Metropoliassa kunnostettu 1960-luvun sähköauto hurmasi Helsingin kaduilla

25.01.2017

Henney Kilowatt vuodelta 1960 ei sovi 2000-luvulla standardoituun Type-2-latausliittimeen. Kuva: MTV

Metropolian opiskelijoiden kunnostamaa Henney Kilowattia valmistellaan kuvauskuntoon. Kuva: MTV

Maanantaina 23.1.2017, Sähkön päivänä, Helsingin keskustassa hyrräsi harvinainen näky: vuosimallia 1960 oleva Henney Kilowatt -merkkinen sähköauto, jonka kunnostuksen parissa ryhmä Metropolian auto- ja kuljetustekniikan opiskelijoita on ahertanut viimeiset kaksi lukuvuotta.

”Näitä ranskalaisiin Renault Dauphinen kuoriin tehtyjä sähköautoja valmistettiin aikanaan Amerikassa vain satakunta. Nykyään niitä on maailmassa jäljellä 4-8 kappaletta. Tämä kyseinen auto on Sähköinsinööriliiton omaisuutta ja lähtöisin Espoon automuseosta”, kertoo lehtori ja sähköautoasiantuntija Vesa Linja-aho Metropoliasta.

Auto on nyt peruskorjattu opiskelijoiden toimesta ja se tuotiin esille tarkoituksella Sähkön päivänä.

”Halusimme tällä tuoda esiin, että sähkö on energiatehokasta, puhdasta ja se sopii myös liikenteeseen. Tekniikka on kunnossa, nyt tarvitaan hyviä päätöksiä: latauspisteitä taloyhtiöihin, kauppakeskuksiin, työpaikoille, huoltoasemille, sinne missä liikutaan”, sanoo Jouni Kekäläinen Sähköinsinööriliitosta.

Autolla ajelutettiin maanantaina muun muassa MTV:n toimittaja Mika Tommolaa sekä Työ- ja elinkeinoministeriön alivaltiosihteeri Petri Peltosta, joka vastaa ministeriössä uusista teknologioista kuten sähköautoista.

Kunnostaminen työllisti kolme Metropolian insinööriopiskelijaa: Antti Vento, Ismo Pusula ja Sebastian Jukanen aloittivat työn sähköjärjestelmän kartoituksella innovaatioprojektin muodossa. Ajoneuvoon ei ollut saatavilla virallisia sähköpiirustuksia ja koko johtojärjestelmä piti uusia hapertuneiden johtojen takia. Myös latausjärjestelmä piti rakentaa uudelleen. Kokonaisuus viimeisteltiin opinnäytetyönä.

"Ajoneuvon tekniikka on mielenkiintoinen: transistoreja ei käytetä, vaan moottorin vääntömomenttia säädetään kytkemällä sopiva määrä ajoakkuja sarjaan ja näin vaikutetaan moottorin jännitteeseen. Kun kaasupolkimen – tai sähköauton tapauksessa oikeammin kiihdytyspolkimen – survaisee pohjaan, moottorille syötetään täydet 72 volttia akustolta. Liikkeelle auto nytkähtää 18 voltin jännitteellä. Kuljettajan jalan liikkeitä säestää auton peräpäästä kuuluva releiden naksunta", kuvailee Vesa Linja-aho.

"Haastavinta vanhan ja harvinaisen auton kunnostuksessa on se, ettei yksikään asia mihin koskee, saa hajota, koska varaosia ei ole saatavilla", toteaa opiskelija Antti Vento.

Seuraavaksi auto katsastetaan ja etsitään rahoitusta auton verhoilun kunnostamiseen.

Henney Kilowatt mediassa 23.1.2017

Huomenta Suomi
MTV3 iltauutisten kevennys

Lisätiedot

Metropolia Ammattikorkeakoulu
Lehtori Vesa Linja-aho
p. 040 487 0869 
etunimi.sukunimi@metropolia.fi


Metropolian robottibussi kiinnosti EU-korttelien ytimessä

30.11.2017

Metropolia ammattikorkeakoulu koordinoi parhaillaan lähes kymmentä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohanketta, joita yhdistää liikenteen ja liikennepalvelujen murros. Hankkeissa etsitään ratkaisuja vähäpäästöisten ja sähkökä...

Lue lisää

Optikko-opiskelijat mukana Force -opinnäytetyökilpailussa

28.11.2017

 Viikonloppuna kilpailtiin Cooper Visionin järjestämässä piilolasi- ja silmien etuosaan liittyvässä Force -opinnäytetyökilpailussa. Kilpailun toinen vaihe oli Pohjoismaiden välinen sarja, joka pidettiin Southamptonissa. Keväällä 2017 v...

Lue lisää

Ensimmäiset valmistuivat uraauurtavan infratyönjohdon muuntokoulutuksesta

28.11.2017


Metropolia Ammattikorkeakoulussa maaliskuussa 2017 alkaneen infrarakentamisen työnjohtokoulutuksen suorittaneet ensimmäiset 27 aikuisopiskelijaa valmistuivat perjantaina 24.11. Agricolankadulla järjestetyssä juhlatilaisuudessa.
Metropolian infratyönjohdon muuntokoulutus o...

Lue lisää

Ensimmäinen Metropolia Engagement Day - avaus yhteistyöhön robotiikan saralla

27.11.2017

Ensimmäistä kertaa järjestetty Metropolia Engagement Day kokosi yhteen robotiikan alan osaajia ja siitä kiinnostuneita. Aiheena oli ihminen ja robotiikka. Yrityksillä oli mahdollisuus tutustua Metropolian osaamiseen sekä käynnistää yhteistyötä r...

Lue lisää

23.11.2017

U!REKA-liittouman konferenssi keskittyi kaupunkien kehittämiseen

Strateginen liittouma U!REKA (Urban Research and Education Knowledge Alliance) järjesti toisen vuosittaisen konferenssinsa 20.-21.11.2017 Edinburgh Napier Universityssa.
Metropolian TKI-johtaja Anna-Maria Vilkuna korostaa U!REKA:n kansainvälisen strategisen verkoston tärkeyttä.
&rdq...

Lue lisää

22.11.2017

Arenen syyskokous valitsi Riitta Konkolan uudelleen Arenen hallitukseen vuodella 2018

Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry:n syyskokous järjestettiin AMK Johdon seminaarin yhteydessä Helsingissä 22.11.2017. Kokouksessa valittiin Arenen uusi hallitus vuodelle 2018.
Arene ry:n puheenjohtajana jatkaa rehtori Tapio Varmola Seinäjoen ammattikorkeakoulusta. Hallit...

Lue lisää

22.11.2017

Kiinteistöalan moniosaajia tulevaisuuden työelämään

Yhteiskunnan muutokset luovat haasteita myös koulutukselle. Haaga-Helia, Laurea ja Metropolia etsivät yhdessä uusia korkeakouluratkaisuja, jotka vastaavat näihin muutoksiin ja vielä tunnistamattomiin osaamistarpeisiin. Näiden kolmen ammattikorkeakoulun strategisen liittouman...

Lue lisää


22 - 28 / 1418

Tilaa uutiset RSS-syötteenä

 

Uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje, joka ilmestyy 4-6 kertaa vuodessa.

Lue aikaisemmat uutiskirjeet

Uutiskirjeet 2017

Uutiskirjeet 2016

Uutiskirjeet 2015