Game Studiossa toimitaan kuten peliyrityksessä - poikkeaa perinteisestä insinöörikoulutuksesta

09.02.2017

Peliteollisuudesta on viimeisen kymmenen vuoden aikana muodostunut merkittävä osa suomalaista vientiteollisuutta. Pelimarkkinoiden globaalin luonteen vuoksi yli 95 prosenttia suomalaisesta pelituotannosta päätyy vientiin, joten myös kansantalouden kannalta peliteollisuus on merkittävä toimija. Suomalaisen pelialan kattojärjestön Neogamesin arvion mukaan Suomen pelitoimialan liikevaihto on vuonna 2015 ollut noin 2400 miljoonaa euroa.

Myös alan koulutus on edistynyt huimaa vauhtia. Vielä vuonna 2012 Metropoliassa pelejä tehtiin 5 opintopisteen pelisuunnittelukurssilla; nyt tarjolla on pääaine ja lisäksi muita valinnaisia kursseja.

”Arvioni mukaan nyt Metropolian peliopintoihin osallistuu vuositasolla noin 300 opiskelijaa, sekä meiltä että yhteistyökouluista Stadin ammattiopistosta, Amiedusta, Laajasalon Opistosta, Haaga-Heliasta sekä Laureasta”, kertoo projektiasiantuntija ja Head of Studio Juha Huhtakallio, joka vetää pelikursseja sekä Metropolian Game Studiota Leppävaaran kampuksella.

Pelialaa voi Metropoliassa opiskella tieto- ja viestintätekniikan tutkinto-ohjelmassa pelisovellusten pääaineessa. Viestinnän tutkinto-ohjelmasta taas valmistuu 3D-animoinnin ja visualisoinnin ammattilaisia, joista suuri osa, Huhtakallion arvion mukaan jopa 75 %, päätyy työskentelemään pelialalla artisteina. Lisäksi alalle voi päätyä esimerkiksi kulttuurituotannon opintojen kautta tuottajaksi tai liiketalouden opinnoista markkinointitehtäviin. Peliala tarjoaa siis tehtäviä monenlaisille osaajille.


”Pelialalle ei tulla, vaan pääsee”

Juha Huhtakallion kanssa Metropolian pelikoulutuksen taustavoimana jo vuosia monellakin tittelillä toiminut Markku Karhu sanoo pelien kehittämisen poikkeavan perinteisestä insinöörikoulutuksesta sen vahvan monialaisuuden ja aktiivisen yritysyhteistyön vuoksi.

”Pelien suunnittelu ja kehitys insinöörikoulutuksessa on uutta, mutta samalla hyvin kiinnostavaa ja haasteellista, koska kehitysprojekteissa tarvitaan monien alojen osaamista. Kehitettävät pelit eivät ole vain tyypillisiä seikkailupelejä, vaan pelillisyys ilmenee tavalla tai toisella melkein kaikissa uusissa applikaatioissa ja tietojärjestelmissä. Pelien kehittämistä opitaan yrityselämästä tulevien opettajien ohjauksessa ja alan kansainvälisyys on läsnä. Opiskelijamme kilpailevat kehittämiensä pelien menestyksestä yhä enemmän globaaleilla markkinoilla”, kuvailee Markku Karhu.

Metropoliassa tieto- ja viestintätekniikassa pelisovellusten pääaine valitaan opintojen toisena vuotena seitsemästä vaihtoehdosta. Halukkaita peliopintojen pariin riittää. ”Tieto- ja viestintätekniikan opiskelijoistamme suurin osa haluaa pääaineekseen pelit”, sanoo Juha Huhtakallio.

Pääaineen sisäänotto on vuosittain 40 opiskelijaa, jolloin karsintaa tehdään mm. opintomenestyksen, motivaation ja aiempien referenssien perusteella. ”Pelialalle ei tulla, vaan pääsee”, hymähtää Huhtakallio ja jatkaa:

”Koulutustarjontamme laajenee ja kasvaa yhä. Arvioin, että Metropolia on pian yksi Suomen suurimpia pelikouluttajia, ellei jo suurin. Tänä keväänä meillä alkaa mm. Peleistä Yrittäjyyttä -täydennyskoulutuskokonaisuus, joka on suunnattu ICT-alan rakennemuutoksen myötä oppejaan päivittäville henkilöille. Tavoitteena on lisäksi kytkeä pelikoulutukseemme lisää liiketalousosaajia sekä ulkomaalaisia julkaisijoita ja investoreita. Tähän liittyen olemme käynnistämässä kiihdyttämötoimintaa, johon mahtuu vielä lisää yhteistyökumppaneita”.


