Laura Huhtinen-Hildénin väitöskirja: Musiikin opettaminen vaatii herkkiä tuntosarvia

23.05.2012

Metropolian lehtori Laura Huhtinen-Hildénin (MuM) väitöskirja "Kohti sensitiivistä musiikin opettamista. Ammattitaidon ja opettajuuden rakentumisen polkuja" tarkastetaan lauantaina 26.5.2012 klo 12 Jyväskylän yliopistossa.

Musiikin oppimistilanne sisältää aina ihmistä syvältä koskettavia ulottuvuuksia ja sillä voi olla kauaskantoisia merkityksiä ihmisen kasvulle ja elämälle. Tämän vuoksi ei ole samantekevää, millaisin eväin ja asentein opettaja oppilaansa kohtaa. Musiikin opettamisessa tarvitaan herkkiä tuntosarvia, sensitiivisyyttä, jolla olemme toisen käytettävissä tietoinemme ja taitoinemme, mutta myös ihmisinä ja kanssakulkijoina.

Laura Huhtinen-Hildénin väitöskirja käsittelee musiikin opettamiseen liittyvän asiantuntijuuden rakentumista ja ammatti-identiteetin kehittymistä opiskeluaikana. Hän on tutkinut opiskelijoiden merkittäviä pedagogisen oivalluksen hetkiä ja tärkeitä oppimiskokemuksia matkalla musiikkipedagogiksi sekä koulutuksen kehittämistä paremmin opiskelijoiden oppimisen polkuja tukevaksi. Tutkimus nostaa esiin musiikin opettajaksi oppimiselle tärkeitä elementtejä ja koulutuksen kehittämisen suuntaviivoja.

Ammattitaidon uudenlaiset painotukset

Tutkimuksessa piirtyy kuva musiikin opettamisesta, jossa tarvitaan herkkävaistoisuutta oppijan tarpeita kohtaan sekä vuorovaikutuksen ja ryhmätilanteen syvällistä ymmärrystä. Nämä osa-alueet nousevat merkittävään rooliin musiikin opettamisen asiantuntijuudessa, koska niiden kautta opettajalla olevat erilaiset taidot ja tiedot päätyvät opetustilanteessa oppijan avuksi hänen oppimiselleen ja musiikkisuhteelleen parhaalla tavalla. Tutkimuksen mukaan ”pedagogisen sensitiivisyyden” kypsyminen on haastava, mutta palkitseva prosessi.

Tutkimus herättää pohtimaan musiikin opettamisen taustalla vaikuttavia arvoja sekä oppimis- ja opettamiskäsityksiä sekä musiikin opettamisen asiantuntijuuden laajempia käyttömahdollisuuksia yhteiskunnassamme. On opittava näkemään musiikin oppiminen oppijan ja hänen elämäntilanteensa kautta. Musiikki voi olla osana hyvää elämää kaikissa elämänkaaren vaiheissa. Opettajalta tarvitaan erilaisia työkaluja ja lähestymistapoja voidakseen kohdata erilaisia oppijoita musiikin maailmassa. Käsitykset oppimisesta ja opettamisesta muovaavat myös sitä, millaisen asiantuntijuuden rakentumiseen koulutus tähtää. Laajempi näkökulma musiikin opettamiseen mahdollistaa ammattitaidon, jota voidaan käyttää hyvinvoinnin lisäämiseksi yhteiskunnassa myös uudenlaisissa ympäristöissä.

- Kaikista ei tarvitse tulla huippuja ja harrastamisen voi aloittaa vaikka eläkeläisenä. Yhteisöllisen kokemuksen syntyminen, tunteiden ilmaiseminen tai elämänilon löytäminen musisoinnin kautta ovat upeita pedagogisia tavoitteita ja niiden onnistuminen vaatii opettajalta asiantuntemusta, Huhtinen-Hildén korostaa.

Musiikin opettamisen oppiminen haastava ja kokonaisvaltainen matka

Tutkimuksen tulokset korostavat musiikin opettamisen oppimiseen ja ammatilliseen kasvuun kytkeytyvää emotionaalista puolta ja oppimisen kokonaisvaltaisuutta. Tutkimus haastaa musiikin opettajia kouluttavat tahot pohtimaan koulutuksensa laatua opiskelijan oppimisen tukemisessa. Opiskeluaikana on musiikillisten taitojen oppimisen rinnalla kasvettava opettajaksi, opittava ymmärtämään itseään ja sen kautta myös tulevia oppilaita. Lisäksi on otettava vastaan opettajana kasvamisen ja kehittymisen jatkuvan ammatillisen kehittymisen haaste.

