Terveyspalveluiden uusi asiakasvastaavan toimintamalli on lisännyt omahoitoa ja avun saamisen tunnetta

17.04.2015

Ensimmäisiä, Metropoliasta valmistuneita asiakasvastaavia: Heidi Happonen, Helena Aulasvuori, Tiina Byman ja Arja Toivola.

Sosiaali- ja terveysministeri Laura Räty (kuvassa) ja Suomen Sairaanhoitajaliiton puheenjohtaja Merja Merasto antoivat Metropolialle tunnustusta edelläkävijän terveyspalvelujen kehittämisestä.

Terveyskeskuksiin on kehitetty uusi asiakasvastaavan toimintamalli paljon terveyspalveluja käyttävien avuksi.

Ala on kipeästi kaivannut uusia toimintamalleja ja kokeilun tulokset ovat lupaavia.

Terveyskeskusten asiakkaiden turvallisuuden tunne on vahvistunut, omahoito on lisääntynyt ja autetuksi tulemisen tunne on kasvanut. Vastaanottokäynnit ovat vähentyneet, kun asiakas voi hoitaa asiansa kerralla kuntoon.

Samalla myös henkilökunnan työ organisaatioissa on helpottunut. Positiivista palautetta toiminnasta on tullut runsaasti.

Metropolia terveys- ja hoitoala on kehittänyt ASVA-hankkeessa yhdessä kuntien, asiakkaiden ja omaisten kanssa kuuden kunnan terveyspalveluihin uutta kokonaisvaltaista ajattelutapaa asiakkaiden kohtaamiseen.

”Kanssakulkijoita tarvitaan siellä, missä se on inhimillisesti tärkeää ja missä tarve palveluun on suuri. Juuri tähän asiakasvastaavatoiminta on täsmälääke”, sosiaali- ja terveysministeri Laura Räty sanoi Asiakasvastaava-hankkeen päätösseminaarissa 13. huhtikuuta Metropolian Bulevardin toimipisteessä.

Asiakasvastaavan täydennyskoulutus

Kehittämishanke limittyy samanaikaisesti toteutettavaan 30 opintopisteen Metropolian asiakasvastaavan täydennyskoulutukseen. Koulutus on ensimmäinen laatuaan Suomessa.

Keskeistä koulutuksessa on omahoidon tukeminen ja ennakoiva toiminta. Koulutuksen aikana opiskelijat kehittivät oman paikallisen asiakasvastaavan toimintamallin omassa organisaatiossaan.

Tarvitaan tukea, koulutusta ja osaamista

Haastetta vielä riittää, jotta asiakasvastaavatoiminta leviää laajemmaksi toimintamalliksi. Tiedotusta tulee lisätä ja terveysalan sähköisten järjestelmien tulee tukea paremmin toimintaa.

Asiakasvastaavatoiminta haastaa myös perinteisen johtamismallin. Uudessa toimintamallissa valtaa ja vastuuta tulee siirtää asiakasvastaavalle ja tiimiläisille.

Yksin ei asiakasvastaava voi toimintaansa terveyskeskuksissa ja muissa terveysalan organisaatioissa kehittää. ”Koko työryhmän ja johtajien tuki tarvitaan, lisäksi myös rutkasti koulutusta ja eri alojen osaamista”, asiakasvastaavia kouluttava lehtori Marjatta Luukkanen Metropoliasta kiteytti.

Lisätietoja

Projektipäällikkö Teija Korhonen, p. 040 653 2818, etunimi.sukunimi@metropolia.fi

Asiakasvastaava-toiminnan kehittämisen hanke (ESR)

Asiakasvastaava perusterveydenhuollon hoito- ja sosiaalityöhön, 30 opintopisteen koulutus

Nyt voin hoitaa potilaita haluamallani tavalla 3.6.2014

Tutustu Metropolian hankeyhteistyöhön


Tekstiilisuunnittelun opiskelijat menestyivät kansainvälisessä i-dott kilpailussa

23.08.2017

Metropolian tekstiilisuunnittelun opiskelijat menestyivät kansainvälisessä i-dott kilpailussaEnglantilainen i-dott -kilpailu http://www.i-dott.org/ on järjestetty 2013 vuodesta lähtien.
Kilpailu on suunnattu muotoilu- ja taideoppilaitoksille. 2017 vuonna osallistujia oli It...

Lue lisää

Digital Wellbeing Sprint valtasi Lapinjärven

18.08.2017

3AMK-yhteistyönä toteutetulla intensiiviviikolla etsittiin uusia ratkaisuja ikäihmisten avuksi.
Itäisellä Uudellamaalla sijaitsevan Lapinjärven kylänraitilla oli kuluvalla viikolla aivan uudenlaista vilinää. Kunnan keskustaajama toimi nimittäin t&au...

Lue lisää

Opiskelija Saara Wacklin kertoo oppimiskokemuksiaan käytännön maahanmuuttajatyöstä

16.08.2017

Veto-verkosto ja Metropolia järjestivät kesällä 2017 opintojakson Käytännön kokemuksia maahanmuuttajatyöstä. Se tarjosi hurjasti uusia näkökulmia, ihmetyksen aiheita ja oppeja maahanmuuttajatyön käytännöistä sekä er...

Lue lisää

80+80: Insinöörikoulutuksen vaikuttajat Kokka ja Blåfield

11.08.2017

Kaksi vuonna 1937 syntynyttä ja Helsingin teknillisestä opistosta 53 vuotta sitten valmistunutta insinööriä, Esa Kokka ja Yrjö Blåfield, ovat monin tavoin edistäneet insinöörikoulutusta ja yrittäjyyttä sekä vaikuttaneet ammattikorkeak...

Lue lisää
Japanin delegaatio ja Metropolian edustajat Bulevardin päärakennuksen portailla.

25.07.2017

Japanin korkeakoulujärjestelmän uudistamiseen eväitä Metropolialta

Japanin parlamentin delegaatio vieraili Helsingissä tutustumassa Metropolia ammattikorkeakoulun toimintaan sivistysvaliokunnan puheenjohtaja Ms. Keiko Nagaokan (Chairman of Standing Committee on Education, Culture, Sports, Science and Technology) johdolla.
Metropoliaa tapaamisessa edustivat ka...

Lue lisää

18.07.2017

Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminnan suunta on oikea

Haaga-Helian, Laurean ja Metropolian yhteisen TKI-toiminnan kehittämisestä vastaava R&D Excellence -ryhmä vieraili Brysselissä 10. - 12.7.
Helsingin EU-Office oli järjestänyt 3AMK-ryhmälle tapaamisia Euroopan alueiden komiteassa, Euroopan parlamentissa ja Euroopan ...

Lue lisää

04.07.2017

Metropolia ja Rovio yhteistyöhön pelikehityksessä

Metropolian peliopiskelijat kehittävät peliprototyyppejä syksyllä 2017 Espoossa mobiilipelitalo Roviolle.
Kyseessä on ensimmäinen yhteistyökokeilukerta Rovion prototyyppien parissa; kokeilu on tarkoitus vakiinnuttaa jokasyksyiseksi projektiksi ja jatkossa toteuttaa mui...

Lue lisää


1 - 7 / 1320

Tilaa uutiset RSS-syötteenä

 

Uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje, joka ilmestyy neljä kertaa vuodessa.

Lue aikaisemmat uutiskirjeet

Uutiskirjeet 2017

Uutiskirjeet 2016

Uutiskirjeet 2015