Metropolia Akatemiassa opettaja innostuu uusista oppimisen poluista

14.11.2012

Metropolian opettajat ovat saamassa päätökseen ensimmäisen, korkeakoulumaailmassa uraa uurtavan Opettajien Metropolia Akatemian. Vuoden kestoisen uurastuksen aikana opettajat ovat yhdessä kehittäneet monialaista ja poikkitietoon perustuvaa metropolialaista korkeakoulupedagogiikkaa. Kunnianhimoisena tavoitteena on ollut opetuksen laadun parantaminen.

”Tietoinen valintamme on ollut, ettemme ole Metropoliassa keskittyneet minkään tietyn koulutusalan tai koulutusohjelman erityistä pedagogiikkaa kehittämään, vaan olemme pyrkineet tunnistamaan kaikkia osallistujia yhdistävää ajattelua,” kertoo Opettajien Metropolia Akatemian ohjelmajohtaja Arto Salonen.

Kokemus arvostuksesta synnyttää innostusta ja innovaatioita opetuksessa

Akatemialaisten yhteinen oivallus on ollut, että jokainen opettaja rakentaa turvallisen oppimisympäristön omalla persoonallisella tavallaan asiantuntijavaltaansa kriittisesti suhtautumalla. Opiskelijoiden tulee saada kokemus arvokkaasta ihmisyydestä. Arvostus ja yhteenkuuluminen tuottavat yhteisöstä nousevaa voimaa, joka synnyttää innostusta ja iloa. Innovatiivisuuden ydin on siinä, että innostus ja ilo saavat aikaan luovia ratkaisuja, jotka kyseenalaistavat rakentavalla tavalla olemassa olevaa.

Opettajien Akatemia on tähdännyt siihen, että opettajilla on valmennuksen jälkeen kyky luoda ja vaalia oppimisympäristöjä, joissa ei tukahduteta oppimista, vaan joissa opettajan ja opiskelijoiden välisen arvostuksen ansiosta vapautuu luovuutta ja voimaa. Käytännössä tämä edellyttää opettajan ajattelun ja toiminnan tarkistamista mm. vuorovaikutuksessa, läsnäolossa ja suhtautumisessa tietoon.

Valmennukseen osallistunut Nina Hellman kiteyttää koulutuksen antia: ”Parasta valmennuksessa on ollut syvällinen ja arvokas pohdinta oppimisen olemuksesta. Moni hyvä keskustelu päätyi kysymykseen, miten opiskelijoiden oppimista voi tukea. Kysymys on vaikeasti määriteltävissä, mutta oman työn kehittämisen kannalta olennainen.”

Opetuksen laatu kehittämisen keskiössä

Opettajien Akatemian oppien ja yhteisten näkemysten avulla Metropolian oppimisympäristö ja opetuksen laatu kohentuvat. Tavoitteena on myös opiskelijoiden viihtyvyyden ja opintojen keskeyttämisen vähentäminen sekä Metropolian rahoituksen varmistaminen. Valtio jakaa rahoitusta korkeakouluille vuoden 2014 alusta uuden mallin mukaan, jossa suoritettujen opintopisteiden ja valmistuneiden määrä on mittareina. Opetuksen laatuun ja parempiin oppimisympäristöihin on Opettajien Metropolia Akatemian lisäksi pureuduttu Paras opetus -teemavuodella 2012.

Mikä on Metropolia Akatemia?

Metropolia Akatemia on koko Metropolian pitkäkestoinen valmennus- ja kehittämisohjelmakokonaisuus, joka käynnistyi vuonna 2010 johdolle ja esimiehille kohdennetuilla ohjelmilla. Vuodesta 2011 alkaen kehittämisohjelmakokonaisuutta on laajennettu koko henkilöstön ja opettajien valmennusohjelmilla. Opettajien Metropolia Akatemian pilottitoteutukseen on osallistunut kolmisenkymmentä opettajaa kaikista Metropolian tulosyksiköistä.

