Metropolian kasvatit kehittivät yhteisöllisen liitutaulun

10.11.2015

Ilari Raja (vas.) ja Joni Mertoniemi. Kuva: Nordtouch.

Enää ei ole pakko piilottaa älypuhelimia reppuun oppitunnin ajaksi: espoolainen ohjelmistoyritys Nordtouch haluaa älylaitteet oppilaiden taskuista hyötykäyttöön Flinga-sovelluksen avulla. Flinga toimii yhteisöllisenä liitutauluna, johon jokainen opiskelija voi kirjautua omalta laitteeltaan.

Nordtouchin perustivat Metropoliassa mediatekniikkaa opiskelleet Ilari Raja ja Joni Mertoniemi vuonna 2012. Raja oli insinöörityössään pohtinut teknisiä ratkaisuja oppimistiloihin aikana, jolloin älylaitteet olivat tulossa osaksi opetusta. Syntyi Flingan prototyyppi.

”Idea insinöörityöhön tuli Metropolian oppimistilahankkeesta, johon osallistuin projektityöntekijänä. Hankkeen tavoitteena oli muuttaa yksi Leppävaaran kampuksen tiloista uudenlaiseksi oppimisympäristöksi. Sain melko vapaat kädet kehitellä tilan laitteita hyödyntävää sovellusta. Lähtökohtana oli keksiä miten tilan kiinteisiin laitteisiin voisi olla yhteydessä oppilaiden omilla mobiililaitteilla. Tästä syntyi Flingan ensimmäinen prototyyppi” kertoo Ilari Raja, Nordtouchin toimitusjohtaja.

Flinga tekee opiskelusta yhteisöllistä: opiskelijat ja opettaja voivat helposti tuottaa monipuolista ja visuaalista sisältöä yhteiselle työskentelyalustalle. Sovellusta voi hyödyntää esimerkiksi keskusteluiden ja aivoriihien visualisointiin, muistiinpanojen tekemiseen.

Oppilaat kirjautuvat opettajan luomaan työtilaan omalta laitteeltaan. Muutamalla koulun hankkimalla laitteella taataan, että myös ne, joilla ei ole tablettia tai älypuhelinta voivat osallistua. Sähköisellä liitutaudulla opettaja voi seurata, että kaikki ottavat osaa keskusteluun. Rajan mukaan menetelmä aktivoi myös ujompia opiskelijoita.

”Omien opiskeluiden aikana ei vastaavia aktivointisovelluksia ollut käytössä. Vuorovaikutus oppitunneilla perustui ihan perinteiseen viittaa ja vastaa -aktivointiin”, muistelee Raja.

Nykyään Metropolialla on Flinga käytössä ja sitä voi käyttää kuka tahansa Metropolian henkilökunnasta tai opiskelijoista. Entisen opinahjon kanssa Raja maalailee lisää yhteistyötä. ”Metropolian kanssa olisi mukava tehdä tiiviimpääkin yhteistyötä esimerkiksi koulutusviennin saralla tai vaikka teknologiatuetun ammattikorkeakoulupedagogiikan tuotteistamiseksi.”


Koulumaailma ei voi eristäytyä teknologialta

Syy teknologian tuomiseen luokkahuoneeseen on yksinkertainen:

”Jos mietitään, että millaisessa maailmassa nykyään elämme, on vaikea nähdä koulua eristäytyneenä saarekkeena. On tärkeää, että teknologiaa opitaan käyttämään omaan oppimiseen ja työelämässä tarvittaviin taitoihin. Aktivoivat ja osallistavat menetelmät ovat juuri niitä, joita opetukseen kaivataan”, kuvailee Ilari Raja.

Flinga on suunniteltu jokaiselle oppiasteelle sopivaksi. Toistaiseksi pieni yritys on keskittynyt markkinoimaan sovellusta yliopistoille ja ammattikorkeakouluille. Peruskouluopetusta yritys tavoittaa lähinnä yhteistyöllä kustantamoiden kanssa. Flinga on jo saatu osaksi digitaalisia oppimateriaaleja ja olemassa olevia oppimisympäristöjä.

