Jaana-Maija Koiviston väitös: Kliinisen päätöksenteon oppiminen pelillisen simulaation avulla

29.05.2017

Simulaatiopelien design-periaatteet

Metropolian Kliinisen hoitotyön ja ensihoidon palvelut -osaamisalueen lehtori Jaana-Maija Koiviston väitöstutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa kliinisen päätöksenteon oppimisesta simulaatiopeliä pelaamalla sekä oppimiseen vaikuttavista tekijöistä.

”Simulaatiopelin kehittäminen ja tutkimuksen tekeminen on ollut minulle valtava oppimisprosessi. Tutkimukseni osoitti, että terveysalan ammattilaisten osallistuminen pelinkehitykseen on korvaamatonta, jotta ammatin syvin olemus saadaan rakennettua sisään pelimekaniikkaan. Toisaalta ilman ammattimaisten pelinkehittäjien tietotaitoa oppimispelit jäävät helposti vain tekstiseikkailuiksi. Jotta saadaan pelaaja koukutettua oppimiseen, pitää opittavan sisällön, visuaalisuuden ja pelimekaniikan olla täysin yhteensopivia. Metropolialaisena voin olla ylpeä siitä, että ammattikorkeakoulussamme mahdollistuu monialainen yhteistyö, joka synnyttää tutkimuksesta uutta liiketoimintaa ja työpaikkoja uusille pelinkehittäjille,” iloitsee Jaana-Maija Koivisto tutkimuksensa tuottamista vaikutuksista.

_________

Tutkimuksessa toteutettiin design-tutkimuksen lähestymistapaa. Tutkimus toteutettiin iteratiivisissa sykleissä, joissa kehityskohteen analysointi, simulaatiopelin suunnittelu, kehittäminen, testaaminen ja uudelleen suunnittelu sekä reflektointi ja raportointi vuorottelivat. Tutkimus toteutettiin tutkijoiden, hoitotyön opettajien ja opiskelijoiden sekä pelinkehittäjien (ohjelmoijat, käyttöliittymäsuunnittelijat ja 3D artisti) yhteistyössä aidoissa ympäristöissä. Tutkimus oli monimenetelmätutkimus. Iteratiivisissa sykleissä syntynyttä tietoa kliinisen päätöksenteon oppimisesta simulaatiopelillä hyödynnettiin design-periaatteiden muodostamisessa tutkimusprosessin aikana.

Tulosten mukaan merkittävät oppimiskokemukset edellyttävät, että oppimiseen tarkoitetuissa simulaatiopeleissä on hyödynnettävä viihdepelien ominaisuuksia kuten autenttisuus, immersiivisyys, interaktiivisuus ja palautejärjestelmät. Parhaiten opiskelijat kokivat oppivansa pelaamalla tiedon keräämistä ja hoitotyön toteuttamista. Näitä vähemmän he kokivat oppivansa asettamaan hoitotyön tavoitteita sekä arvioimaan hoitotyötä. Tulosten mukaan oppimista simulaatiopeliä pelaamalla selittivät käytettävyys, hoitotyön tiedon käyttö sekä tutkiskelemalla oppiminen. Lisäksi oppimiseen vaikuttivat autenttiset potilaskohtaiset kokemukset, palautteen saaminen sekä reflektointi. Opiskelijat, jotka pelasivat digitaalisia pelejä päivittäin tai toisinaan, kokivat oppivansa kliinistä päätöksentekoa enemmän kuin ne, jotka eivät pelanneet lainkaan.

Tutkimusprosessissa syntyneen teoreettisen ja empiirisen tiedon pohjalta muodostettiin design-periaatteet simulaatiopelin kehittämiseen. Design-periaatteet esitetään käytännöllisinä suosituksina, joita pelinkehittäjät voivat soveltaa kehittäessään simulaatiopelejä kliinisen päätöksenteon oppimiseen.

Tutkimus tuotti tietoa simulaatiopelejä pelaavien sairaanhoitajaopiskelijoiden oppimisprosesseista sekä oppimiskokemuksista. Tutkimus täydentää aikaisempaa tutkimustietoa oppimista tukevien pelien kehittämisestä terveysalalla tuottaen design-periaatteet simulaatiopelin kehittämiseen.

Lisäksi tutkimus osoitti, että terveysalan ammattilaisten osallistuminen pelinkehitykseen on korvaamatonta, jotta ammatin syvin olemus saadaan rakennettua sisään pelimekaniikkaan. Tätä tietoa voidaan hyödyntää kehitettäessä pelejä terveysalan koulutukseen. Tulevaisuudessa opettajilta edellytetään kykyä suunnitella ja kehittää uusia innovatiivisia oppimismenetelmiä. Tämä tutkimus kuvaa design-tutkimuksen prosessin kokonaisuudessaan ja tätä tietoa kouluttajat voivat hyödyntää omassa työssään uusien digitaalisten innovaatioiden suunnittelussa ja toteutuksessa sekä hoitotyön koulutuksessa että muualla terveysalalla mutta myös muilla ammatillisen koulutuksen alueilla.

