Metropolia tuo robottibussit Suomen kaduille

14.07.2016

Kaksi robottibussia aloittaa liikennöinnin heinä-elokuussa Helsingin Hernesaaressa. Kuva: Alain Herzog, EPFL.

Automaattiset pikkubussit tulevat Suomen kaduille tänä kesänä. Metropolian koordinoima hanke tuo robottibussit Helsinkiin, Espooseen ja Tampereelle. Kokeilun avulla kehitetään uusia ratkaisuja kaupunkiliikenteen globaaleihin haasteisiin.

Kaksi robottibussia aloittaa liikennöinnin heinä-elokuussa Helsingin Hernesaaressa, mitä juhlistetaan Hernesaaren rannassa 16. elokuuta. Bussit siirretään elo-syyskuuksi Espooseen ja loka-marraskuuksi Tampereelle.

"Kyyti on kaikille avoin ja ilmainen. Tavoitteena on tarjota suomalaisille yrityksille avoin kehitysalusta uusien vientiin tähtäävien tuote- ja palveluideoiden kokeilemiseksi", projektipäällikkö Harri Santamala Metropoliasta sanoo.

Yhdeksän henkilön piensähköbussi

Kustannustehokkaiden, vähäpäästöisten ja matkustajien tarpeet huomioivien piensähköbussien kuljetuskapasiteetti on 9 henkilöä. Robottibussit operoivat koekäytössä Helsingissä, Espoossa ja Tampereella. Hanketta koordinoi ja busseja operoi Metropolia Ammattikorkeakoulu.

Hankkeeseen osallistuva Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi myöntää kokeiluluvat turvalliseen tieliikenteen automaation kokeiluun. Kokeilujen kautta pyritään löytämään kaupunkiliikenteen sujuvuuden, turvallisuuden sekä matkustajien käyttökokemuksen kannalta parhaat lähitulevaisuuden sovelluskohteet automaattibusseille

Suomen lainsäädäntö on liikenteen automaation kehittäjien kannalta aito kansainvälinen kilpailuetu. SOHJOA-hankkeella siirretään tämä lainsäädännön etumatka ensimmäistä kertaa käytännössä automaatiota kehittävien yritysten sekä hankkeeseen osallistuvien kaupunkien hyödyksi.

”Automaattibussit liikenteeseen tuova SOHJOA-hanke on merkittävä lisäys Tampereen pitkäjänteiseen älyliikenteen kehittämiseen sekä tämän osaamisen tuomiseen esille kaupungin kaduille”, sanoo älyliikenteen kehitysyksikkö ITS-Factoryn Management Teamin jäsen, Tampereen kaupungin projektipäällikkö Mika Kulmala.

Autonomisen liikkumisen teknologiaratkaisujen edelläkävijäksi

SOHJOA-hankkeen päätavoitteena on luoda suomalaisille yrityksille aito mahdollisuus kehittää uusia tuote- ja palveluideoita, joita autonominen liikkuminen edellyttää tai mahdollistaa. Tavoitteena on saada Suomi vahvasti edelläkävijäksi autonomisen liikkumisen teknologiaratkaisujen alalla ja synnyttää uutta vientiliiketoimintaa näille yrityksille.

Hanke luo yritysten käyttöön ”innovaatioalustan”, eli toiminnallinen bussilinjan, johon yritykset voivat tuoda tuotteitaan kehitettäväksi ja kokeiltavaksi osaratkaisuina. Suomessa on vahvaa osaamista esimerkiksi konenäköön, älykkääseen reitittämiseen ja liikenteen talviolosuhteisiin liittyen.

”Kaupunkien innovaatioalustat tarjoavat startup -yrityksille hyvän mahdollisuuden saada merkittäviä referenssejä ja tosielämän kehittämiskokemuksia. Otaniemi pilottialueena ja sen kansainvälinen startup -yhteisö palvelun testaajina on oiva ympäristö liikenteen automaation innovatiivisten ratkaisujen testaamiselle”, sanoo elinkeinojohtaja Tuula Antola Espoon kaupungista.

Hanke lisää myös kaupunkien – kaupungin eri virastojen, kaupunkilaisten ja muun kaupunkiyhteisön - ymmärrystä liikkumisen murroksesta. Liikenteen automatisaatio ja palveluistuminen tapahtuu kansainvälisten teknologiayritysten ennusteiden mukaan hyvin nopeasti lähivuosina. Robottiajoneuvojen hyötyjä, haittoja, riskejä, edellytyksiä ja unelmia pitää etsiä ja kehittää yhdessä koko kaupunkiyhteisön voimin.

Maailmalla vielä harvinaisia robottibusseja kokeiltiin Suomessa ensi kerran kesällä 2015 Vantaan Kivistön asuntomessujen yhteydessä. Nyt samanlaisilla EasyMile EZ10-busseilla siirrytään seuraavaan kehitysaskeleeseen - käyttötestiin tieliikenteessä. Kaksi robottibussia aloittaa liikennöinnin heinä-elokuussa Helsingin Hernesaaren alueen kaduilla.

Hernesaaren robottibussien avajaiset elokuussa

Helsingin apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri juhlistaa robottibussien tuloa avajaisissa 16. elokuuta Helsingin Hernesaaren rannassa.

