Laura Huhtinen-Hildénin väitöskirja: Musiikin opettaminen vaatii herkkiä tuntosarvia

23.05.2012

Metropolian lehtori Laura Huhtinen-Hildénin (MuM) väitöskirja "Kohti sensitiivistä musiikin opettamista. Ammattitaidon ja opettajuuden rakentumisen polkuja" tarkastetaan lauantaina 26.5.2012 klo 12 Jyväskylän yliopistossa.

Musiikin oppimistilanne sisältää aina ihmistä syvältä koskettavia ulottuvuuksia ja sillä voi olla kauaskantoisia merkityksiä ihmisen kasvulle ja elämälle. Tämän vuoksi ei ole samantekevää, millaisin eväin ja asentein opettaja oppilaansa kohtaa. Musiikin opettamisessa tarvitaan herkkiä tuntosarvia, sensitiivisyyttä, jolla olemme toisen käytettävissä tietoinemme ja taitoinemme, mutta myös ihmisinä ja kanssakulkijoina.

Laura Huhtinen-Hildénin väitöskirja käsittelee musiikin opettamiseen liittyvän asiantuntijuuden rakentumista ja ammatti-identiteetin kehittymistä opiskeluaikana. Hän on tutkinut opiskelijoiden merkittäviä pedagogisen oivalluksen hetkiä ja tärkeitä oppimiskokemuksia matkalla musiikkipedagogiksi sekä koulutuksen kehittämistä paremmin opiskelijoiden oppimisen polkuja tukevaksi. Tutkimus nostaa esiin musiikin opettajaksi oppimiselle tärkeitä elementtejä ja koulutuksen kehittämisen suuntaviivoja.

Ammattitaidon uudenlaiset painotukset

Tutkimuksessa piirtyy kuva musiikin opettamisesta, jossa tarvitaan herkkävaistoisuutta oppijan tarpeita kohtaan sekä vuorovaikutuksen ja ryhmätilanteen syvällistä ymmärrystä. Nämä osa-alueet nousevat merkittävään rooliin musiikin opettamisen asiantuntijuudessa, koska niiden kautta opettajalla olevat erilaiset taidot ja tiedot päätyvät opetustilanteessa oppijan avuksi hänen oppimiselleen ja musiikkisuhteelleen parhaalla tavalla. Tutkimuksen mukaan ”pedagogisen sensitiivisyyden” kypsyminen on haastava, mutta palkitseva prosessi.

Tutkimus herättää pohtimaan musiikin opettamisen taustalla vaikuttavia arvoja sekä oppimis- ja opettamiskäsityksiä sekä musiikin opettamisen asiantuntijuuden laajempia käyttömahdollisuuksia yhteiskunnassamme. On opittava näkemään musiikin oppiminen oppijan ja hänen elämäntilanteensa kautta. Musiikki voi olla osana hyvää elämää kaikissa elämänkaaren vaiheissa. Opettajalta tarvitaan erilaisia työkaluja ja lähestymistapoja voidakseen kohdata erilaisia oppijoita musiikin maailmassa. Käsitykset oppimisesta ja opettamisesta muovaavat myös sitä, millaisen asiantuntijuuden rakentumiseen koulutus tähtää. Laajempi näkökulma musiikin opettamiseen mahdollistaa ammattitaidon, jota voidaan käyttää hyvinvoinnin lisäämiseksi yhteiskunnassa myös uudenlaisissa ympäristöissä.

- Kaikista ei tarvitse tulla huippuja ja harrastamisen voi aloittaa vaikka eläkeläisenä. Yhteisöllisen kokemuksen syntyminen, tunteiden ilmaiseminen tai elämänilon löytäminen musisoinnin kautta ovat upeita pedagogisia tavoitteita ja niiden onnistuminen vaatii opettajalta asiantuntemusta, Huhtinen-Hildén korostaa.

Musiikin opettamisen oppiminen haastava ja kokonaisvaltainen matka

Tutkimuksen tulokset korostavat musiikin opettamisen oppimiseen ja ammatilliseen kasvuun kytkeytyvää emotionaalista puolta ja oppimisen kokonaisvaltaisuutta. Tutkimus haastaa musiikin opettajia kouluttavat tahot pohtimaan koulutuksensa laatua opiskelijan oppimisen tukemisessa. Opiskeluaikana on musiikillisten taitojen oppimisen rinnalla kasvettava opettajaksi, opittava ymmärtämään itseään ja sen kautta myös tulevia oppilaita. Lisäksi on otettava vastaan opettajana kasvamisen ja kehittymisen jatkuvan ammatillisen kehittymisen haaste.

- Hyvän ammattitaidon kasvu ja työelämän muuttuvia tarpeita palvelevan asiantuntijuuden kehittyminen vaatii tuekseen uudenlaisia käytänteitä ja toimintakulttuuria, Huhtinen-Hildén toteaa.

