Jaana-Maija Koiviston väitös: Kliinisen päätöksenteon oppiminen pelillisen simulaation avulla

29.05.2017

Simulaatiopelien design-periaatteet

Metropolian Kliinisen hoitotyön ja ensihoidon palvelut -osaamisalueen lehtori Jaana-Maija Koiviston väitöstutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa kliinisen päätöksenteon oppimisesta simulaatiopeliä pelaamalla sekä oppimiseen vaikuttavista tekijöistä.

”Simulaatiopelin kehittäminen ja tutkimuksen tekeminen on ollut minulle valtava oppimisprosessi. Tutkimukseni osoitti, että terveysalan ammattilaisten osallistuminen pelinkehitykseen on korvaamatonta, jotta ammatin syvin olemus saadaan rakennettua sisään pelimekaniikkaan. Toisaalta ilman ammattimaisten pelinkehittäjien tietotaitoa oppimispelit jäävät helposti vain tekstiseikkailuiksi. Jotta saadaan pelaaja koukutettua oppimiseen, pitää opittavan sisällön, visuaalisuuden ja pelimekaniikan olla täysin yhteensopivia. Metropolialaisena voin olla ylpeä siitä, että ammattikorkeakoulussamme mahdollistuu monialainen yhteistyö, joka synnyttää tutkimuksesta uutta liiketoimintaa ja työpaikkoja uusille pelinkehittäjille,” iloitsee Jaana-Maija Koivisto tutkimuksensa tuottamista vaikutuksista.

_________

Tutkimuksessa toteutettiin design-tutkimuksen lähestymistapaa. Tutkimus toteutettiin iteratiivisissa sykleissä, joissa kehityskohteen analysointi, simulaatiopelin suunnittelu, kehittäminen, testaaminen ja uudelleen suunnittelu sekä reflektointi ja raportointi vuorottelivat. Tutkimus toteutettiin tutkijoiden, hoitotyön opettajien ja opiskelijoiden sekä pelinkehittäjien (ohjelmoijat, käyttöliittymäsuunnittelijat ja 3D artisti) yhteistyössä aidoissa ympäristöissä. Tutkimus oli monimenetelmätutkimus. Iteratiivisissa sykleissä syntynyttä tietoa kliinisen päätöksenteon oppimisesta simulaatiopelillä hyödynnettiin design-periaatteiden muodostamisessa tutkimusprosessin aikana.

Tulosten mukaan merkittävät oppimiskokemukset edellyttävät, että oppimiseen tarkoitetuissa simulaatiopeleissä on hyödynnettävä viihdepelien ominaisuuksia kuten autenttisuus, immersiivisyys, interaktiivisuus ja palautejärjestelmät. Parhaiten opiskelijat kokivat oppivansa pelaamalla tiedon keräämistä ja hoitotyön toteuttamista. Näitä vähemmän he kokivat oppivansa asettamaan hoitotyön tavoitteita sekä arvioimaan hoitotyötä. Tulosten mukaan oppimista simulaatiopeliä pelaamalla selittivät käytettävyys, hoitotyön tiedon käyttö sekä tutkiskelemalla oppiminen. Lisäksi oppimiseen vaikuttivat autenttiset potilaskohtaiset kokemukset, palautteen saaminen sekä reflektointi. Opiskelijat, jotka pelasivat digitaalisia pelejä päivittäin tai toisinaan, kokivat oppivansa kliinistä päätöksentekoa enemmän kuin ne, jotka eivät pelanneet lainkaan.

Tutkimusprosessissa syntyneen teoreettisen ja empiirisen tiedon pohjalta muodostettiin design-periaatteet simulaatiopelin kehittämiseen. Design-periaatteet esitetään käytännöllisinä suosituksina, joita pelinkehittäjät voivat soveltaa kehittäessään simulaatiopelejä kliinisen päätöksenteon oppimiseen.

Tutkimus tuotti tietoa simulaatiopelejä pelaavien sairaanhoitajaopiskelijoiden oppimisprosesseista sekä oppimiskokemuksista. Tutkimus täydentää aikaisempaa tutkimustietoa oppimista tukevien pelien kehittämisestä terveysalalla tuottaen design-periaatteet simulaatiopelin kehittämiseen.

Lisäksi tutkimus osoitti, että terveysalan ammattilaisten osallistuminen pelinkehitykseen on korvaamatonta, jotta ammatin syvin olemus saadaan rakennettua sisään pelimekaniikkaan. Tätä tietoa voidaan hyödyntää kehitettäessä pelejä terveysalan koulutukseen. Tulevaisuudessa opettajilta edellytetään kykyä suunnitella ja kehittää uusia innovatiivisia oppimismenetelmiä. Tämä tutkimus kuvaa design-tutkimuksen prosessin kokonaisuudessaan ja tätä tietoa kouluttajat voivat hyödyntää omassa työssään uusien digitaalisten innovaatioiden suunnittelussa ja toteutuksessa sekä hoitotyön koulutuksessa että muualla terveysalalla mutta myös muilla ammatillisen koulutuksen alueilla.