Lisätietoja

Ohjelmajohtaja
Arto Salonen
puh. 020 783 5881
etunimi.sukunimi@metropolia.fi


TtM Mari Virtasen väitös: 360° teknologiaa hyödyntävä joka paikan oppimisympäristö paransi oppimistuloksia ja lisäsi opiskelijoiden tyytyväisyyttä

23.04.2018

Väitöstutkimuksessa kehitettiin ubiikki eli ajasta ja paikasta riippumaton, digitaalisen ja fyysisen ympäristön saumattomasti yhdistävä oppimisympäristö bioanalyytikkojen koulutukseen. Uudenlainen oppimisympäristö paransi oppimistuloksia ja lisä...

Lue lisää

TtM Jukka Kesäsen väitös: Leikkausta edeltävä potilasohjaus vahvistaa selkäleikkauspotilaan voimavaroja

20.04.2018

Tehostettu potilasohjaus ennen selkäleikkausta lisää potilaan tietoa leikkauksesta ja saattaa vähentää siihen liittyvää ahdistusta. Hyvällä potilaan ohjauksella voidaan edesauttaa leikkaukseen valmistautumista ja siitä toipumista. Tulokset k&aum...

Lue lisää

Tilinpäätös 2017: Yhteistyön ja uudistumisen kautta kasvuun

19.04.2018

Vuonna 2017 Metropolia jatkoi tavoitteellisesti strategian toteuttamista päämääränä uudistuminen, keskittyminen ja kasvu.
Vuosi oli vahvaa uudistumisen aikaa. Teimme kunnianhimoista työtä erityisesti toimintakulttuurimme ja henkilöstön digipedagogii...

Lue lisää

Kulttuurituotannon kevätseminaarissa opinnäytetyöt vastasivat muutoksen haasteisiin

18.04.2018

Metropolia Ammattikorkeakoulu ja Humanistinen ammattikorkeakoulu (Humak) järjestivät 5.-6.4. yhdessä toista kertaa kevätseminaarin nimeltään Kulttuuri – Aukene!
Humakin auditoriossa pidetyssä seminaarissa syvennyttiin kulttuurialan nykyhetken haasteisiin ja ...

Lue lisää

17.04.2018

Arabia135:n kampus luovutettiin Metropolian käyttöön

Metropolian toimintojen keskittämisessä neljälle kampukselle saavutettiin iso etappi. Projektijohtaja Simo Hoikkala vastaanotti Metropolian Arabian kampuksen Arabia135:n uudet tilat rakennuttaja Keskinäinen Työeläkevakuutusyhtiö Varmalta 16. huhtikuuta.
Arabian perinte...

Lue lisää

17.04.2018

Yhteistyöllä tulevaisuuden tekijöitä Pilke päiväkodeille

Pilke päiväkodit Oy ja Metropolia ovat solmineet työelämäyhteistyösopimuksen 16.4.2018. Laaja-alaisella ja syvemmällä yhteistyöllä molempien osapuolten toiminnasta tehdään tavoitteellista, helppoa ja systemaattista. Yhteistyö liittyy oppimi...

Lue lisää

16.04.2018

Metropolialle merkittävä avustus opetustoimen henkilöstökoulutukseen

OPH rahoittaa opetustoimen henkilöstökoulutusta vuosittain noin 10 miljoonalla eurolla, ja siihen on osallistujia runsaat 23 000. Tänä vuonna Metropolia sai valtiolta tätä tarkoitusta varten 11 koulutushankkeelle yhteensä 712 896 euroa. Korkeakoulut  olivat anoneet...

Lue lisää


1 - 7 / 1511

Tilaa uutiset RSS-syötteenä

 

Uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje, joka ilmestyy 4-6 kertaa vuodessa.

Uutiskirjeet 2018

Uutiskirjeet 2017

Uutiskirjeet 2016

Uutiskirjeet 2015