Tutkimuksessa on haastateltu kymmentä musiikkipedagogiopiskelijaa, joiden koulutuksessa on kehitetty uudenlaisia oppimisympäristöjä, yhteisöllistä toimintakulttuuria, oppimisen tukemiseen tähtääviä käytänteitä ja laaja-alaista ammatillista näkökulmaa. Opiskelijoiden haastattelujen analysoinnissa on sovellettu fenomenologisen psykologian analyysimenetelmää. Tämän lisäksi tutkimuksessa on toimintatutkimuksellinen sivuteema, joka tuo tietoa koulutuksen kehittämisprosessin myötä muovautuneista menetelmistä ja käytänteistä.

Vastaväittäjä

professori Eero Ropo, Tampereen yliopisto

Valvoja

professori Jukka Louhivuori, Jyväskylän yliopisto

Lisätietoja

Laura Huhtinen-Hildén, puh. 050 4013469, laura.huhtinen-hilden@metropolia.fi

Musiikin koulutusohjelma


Muuta maailmaa kanssamme

Tule mukaan muutosta vauhdittavaan varainhankintakampanjaamme. Lahjoita euro, joka tukee yhteistä tulevaisuuttamme. Kiitos lahjoituksesta!

metropolia.fi/lahjoita


STEK ry tukee Myllypuron kampuksen kehittämistä

21.06.2018

Sähköturvallisuuden edistämiskeskus ry (STEK) tukee parhaillaan valmistumassa olevan Myllypuron kampuksen kehittämistä myöntämällään apurahalla.
Talotekniikan koulutuksessa on jo lähdetty kehittämään valmiuksia kerätä k...

Lue lisää

Granlundilta 30 000 euron lahjoitus tekniikan koulutuksen kehittämiseen

20.06.2018

Granlund Oy, kiinteistö- ja rakennusalan asiantuntijakonserni, on lahjoittanut 30 000 euron tekniikan alan koulutuksen kehittämiseen Metropoliassa.
”Meille tulee Metropoliasta paljon hyviä ammattilaisia. Olemme erittäin tyytyväisiä yhteistyöhön esimerki...

Lue lisää

Woman and the Sea valittu mukaan LA Screenwriting Labiin Yhdysvaltoihin!

19.06.2018

Jemina Jokisalon käsikirjoitus Woman and the Sea (suomeksi Herttaässä) on valittu LA Screenwriting Labiin Yhdysvaltoihin. Woman and the Sea on Jokisalon alkuperäisideaan pohjautuva tragikoominen tarina kolmesta eri-ikäisestä naisesta, joiden elämät epäonn...

Lue lisää

Henry Fordin Säätiöltä lahjoitus Metropolialle

15.06.2018

Metropolian tekniikan koulutusala on saanut Henry Fordin Säätiöltä 30 000 euron lahjoituksen. 70 vuotta sitten perustettu säätiö oli Suomessa ensimmäinen, joka ryhtyi tukemaan moottoroitua liikennettä ja koneellista maataloutta. Sen jälkeen se on tuk...

Lue lisää

14.06.2018

10 Days 100 Challenges ohjelmassa monialaiset tiimit ratkovat yritysten haasteita

10 Days 100 Challenges on Suomessa tänä keväänä toista kertaa toteutettava kaksi viikkoa kestävä yhteiskehittämisen ohjelma, joka on käynnissä Espoon Otaniemessä 4.-15.6. Tässä ainutlaatuisessa 10 päivää kestäväss&a...

Lue lisää

08.06.2018

Valmentavasta valmiiksi-kevätseminaarissa pohdittiin valmentavan koulutuksen suosituksia

Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama maahanmuuttajien korkeakouluopintoihin valmentavan koulutuksen kehittämishanke Valmentavasta Valmiiksi kokosi aamupäiväseminaariin maanantaina 4.6.2018 Metropolian Bulevardin kampukselle viisikymmentä osallistujaa.
Seminaariin osallistu...

Lue lisää
Kolme naista paneelikeskustelussa: Leila Salonen, Ulla Kiuru ja Susanna Kallama.

07.06.2018

Kuka tuottaa sote-palvelut vuonna 2020?

Maakunta- ja sote-uudistus aiheuttavat toteutuessaan muutoksia toimijoiden rooleihin ja tehtäviin. Kuka ostaa, maksaa ja tuottaa erilaiset terveys- ja hyvinvointipalvelut? Sitran ja Metropolian järjestämässä kolmannessa Soteuttamo-tilaisuudessa 30.5.2018 mietittiin, miten sote-pa...

Lue lisää


1 - 7 / 1548

Tilaa uutiset RSS-syötteenä

 

Uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje, joka ilmestyy 4-6 kertaa vuodessa.

Uutiskirjeet 2018

Uutiskirjeet 2017

Uutiskirjeet 2016

Uutiskirjeet 2015