Metropolia tuo robottibussit Suomen kaduille

14.07.2016

Kaksi robottibussia aloittaa liikennöinnin heinä-elokuussa Helsingin Hernesaaressa. Kuva: Alain Herzog, EPFL.

Automaattiset pikkubussit tulevat Suomen kaduille tänä kesänä. Metropolian koordinoima hanke tuo robottibussit Helsinkiin, Espooseen ja Tampereelle. Kokeilun avulla kehitetään uusia ratkaisuja kaupunkiliikenteen globaaleihin haasteisiin.

Kaksi robottibussia aloittaa liikennöinnin heinä-elokuussa Helsingin Hernesaaressa, mitä juhlistetaan Hernesaaren rannassa 16. elokuuta. Bussit siirretään elo-syyskuuksi Espooseen ja loka-marraskuuksi Tampereelle.

"Kyyti on kaikille avoin ja ilmainen. Tavoitteena on tarjota suomalaisille yrityksille avoin kehitysalusta uusien vientiin tähtäävien tuote- ja palveluideoiden kokeilemiseksi", projektipäällikkö Harri Santamala Metropoliasta sanoo.

Yhdeksän henkilön piensähköbussi

Kustannustehokkaiden, vähäpäästöisten ja matkustajien tarpeet huomioivien piensähköbussien kuljetuskapasiteetti on 9 henkilöä. Robottibussit operoivat koekäytössä Helsingissä, Espoossa ja Tampereella. Hanketta koordinoi ja busseja operoi Metropolia Ammattikorkeakoulu.

Hankkeeseen osallistuva Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi myöntää kokeiluluvat turvalliseen tieliikenteen automaation kokeiluun. Kokeilujen kautta pyritään löytämään kaupunkiliikenteen sujuvuuden, turvallisuuden sekä matkustajien käyttökokemuksen kannalta parhaat lähitulevaisuuden sovelluskohteet automaattibusseille

Suomen lainsäädäntö on liikenteen automaation kehittäjien kannalta aito kansainvälinen kilpailuetu. SOHJOA-hankkeella siirretään tämä lainsäädännön etumatka ensimmäistä kertaa käytännössä automaatiota kehittävien yritysten sekä hankkeeseen osallistuvien kaupunkien hyödyksi.

”Automaattibussit liikenteeseen tuova SOHJOA-hanke on merkittävä lisäys Tampereen pitkäjänteiseen älyliikenteen kehittämiseen sekä tämän osaamisen tuomiseen esille kaupungin kaduille”, sanoo älyliikenteen kehitysyksikkö ITS-Factoryn Management Teamin jäsen, Tampereen kaupungin projektipäällikkö Mika Kulmala.

Autonomisen liikkumisen teknologiaratkaisujen edelläkävijäksi

SOHJOA-hankkeen päätavoitteena on luoda suomalaisille yrityksille aito mahdollisuus kehittää uusia tuote- ja palveluideoita, joita autonominen liikkuminen edellyttää tai mahdollistaa. Tavoitteena on saada Suomi vahvasti edelläkävijäksi autonomisen liikkumisen teknologiaratkaisujen alalla ja synnyttää uutta vientiliiketoimintaa näille yrityksille.

Hanke luo yritysten käyttöön ”innovaatioalustan”, eli toiminnallinen bussilinjan, johon yritykset voivat tuoda tuotteitaan kehitettäväksi ja kokeiltavaksi osaratkaisuina. Suomessa on vahvaa osaamista esimerkiksi konenäköön, älykkääseen reitittämiseen ja liikenteen talviolosuhteisiin liittyen.

”Kaupunkien innovaatioalustat tarjoavat startup -yrityksille hyvän mahdollisuuden saada merkittäviä referenssejä ja tosielämän kehittämiskokemuksia. Otaniemi pilottialueena ja sen kansainvälinen startup -yhteisö palvelun testaajina on oiva ympäristö liikenteen automaation innovatiivisten ratkaisujen testaamiselle”, sanoo elinkeinojohtaja Tuula Antola Espoon kaupungista.

Hanke lisää myös kaupunkien – kaupungin eri virastojen, kaupunkilaisten ja muun kaupunkiyhteisön - ymmärrystä liikkumisen murroksesta. Liikenteen automatisaatio ja palveluistuminen tapahtuu kansainvälisten teknologiayritysten ennusteiden mukaan hyvin nopeasti lähivuosina. Robottiajoneuvojen hyötyjä, haittoja, riskejä, edellytyksiä ja unelmia pitää etsiä ja kehittää yhdessä koko kaupunkiyhteisön voimin.

Maailmalla vielä harvinaisia robottibusseja kokeiltiin Suomessa ensi kerran kesällä 2015 Vantaan Kivistön asuntomessujen yhteydessä. Nyt samanlaisilla EasyMile EZ10-busseilla siirrytään seuraavaan kehitysaskeleeseen - käyttötestiin tieliikenteessä. Kaksi robottibussia aloittaa liikennöinnin heinä-elokuussa Helsingin Hernesaaren alueen kaduilla.

Hernesaaren robottibussien avajaiset elokuussa

Helsingin apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri juhlistaa robottibussien tuloa avajaisissa 16. elokuuta Helsingin Hernesaaren rannassa.