Väitöstilaisuus on 10.6.

Katso tapahtumakalenteri.

Väitöskirja:
https://helda.helsinki.fi/handle/10138/185902

Jaana-Maija Koiviston tutkimus on saanut alkunsa Metropolian hankkeesta, jossa kehitettiin simulaatiopeli CareMe. Hankkeen jälkeen Koivisto on yhdessä Metropoliasta valmistuneiden pelinkehittäjien kanssa perustanut start-up-yrityksen Practigame  Katso myös video.

Lisätietoja:

Jaana-Maija Koivisto
lehtori

P. 040 630 1871
etumimi.sukunimi@metropolia.fi

Kliinisen hoitotyön ja ensihoidon palvelut


Muuta maailmaa kanssamme

Tule mukaan muutosta vauhdittavaan varainhankintakampanjaamme. Lahjoita euro, joka tukee yhteistä tulevaisuuttamme. Kiitos lahjoituksesta!

metropolia.fi/lahjoita


STEK ry tukee Myllypuron kampuksen kehittämistä

21.06.2018

Sähköturvallisuuden edistämiskeskus ry (STEK) tukee parhaillaan valmistumassa olevan Myllypuron kampuksen kehittämistä myöntämällään apurahalla.
Talotekniikan koulutuksessa on jo lähdetty kehittämään valmiuksia kerätä k...

Lue lisää

Granlundilta 30 000 euron lahjoitus tekniikan koulutuksen kehittämiseen

20.06.2018

Granlund Oy, kiinteistö- ja rakennusalan asiantuntijakonserni, on lahjoittanut 30 000 euron tekniikan alan koulutuksen kehittämiseen Metropoliassa.
”Meille tulee Metropoliasta paljon hyviä ammattilaisia. Olemme erittäin tyytyväisiä yhteistyöhön esimerki...

Lue lisää

Woman and the Sea valittu mukaan LA Screenwriting Labiin Yhdysvaltoihin!

19.06.2018

Jemina Jokisalon käsikirjoitus Woman and the Sea (suomeksi Herttaässä) on valittu LA Screenwriting Labiin Yhdysvaltoihin. Woman and the Sea on Jokisalon alkuperäisideaan pohjautuva tragikoominen tarina kolmesta eri-ikäisestä naisesta, joiden elämät epäonn...

Lue lisää

Henry Fordin Säätiöltä lahjoitus Metropolialle

15.06.2018

Metropolian tekniikan koulutusala on saanut Henry Fordin Säätiöltä 30 000 euron lahjoituksen. 70 vuotta sitten perustettu säätiö oli Suomessa ensimmäinen, joka ryhtyi tukemaan moottoroitua liikennettä ja koneellista maataloutta. Sen jälkeen se on tuk...

Lue lisää

14.06.2018

10 Days 100 Challenges ohjelmassa monialaiset tiimit ratkovat yritysten haasteita

10 Days 100 Challenges on Suomessa tänä keväänä toista kertaa toteutettava kaksi viikkoa kestävä yhteiskehittämisen ohjelma, joka on käynnissä Espoon Otaniemessä 4.-15.6. Tässä ainutlaatuisessa 10 päivää kestäväss&a...

Lue lisää

08.06.2018

Valmentavasta valmiiksi-kevätseminaarissa pohdittiin valmentavan koulutuksen suosituksia

Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama maahanmuuttajien korkeakouluopintoihin valmentavan koulutuksen kehittämishanke Valmentavasta Valmiiksi kokosi aamupäiväseminaariin maanantaina 4.6.2018 Metropolian Bulevardin kampukselle viisikymmentä osallistujaa.
Seminaariin osallistu...

Lue lisää
Kolme naista paneelikeskustelussa: Leila Salonen, Ulla Kiuru ja Susanna Kallama.

07.06.2018

Kuka tuottaa sote-palvelut vuonna 2020?

Maakunta- ja sote-uudistus aiheuttavat toteutuessaan muutoksia toimijoiden rooleihin ja tehtäviin. Kuka ostaa, maksaa ja tuottaa erilaiset terveys- ja hyvinvointipalvelut? Sitran ja Metropolian järjestämässä kolmannessa Soteuttamo-tilaisuudessa 30.5.2018 mietittiin, miten sote-pa...

Lue lisää


1 - 7 / 1548

Tilaa uutiset RSS-syötteenä

 

Uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje, joka ilmestyy 4-6 kertaa vuodessa.

Uutiskirjeet 2018

Uutiskirjeet 2017

Uutiskirjeet 2016

Uutiskirjeet 2015