Metropolian kasvatit kehittivät yhteisöllisen liitutaulun

10.11.2015

Ilari Raja (vas.) ja Joni Mertoniemi. Kuva: Nordtouch.

Enää ei ole pakko piilottaa älypuhelimia reppuun oppitunnin ajaksi: espoolainen ohjelmistoyritys Nordtouch haluaa älylaitteet oppilaiden taskuista hyötykäyttöön Flinga-sovelluksen avulla. Flinga toimii yhteisöllisenä liitutauluna, johon jokainen opiskelija voi kirjautua omalta laitteeltaan.

Nordtouchin perustivat Metropoliassa mediatekniikkaa opiskelleet Ilari Raja ja Joni Mertoniemi vuonna 2012. Raja oli insinöörityössään pohtinut teknisiä ratkaisuja oppimistiloihin aikana, jolloin älylaitteet olivat tulossa osaksi opetusta. Syntyi Flingan prototyyppi.

”Idea insinöörityöhön tuli Metropolian oppimistilahankkeesta, johon osallistuin projektityöntekijänä. Hankkeen tavoitteena oli muuttaa yksi Leppävaaran kampuksen tiloista uudenlaiseksi oppimisympäristöksi. Sain melko vapaat kädet kehitellä tilan laitteita hyödyntävää sovellusta. Lähtökohtana oli keksiä miten tilan kiinteisiin laitteisiin voisi olla yhteydessä oppilaiden omilla mobiililaitteilla. Tästä syntyi Flingan ensimmäinen prototyyppi” kertoo Ilari Raja, Nordtouchin toimitusjohtaja.

Flinga tekee opiskelusta yhteisöllistä: opiskelijat ja opettaja voivat helposti tuottaa monipuolista ja visuaalista sisältöä yhteiselle työskentelyalustalle. Sovellusta voi hyödyntää esimerkiksi keskusteluiden ja aivoriihien visualisointiin, muistiinpanojen tekemiseen.

Oppilaat kirjautuvat opettajan luomaan työtilaan omalta laitteeltaan. Muutamalla koulun hankkimalla laitteella taataan, että myös ne, joilla ei ole tablettia tai älypuhelinta voivat osallistua. Sähköisellä liitutaudulla opettaja voi seurata, että kaikki ottavat osaa keskusteluun. Rajan mukaan menetelmä aktivoi myös ujompia opiskelijoita.

”Omien opiskeluiden aikana ei vastaavia aktivointisovelluksia ollut käytössä. Vuorovaikutus oppitunneilla perustui ihan perinteiseen viittaa ja vastaa -aktivointiin”, muistelee Raja.

Nykyään Metropolialla on Flinga käytössä ja sitä voi käyttää kuka tahansa Metropolian henkilökunnasta tai opiskelijoista. Entisen opinahjon kanssa Raja maalailee lisää yhteistyötä. ”Metropolian kanssa olisi mukava tehdä tiiviimpääkin yhteistyötä esimerkiksi koulutusviennin saralla tai vaikka teknologiatuetun ammattikorkeakoulupedagogiikan tuotteistamiseksi.”


Koulumaailma ei voi eristäytyä teknologialta

Syy teknologian tuomiseen luokkahuoneeseen on yksinkertainen:

”Jos mietitään, että millaisessa maailmassa nykyään elämme, on vaikea nähdä koulua eristäytyneenä saarekkeena. On tärkeää, että teknologiaa opitaan käyttämään omaan oppimiseen ja työelämässä tarvittaviin taitoihin. Aktivoivat ja osallistavat menetelmät ovat juuri niitä, joita opetukseen kaivataan”, kuvailee Ilari Raja.

Flinga on suunniteltu jokaiselle oppiasteelle sopivaksi. Toistaiseksi pieni yritys on keskittynyt markkinoimaan sovellusta yliopistoille ja ammattikorkeakouluille. Peruskouluopetusta yritys tavoittaa lähinnä yhteistyöllä kustantamoiden kanssa. Flinga on jo saatu osaksi digitaalisia oppimateriaaleja ja olemassa olevia oppimisympäristöjä.

