E-RA-sähköauton teknologia Yhdysvaltojen markkinoille - Nürburgringin ennätys haltuun

06.08.2015

Kuvat: Ville Eskelinen

Metropolia Ammattikorkeakoulussa Electric RaceAbout -sähköautoon kehitetty ajodynamiikan hallintateknologia on lanseerattu Yhdysvalloissa.

Maailman nopein katulaillinen sähköauto otti myös haltuunsa halutun Nürburgringin Nordschleife-radan ennätyksen Saksassa. Kilpa-autoilija Markus Palttala ajoi E-RA:lla katukäyttöön suunniteltujen sähköautojen uudeksi rataennätykseksi 22. toukokuuta 7:49.04.

Sähköauton ohjausjärjestelmän lanseerasi Kaliforniassa Drako Motors 6. elokuuta. Metropolia myi nelimoottorisen sähköauton ajonhallintajärjestelmän ohjelmistolisenssit Drako Motorsia edeltäneelle R-Motorille kesällä 2014.

”Tuotamme Metropoliassa maailmanluokan osaamista, jota nyt iloksemme hyödynnetään sähköautojen kehityksessä Piilaaksossa. Olemme innovatiivinen tutkimus- ja kehitystyön kumppani yrityksille ja yhteisöille. Ratkomme heidän kanssaan yhteistyössä monialaisesti merkittäviä tulevaisuuden haasteita”, Metropolian osaamisaluepäällikkö Pekka Hautala sanoo.

Drako Motorsin toimitusjohtaja Dean Drako uskoo Drako DriveOS -ohjausjärjestelmän otettavan käyttöön lähivuosina useissa sähköautomalleissa.

”Ajonhallintajärjestelmä ohjaa sähköauton kutakin neljää pyörää itsenäisesti ja mahdollistaa siksi sekä erinomaisen kääntyvyyden että ajovakauden, jotka perinteisillä voimalinjaratkaisuilla ovat olleet toisensa poissulkevat ominaisuudet”, pääinsinööri Sami Ruotsalainen kertoo.


Metropolian Electric RaceAbout -sähköauto otti Nordschleife-radan ennätyksen nimiinsä

Metropolian suunnittelema ja valmistama maailman nopein sähköauto Electric RaceAbout otti nimiinsä halutun Nürburgringin Nordschleife-radan ennätyksen Saksassa neljän vuoden tauon jälkeen.

“Metsästimme tätä ennätystä aktiivisesti neljä vuotta. Emme koskaan menneet radalle tehdäksemme parhaamme vaan lunastaaksemme ennätyksen. Saavutus tekee sanattomaksi”, projektipäällikkö Ville Eskelinen Metropoliasta sanoo.

“Onhan se melkoinen näyte, että suomalaisesta ammattikorkeakoulusta löytyy osaamista, halua, kykyä ja päättäväisyyttä kehittää nopeampi ja parempi sähköurheiluauto kuin mihin automaailman jätit ovat pystyneet”, auton ennätykseen ajanut Markus Palttala toteaa.

“Nordschleife on maailman vaativin kilparata ja jokainen ammattikuljettaja haluaa siellä rataennätyksen nimiinsä, oli luokka mikä tahansa. Sähköautojen ennätys on erityisen hieno saavutus, sillä puhutaan kasvavasta ja todella kilpaillusta luokasta.”

”Autossa on voimaa melkoisesti ja sen ajonhallintajärjestelmän avulla auto kääntyi todella terävästi tiukoissakin mutkissa”, Palttala toteaa.


Akkukennojen lisäys avaimena

Edellisen kerran E-RA tavoitteli ennätystä lokakuussa 2014, jolloin suurimmaksi haasteeksi kehkeytyi akkukennojen lämpeneminen. Kierroksen aikana tehoa jouduttiin rajoittamaan ja auto jäi noin 10 sekunnin päähän Mercedes SLS AMG Coupé Electric Driven asettamasta katulaillisten sähköautojen rataennätyksestä.

Kevään 2015 aikana E-RA-sähköautoon hankittiin lisää akkukennoja nostamaan akuston jännitettä.

“Akustosta purettu teho pysyi samana edellissyksyyn verrattuna, mutta akkuvirta pieneni ja akustoon liittyvät lämpöongelmat saatiin minimoitua. Samalla akkukapasiteetti kasvoi noin 10 kWh”, Eskelinen kertoo.

Moottorin lämpötilan nousun estämiseksi tiimi panosti myös sähkömoottorien ilmajäähdytyksen suunnitteluun, minkä lopputuloksena syntyivät ilmanotto- ja poistoaukot moottorien päätyihin.

Vuosien varrella sähköauton kaiken kehitystyön ovat tehneet Metropolian asiantuntijat ja opiskelijat yhteistyössä lukuisten kumppanien kanssa. Tällä kertaa ennätysajon tiimiiin kuuluivat pääinsinööri Sami Ruotsalaisen, alumni Otto Pietikäisen ja projektipäällikkö Ville Eskelisen lisäksi tietotekniikan opiskelija Janne Ylänne, automaatiotekniikan opiskelija Sami Tirkkonen sekä ajoneuvotekniikan opiskelijat Ioannis Soultanis ja Janne Hulkkonen.


