen suuntaviivoja.

Ammattitaidon uudenlaiset painotukset

Tutkimuksessa piirtyy kuva musiikin opettamisesta, jossa tarvitaan herkkävaistoisuutta oppijan tarpeita kohtaan sekä vuorovaikutuksen ja ryhmätilanteen syvällistä ymmärrystä. Nämä osa-alueet nousevat merkittävään rooliin musiikin opettamisen asiantuntijuudessa, koska niiden kautta opettajalla olevat erilaiset taidot ja tiedot päätyvät opetustilanteessa oppijan avuksi hänen oppimiselleen ja musiikkisuhteelleen parhaalla tavalla. Tutkimuksen mukaan ”pedagogisen sensitiivisyyden” kypsyminen on haastava, mutta palkitseva prosessi.

Tutkimus herättää pohtimaan musiikin opettamisen taustalla vaikuttavia arvoja sekä oppimis- ja opettamiskäsityksiä sekä musiikin opettamisen asiantuntijuuden laajempia käyttömahdollisuuksia yhteiskunnassamme. On opittava näkemään musiikin oppiminen oppijan ja hänen elämäntilanteensa kautta. Musiikki voi olla osana hyvää elämää kaikissa elämänkaaren vaiheissa. Opettajalta tarvitaan erilaisia työkaluja ja lähestymistapoja voidakseen kohdata erilaisia oppijoita musiikin maailmassa. Käsitykset oppimisesta ja opettamisesta muovaavat myös sitä, millaisen asiantuntijuuden rakentumiseen koulutus tähtää. Laajempi näkökulma musiikin opettamiseen mahdollistaa ammattitaidon, jota voidaan käyttää hyvinvoinnin lisäämiseksi yhteiskunnassa myös uudenlaisissa ympäristöissä.

- Kaikista ei tarvitse tulla huippuja ja harrastamisen voi aloittaa vaikka eläkeläisenä. Yhteisöllisen kokemuksen syntyminen, tunteiden ilmaiseminen tai elämänilon löytäminen musisoinnin kautta ovat upeita pedagogisia tavoitteita ja niiden onnistuminen vaatii opettajalta asiantuntemusta, Huhtinen-Hildén korostaa.

Musiikin opettamisen oppiminen haastava ja kokonaisvaltainen matka

Tutkimuksen tulokset korostavat musiikin opettamisen oppimiseen ja ammatilliseen kasvuun kytkeytyvää emotionaalista puolta ja oppimisen kokonaisvaltaisuutta. Tutkimus haastaa musiikin opettajia kouluttavat tahot pohtimaan koulutuksensa laatua opiskelijan oppimisen tukemisessa. Opiskeluaikana on musiikillisten taitojen oppimisen rinnalla kasvettava opettajaksi, opittava ymmärtämään itseään ja sen kautta myös tulevia oppilaita. Lisäksi on otettava vastaan opettajana kasvamisen ja kehittymisen jatkuvan ammatillisen kehittymisen haaste.

- Hyvän ammattitaidon kasvu ja työelämän muuttuvia tarpeita palvelevan asiantuntijuuden kehittyminen vaatii tuekseen uudenlaisia käytänteitä ja toimintakulttuuria, Huhtinen-Hildén toteaa.

Tutkimuksessa on haastateltu kymmentä musiikkipedagogiopiskelijaa, joiden koulutuksessa on kehitetty uudenlaisia oppimisympäristöjä, yhteisöllistä toimintakulttuuria, oppimisen tukemiseen tähtääviä käytänteitä ja laaja-alaista ammatillista näkökulmaa. Opiskelijoiden haastattelujen analysoinnissa on sovellettu fenomenologisen psykologian analyysimenetelmää. Tämän lisäksi tutkimuksessa on toimintatutkimuksellinen sivuteema, joka tuo tietoa koulutuksen kehittämisprosessin myötä muovautuneista menetelmistä ja käytänteistä.

