E-RA-sähköauton teknologia Yhdysvaltojen markkinoille - Nürburgringin ennätys haltuun

06.08.2015

Kuvat: Ville Eskelinen

Metropolia Ammattikorkeakoulussa Electric RaceAbout -sähköautoon kehitetty ajodynamiikan hallintateknologia on lanseerattu Yhdysvalloissa.

Maailman nopein katulaillinen sähköauto otti myös haltuunsa halutun Nürburgringin Nordschleife-radan ennätyksen Saksassa. Kilpa-autoilija Markus Palttala ajoi E-RA:lla katukäyttöön suunniteltujen sähköautojen uudeksi rataennätykseksi 22. toukokuuta 7:49.04.

Sähköauton ohjausjärjestelmän lanseerasi Kaliforniassa Drako Motors 6. elokuuta. Metropolia myi nelimoottorisen sähköauton ajonhallintajärjestelmän ohjelmistolisenssit Drako Motorsia edeltäneelle R-Motorille kesällä 2014.

”Tuotamme Metropoliassa maailmanluokan osaamista, jota nyt iloksemme hyödynnetään sähköautojen kehityksessä Piilaaksossa. Olemme innovatiivinen tutkimus- ja kehitystyön kumppani yrityksille ja yhteisöille. Ratkomme heidän kanssaan yhteistyössä monialaisesti merkittäviä tulevaisuuden haasteita”, Metropolian osaamisaluepäällikkö Pekka Hautala sanoo.

Drako Motorsin toimitusjohtaja Dean Drako uskoo Drako DriveOS -ohjausjärjestelmän otettavan käyttöön lähivuosina useissa sähköautomalleissa.

”Ajonhallintajärjestelmä ohjaa sähköauton kutakin neljää pyörää itsenäisesti ja mahdollistaa siksi sekä erinomaisen kääntyvyyden että ajovakauden, jotka perinteisillä voimalinjaratkaisuilla ovat olleet toisensa poissulkevat ominaisuudet”, pääinsinööri Sami Ruotsalainen kertoo.


Metropolian Electric RaceAbout -sähköauto otti Nordschleife-radan ennätyksen nimiinsä

Metropolian suunnittelema ja valmistama maailman nopein sähköauto Electric RaceAbout otti nimiinsä halutun Nürburgringin Nordschleife-radan ennätyksen Saksassa neljän vuoden tauon jälkeen.

“Metsästimme tätä ennätystä aktiivisesti neljä vuotta. Emme koskaan menneet radalle tehdäksemme parhaamme vaan lunastaaksemme ennätyksen. Saavutus tekee sanattomaksi”, projektipäällikkö Ville Eskelinen Metropoliasta sanoo.

“Onhan se melkoinen näyte, että suomalaisesta ammattikorkeakoulusta löytyy osaamista, halua, kykyä ja päättäväisyyttä kehittää nopeampi ja parempi sähköurheiluauto kuin mihin automaailman jätit ovat pystyneet”, auton ennätykseen ajanut Markus Palttala toteaa.

“Nordschleife on maailman vaativin kilparata ja jokainen ammattikuljettaja haluaa siellä rataennätyksen nimiinsä, oli luokka mikä tahansa. Sähköautojen ennätys on erityisen hieno saavutus, sillä puhutaan kasvavasta ja todella kilpaillusta luokasta.”

”Autossa on voimaa melkoisesti ja sen ajonhallintajärjestelmän avulla auto kääntyi todella terävästi tiukoissakin mutkissa”, Palttala toteaa.


Akkukennojen lisäys avaimena

Edellisen kerran E-RA tavoitteli ennätystä lokakuussa 2014, jolloin suurimmaksi haasteeksi kehkeytyi akkukennojen lämpeneminen. Kierroksen aikana tehoa jouduttiin rajoittamaan ja auto jäi noin 10 sekunnin päähän Mercedes SLS AMG Coupé Electric Driven asettamasta katulaillisten sähköautojen rataennätyksestä.

Kevään 2015 aikana E-RA-sähköautoon hankittiin lisää akkukennoja nostamaan akuston jännitettä.

“Akustosta purettu teho pysyi samana edellissyksyyn verrattuna, mutta akkuvirta pieneni ja akustoon liittyvät lämpöongelmat saatiin minimoitua. Samalla akkukapasiteetti kasvoi noin 10 kWh”, Eskelinen kertoo.

Moottorin lämpötilan nousun estämiseksi tiimi panosti myös sähkömoottorien ilmajäähdytyksen suunnitteluun, minkä lopputuloksena syntyivät ilmanotto- ja poistoaukot moottorien päätyihin.

Vuosien varrella sähköauton kaiken kehitystyön ovat tehneet Metropolian asiantuntijat ja opiskelijat yhteistyössä lukuisten kumppanien kanssa. Tällä kertaa ennätysajon tiimiiin kuuluivat pääinsinööri Sami Ruotsalaisen, alumni Otto Pietikäisen ja projektipäällikkö Ville Eskelisen lisäksi tietotekniikan opiskelija Janne Ylänne, automaatiotekniikan opiskelija Sami Tirkkonen sekä ajoneuvotekniikan opiskelijat Ioannis Soultanis ja Janne Hulkkonen.