Väitöstilaisuus on 10.6.

Katso tapahtumakalenteri.

Väitöskirja:
https://helda.helsinki.fi/handle/10138/185902

Jaana-Maija Koiviston tutkimus on saanut alkunsa Metropolian hankkeesta, jossa kehitettiin simulaatiopeli CareMe. Hankkeen jälkeen Koivisto on yhdessä Metropoliasta valmistuneiden pelinkehittäjien kanssa perustanut start-up-yrityksen Practigame  Katso myös video.

Lisätietoja:

Jaana-Maija Koivisto
lehtori

P. 040 630 1871
etumimi.sukunimi@metropolia.fi

Kliinisen hoitotyön ja ensihoidon palvelut


Mikko Franckin ja Metropolian yhteistyö jatkuu oopperamusiikin mestarikursseilla

23.04.2018

Metropolian klassisen laulun ja pianonsoiton opiskelijat saivat tilaisuuden maailmanluokan ohjaukseen, kun ylikapellimestari Mikko Franck ja korrepetiittori, Kansallisoopperan taiteellinen suunnittelupäällikkö Rilla Kyykkä pitivät oopperamusiikin mestarik...

Lue lisää

Vanhankaupungin kokoontumisajot järjestettiin kuudennen kerran Metropoliassa

23.04.2018

Koskimaisemat ja ainutlaatuinen ilmapiiri kokosivat jälleen yhteiseen seminaariin Helsingin yrittäjät - Vanhakaupunki ry:n ja Metropolian väkeä. Tarkoituksena on edistää Arabianrannan alueella monipuolista vuorovaikutusta: saattaa kokeneita yrittäjiä, kul...

Lue lisää

TtM Mari Virtasen väitös: 360° teknologiaa hyödyntävä joka paikan oppimisympäristö paransi oppimistuloksia ja lisäsi opiskelijoiden tyytyväisyyttä

23.04.2018

Väitöstutkimuksessa kehitettiin ubiikki eli ajasta ja paikasta riippumaton, digitaalisen ja fyysisen ympäristön saumattomasti yhdistävä oppimisympäristö bioanalyytikkojen koulutukseen. Uudenlainen oppimisympäristö paransi oppimistuloksia ja lisä...

Lue lisää

TtM Jukka Kesäsen väitös: Leikkausta edeltävä potilasohjaus vahvistaa selkäleikkauspotilaan voimavaroja

20.04.2018

Tehostettu potilasohjaus ennen selkäleikkausta lisää potilaan tietoa leikkauksesta ja saattaa vähentää siihen liittyvää ahdistusta. Hyvällä potilaan ohjauksella voidaan edesauttaa leikkaukseen valmistautumista ja siitä toipumista. Tulokset k&aum...

Lue lisää

19.04.2018

Tilinpäätös 2017: Yhteistyön ja uudistumisen kautta kasvuun

Vuonna 2017 Metropolia jatkoi tavoitteellisesti strategian toteuttamista päämääränä uudistuminen, keskittyminen ja kasvu.
Vuosi oli vahvaa uudistumisen aikaa. Teimme kunnianhimoista työtä erityisesti toimintakulttuurimme ja henkilöstön digipedagogiikan o...

Lue lisää

18.04.2018

Kulttuurituotannon kevätseminaarissa opinnäytetyöt vastasivat muutoksen haasteisiin

Metropolia Ammattikorkeakoulu ja Humanistinen ammattikorkeakoulu (Humak) järjestivät 5.-6.4. yhdessä toista kertaa kevätseminaarin nimeltään Kulttuuri – Aukene!
Humakin auditoriossa pidetyssä seminaarissa syvennyttiin kulttuurialan nykyhetken haasteisiin ja tulev...

Lue lisää

17.04.2018

Arabia135:n kampus luovutettiin Metropolian käyttöön

Metropolian toimintojen keskittämisessä neljälle kampukselle saavutettiin iso etappi. Projektijohtaja Simo Hoikkala vastaanotti Metropolian Arabian kampuksen Arabia135:n uudet tilat rakennuttaja Keskinäinen Työeläkevakuutusyhtiö Varmalta 16. huhtikuuta.
Arabian perinte...

Lue lisää


1 - 7 / 1513

Tilaa uutiset RSS-syötteenä

 

Uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje, joka ilmestyy 4-6 kertaa vuodessa.

Uutiskirjeet 2018

Uutiskirjeet 2017

Uutiskirjeet 2016

Uutiskirjeet 2015