- Hyvän ammattitaidon kasvu ja työelämän muuttuvia tarpeita palvelevan asiantuntijuuden kehittyminen vaatii tuekseen uudenlaisia käytänteitä ja toimintakulttuuria, Huhtinen-Hildén toteaa.

Tutkimuksessa on haastateltu kymmentä musiikkipedagogiopiskelijaa, joiden koulutuksessa on kehitetty uudenlaisia oppimisympäristöjä, yhteisöllistä toimintakulttuuria, oppimisen tukemiseen tähtääviä käytänteitä ja laaja-alaista ammatillista näkökulmaa. Opiskelijoiden haastattelujen analysoinnissa on sovellettu fenomenologisen psykologian analyysimenetelmää. Tämän lisäksi tutkimuksessa on toimintatutkimuksellinen sivuteema, joka tuo tietoa koulutuksen kehittämisprosessin myötä muovautuneista menetelmistä ja käytänteistä.

Vastaväittäjä

professori Eero Ropo, Tampereen yliopisto

Valvoja

professori Jukka Louhivuori, Jyväskylän yliopisto

Lisätietoja

Laura Huhtinen-Hildén, puh. 050 4013469, laura.huhtinen-hilden@metropolia.fi

Musiikin koulutusohjelma


Metropolian Menestyjiä palkittiin

22.09.2017

Metropolia palkitsee työyhteisönsä kehittäjiä hyvästä työsuorituksesta puolivuosittain myönnettävällä Metropolian menestyjä -kannustuspalkinnolla.
Metropolian menestyjä -kannustuspalkkio myönnetään toiminnasta, jok...

Lue lisää

Huikea MetroSport kokosi väkeä Myyrmäkeen liikkumaan Metropolian lukuvuoden avajaisiin

21.09.2017

Opiskelijoiden ja henkilökunnan yhteistä liikuntapäivää sekä lukuvuoden avajaisia vietettiin jo kymmenettä kertaa MetroSportin parissa. Tapahtumapaikkoina olivat Myyrmäki-Halli ja Energia-Areena.
Metropolian toimitusjohtaja-rehtori Riitta Konkola avasi tilais...

Lue lisää

Syksyn yhteishaun hakijoiden määrä kasvoi viime vuodesta

21.09.2017

20. syyskuuta päättyneessä korkeakoulujen yhteishaussa korkeakoulupaikkaa tavoitteli lähes 28 000 hakijaa. Hakijamäärä nousi edellisestä syksystä yli 1000 hakijalla.
Metropoliaan hakemuksia täytettiin tänä syksynä vajaat 8700. Eniten ...

Lue lisää

Metropolian asiantuntijuus esillä MTV-kanavalla

21.09.2017

Tiesitkö, että maailman ensimmäinen sähköinen kaivoskone on kehitetty Suomessa - tai, että suomalaisella sähköautolla on maailmanennätys jääradalla – tai, että suomalaiset sähkömoottorit päihittävät suuret kan...

Lue lisää

21.09.2017

KIITOS, TACK, MERCI, MIKKO FRANCK! -OOPPERAKONSERTTI

Metropolian klassisen laulun näyttämökoulutuksen tukikonsertti.
Metropolian klassisen laulukoulutuksen alumnit nousevat konserttilavalle gaalakonsertissa, jossa kuullaan muun muassa Bizet´n, Dvořákin, Monteverdin, Mozartin, Puccinin, Purcellin, Straussin, Verdin ja Wagnerin k...

Lue lisää

21.09.2017

Virtuaaliset potilastapaukset kehittävät lääketieteen ja hoitotyön koulutusta

Pelillistetyt potilastapaukset ovat pian osa lääketieteen ja hoitotyön perus- ja jatkokoulutusta ja opitun arviointia. Metropoliasta ponnistanut start-up Practigame on yhdessä Pfizer Suomen ja asiantuntijalääkäreiden kanssa kehittänyt SimDocPro-nimisen potilastapau...

Lue lisää

20.09.2017

Osallistu ohjelmaamme Myllypuro-päivässä la 23.9. klo 10-13

Metropolia osallistuu jälleen näyttävästi vuosittaiseen Myllypuro-päivään. Tervetuloa koko perheen tapahtumaan!
Aika: la 23.9.2017 klo 10-13
Paikka: Myllypuron ostoskeskuksen kulmatila, Myllypurontie 6, Helsinki, 1 min metroasemalta
Metropolian ohjelma
Lainaa ihmin...

Lue lisää


1 - 7 / 1351

Tilaa uutiset RSS-syötteenä

 

Uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje, joka ilmestyy neljä kertaa vuodessa.

Lue aikaisemmat uutiskirjeet

Uutiskirjeet 2017

Uutiskirjeet 2016

Uutiskirjeet 2015