Opiskelijoille uudenlaisten oppimisvälineiden käyttö ei Rajan mukaan ole ongelma, sillä heille teknologia on yleensä arkipäivää. Suurin haaste on saada opettajat innostumaan Flingan kaltaisten teknisten apuvälineiden käytöstä.

”Siksi olemme lähteneet rohkeasti kehittämään pedagogisia käsikirjoituksia Flingan käytön tueksi. Haluamme auttaa opettajia tässä muutoksessa, emmekä vain tarjota yhtä uutta sovellusta opeteltavaksi”, kertoo Ilari Raja.

Tiimiä on vahvistettu kahdella lahjakkaalla pedagogilla ja ensimmäistä pedagogista käsikirjoitusta Flingaan ollaan pian julkaisemassa.

”Tarkoitus on tuoda helposti hyödynnettäviä ja valmiiksi pohdittuja aktivointimenetelmiä opettajien saataville. Näitä tarjotaan opettajille pedagogiikka, ei sovellus edellä. Flinga tulee tulevaisuudessa sisältämään myös valmiiksi käsikirjoitettuja sessioita, joissa opettajan ei tarvitse keksiä kaikkea itse vaan sovellus ohjaa pitämään erityyppisiä aktivointiharjoitteita. Pyrimme siihen, että teknologiaa saataisiin siirrettyä yhä enemmän näkymättömäksi taustalle (ubiikki oppiminen) jolloin sen “ylläpitoon” tarvitse keskittyä”.


Suomalaista opetusteknologiaa maailmalle

Nordtouch työllistää Rajan ja Mertoniemen kokopäiväisesti. Sijoittajalta on saatu apujoukkoja myyntiin ja markkinointiin. Tavoitteena on lähteä maailmalle, erityisesti Eurooppaan ja Aasiaan. Singaporessa ja Lontoossa on jo Nordtouchin edustajat.

”Lähdimme yrittäjiksi aika insinöörimäisellä otteella, eli todella tuote-keskeisesti. Yhteistyö- ja jälleenmyyntisopimuksia oli solmittu jo ennen kuin meillä oli edes yritystä perustettu ja asiat etenivät alussa kovalla vauhdilla. Nyt ehkä toimisin hieman toisella tapaa, mutta ei yrittämiselle kuitenkaan ole mitään yhtä oikeaa kaavaa. Kyse on enemmänkin siitä kuinka nopeasti pystyy oppimaan uutta ja sopeutumaan muutoksiin ja haasteisiin. Meilläkin bisnesmalli ja visio ovat muuttuneet monta kertaa alun suunnitelmista. Varsinkin startup-yrittäjyys on jatkuvaa kokeile-opi-muuta -syklin toistoa ja se vaatii yrittäjältä päivittäistä epävarmuuden tilassa elämistä”, Ilari Raja kuvailee.

Suomen maine koulutuksen esimerkkimaana on eduksi Nordtouchille. Flingan myötä Raja haluaa viedä maailmalle suomalaista koulutusasiantuntemusta.
”Suomella on eväät olla myös opetusteknologian mallimaa, sillä meillä riittää osaamista sekä opetuksessa että esimerkiksi mobiilisovelluksissa. Hyvin tuotteistetuilla paketeilla saataisiin koulutuksesta vientituote.”

Nordtouchin tulevaisuuden tavoitteet ovat selvät:
”Haluamme tulevaisuudessa olla yksi teknologia-tuetun oppimisen kärkiyrityksiä maailmassa. Tähän visioon liittyy vahvasti huippupedagogiikan ja modernien sovellusratkaisujen liittäminen toisiaan tukeviksi palveluiksi. Ensimmäisiä viitteitä tästä tulee kun julkaisemme meidän pedagogisen moduulin Flingan kylkeen. ”

 

Tutustu Flingaan oheisesta videosta.