Opiskelijoille uudenlaisten oppimisvälineiden käyttö ei Rajan mukaan ole ongelma, sillä heille teknologia on yleensä arkipäivää. Suurin haaste on saada opettajat innostumaan Flingan kaltaisten teknisten apuvälineiden käytöstä.

”Siksi olemme lähteneet rohkeasti kehittämään pedagogisia käsikirjoituksia Flingan käytön tueksi. Haluamme auttaa opettajia tässä muutoksessa, emmekä vain tarjota yhtä uutta sovellusta opeteltavaksi”, kertoo Ilari Raja.

Tiimiä on vahvistettu kahdella lahjakkaalla pedagogilla ja ensimmäistä pedagogista käsikirjoitusta Flingaan ollaan pian julkaisemassa.

”Tarkoitus on tuoda helposti hyödynnettäviä ja valmiiksi pohdittuja aktivointimenetelmiä opettajien saataville. Näitä tarjotaan opettajille pedagogiikka, ei sovellus edellä. Flinga tulee tulevaisuudessa sisältämään myös valmiiksi käsikirjoitettuja sessioita, joissa opettajan ei tarvitse keksiä kaikkea itse vaan sovellus ohjaa pitämään erityyppisiä aktivointiharjoitteita. Pyrimme siihen, että teknologiaa saataisiin siirrettyä yhä enemmän näkymättömäksi taustalle (ubiikki oppiminen) jolloin sen “ylläpitoon” tarvitse keskittyä”.


Suomalaista opetusteknologiaa maailmalle

Nordtouch työllistää Rajan ja Mertoniemen kokopäiväisesti. Sijoittajalta on saatu apujoukkoja myyntiin ja markkinointiin. Tavoitteena on lähteä maailmalle, erityisesti Eurooppaan ja Aasiaan. Singaporessa ja Lontoossa on jo Nordtouchin edustajat.

”Lähdimme yrittäjiksi aika insinöörimäisellä otteella, eli todella tuote-keskeisesti. Yhteistyö- ja jälleenmyyntisopimuksia oli solmittu jo ennen kuin meillä oli edes yritystä perustettu ja asiat etenivät alussa kovalla vauhdilla. Nyt ehkä toimisin hieman toisella tapaa, mutta ei yrittämiselle kuitenkaan ole mitään yhtä oikeaa kaavaa. Kyse on enemmänkin siitä kuinka nopeasti pystyy oppimaan uutta ja sopeutumaan muutoksiin ja haasteisiin. Meilläkin bisnesmalli ja visio ovat muuttuneet monta kertaa alun suunnitelmista. Varsinkin startup-yrittäjyys on jatkuvaa kokeile-opi-muuta -syklin toistoa ja se vaatii yrittäjältä päivittäistä epävarmuuden tilassa elämistä”, Ilari Raja kuvailee.

Suomen maine koulutuksen esimerkkimaana on eduksi Nordtouchille. Flingan myötä Raja haluaa viedä maailmalle suomalaista koulutusasiantuntemusta.
”Suomella on eväät olla myös opetusteknologian mallimaa, sillä meillä riittää osaamista sekä opetuksessa että esimerkiksi mobiilisovelluksissa. Hyvin tuotteistetuilla paketeilla saataisiin koulutuksesta vientituote.”

Nordtouchin tulevaisuuden tavoitteet ovat selvät:
”Haluamme tulevaisuudessa olla yksi teknologia-tuetun oppimisen kärkiyrityksiä maailmassa. Tähän visioon liittyy vahvasti huippupedagogiikan ja modernien sovellusratkaisujen liittäminen toisiaan tukeviksi palveluiksi. Ensimmäisiä viitteitä tästä tulee kun julkaisemme meidän pedagogisen moduulin Flingan kylkeen. ”

Tutustu Flingaan oheisesta videosta.

