Jaana-Maija Koiviston väitös: Kliinisen päätöksenteon oppiminen pelillisen simulaation avulla

29.05.2017

Simulaatiopelien design-periaatteet

Metropolian Kliinisen hoitotyön ja ensihoidon palvelut -osaamisalueen lehtori Jaana-Maija Koiviston väitöstutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa kliinisen päätöksenteon oppimisesta simulaatiopeliä pelaamalla sekä oppimiseen vaikuttavista tekijöistä.

”Simulaatiopelin kehittäminen ja tutkimuksen tekeminen on ollut minulle valtava oppimisprosessi. Tutkimukseni osoitti, että terveysalan ammattilaisten osallistuminen pelinkehitykseen on korvaamatonta, jotta ammatin syvin olemus saadaan rakennettua sisään pelimekaniikkaan. Toisaalta ilman ammattimaisten pelinkehittäjien tietotaitoa oppimispelit jäävät helposti vain tekstiseikkailuiksi. Jotta saadaan pelaaja koukutettua oppimiseen, pitää opittavan sisällön, visuaalisuuden ja pelimekaniikan olla täysin yhteensopivia. Metropolialaisena voin olla ylpeä siitä, että ammattikorkeakoulussamme mahdollistuu monialainen yhteistyö, joka synnyttää tutkimuksesta uutta liiketoimintaa ja työpaikkoja uusille pelinkehittäjille,” iloitsee Jaana-Maija Koivisto tutkimuksensa tuottamista vaikutuksista.

_________

Tutkimuksessa toteutettiin design-tutkimuksen lähestymistapaa. Tutkimus toteutettiin iteratiivisissa sykleissä, joissa kehityskohteen analysointi, simulaatiopelin suunnittelu, kehittäminen, testaaminen ja uudelleen suunnittelu sekä reflektointi ja raportointi vuorottelivat. Tutkimus toteutettiin tutkijoiden, hoitotyön opettajien ja opiskelijoiden sekä pelinkehittäjien (ohjelmoijat, käyttöliittymäsuunnittelijat ja 3D artisti) yhteistyössä aidoissa ympäristöissä. Tutkimus oli monimenetelmätutkimus. Iteratiivisissa sykleissä syntynyttä tietoa kliinisen päätöksenteon oppimisesta simulaatiopelillä hyödynnettiin design-periaatteiden muodostamisessa tutkimusprosessin aikana.

Tulosten mukaan merkittävät oppimiskokemukset edellyttävät, että oppimiseen tarkoitetuissa simulaatiopeleissä on hyödynnettävä viihdepelien ominaisuuksia kuten autenttisuus, immersiivisyys, interaktiivisuus ja palautejärjestelmät. Parhaiten opiskelijat kokivat oppivansa pelaamalla tiedon keräämistä ja hoitotyön toteuttamista. Näitä vähemmän he kokivat oppivansa asettamaan hoitotyön tavoitteita sekä arvioimaan hoitotyötä. Tulosten mukaan oppimista simulaatiopeliä pelaamalla selittivät käytettävyys, hoitotyön tiedon käyttö sekä tutkiskelemalla oppiminen. Lisäksi oppimiseen vaikuttivat autenttiset potilaskohtaiset kokemukset, palautteen saaminen sekä reflektointi. Opiskelijat, jotka pelasivat digitaalisia pelejä päivittäin tai toisinaan, kokivat oppivansa kliinistä päätöksentekoa enemmän kuin ne, jotka eivät pelanneet lainkaan.

Tutkimusprosessissa syntyneen teoreettisen ja empiirisen tiedon pohjalta muodostettiin design-periaatteet simulaatiopelin kehittämiseen. Design-periaatteet esitetään käytännöllisinä suosituksina, joita pelinkehittäjät voivat soveltaa kehittäessään simulaatiopelejä kliinisen päätöksenteon oppimiseen.

Tutkimus tuotti tietoa simulaatiopelejä pelaavien sairaanhoitajaopiskelijoiden oppimisprosesseista sekä oppimiskokemuksista. Tutkimus täydentää aikaisempaa tutkimustietoa oppimista tukevien pelien kehittämisestä terveysalalla tuottaen design-periaatteet simulaatiopelin kehittämiseen.

Lisäksi tutkimus osoitti, että terveysalan ammattilaisten osallistuminen pelinkehitykseen on korvaamatonta, jotta ammatin syvin olemus saadaan rakennettua sisään pelimekaniikkaan. Tätä tietoa voidaan hyödyntää kehitettäessä pelejä terveysalan koulutukseen. Tulevaisuudessa opettajilta edellytetään kykyä suunnitella ja kehittää uusia innovatiivisia oppimismenetelmiä. Tämä tutkimus kuvaa design-tutkimuksen prosessin kokonaisuudessaan ja tätä tietoa kouluttajat voivat hyödyntää omassa työssään uusien digitaalisten innovaatioiden suunnittelussa ja toteutuksessa sekä hoitotyön koulutuksessa että muualla terveysalalla mutta myös muilla ammatillisen koulutuksen alueilla.

