Kehittämispäällikkö Riikka Nurmiaiselle vuoden 2015 LUMA-toimijan palkinto

07.06.2015

Kehittämispäällikkö ja yliopettaja Riikka Nurmiainen Metropoliasta on saanut vuoden 2015 LUMA-toimijan palkinnon. Palkinnot jaettiin 2.6.2015 valtakunnallisilla LUMA-päivillä Joensuussa.

LUMA-keskus Suomi myöntää vuosittain LUMA-toimija -tunnustukset henkilöille, jotka ovat työssään tai vapaaehtoistoiminnan kautta innostaneet lapsia ja nuoria luonnontieteiden, matematiikan ja teknologian pariin.

Tänä vuonna palkittiin kymmenen LUMA-toimijaa, jotka ovat toimineet aktiivisesti LUMA-aineiden opetuksen kehittämisessä tai popularisoinnissa. Heidän työnsä tuottaa lapsille ja nuorille positiivisia elämyksiä ja kokemuksia luonnontieteistä ja matematiikasta, mikä kannustaa jatkamaan tieteen ja teknologian parissa. Kunniakirjalla ja 500 euron stipendillä palkitut toimijat valittiin lukuisten ehdotusten joukosta.

Riikka Nurmiaisen palkitsemisperusteiksi mainittiin muun muassa aktiivinen kehitysote insinööriopiskelijoiden matematiikan osaamisen parantamiseksi ja uusien opiskelijalähtöisten opetus- ja oppimistapojen luomiseksi, tiivis yhteistyö ammattiaineiden opettajien kanssa sekä uusien LUMA-aineita, kieliä ja ammattiaineita yhdistävien opintojaksojen rakentaminen. Nurmiaista kuvaillaan lisäksi pidetyksi ja arvostetuksi kollegaksi, joka levittää tekemisen iloa koko oppilaitokseen.

Kaikkien vuoden 2015 LUMA-toimijoiksi valittujen palkitsemisperusteet voi lukea täältä.

Uudenlaisia opetus- ja arviointitapoja kehittämässä

Riikka Nurmiainen on matematiikan yliopettaja Metropolian Energiaviisas ympäristö -osaamisalueella talotekniikan tutkinto-ohjelmassa. Hän toimii tällä hetkellä 50 % työajastaan Metropolian digitaalisten oppimisympäristöjen kehittämispäällikkönä.

”Opettajan ammatti on ollut toiveammattini ala-asteelta alkaen. Ajatus opiskella juuri matematiikan ja fysiikan opettajaksi syntyi lukiovuosina ja päädyinkin opiskelemaan Helsingin yliopistoon matematiikan opettajalinjalle heti lukion jälkeen. Toimin opiskeluaikana sekä Helsingin yliopistolla että TKK:lla tuntiassistenttina ja opiskelujen loppuvaiheessa lähdin mukaan TKK:n tietokoneavusteisen opiskelun projekteihin. Sitä kautta tieni vei vuonna 2000 EVTEK:iin, johon minut houkutteli silloisen matematiikan laitoksen esimiehenä toiminut Pirkka Peltola -- enkä siten koskaan päätynyt yläasteen tai lukion opettajaksi kuten suuri osa opiskelukavereistani”, kertoo Riikka Nurmiainen taustastaan.

Nurmiaiselle tärkeintä opettajan työssä on saada opiskelijat innostumaan matematiikan oppimisesta ja ymmärtämään, että tuleva talotekniikan insinööri tarvitsee matemaattista ajattelua, vaikka ei ehkä derivaattaan työssään törmääkään.

”Opiskelijoiden matemaattiset valmiudet ovat hyvin heterogeeniset ja eriyttämistapojen kehittäminen on yksi haasteistani. Olen pikkuhiljaa luopunut tenttimisestä arviointikeinona ja yrittänyt löytää arviointiin tapoja, jotka lisäävät opiskelijan omaa vastuunottoa oppimisestaan”, kertoo Nurmiainen.

Riikka Nurmiaisen uudenlaisiin opetusmetodeihin kuuluvat opetusvideot; hän on tehnyt
monimuoto-opetusta varten useita lyhyehköjä videoklippejä perinteisistä luento-osuuksista.
Videoklipit mahdollistavat sen, että lähiopetustunneilla voidaan keskittyä keskusteluun ja vaikeiksi osoittautuneiden asioiden käsittelyyn. Lisäksi opiskelijat voivat kuunnella vaikeiksi kokemiaan asioita uudelleen videoilta.