Tältä näyttää kierros Ahvenistolla maailmanennätysautossa
27.8.2015 (video 3:21) Ruutu

Lisätietoja

Metropolia Ammattikorkeakoulu
Käyttäjälähtöinen suunnittelu ja tuotanto
osaamisaluepäällikkö Pekka Hautala p. 050 048 3786
projektipäällikkö Ville Eskelinen, p. 040 548 5341
etunimi.sukunimi@metropolia.fi

E-RA / Drako Motors
pääinsinööri Sami Ruotsalainen, p. 050 528 8648
sami.ruotsalainen(at)sr-automotive.fi

Drako Motors

toimitusjohtaja Dean Drako, p. +1-650-740-4334
drako(at)r-motor.com

 


Electric RaceAbout –sähköauton www-sivut ja Facebook-sivut

Drako Motors

Metropolian ajoneuvotekniikan huippuprojekteja yritysyhteistyössä

Aiemmat uutiset aiheesta:

Uusi oma ennätys vei Electric RaceAbout –sähköauton kierrosaikojen kakkoseksi Nürburgringillä (4.11.2014)

Metropolia myi sähköajoneuvojen ohjausjärjestelmien ohjelmistolisenssit Piilaaksoon (17.10.2014)

Electric RaceAbout teki uuden sähköautojen nopeusennätyksen Lappeenrannassa (30.6.2014)

E-RA rikkonut sähköautojen nopeusennätyksen Saksassa (5.10.2011)


TtM Mari Virtasen väitös: 360° teknologiaa hyödyntävä joka paikan oppimisympäristö paransi oppimistuloksia ja lisäsi opiskelijoiden tyytyväisyyttä

23.04.2018

Väitöstutkimuksessa kehitettiin ubiikki eli ajasta ja paikasta riippumaton, digitaalisen ja fyysisen ympäristön saumattomasti yhdistävä oppimisympäristö bioanalyytikkojen koulutukseen. Uudenlainen oppimisympäristö paransi oppimistuloksia ja lisä...

Lue lisää

TtM Jukka Kesäsen väitös: Leikkausta edeltävä potilasohjaus vahvistaa selkäleikkauspotilaan voimavaroja

20.04.2018

Tehostettu potilasohjaus ennen selkäleikkausta lisää potilaan tietoa leikkauksesta ja saattaa vähentää siihen liittyvää ahdistusta. Hyvällä potilaan ohjauksella voidaan edesauttaa leikkaukseen valmistautumista ja siitä toipumista. Tulokset k&aum...

Lue lisää

Tilinpäätös 2017: Yhteistyön ja uudistumisen kautta kasvuun

19.04.2018

Vuonna 2017 Metropolia jatkoi tavoitteellisesti strategian toteuttamista päämääränä uudistuminen, keskittyminen ja kasvu.
Vuosi oli vahvaa uudistumisen aikaa. Teimme kunnianhimoista työtä erityisesti toimintakulttuurimme ja henkilöstön digipedagogii...

Lue lisää

Kulttuurituotannon kevätseminaarissa opinnäytetyöt vastasivat muutoksen haasteisiin

18.04.2018

Metropolia Ammattikorkeakoulu ja Humanistinen ammattikorkeakoulu (Humak) järjestivät 5.-6.4. yhdessä toista kertaa kevätseminaarin nimeltään Kulttuuri – Aukene!
Humakin auditoriossa pidetyssä seminaarissa syvennyttiin kulttuurialan nykyhetken haasteisiin ja ...

Lue lisää

17.04.2018

Arabia135:n kampus luovutettiin Metropolian käyttöön

Metropolian toimintojen keskittämisessä neljälle kampukselle saavutettiin iso etappi. Projektijohtaja Simo Hoikkala vastaanotti Metropolian Arabian kampuksen Arabia135:n uudet tilat rakennuttaja Keskinäinen Työeläkevakuutusyhtiö Varmalta 16. huhtikuuta.
Arabian perinte...

Lue lisää

17.04.2018

Yhteistyöllä tulevaisuuden tekijöitä Pilke päiväkodeille

Pilke päiväkodit Oy ja Metropolia ovat solmineet työelämäyhteistyösopimuksen 16.4.2018. Laaja-alaisella ja syvemmällä yhteistyöllä molempien osapuolten toiminnasta tehdään tavoitteellista, helppoa ja systemaattista. Yhteistyö liittyy oppimi...

Lue lisää

16.04.2018

Metropolialle merkittävä avustus opetustoimen henkilöstökoulutukseen

OPH rahoittaa opetustoimen henkilöstökoulutusta vuosittain noin 10 miljoonalla eurolla, ja siihen on osallistujia runsaat 23 000. Tänä vuonna Metropolia sai valtiolta tätä tarkoitusta varten 11 koulutushankkeelle yhteensä 712 896 euroa. Korkeakoulut  olivat anoneet...

Lue lisää


1 - 7 / 1511

Tilaa uutiset RSS-syötteenä

 

Uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje, joka ilmestyy 4-6 kertaa vuodessa.

Uutiskirjeet 2018

Uutiskirjeet 2017

Uutiskirjeet 2016

Uutiskirjeet 2015