Terveyspalveluiden uusi asiakasvastaavan toimintamalli on lisännyt omahoitoa ja avun saamisen tunnetta

17.04.2015

Ensimmäisiä, Metropoliasta valmistuneita asiakasvastaavia: Heidi Happonen, Helena Aulasvuori, Tiina Byman ja Arja Toivola.

Sosiaali- ja terveysministeri Laura Räty (kuvassa) ja Suomen Sairaanhoitajaliiton puheenjohtaja Merja Merasto antoivat Metropolialle tunnustusta edelläkävijän terveyspalvelujen kehittämisestä.

Terveyskeskuksiin on kehitetty uusi asiakasvastaavan toimintamalli paljon terveyspalveluja käyttävien avuksi.

Ala on kipeästi kaivannut uusia toimintamalleja ja kokeilun tulokset ovat lupaavia.

Terveyskeskusten asiakkaiden turvallisuuden tunne on vahvistunut, omahoito on lisääntynyt ja autetuksi tulemisen tunne on kasvanut. Vastaanottokäynnit ovat vähentyneet, kun asiakas voi hoitaa asiansa kerralla kuntoon.

Samalla myös henkilökunnan työ organisaatioissa on helpottunut. Positiivista palautetta toiminnasta on tullut runsaasti.

Metropolia terveys- ja hoitoala on kehittänyt ASVA-hankkeessa yhdessä kuntien, asiakkaiden ja omaisten kanssa kuuden kunnan terveyspalveluihin uutta kokonaisvaltaista ajattelutapaa asiakkaiden kohtaamiseen.

”Kanssakulkijoita tarvitaan siellä, missä se on inhimillisesti tärkeää ja missä tarve palveluun on suuri. Juuri tähän asiakasvastaavatoiminta on täsmälääke”, sosiaali- ja terveysministeri Laura Räty sanoi Asiakasvastaava-hankkeen päätösseminaarissa 13. huhtikuuta Metropolian Bulevardin toimipisteessä.

Asiakasvastaavan täydennyskoulutus

Kehittämishanke limittyy samanaikaisesti toteutettavaan 30 opintopisteen Metropolian asiakasvastaavan täydennyskoulutukseen. Koulutus on ensimmäinen laatuaan Suomessa.

Keskeistä koulutuksessa on omahoidon tukeminen ja ennakoiva toiminta. Koulutuksen aikana opiskelijat kehittivät oman paikallisen asiakasvastaavan toimintamallin omassa organisaatiossaan.

Tarvitaan tukea, koulutusta ja osaamista

Haastetta vielä riittää, jotta asiakasvastaavatoiminta leviää laajemmaksi toimintamalliksi. Tiedotusta tulee lisätä ja terveysalan sähköisten järjestelmien tulee tukea paremmin toimintaa.

Asiakasvastaavatoiminta haastaa myös perinteisen johtamismallin. Uudessa toimintamallissa valtaa ja vastuuta tulee siirtää asiakasvastaavalle ja tiimiläisille.

Yksin ei asiakasvastaava voi toimintaansa terveyskeskuksissa ja muissa terveysalan organisaatioissa kehittää. ”Koko työryhmän ja johtajien tuki tarvitaan, lisäksi myös rutkasti koulutusta ja eri alojen osaamista”, asiakasvastaavia kouluttava lehtori Marjatta Luukkanen Metropoliasta kiteytti.

Lisätietoja

Projektipäällikkö Teija Korhonen, p. 040 653 2818, etunimi.sukunimi@metropolia.fi

Asiakasvastaava-toiminnan kehittämisen hanke (ESR)

Asiakasvastaava perusterveydenhuollon hoito- ja sosiaalityöhön, 30 opintopisteen koulutus

Nyt voin hoitaa potilaita haluamallani tavalla 3.6.2014

Tutustu Metropolian hankeyhteistyöhön


ErgoMedi Ltd yhteistyöhön Metropolian kanssa

14.12.2017

ErgoMedi Ltd, lääkintä- ja hammaslääkintäinstrumenttien ja -tarvikkeiden suunnitteluun ja valmistukseen keskittynyt yritys, ja Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy ovat solmineet yhteistyösopimuksen 14.12.2017. Yhteistyön tavoitteena on jakaa ErgoMedin omista...

Lue lisää

Metropolia tarjoaa mahdollisuuden suorittaa opintopisteitä kansalais- ja vapaaehtoistoiminnassa

13.12.2017

Metropolia tarjoaa mahdollisuuden suorittaa opintopisteitä kansalais- ja vapaaehtoistoiminnassa, Vapaaehtoistoiminnan harjoittelun (5op) yhteydessä. Opintojakso sisältyy sosionomien opetussuunnitelmaan, mutta Verkkovirta-hankkeen kannustamana myös tusina muiden tutkinto-ohjelmien...

Lue lisää

Osteopatian tutkinto-ohjelma läpäisi kansainvälisen auditoinnin hyväksytysti

12.12.2017

Metropolian osteopatian tutkinto-ohjelmassa on viime vuosien ajan tehty töitä, jotta koulutus täyttää uuden eurooppalaisen CEN (The European Committee for Standardization) standardin kriteerit.
Austrian Standards Institute koordinoi ensimmäisen auditoinnin uusien stand...

Lue lisää

Opiskelijat tuottavat hyvän joulumielen videoita

12.12.2017

Hyvä joulumieli -kampanja vähävaraisten lapsiperheiden hyväksi on jälleen käynnissä. Metropolian elokuvan ja television opiskelijat ovat jo yli kymmenen vuoden ajan tuottaneet joulukampanjan mainosspotit.
Tänä vuonna Hyvä joulumieli -kampanjan tavoi...

Lue lisää

11.12.2017

Uutta ymmärrystä EU:n päätöksentekoprosesseista - YAMK-opiskelijoiden opintomatka Maastrichtiin ja Brysseliin


Päätösten syntyminen EU:ssa pitää sisällään monenlaista ja -tasoista vaikuttamista. Matkan huipentanutta parlamenttivierailua emännöinyt europarlamentaarikko Lieve Wierinck painotti asiantuntijoiden kuulemisen ja pohjatiedon merkitystä pää...

Lue lisää

11.12.2017

Opiskelijat toivat merkityksellistä toimintaa ja tukea ikäihmisten arkeen

”Kattoon lamppu turvallisuutta lisäämään, tietokone kuntoon kirjoitushommia varten, omaishoitajalle omaa aikaa.”
Metropolian kuusihenkinen geronomi-, toimintaterapeutti- ja sairaanhoitajaopiskelijaryhmä auttoi ja tuki syksyn aikana kolmea kotihoidon asiakasta Kontula...

Lue lisää

07.12.2017

Rakennus- ja kiinteistöalan työharjoittelu- ja suuntautumisseminaarissa verkostoiduttiin

Opiskelijat sekä rakennus- ja kiinteistöalan yritykset kohtasivat jälleen toisensa Leppävaaran kampuksella innostuneissa merkeissä marraskuussa. 40 alan yritystä esittelivät leppoisissa tunnelmissa toimintaansa Metropolian rakennus- ja kiinteistöalan opiskelijoille...

Lue lisää


1 - 7 / 1406

Tilaa uutiset RSS-syötteenä

 

Uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje, joka ilmestyy 4-6 kertaa vuodessa.

Lue aikaisemmat uutiskirjeet

Uutiskirjeet 2017

Uutiskirjeet 2016

Uutiskirjeet 2015