FLINGA - Connecting Classroom from Nordtouch on Vimeo.

Metropolian tieto- ja viestintätekniikan koulutus

Nordtouchin sivut


Innovaatiopolku – mahdollisuus innovaatio- ja yrityskyvykkyyden vahvistamiseksi

25.05.2018

Innovaatiopolku on innovaatioympäristö, jossa kehitetään innovaatioita ideasta yritykseksi yhteistyössä monialaisen tiimin, valmentajien, Metropolian yrityskiihdyttämö Turbiinin ja esimerkiksi Helsingin kaupungin yrityspalvelujen kanssa. ”Tämä ...

Lue lisää

Valmistunut, mutta ei koskaan valmis – tunnelmia tutkinnon saavuttamisen kynnyksellä

25.05.2018

Kevätlukukauden  päätteeksi noin 2060 uutta osaajaa suuntaa Metropoliasta työelämään tai uusille urille tuore tutkintotodistus taskussaan. Neljä vastavalmistuvaa opiskelijaa kertoo tunnelmistaan ja tulevaisuuden odotuksistaan
On upeaa saada uusi ammatti ...

Lue lisää

Lukuvuosi huipentuu kevään valmistujaisjuhlintaan

25.05.2018

Metropoliasta valmistui kevätlukukaudella noin 2060 uutta osaajaa. Opiskelijoista reilut 1800 on saavuttanut tai saavuttamassa ammattikorkeakoulututkinnon ja lähes 260 on suorittanut ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon.
Suurin osa kuluneen lukuvuoden valmistuneista on sosiaali- ja te...

Lue lisää

IdeaStructura ja Metropolia syventävät yhteistyötä

24.05.2018

IdeaStructura Oy ja Metropolia ovat solmineet laaja-alaisen yhteistyösopimuksen 23.5.2018. Yhteistyön tavoitteena on tukea ja edistää sopijaosapuolten strategiaa sekä niihin liittyvää toimintaa.
IdeaStructura Oy on nopeasti kasvava asiantuntijayritys, joka tarjoaa...

Lue lisää

23.05.2018

Kapellimestari Mikko Franck lahjoitti jälleen Metropolialle

Kapellimestari Mikko Franck piipahti tiistaina 22. toukokuuta Helsinkiin ja teki toistamiseen merkittävän lahjoituksen Metropolialle, tällä kertaa sosiaali- ja terveysalalle.
Lahjoitusta edelsi kaksi vierailua ammattikorkeakoulussa. Toukokuun alussa hän tutustui Metropolian kamp...

Lue lisää

22.05.2018

Maahanmuuttajien valmentavan koulutuksen päätösjuhlassa oltiin kiitollisia

Metropolian AMK-opintoihin valmentavat koulutukset maahanmuuttajille päättyivät jälleen kuluneelta lukuvuodelta ja todistustenjakojuhla vietettiin iloisissa tunnelmissa Bulevardilla 17.5.2018.
Kokonaisuudessaan 30 opintopisteen arvoisen valmentavan koulutuksen suoritti tänä...

Lue lisää

21.05.2018

Suomen paras opiskelijapeli valittiin Helsingissä

Osaamisen pelimerkit -hankkeeseen liittyvässä uudessa Bit1-tapahtumassa Helsingin Suvilahdessa valittiin 16.-17.5. Suomen paras opiskelijapeli. Valintoja oli  tekemässä kovan luokan pelialan ammattilaisten kaarti: Mikko Kodisoja Supercelliltä, Samuli Syvähuoko Sisu Game...

Lue lisää


1 - 7 / 1534

Tilaa uutiset RSS-syötteenä

 

Uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje, joka ilmestyy 4-6 kertaa vuodessa.

Uutiskirjeet 2018

Uutiskirjeet 2017

Uutiskirjeet 2016

Uutiskirjeet 2015