Game Studiossa opitaan toimimaan kuten peliyrityksessä

Peliopinnoissa autenttisuus on valttia. Kursseilla opiskelijat suunnittelevat, toteuttavat ja kaupallistavat itse ideoimiaan pelejä. Pelikurssien päätteeksi opiskelijoilla on valmiita pelidemoja, joita esitellään alan tapahtumissa.

Opinnoissaan jo pidemmällä olevat, innokkaat ja lahjakkaat opiskelijat voivat päästä harjoitteluun Huhtakallion vetämään, vuoden toimineeseen Metropolian Game Studioon. He työskentelevät studiossa osana opintojaan ennen työllistymistä pelialalle. Kynnys koulusta työuralle peliyritykseen tehdään tällä tavoin matalaksi. Yritysten kiinnostus osaavia harjoittelijoita kohtaan on jatkuvasti kasvanut ja ensimmäiset siirtymiset Metropolian studiolta täyspäiväiseksi ammattilaisiksi peliyrityksiin ovat jo tapahtuneet.

Studiossa toimii pelituottaja ja -suunnittelija sekä peliartisteja ja -kehittäjiä. Homma toimii kuten pelialan yrityksessä. ”Teemme töitä oikeille asiakkaille. Voimme tarjota pelin tai pelillisen projektin toteutusta ideoinnista jatkokehitykseen useille eri alustoille mobiilista PC:hen tai virtual realityyn. Kaikki asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä tasoomme ja tehokkuuteemme”, kertoo Huhtakallio.

Studiossa pyörii useampia asiakasprojekteja kerrallaan, esimerkiksi keväälle 2017 on jo sovittuna viisi projektia ja lisää on tulossa. Sana motivoituneista tekijöistä ja ammattimaisesta tekemistä on levinnyt hiljalleen. Asiakkaita on kertynyt startup-firmoista valtion virastoihin.


”Aina pelanneiden” sukupolvi halajaa pelialalle

Studiossa joulukuussa 2016 häärivät opiskelijat Joel Joensuu ja Sami Lehtinen toimivat saumatta yhdessä. Eri koulutustaustoista huolimatta molemmilla on roolinsa ja osaamiset täydentävät toisiaan.

”Täällä kartuttaa ammattitaitoaan ja oppii uusia tapoja tehdä pelejä. Parasta on ehkä konsensus siitä, että työt tehdään, mutta ilman pingottamista. Luovalla alalla kun ollaan, niin luotetaan siihen, että työt tulee tehdyksi”, kuvailee tieto- ja viestintätekniikan opiskelija Joensuu, joka on laskujensa mukaan tehnyt pelisuunnittelun jo seitsemään asiakkaalle toimitettuun peliin.

Kulttuurituotantoa opiskeleva Sami Lehtinen kokee koulutuksestaan olevan hyötyä pelituotannossa esimerkiksi projektinjohtamisen näkökulmasta. ”Harjoittelusta studiolla on ollut minulle paljon hyötyä; tiedän nyt, mitä osaamista vaaditaan pelialalle työllistymisessä varsinkin tuottajan näkökulmasta.”

Vuodenvaihteessa studiolla aloittaneet tieto- ja viestintätekniikan opiskelijat Henri Hirvelä, Aleksanteri Hirvonen ja Tomi Nybäck ovat sanojensa mukaan ”aina pelailleet”, joten ala tuntui mielenkiintoiselta ja luontevalta. Harjoittelu studiolla on alkanut mukavasti.

”Studiolla työskentelyssä parasta on mahdollisuus työskennellä osaavan tiimin kanssa sekä toiminnan ammattimaisuus ylipäänsä. Odotan oppivani studiolla ryhmätyötaitoja sekä kykyä työskennellä paineen alla”, kuvailee Hirvonen.