”Helsinki haluaa olla kansainvälisesti tunnettu kehittämis- ja kokeiluympäristö uusille fiksuille tuotteille ja palveluille, kuten älykkään urbaanin liikkumisen ratkaisuille. SOHJOA-hanke on uusien liikkumisratkaisujen kehityksen kärjessä. Robottibussit voisivat tuoda ratkaisun moneen kaupunkiliikenteeseen liittyvään haasteeseen ja tarpeeseen. Toivotamme automaattiset bussit ja niiden ympärille teknologioita ja palveluja kehittävät yritykset ja tutkimustahot tervetulleeksi Helsinkiin kokeilemaan ja kehittämään!”, apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri sanoo.

Espooseen syksyksi ja Tampereelle loppuvuodeksi

Helsingin jälkeen bussit menevät Espooseen elo-syyskuuksi ja loka-marraskuuksi Tampereelle, jossa ne operoivat aina ensilumiin asti. Keväällä 2017 kokeilut jatkuvat.

Lisätietoja

Reitit, aikataulut ja lisätietoa: www.sohjoa.fi

Projektipäällikkö Harri Santamala, Metropolia Ammattikorkeakoulu, p. 040 334 1516, etunimi.sukunimi metropolia fi

 

SOHJOA on osa 6Aika-kaupunkien Euroopan aluekehitysrahaston tukemaa hankekokonaisuutta. Metropolian monialaisina hankekumppaneina ovat Aalto Yliopisto, Forum Virium Helsinki, Maanmittauslaitos sekä Tampereen teknillinen yliopisto. Hankkeen rinnalla on myös Demos Helsingin kanssa tehtävä Tekes Challenge Finland -rahoitteinen valmisteluhanke yritysten kehitystoiminnan fokusoimiseksi.

Automaattiajoneuvojen toimintaa suomalaisissa olosuhteissa testataan osana Liikenneviraston ja Trafin rahoittamaa NordicWay -hanketta, jossa osaltaan valmistaudutaan uudentyyppisiin liikenteen palveluihin ja tieliikenteen automaatioon.


Miten kouluttaa taiteen ja kulttuurin käyttöä vaikkapa vanhus- tai nuorisotyössä?

19.09.2017

Tulevaisuudessa luovan taiteen osaaminen ja hyödyntäminen on yhä tärkeämpää eri aloilla. Tarvitsemme koko kulttuurin ekosysteemin yhteistyötä, jotta pääsemme kiinni tulevaisuuden osaamistarpeisiin. Tässä tapaamisessa luodaan yhteisty&o...

Lue lisää

Kotikoneelta tutkintoon ja työhön lähiseudulle

15.09.2017

Opiskelijahaku bioanalytiikan uudenlaiseen verkkokoulutukseen on käynnissä Korkeakoulututkintoon johtava verkkokoulutus käynnistyy taas tammikuussa 2018 Kajaanissa, Kemissä, Kokkolassa ja Rovaniemellä. Joka paikkakunnalla pääsee aloittamaan seitsemän uutta bio...

Lue lisää

Työelämävalmiuksia alueellista hyvinvointia kehittämällä

15.09.2017

Ihminen voi kehittää työelämävalmiuksiaan olematta työssä. Myllypuron alueella asukkaat ovat kahden viime vuoden aikana kehittäneet omalla asuinalueellaan toimintaa, joka on lisännyt heidän hyvinvointiaan sekä toimintakykyään. Toiminta...

Lue lisää

Enabled by LINAK – Designed by Metropolia

15.09.2017

Linak Oy ja Metropolia Ammattikorkeakoulu toteuttivat ”Enabled by LINAK – Designed by Metropolia” -nimisen yhteistyöprojektin, jossa teollisen muotoilun opiskelijat suunnittelivat koti- ja työympäristön tarpeisiin liikkeen sisältäviä kalusteita k&...

Lue lisää

14.09.2017

Metropolian Sohjoa on Regiostars-finalisti

RegioStars Awards tunnistaa hyviä käytäntöjä alueellisessa kehittämisessä ja nostaa esiin EU-alueen omaleimaisia ja innovatiivisia projekteja. Regiostar-finalistit tulevat kahdestakymmenestä maasta.
Metropolian koordinoima robobussihanke SOHJOA-6aika on finalistie...

Lue lisää

14.09.2017

Vietimme Muuttajaisia Arabiassa luovien tekijöiden kulttuurikampuksella

Metropolia on keskittänyt luovat alat Arabian kampukselle Helsinkiin.
Juhlistimme kulttuurialojen siirtymistä Arabian kampukselle yhdessä opiskelijoiden, henkilöstön ja alueen kumppaneidemme kanssa Muuttajaisissa 13. syyskuuta.
Areenoina olivat Arabian vanhassa tehdashallissa s...

Lue lisää

14.09.2017

Liaani-hankkeen ytimessä nuorten osallisuus - pysähdytään kysymään nuorelta mitä sinulle oikeasti kuuluu

                    

Osa tämän päivän nuorista tulee toimimaan ammateissa, joita ei vielä edes ole olemassakaan. Sen vuoksi nuoret tarvitsevat uskoa tulevaisuuteen ja unelmiinsa.

...

Lue lisää


1 - 7 / 1343

Tilaa uutiset RSS-syötteenä

 

Uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje, joka ilmestyy neljä kertaa vuodessa.

Lue aikaisemmat uutiskirjeet

Uutiskirjeet 2017

Uutiskirjeet 2016

Uutiskirjeet 2015