Tältä näyttää kierros Ahvenistolla maailmanennätysautossa
27.8.2015 (video 3:21) Ruutu

Lisätietoja

Metropolia Ammattikorkeakoulu
Käyttäjälähtöinen suunnittelu ja tuotanto
osaamisaluepäällikkö Pekka Hautala p. 050 048 3786
projektipäällikkö Ville Eskelinen, p. 040 548 5341
etunimi.sukunimi@metropolia.fi

E-RA / Drako Motors
pääinsinööri Sami Ruotsalainen, p. 050 528 8648
sami.ruotsalainen(at)sr-automotive.fi

Drako Motors

toimitusjohtaja Dean Drako, p. +1-650-740-4334
drako(at)r-motor.com

 


Electric RaceAbout –sähköauton www-sivut ja Facebook-sivut

Drako Motors

Metropolian ajoneuvotekniikan huippuprojekteja yritysyhteistyössä

Aiemmat uutiset aiheesta:

Uusi oma ennätys vei Electric RaceAbout –sähköauton kierrosaikojen kakkoseksi Nürburgringillä (4.11.2014)

Metropolia myi sähköajoneuvojen ohjausjärjestelmien ohjelmistolisenssit Piilaaksoon (17.10.2014)

Electric RaceAbout teki uuden sähköautojen nopeusennätyksen Lappeenrannassa (30.6.2014)

E-RA rikkonut sähköautojen nopeusennätyksen Saksassa (5.10.2011)


Muuta maailmaa kanssamme

Tule mukaan muutosta vauhdittavaan varainhankintakampanjaamme. Lahjoita euro, joka tukee yhteistä tulevaisuuttamme. Kiitos lahjoituksesta!

metropolia.fi/lahjoita


STEK ry tukee Myllypuron kampuksen kehittämistä

21.06.2018

Sähköturvallisuuden edistämiskeskus ry (STEK) tukee parhaillaan valmistumassa olevan Myllypuron kampuksen kehittämistä myöntämällään apurahalla.
Talotekniikan koulutuksessa on jo lähdetty kehittämään valmiuksia kerätä k...

Lue lisää

Granlundilta 30 000 euron lahjoitus tekniikan koulutuksen kehittämiseen

20.06.2018

Granlund Oy, kiinteistö- ja rakennusalan asiantuntijakonserni, on lahjoittanut 30 000 euron tekniikan alan koulutuksen kehittämiseen Metropoliassa.
”Meille tulee Metropoliasta paljon hyviä ammattilaisia. Olemme erittäin tyytyväisiä yhteistyöhön esimerki...

Lue lisää

Woman and the Sea valittu mukaan LA Screenwriting Labiin Yhdysvaltoihin!

19.06.2018

Jemina Jokisalon käsikirjoitus Woman and the Sea (suomeksi Herttaässä) on valittu LA Screenwriting Labiin Yhdysvaltoihin. Woman and the Sea on Jokisalon alkuperäisideaan pohjautuva tragikoominen tarina kolmesta eri-ikäisestä naisesta, joiden elämät epäonn...

Lue lisää

Henry Fordin Säätiöltä lahjoitus Metropolialle

15.06.2018

Metropolian tekniikan koulutusala on saanut Henry Fordin Säätiöltä 30 000 euron lahjoituksen. 70 vuotta sitten perustettu säätiö oli Suomessa ensimmäinen, joka ryhtyi tukemaan moottoroitua liikennettä ja koneellista maataloutta. Sen jälkeen se on tuk...

Lue lisää

14.06.2018

10 Days 100 Challenges ohjelmassa monialaiset tiimit ratkovat yritysten haasteita

10 Days 100 Challenges on Suomessa tänä keväänä toista kertaa toteutettava kaksi viikkoa kestävä yhteiskehittämisen ohjelma, joka on käynnissä Espoon Otaniemessä 4.-15.6. Tässä ainutlaatuisessa 10 päivää kestäväss&a...

Lue lisää

08.06.2018

Valmentavasta valmiiksi-kevätseminaarissa pohdittiin valmentavan koulutuksen suosituksia

Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama maahanmuuttajien korkeakouluopintoihin valmentavan koulutuksen kehittämishanke Valmentavasta Valmiiksi kokosi aamupäiväseminaariin maanantaina 4.6.2018 Metropolian Bulevardin kampukselle viisikymmentä osallistujaa.
Seminaariin osallistu...

Lue lisää
Kolme naista paneelikeskustelussa: Leila Salonen, Ulla Kiuru ja Susanna Kallama.

07.06.2018

Kuka tuottaa sote-palvelut vuonna 2020?

Maakunta- ja sote-uudistus aiheuttavat toteutuessaan muutoksia toimijoiden rooleihin ja tehtäviin. Kuka ostaa, maksaa ja tuottaa erilaiset terveys- ja hyvinvointipalvelut? Sitran ja Metropolian järjestämässä kolmannessa Soteuttamo-tilaisuudessa 30.5.2018 mietittiin, miten sote-pa...

Lue lisää


1 - 7 / 1548

Tilaa uutiset RSS-syötteenä

 

Uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje, joka ilmestyy 4-6 kertaa vuodessa.

Uutiskirjeet 2018

Uutiskirjeet 2017

Uutiskirjeet 2016

Uutiskirjeet 2015