E-RA-sähköauton teknologia Yhdysvaltojen markkinoille - Nürburgringin ennätys haltuun

06.08.2015

Kuvat: Ville Eskelinen

Metropolia Ammattikorkeakoulussa Electric RaceAbout -sähköautoon kehitetty ajodynamiikan hallintateknologia on lanseerattu Yhdysvalloissa.

Maailman nopein katulaillinen sähköauto otti myös haltuunsa halutun Nürburgringin Nordschleife-radan ennätyksen Saksassa. Kilpa-autoilija Markus Palttala ajoi E-RA:lla katukäyttöön suunniteltujen sähköautojen uudeksi rataennätykseksi 22. toukokuuta 7:49.04.

Sähköauton ohjausjärjestelmän lanseerasi Kaliforniassa Drako Motors 6. elokuuta. Metropolia myi nelimoottorisen sähköauton ajonhallintajärjestelmän ohjelmistolisenssit Drako Motorsia edeltäneelle R-Motorille kesällä 2014.

”Tuotamme Metropoliassa maailmanluokan osaamista, jota nyt iloksemme hyödynnetään sähköautojen kehityksessä Piilaaksossa. Olemme innovatiivinen tutkimus- ja kehitystyön kumppani yrityksille ja yhteisöille. Ratkomme heidän kanssaan yhteistyössä monialaisesti merkittäviä tulevaisuuden haasteita”, Metropolian osaamisaluepäällikkö Pekka Hautala sanoo.

Drako Motorsin toimitusjohtaja Dean Drako uskoo Drako DriveOS -ohjausjärjestelmän otettavan käyttöön lähivuosina useissa sähköautomalleissa.

”Ajonhallintajärjestelmä ohjaa sähköauton kutakin neljää pyörää itsenäisesti ja mahdollistaa siksi sekä erinomaisen kääntyvyyden että ajovakauden, jotka perinteisillä voimalinjaratkaisuilla ovat olleet toisensa poissulkevat ominaisuudet”, pääinsinööri Sami Ruotsalainen kertoo.


Metropolian Electric RaceAbout -sähköauto otti Nordschleife-radan ennätyksen nimiinsä

Metropolian suunnittelema ja valmistama maailman nopein sähköauto Electric RaceAbout otti nimiinsä halutun Nürburgringin Nordschleife-radan ennätyksen Saksassa neljän vuoden tauon jälkeen.

“Metsästimme tätä ennätystä aktiivisesti neljä vuotta. Emme koskaan menneet radalle tehdäksemme parhaamme vaan lunastaaksemme ennätyksen. Saavutus tekee sanattomaksi”, projektipäällikkö Ville Eskelinen Metropoliasta sanoo.

“Onhan se melkoinen näyte, että suomalaisesta ammattikorkeakoulusta löytyy osaamista, halua, kykyä ja päättäväisyyttä kehittää nopeampi ja parempi sähköurheiluauto kuin mihin automaailman jätit ovat pystyneet”, auton ennätykseen ajanut Markus Palttala toteaa.

“Nordschleife on maailman vaativin kilparata ja jokainen ammattikuljettaja haluaa siellä rataennätyksen nimiinsä, oli luokka mikä tahansa. Sähköautojen ennätys on erityisen hieno saavutus, sillä puhutaan kasvavasta ja todella kilpaillusta luokasta.”

”Autossa on voimaa melkoisesti ja sen ajonhallintajärjestelmän avulla auto kääntyi todella terävästi tiukoissakin mutkissa”, Palttala toteaa.


Akkukennojen lisäys avaimena

Edellisen kerran E-RA tavoitteli ennätystä lokakuussa 2014, jolloin suurimmaksi haasteeksi kehkeytyi akkukennojen lämpeneminen. Kierroksen aikana tehoa jouduttiin rajoittamaan ja auto jäi noin 10 sekunnin päähän Mercedes SLS AMG Coupé Electric Driven asettamasta katulaillisten sähköautojen rataennätyksestä.

Kevään 2015 aikana E-RA-sähköautoon hankittiin lisää akkukennoja nostamaan akuston jännitettä.

“Akustosta purettu teho pysyi samana edellissyksyyn verrattuna, mutta akkuvirta pieneni ja akustoon liittyvät lämpöongelmat saatiin minimoitua. Samalla akkukapasiteetti kasvoi noin 10 kWh”, Eskelinen kertoo.

Moottorin lämpötilan nousun estämiseksi tiimi panosti myös sähkömoottorien ilmajäähdytyksen suunnitteluun, minkä lopputuloksena syntyivät ilmanotto- ja poistoaukot moottorien päätyihin.

Vuosien varrella sähköauton kaiken kehitystyön ovat tehneet Metropolian asiantuntijat ja opiskelijat yhteistyössä lukuisten kumppanien kanssa. Tällä kertaa ennätysajon tiimiiin kuuluivat pääinsinööri Sami Ruotsalaisen, alumni Otto Pietikäisen ja projektipäällikkö Ville Eskelisen lisäksi tietotekniikan opiskelija Janne Ylänne, automaatiotekniikan opiskelija Sami Tirkkonen sekä ajoneuvotekniikan opiskelijat Ioannis Soultanis ja Janne Hulkkonen.