”Helsinki haluaa olla kansainvälisesti tunnettu kehittämis- ja kokeiluympäristö uusille fiksuille tuotteille ja palveluille, kuten älykkään urbaanin liikkumisen ratkaisuille. SOHJOA-hanke on uusien liikkumisratkaisujen kehityksen kärjessä. Robottibussit voisivat tuoda ratkaisun moneen kaupunkiliikenteeseen liittyvään haasteeseen ja tarpeeseen. Toivotamme automaattiset bussit ja niiden ympärille teknologioita ja palveluja kehittävät yritykset ja tutkimustahot tervetulleeksi Helsinkiin kokeilemaan ja kehittämään!”, apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri sanoo.

Espooseen syksyksi ja Tampereelle loppuvuodeksi

Helsingin jälkeen bussit menevät Espooseen elo-syyskuuksi ja loka-marraskuuksi Tampereelle, jossa ne operoivat aina ensilumiin asti. Keväällä 2017 kokeilut jatkuvat.

Lisätietoja

Reitit, aikataulut ja lisätietoa: www.sohjoa.fi

Projektipäällikkö Harri Santamala, Metropolia Ammattikorkeakoulu, p. 040 334 1516, etunimi.sukunimi metropolia fi

SOHJOA on osa 6Aika-kaupunkien Euroopan aluekehitysrahaston tukemaa hankekokonaisuutta. Metropolian monialaisina hankekumppaneina ovat Aalto Yliopisto, Forum Virium Helsinki, Maanmittauslaitos sekä Tampereen teknillinen yliopisto. Hankkeen rinnalla on myös Demos Helsingin kanssa tehtävä Tekes Challenge Finland -rahoitteinen valmisteluhanke yritysten kehitystoiminnan fokusoimiseksi.

Automaattiajoneuvojen toimintaa suomalaisissa olosuhteissa testataan osana Liikenneviraston ja Trafin rahoittamaa NordicWay -hanketta, jossa osaltaan valmistaudutaan uudentyyppisiin liikenteen palveluihin ja tieliikenteen automaatioon.


Työpaikalla tapahtuva oppiminen - yksi askel nuorten työllistymiseen?

22.11.2017

Metropolian koordinoima ZIP-hanke on päättymässä. Hankkeen aikana on järjestetty jo neljä Tiellä työhön -seminaaria, joissa on pohdittu nuorten työllistymistä. Tämän kertainen seminaari kulttuuriareena Gloriassa rakentui luovien ja kul...

Lue lisää

Terveysteknologian YAMK –tutkinto on trendin harjalla

17.11.2017

Terveysteknologia on tällä hetkellä kovimmassa kasvussa Suomen huipputeknologian kentällä. Tästä johtuen Metropolia Ammattikorkeakoulu aloitti syksyllä 2017 terveysteknologian tuotekehitykseen keskittyvän englanninkielisen ylemmän ammattikorkeakoulut...

Lue lisää

Pekka Korhonen aloittaa kehitysjohtajan tehtävässä

16.11.2017

Filosofian lisensiaatti, palvelujohtaja Pekka Korhonen on valittu perhevapaalle jäävän kehitysjohtaja Eeva Viitasen sijaiseksi. Korhonen aloittaa tehtävässä maanantaina 20. marraskuuta.
Kehitysjohtaja vastaa Metropolian strategia- ja kehitys-, tieto...

Lue lisää

Doing Business in the EU

15.11.2017

Metropolian toisen vuoden esimiestyön ja työyhteisön kehittämisen opiskelijat järjestivät jälleen perinteisen lakiviikon Leiritiellä 15-18.10.2017.
Vierailevia opiskelijoita ja luennoitsijoita saapui Belgiasta, Hollannista ja Saksasta. Lakiviikko jakaantui vi...

Lue lisää

13.11.2017

Suomi edelläkävijä automaattibussien tutkimuksessa - kuskiton bussi tuntuu luotettavalta

Itseajavien ajoneuvojen mahdollisuudet tulevaisuuden kulkuvälineinä kiinnostavat kaikkialla maailmassa. Käyttäjäkokemuksista ei ole kuitenkaan aikaisempaa tutkimustietoa. Maailman ensimmäinen robottibussien matkustajien kokemuksiin perustuva tutkimus julkaistiin 6.11.2017 ar...

Lue lisää

09.11.2017

Miksi nuoret miehet syrjäytymisvaarassa? Minne miehet katoavat?

Minne miehen matka -seminaari kokosi yhdeksi päiväksi monialaisia asiantuntijoita pohtimaan syitä ja ratkaisuja nuorten miesten syrjäytymiseen. Metropolian ja Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Matti - miesten matkat työhön ja Diakin ja Miessakit ry:n Auta miestä m&aum...

Lue lisää

07.11.2017

Syksyn yhteishaun hoitotyön pääsykokeissa oli aineistoon liittymättömiä kysymyksiä

Metropolian hoitotyön koulutusten syksyn yhteishaun pääsykokeissa oli aiheeseen liittymättömiä kysymyksiä.
Ensihoidon, kätilötyön, sairaanhoitotyön ja terveydenhoitotyön pääsykokeeseen osallistui noin 500 hakijaa maanantaina 6. marras...

Lue lisää


1 - 7 / 1390

Tilaa uutiset RSS-syötteenä

 

Uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje, joka ilmestyy 4-6 kertaa vuodessa.

Lue aikaisemmat uutiskirjeet

Uutiskirjeet 2017

Uutiskirjeet 2016

Uutiskirjeet 2015