Vastaväittäjä

professori Eero Ropo, Tampereen yliopisto

Valvoja

professori Jukka Louhivuori, Jyväskylän yliopisto

Lisätietoja

Laura Huhtinen-Hildén, puh. 050 4013469, laura.huhtinen-hilden@metropolia.fi

Musiikin koulutusohjelma


Nuorelle aitoa oppimista ja oikeita työpaikkoja Matti-hankkeen työpajoissa

22.02.2018

Metropolia Ammattikorkeakoulun koordinoiman Matti- miesten matkat työhön -hankkeen (2016-2018 ESR) tavoitteena on kehittää ohjausmalleja, joilla voidaan edistää nuorten miesten kouluttautumista ja vähentää työttömyyden uhkaa. Hankkeen ty&ou...

Lue lisää

Pitkäaikainen unelma harjakorkeudessa – kampus nousee Myllypuroon

16.02.2018

”Teette unelmamme todeksi rakentamalla uutta kampusta”, Metropolian toimitusjohtaja-rehtori Riitta Konkola puhui Myllypuron kampuksen rakentajille harjannostajaisissa 15. helmikuuta.
Kampusta rakentaa parhaillaan noin 300 työntekijää. Harjakorkeuden on saavuttanut kampuks...

Lue lisää

Metropolian Myllypuron kampuksella vietetään harjannostajaisia

15.02.2018

Metropolian Myllypuron kampuksella vietetään 15. helmikuuta harjannostajaisia.
Harjakorkeuteen edenneen kampuksen A-osaan asennetaan keväällä 2018 talotekniikkaa ja sen rakennuksessa tehdään sisätöitä. Toisessa vaiheessa valmistuvien B-, C- ja D-osi...

Lue lisää

Toimintaterapian tulevaisuus on yhteistoiminnassa ja teknologian hyödyntämisessä

14.02.2018

– Kansainvälinen toimintaterapian Joint Programme, FAB
Viikon verran 17 toimintaterapian opiskelijaa Itävallasta, Belgiasta ja Suomesta pohtivat mitkä ovat toimintaterapian tulevaisuuden näkymät ja mitkä ovat sellaisia asioita joihin toimintaterapian asiantuntemu...

Lue lisää

14.02.2018

Metropolian opiskelijoiden tekemä VR-mobiilipeli vie 1920-luvun kieltolakiaikaan

Olet etsivänä 1920-luvun Helsingissä, jossa kieltolaki rajoittaa ihmisten elämää. Tehtäväsi on soluttautua kahvilaan, jota epäillään laittoman alkoholin myynnistä. Etsi todistusaineistoa ja livahda huomaamatta ulos, mutta älä jä&a...

Lue lisää

14.02.2018

Maailma muuttuu kohtaamisissa - varainhankintakampanja alkaa

Metropolian varainhankintakampanja  on käynnistynyt. Kutsumme kumppanimme mukaan kohtaamisiin, jotka vauhdittavat yhteiskunnan uudistumista ja muuttavat maailmaa. Kampanjateema on ”Merkityksellisiä kohtaamisia, jotka muuttavat maailmaa”. Merkityksellisiä kohtaamisia syntyy...

Lue lisää

09.02.2018

Metropolia palkitsi henkilöstöään Metropolian menestyjä -palkinnolla

Helmikuu käynnistyi torstaina 1.2.2018 metropolialaisten menestyjien palkitsemisella. Toimitusjohtaja-rehtori Riitta Konkola jakoi Metropolian menestyjä -tunnustuksen yhteensä 13 metropolialaiselle.
Palkkion saivat
Yliopettaja Kai Laitinen ja lehtori Arto Yli-Pentti Puhtaat teknologiat ...

Lue lisää


1 - 7 / 1437

Tilaa uutiset RSS-syötteenä

 

Uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje, joka ilmestyy 4-6 kertaa vuodessa.

Lue aikaisemmat uutiskirjeet

Uutiskirjeet 2017

Uutiskirjeet 2016

Uutiskirjeet 2015