Tältä näyttää kierros Ahvenistolla maailmanennätysautossa
27.8.2015 (video 3:21) Ruutu

 

Lisätietoja

Metropolia Ammattikorkeakoulu
Käyttäjälähtöinen suunnittelu ja tuotanto
osaamisaluepäällikkö Pekka Hautala p. 050 048 3786
projektipäällikkö Ville Eskelinen, p. 040 548 5341
etunimi.sukunimi@metropolia.fi

E-RA / Drako Motors
pääinsinööri Sami Ruotsalainen, p. 050 528 8648
sami.ruotsalainen(at)sr-automotive.fi

Drako Motors

toimitusjohtaja Dean Drako, p. +1-650-740-4334
drako(at)r-motor.com

 


Electric RaceAbout –sähköauton www-sivut ja Facebook-sivut

Drako Motors

Metropolian ajoneuvotekniikan huippuprojekteja yritysyhteistyössä

Aiemmat uutiset aiheesta:

Uusi oma ennätys vei Electric RaceAbout –sähköauton kierrosaikojen kakkoseksi Nürburgringillä (4.11.2014)

Metropolia myi sähköajoneuvojen ohjausjärjestelmien ohjelmistolisenssit Piilaaksoon (17.10.2014)

Electric RaceAbout teki uuden sähköautojen nopeusennätyksen Lappeenrannassa (30.6.2014)

E-RA rikkonut sähköautojen nopeusennätyksen Saksassa (5.10.2011)


Tutkintovastaava Nina Hellman ja Metropolia palkittiin itSMF Finlandin vuosikonferenssissa

18.10.2017

Tuotantotalouden tutkintovastaava Nina Hellman ja Metropolian tuotantotalouden koulutus palkittiin Vuoden palvelunhallinnan uroteko 2017 -kunniakirjalla The IT Service Management Forum Finlandin (itSMF Finlandin) vuosikonferenssissa torstaina 12.10.2017.
Kunniakirja myönnetään vuosit...

Lue lisää

Apuvälinetekniikan tutkinto-ohjelmassa juotiin Toni Piispasen mitalikahvit

18.10.2017

Toni Piispanen kelasi hopeaa T51-luokan 100 metrillä parayleisurheilun MM-kilpailuissa Lontoossa heinäkuussa 2017.
Lokakuun alussa Vanhan viertotien toimipisteessä juotiin menestyksen kunniaksi mitalikahvit. Metropolian apuvälinetekniikan opiskelijat olivat olleet omalta osaltaa...

Lue lisää

Innovaatioprojekti yhdistää peliopiskelijat ja pelialan ammattilaiset

17.10.2017

Metropolian pelikoulutuksessa käynnistyi syyskuun alussa koko syyslukukauden kestävä innovaatioprojekti, jossa monialaiset opiskelijaryhmät ideoivat ja toteuttavat pelitalo Housemarquelle peli-innovaatioita; opiskelijoiden tehtävänä on suunnitella Housemarquen Nex ...

Lue lisää

Strateginen yhteistyö Metropolian ja Pöyryn välillä etenee

16.10.2017

Elokuussa solmittu strateginen kumppanuussopimus Pöyry Finlandin kanssa etenee kohti yhteisesti sovittuja konkreettisia ja pitkäjänteisiä toimintamuotoja. Torstaina 12.10.2017 pidettiin tekniikan alan yhteistyön osalta neuvottelu, johon osallistui Pöyryltä kehitysj...

Lue lisää

16.10.2017

Mikä valtava osaamispotentiaali! Sadat opiskelijat esittelivät innovaatioprojektejaan MINNOFesteillä!

Käytävillä oli vilinää, kun terveyden ja hyvinvoinnin alojen innovaatioprojektit esittäytyivät Leppävaaran ja Bulevardin kampuksilla. Kyseessä oli syksyllä valmistuneiden innovaatioprojektien esittely, MINNOFest. Opiskelijatiimit olivat suunnitelleet proj...

Lue lisää

16.10.2017

Ideahaku Uudenmaan terveys- ja hyvinvointiteknologiayrityksille on auki


Yrittäjä, haluatko testata palveluideaasi kansainvälisillä markkinoilla?
Ideahaku Uudenmaan terveys- ja hyvinvointiteknologiayrityksille on auki 13.10. – 27.10.2017

​Pilotit pyörimään -hankkeessa haetaan ideoita tai ratkaisuja, jotka lisäävät ...

Lue lisää

13.10.2017

TOTEEMI Työstä oppimassa, työhön

TOTEEMI Työstä oppimassa, työhön -hanke käynnistyi yhteisellä seminaarilla Haaga-Heliassa 12.10.2017 Metropolia Ammattikorkeakoulu on mukana hankkeessa.
Toteemi hanke tutkii ja kehittää käytännönläheisiä malleja työn ja korkeakouluopi...

Lue lisää


1 - 7 / 1377

Tilaa uutiset RSS-syötteenä

 

Uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje, joka ilmestyy 4-6 kertaa vuodessa.

Lue aikaisemmat uutiskirjeet

Uutiskirjeet 2017

Uutiskirjeet 2016

Uutiskirjeet 2015