FLINGA - Connecting Classroom from Nordtouch on Vimeo.

 

Metropolian tieto- ja viestintätekniikan koulutus

Nordtouchin sivut


Opiskelija Saara Wacklin kertoo oppimiskokemuksiaan käytännön maahanmuuttajatyöstä

16.08.2017

Veto-verkosto ja Metropolia järjestivät kesällä 2017 opintojakson Käytännön kokemuksia maahanmuuttajatyöstä. Se tarjosi hurjasti uusia näkökulmia, ihmetyksen aiheita ja oppeja maahanmuuttajatyön käytännöistä sekä er...

Lue lisää

80+80: Insinöörikoulutuksen vaikuttajat Kokka ja Blåfield

11.08.2017

Kaksi vuonna 1937 syntynyttä ja Helsingin teknillisestä opistosta 53 vuotta sitten valmistunutta insinööriä, Esa Kokka ja Yrjö Blåfield, ovat monin tavoin edistäneet insinöörikoulutusta ja yrittäjyyttä sekä vaikuttaneet ammattikorkeak...

Lue lisää

Japanin korkeakoulujärjestelmän uudistamiseen eväitä Metropolialta

25.07.2017

Japanin delegaatio ja Metropolian edustajat Bulevardin päärakennuksen portailla.
Japanin parlamentin delegaatio vieraili Helsingissä tutustumassa Metropolia ammattikorkeakoulun toimintaan sivistysvaliokunnan puheenjohtaja Ms. Keiko Nagaokan (Chairman of Standing Committee on Education, Culture, Sports, Science and Technology) johdolla.
Metropoliaa tapaamisessa edustiv...

Lue lisää

Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminnan suunta on oikea

18.07.2017

Haaga-Helian, Laurean ja Metropolian yhteisen TKI-toiminnan kehittämisestä vastaava R&D Excellence -ryhmä vieraili Brysselissä 10. - 12.7.
Helsingin EU-Office oli järjestänyt 3AMK-ryhmälle tapaamisia Euroopan alueiden komiteassa, Euroopan parlamentissa ja Euro...

Lue lisää

04.07.2017

Metropolia ja Rovio yhteistyöhön pelikehityksessä

Metropolian peliopiskelijat kehittävät peliprototyyppejä syksyllä 2017 Espoossa mobiilipelitalo Roviolle.
Kyseessä on ensimmäinen yhteistyökokeilukerta Rovion prototyyppien parissa; kokeilu on tarkoitus vakiinnuttaa jokasyksyiseksi projektiksi ja jatkossa toteuttaa mui...

Lue lisää

03.07.2017

Taiteilija Pekka Jylhän ja Metropolian yhteistyö esillä Kultarannassa

Tasavallan presidentin kesäasunnon Kultarannan veistosnäyttelyn avajaisia vietettiin jälleen 15. kesäkuuta 2017. Veistosnäyttely on järjestetty yhdessä Alfred Kordelinin säätiön kanssa vuodesta 2011. Tänä vuonna näyttely rakentuu usean eri ...

Lue lisää

29.06.2017

Tervetuloa Metropoliaan — opiskelijavalinnat julkaistu

Kevään 2017 korkeakoulujen yhteishaun opiskelijavalinnan tulokset on julkaistu. Syksyllä Metropoliassa aloittaa noin 3700 uutta opiskelijaa; tekniikan alalla noin 2000, sosiaali- ja terveysalalla 840, liiketaloudessa 390 ja kulttuurialalla 390 uutta opiskelijaa.
Kevään yhteishau...

Lue lisää


1 - 7 / 1318

Tilaa uutiset RSS-syötteenä

 

Uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje, joka ilmestyy neljä kertaa vuodessa.

Lue aikaisemmat uutiskirjeet

Uutiskirjeet 2017

Uutiskirjeet 2016

Uutiskirjeet 2015