”Olen saanut videoista runsaasti kiitosta opiskelijoilta. Ensi syksyn päiväopetuksen matematiikan tunneilla en aio enää luennoida. Luennot ovat vain pienelle osalle opiskelijoista sopivalla tasolla: osa ei pysy kärryillä, osa tylsistyy. Tavoitteena on tunneilla ohjata opiskelijoita laskemaan heille sopivan tasoisia tehtäviä ja opiskelemaan siihen liittyvää materiaalia, videot mukaan lukien.”

Riikka Nurmiainen iloitsee LUMA-tunnustuksestaan:
”Iso kiitos kollegoilleni siitä, että ehdotitte minua vuoden LUMA-toimijaksi!”

Vuoden LUMA-toimijat julkaistaan www.luma.fi -portaalissa vuoden 2015 aikana.


TtM Mari Virtasen väitös: 360° teknologiaa hyödyntävä joka paikan oppimisympäristö paransi oppimistuloksia ja lisäsi opiskelijoiden tyytyväisyyttä

23.04.2018

Väitöstutkimuksessa kehitettiin ubiikki eli ajasta ja paikasta riippumaton, digitaalisen ja fyysisen ympäristön saumattomasti yhdistävä oppimisympäristö bioanalyytikkojen koulutukseen. Uudenlainen oppimisympäristö paransi oppimistuloksia ja lisä...

Lue lisää

TtM Jukka Kesäsen väitös: Leikkausta edeltävä potilasohjaus vahvistaa selkäleikkauspotilaan voimavaroja

20.04.2018

Tehostettu potilasohjaus ennen selkäleikkausta lisää potilaan tietoa leikkauksesta ja saattaa vähentää siihen liittyvää ahdistusta. Hyvällä potilaan ohjauksella voidaan edesauttaa leikkaukseen valmistautumista ja siitä toipumista. Tulokset k&aum...

Lue lisää

Tilinpäätös 2017: Yhteistyön ja uudistumisen kautta kasvuun

19.04.2018

Vuonna 2017 Metropolia jatkoi tavoitteellisesti strategian toteuttamista päämääränä uudistuminen, keskittyminen ja kasvu.
Vuosi oli vahvaa uudistumisen aikaa. Teimme kunnianhimoista työtä erityisesti toimintakulttuurimme ja henkilöstön digipedagogii...

Lue lisää

Kulttuurituotannon kevätseminaarissa opinnäytetyöt vastasivat muutoksen haasteisiin

18.04.2018

Metropolia Ammattikorkeakoulu ja Humanistinen ammattikorkeakoulu (Humak) järjestivät 5.-6.4. yhdessä toista kertaa kevätseminaarin nimeltään Kulttuuri – Aukene!
Humakin auditoriossa pidetyssä seminaarissa syvennyttiin kulttuurialan nykyhetken haasteisiin ja ...

Lue lisää

17.04.2018

Arabia135:n kampus luovutettiin Metropolian käyttöön

Metropolian toimintojen keskittämisessä neljälle kampukselle saavutettiin iso etappi. Projektijohtaja Simo Hoikkala vastaanotti Metropolian Arabian kampuksen Arabia135:n uudet tilat rakennuttaja Keskinäinen Työeläkevakuutusyhtiö Varmalta 16. huhtikuuta.
Arabian perinte...

Lue lisää

17.04.2018

Yhteistyöllä tulevaisuuden tekijöitä Pilke päiväkodeille

Pilke päiväkodit Oy ja Metropolia ovat solmineet työelämäyhteistyösopimuksen 16.4.2018. Laaja-alaisella ja syvemmällä yhteistyöllä molempien osapuolten toiminnasta tehdään tavoitteellista, helppoa ja systemaattista. Yhteistyö liittyy oppimi...

Lue lisää

16.04.2018

Metropolialle merkittävä avustus opetustoimen henkilöstökoulutukseen

OPH rahoittaa opetustoimen henkilöstökoulutusta vuosittain noin 10 miljoonalla eurolla, ja siihen on osallistujia runsaat 23 000. Tänä vuonna Metropolia sai valtiolta tätä tarkoitusta varten 11 koulutushankkeelle yhteensä 712 896 euroa. Korkeakoulut  olivat anoneet...

Lue lisää


1 - 7 / 1511

Tilaa uutiset RSS-syötteenä

 

Uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje, joka ilmestyy 4-6 kertaa vuodessa.

Uutiskirjeet 2018

Uutiskirjeet 2017

Uutiskirjeet 2016

Uutiskirjeet 2015