Väitöstilaisuus on 10.6.

Katso tapahtumakalenteri.

Väitöskirja:
https://helda.helsinki.fi/handle/10138/185902

Jaana-Maija Koiviston tutkimus on saanut alkunsa Metropolian hankkeesta, jossa kehitettiin simulaatiopeli CareMe. Hankkeen jälkeen Koivisto on yhdessä Metropoliasta valmistuneiden pelinkehittäjien kanssa perustanut start-up-yrityksen Practigame  Katso myös video.

Lisätietoja:

Jaana-Maija Koivisto
lehtori

P. 040 630 1871
etumimi.sukunimi@metropolia.fi

Kliinisen hoitotyön ja ensihoidon palvelut


Japanin korkeakoulujärjestelmän uudistamiseen eväitä Metropolialta

25.07.2017

Japanin delegaatio ja Metropolian edustajat Bulevardin päärakennuksen portailla.
Japanin parlamentin delegaatio vieraili Helsingissä tutustumassa Metropolia ammattikorkeakoulun toimintaan sivistysvaliokunnan puheenjohtaja Ms. Keiko Nagaokan (Chairman of Standing Committee on Education, Culture, Sports, Science and Technology) johdolla.
Metropoliaa tapaamisessa edustiv...

Lue lisää

Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminnan suunta on oikea

18.07.2017

Haaga-Helian, Laurean ja Metropolian yhteisen TKI-toiminnan kehittämisestä vastaava R&D Excellence -ryhmä vieraili Brysselissä 10. - 12.7.
Helsingin EU-Office oli järjestänyt 3AMK-ryhmälle tapaamisia Euroopan alueiden komiteassa, Euroopan parlamentissa ja Euro...

Lue lisää

Metropolia ja Rovio yhteistyöhön pelikehityksessä

04.07.2017

Metropolian peliopiskelijat kehittävät peliprototyyppejä syksyllä 2017 Espoossa mobiilipelitalo Roviolle.
Kyseessä on ensimmäinen yhteistyökokeilukerta Rovion prototyyppien parissa; kokeilu on tarkoitus vakiinnuttaa jokasyksyiseksi projektiksi ja jatkossa toteutta...

Lue lisää

Taiteilija Pekka Jylhän ja Metropolian yhteistyö esillä Kultarannassa

03.07.2017

Tasavallan presidentin kesäasunnon Kultarannan veistosnäyttelyn avajaisia vietettiin jälleen 15. kesäkuuta 2017. Veistosnäyttely on järjestetty yhdessä Alfred Kordelinin säätiön kanssa vuodesta 2011. Tänä vuonna näyttely rakentuu usean...

Lue lisää

29.06.2017

Tervetuloa Metropoliaan — opiskelijavalinnat julkaistu

Kevään 2017 korkeakoulujen yhteishaun opiskelijavalinnan tulokset on julkaistu. Syksyllä Metropoliassa aloittaa noin 3700 uutta opiskelijaa; tekniikan alalla noin 2000, sosiaali- ja terveysalalla 840, liiketaloudessa 390 ja kulttuurialalla 390 uutta opiskelijaa.
Kevään yhteishau...

Lue lisää
Lapsen tekemä iloinen piirros

28.06.2017

LOOK-hankkeen tuore verkkojulkaisu tarjoaa kolme konstia lapsen kuntoutumisprosessiin

LOOK-hankkeessa on kehitetty uusia toimintatapoja lapsen osallistumisen ja toimijuuden vahvistumiseksi. Hankkeen tuore Lapselle merkityksellinen toiminta kuntoutumisessa – Lapsen Metkut -verkkojulkaisu sisältää kolme uutta toimintatapaa lasten osallistumista ja toimijuutta vahvi...

Lue lisää

27.06.2017

Alumni Ilona Hiltusen lyhytelokuva saa kansainvälisen ensi-iltansa Norjassa

Metropolian elokuva- ja televisiotuotannon alumnin Ilona Hiltusen ohjaama lyhytelokuva, Vita Fortuna (2017) esitetään ensimmäisen kerran kansainvälisellä areenalla The Norwegian International Film Festivaleilla 19.-25.8.2017 Norjan Haugesundissa. Elokuva on osa Next Nordic Genera...

Lue lisää


1 - 7 / 1316

Tilaa uutiset RSS-syötteenä

 

Uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje, joka ilmestyy neljä kertaa vuodessa.

Lue aikaisemmat uutiskirjeet

Uutiskirjeet 2017

Uutiskirjeet 2016

Uutiskirjeet 2015