Urahaaveitaan nuoret miehet kuvailevat seuraavasti:

”Tietysti olisi mukavaa kehitellä joku superhieno pelikonsepti ja tienata sillä tai sitten ihan vaan päästä johonkin hyvään porukkaan tekemään pelejä. Myös ulkomailla olisi kiva päästä käymään jossain isommassa pelitalossa, ja nähdä kuinka homma siellä toimii”, miettii Henri Hirvelä.

”Toivoisin pääseväni valmistuttuani pelitaloon töihin, mutta oman yrityksen perustaminenkin tuntuu mahdolliselta”, pohtii puolestaan Tomi Nybäck.

 

Tutustu Metropolia Game Studioon

 


Lisätiedot

Projektiasiantuntija, Head of Studio
Juha Huhtakallio
juha.huhtakallio(at)metropolia.fi

Yliopettaja
Markku Karhu
markku.karhu(at)metropolia.fi
040 590 9022

 

 

 


Martin Knapp luennoi henkilökohtaisesta budjetoinnista sosiaalialan seminaarissa

27.03.2017

Metropolian koordinoiman Avain kansalaisuuteen -hankkeen seminaarissa Diakonia-ammattikorkeakoulun kampuksella Helsingissä nostettiin puheeksi sosiaalialan palvelujen kustannuksia ja henkilökohtaisen budjetointimallin kustannusvaikuttavuutta.
Pääpuhujana luennoi&n...

Lue lisää ››

Vanhankaupungin yrittäjyysilta järjestettiin jo viidennen kerran Metropoliassa

27.03.2017

Vanhankaupungin upeat maisemat ja ainutlaatuinen ilmapiiri kokosivat jälleen yhteiseen seminaariin Helsingin yrittäjät - Vanhakaupunki ry:n ja Metropolian kulttuurialan väkeä.
Tapahtuma on järjestetty vuosittain keväästä 2013 alkaen. Tarkoituksena on oll...

Lue lisää ››

Opiskelijapalautekysely: Metropoliassa paras liiketalouden AMK-opetus

23.03.2017

Metropolian liiketalouden alan koulutus on saanut valtakunnallisessa AVOP-kyselyssä vertailuryhmässään (kauppa, hallinto ja oikeustieteet sekä palvelualat) Suomen parhaat tulokset kategorioissa opetus ja opiskelu. AVOP on ammattikorkeakoulujen valmistumisvaiheen opiskelijapa...

Lue lisää ››

Metropolia kasvualustana globaalille bisnekselle

22.03.2017

Metropolian tutkimus-, kehitys- ja innovointitoiminnassa painottuu entistä vahvemmin yhteiskunnallisiin tulevaisuudenhaasteisiin tarttuminen. Ammattikorkeakoulun käytännönläheinen ja ratkaisukeskeinen lähestymistapa, metropolialaisten osaajien kokeilunhalu ja toimintaku...

Lue lisää ››

20.03.2017

Inspiroivia tarinoita oppimisesta ja työstä – opiskelijavetoiset tapahtumat innostivat Myyrmäen kampuksella

Metropolian tradenomiopiskelijat järjestivät maaliskuussa kaksi onnistunutta tapahtumaa osana opintojaan. Boost your Business keskittyi yrittämisen teemaan ja World Speech Day -tapahtumassa kuultiin monipuolisesti puheenvuoroja oppimiseen, työhön ja verkostoihin liittyen.
Menest...

Lue lisää ››

20.03.2017

Trafin Tiedosta Palveluja -seminaarissa Metropolia visioi tulevaisuuden liikkumispalveluja

Metropolian koordinoima SOHJOA -hanke oli esillä Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin Liikennelabran järjestämässä Tiedosta Palveluja -seminaarissa perjantaina Musiikkitalolla.
Puheenvuoron antoi myös Metropolia ammattikorkeakoulun Älykkäämmän liikkumis...

Lue lisää ››

17.03.2017

Tulevaisuuden korkeakoulussa sovelletaan opittua ja hyödynnetään tehokkaasti teknologiaa

Millainen on ihminen vuonna 2030? Mitä tulevaisuuden ihminen odottaa koulutukselta ja korkeakouluilta? Nämä kysymykset olivat esillä, kun pääkaupunkiseudun kolme ammattikorkeakoulua Haaga-Helia, Laurea ja Metropolia järjestivät yhteisen ”Tulevaisuuden osaava ...

Lue lisää ››

1 - 7 / 1246