Metropoliassa kunnostettu 1960-luvun sähköauto hurmasi Helsingin kaduilla

25.01.2017

Henney Kilowatt vuodelta 1960 ei sovi 2000-luvulla standardoituun Type-2-latausliittimeen. Kuva: MTV

Metropolian opiskelijoiden kunnostamaa Henney Kilowattia valmistellaan kuvauskuntoon. Kuva: MTV

Maanantaina 23.1.2017, Sähkön päivänä, Helsingin keskustassa hyrräsi harvinainen näky: vuosimallia 1960 oleva Henney Kilowatt -merkkinen sähköauto, jonka kunnostuksen parissa ryhmä Metropolian auto- ja kuljetustekniikan opiskelijoita on ahertanut viimeiset kaksi lukuvuotta.

”Näitä ranskalaisiin Renault Dauphinen kuoriin tehtyjä sähköautoja valmistettiin aikanaan Amerikassa vain satakunta. Nykyään niitä on maailmassa jäljellä 4-8 kappaletta. Tämä kyseinen auto on Sähköinsinööriliiton omaisuutta ja lähtöisin Espoon automuseosta”, kertoo lehtori ja sähköautoasiantuntija Vesa Linja-aho Metropoliasta.

Auto on nyt peruskorjattu opiskelijoiden toimesta ja se tuotiin esille tarkoituksella Sähkön päivänä.

”Halusimme tällä tuoda esiin, että sähkö on energiatehokasta, puhdasta ja se sopii myös liikenteeseen. Tekniikka on kunnossa, nyt tarvitaan hyviä päätöksiä: latauspisteitä taloyhtiöihin, kauppakeskuksiin, työpaikoille, huoltoasemille, sinne missä liikutaan”, sanoo Jouni Kekäläinen Sähköinsinööriliitosta.

Autolla ajelutettiin maanantaina muun muassa MTV:n toimittaja Mika Tommolaa sekä Työ- ja elinkeinoministeriön alivaltiosihteeri Petri Peltosta, joka vastaa ministeriössä uusista teknologioista kuten sähköautoista.

Kunnostaminen työllisti kolme Metropolian insinööriopiskelijaa: Antti Vento, Ismo Pusula ja Sebastian Jukanen aloittivat työn sähköjärjestelmän kartoituksella innovaatioprojektin muodossa. Ajoneuvoon ei ollut saatavilla virallisia sähköpiirustuksia ja koko johtojärjestelmä piti uusia hapertuneiden johtojen takia. Myös latausjärjestelmä piti rakentaa uudelleen. Kokonaisuus viimeisteltiin opinnäytetyönä.

"Ajoneuvon tekniikka on mielenkiintoinen: transistoreja ei käytetä, vaan moottorin vääntömomenttia säädetään kytkemällä sopiva määrä ajoakkuja sarjaan ja näin vaikutetaan moottorin jännitteeseen. Kun kaasupolkimen – tai sähköauton tapauksessa oikeammin kiihdytyspolkimen – survaisee pohjaan, moottorille syötetään täydet 72 volttia akustolta. Liikkeelle auto nytkähtää 18 voltin jännitteellä. Kuljettajan jalan liikkeitä säestää auton peräpäästä kuuluva releiden naksunta", kuvailee Vesa Linja-aho.

"Haastavinta vanhan ja harvinaisen auton kunnostuksessa on se, ettei yksikään asia mihin koskee, saa hajota, koska varaosia ei ole saatavilla", toteaa opiskelija Antti Vento.

Seuraavaksi auto katsastetaan ja etsitään rahoitusta auton verhoilun kunnostamiseen.

Henney Kilowatt mediassa 23.1.2017

Huomenta Suomi
MTV3 iltauutisten kevennys

Lisätiedot

Metropolia Ammattikorkeakoulu
Lehtori Vesa Linja-aho
p. 040 487 0869 
etunimi.sukunimi@metropolia.fi


Terveysteknologian YAMK –tutkinto on trendin harjalla

17.11.2017

Terveysteknologia on tällä hetkellä kovimmassa kasvussa Suomen huipputeknologian kentällä. Tästä johtuen Metropolia Ammattikorkeakoulu aloitti syksyllä 2017 terveysteknologian tuotekehitykseen keskittyvän englanninkielisen ylemmän ammattikorkeakoulut...

Lue lisää

Pekka Korhonen aloittaa kehitysjohtajan tehtävässä

16.11.2017

Filosofian lisensiaatti, palvelujohtaja Pekka Korhonen on valittu perhevapaalle jäävän kehitysjohtaja Eeva Viitasen sijaiseksi. Korhonen aloittaa tehtävässä maanantaina 20. marraskuuta.
Kehitysjohtaja vastaa Metropolian strategia- ja kehitys-, tieto...

Lue lisää

Doing Business in the EU

15.11.2017

Metropolian toisen vuoden esimiestyön ja työyhteisön kehittämisen opiskelijat järjestivät jälleen perinteisen lakiviikon Leiritiellä 15-18.10.2017.
Vierailevia opiskelijoita ja luennoitsijoita saapui Belgiasta, Hollannista ja Saksasta. Lakiviikko jakaantui vi...

Lue lisää

Suomi edelläkävijä automaattibussien tutkimuksessa - kuskiton bussi tuntuu luotettavalta

13.11.2017

Itseajavien ajoneuvojen mahdollisuudet tulevaisuuden kulkuvälineinä kiinnostavat kaikkialla maailmassa. Käyttäjäkokemuksista ei ole kuitenkaan aikaisempaa tutkimustietoa. Maailman ensimmäinen robottibussien matkustajien kokemuksiin perustuva tutkimus julkaistiin 6.11.20...

Lue lisää

09.11.2017

Miksi nuoret miehet syrjäytymisvaarassa? Minne miehet katoavat?

Minne miehen matka -seminaari kokosi yhdeksi päiväksi monialaisia asiantuntijoita pohtimaan syitä ja ratkaisuja nuorten miesten syrjäytymiseen. Metropolian ja Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Matti - miesten matkat työhön ja Diakin ja Miessakit ry:n Auta miestä m&aum...

Lue lisää

07.11.2017

Syksyn yhteishaun hoitotyön pääsykokeissa oli aineistoon liittymättömiä kysymyksiä

Metropolian hoitotyön koulutusten syksyn yhteishaun pääsykokeissa oli aiheeseen liittymättömiä kysymyksiä.
Ensihoidon, kätilötyön, sairaanhoitotyön ja terveydenhoitotyön pääsykokeeseen osallistui noin 500 hakijaa maanantaina 6. marras...

Lue lisää

03.11.2017

Arabian kampuksen rakentaminen on edennyt harjannostajaisiin

Metropolian Arabian kampuksen rakentaminen Helsingin Arabia135:n kortteliin on edennyt harjannostajaisvaiheeseen.
Korkeakoulu keskittää kulttuurialat Arabiaan osana toimintojensa tiivistämistä neljälle kampukselle. Muut kolme kampusta sijaitsevat Vantaan Myyrmäessä, Es...

Lue lisää


1 - 7 / 1389

Tilaa uutiset RSS-syötteenä

 

Uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje, joka ilmestyy 4-6 kertaa vuodessa.

Lue aikaisemmat uutiskirjeet

Uutiskirjeet 2017

Uutiskirjeet 2016

Uutiskirjeet 2015