Jaana-Maija Koiviston väitös: Kliinisen päätöksenteon oppiminen pelillisen simulaation avulla

29.05.2017

Simulaatiopelien design-periaatteet

Metropolian Kliinisen hoitotyön ja ensihoidon palvelut -osaamisalueen lehtori Jaana-Maija Koiviston väitöstutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa kliinisen päätöksenteon oppimisesta simulaatiopeliä pelaamalla sekä oppimiseen vaikuttavista tekijöistä.

”Simulaatiopelin kehittäminen ja tutkimuksen tekeminen on ollut minulle valtava oppimisprosessi. Tutkimukseni osoitti, että terveysalan ammattilaisten osallistuminen pelinkehitykseen on korvaamatonta, jotta ammatin syvin olemus saadaan rakennettua sisään pelimekaniikkaan. Toisaalta ilman ammattimaisten pelinkehittäjien tietotaitoa oppimispelit jäävät helposti vain tekstiseikkailuiksi. Jotta saadaan pelaaja koukutettua oppimiseen, pitää opittavan sisällön, visuaalisuuden ja pelimekaniikan olla täysin yhteensopivia. Metropolialaisena voin olla ylpeä siitä, että ammattikorkeakoulussamme mahdollistuu monialainen yhteistyö, joka synnyttää tutkimuksesta uutta liiketoimintaa ja työpaikkoja uusille pelinkehittäjille,” iloitsee Jaana-Maija Koivisto tutkimuksensa tuottamista vaikutuksista.

_________

Tutkimuksessa toteutettiin design-tutkimuksen lähestymistapaa. Tutkimus toteutettiin iteratiivisissa sykleissä, joissa kehityskohteen analysointi, simulaatiopelin suunnittelu, kehittäminen, testaaminen ja uudelleen suunnittelu sekä reflektointi ja raportointi vuorottelivat. Tutkimus toteutettiin tutkijoiden, hoitotyön opettajien ja opiskelijoiden sekä pelinkehittäjien (ohjelmoijat, käyttöliittymäsuunnittelijat ja 3D artisti) yhteistyössä aidoissa ympäristöissä. Tutkimus oli monimenetelmätutkimus. Iteratiivisissa sykleissä syntynyttä tietoa kliinisen päätöksenteon oppimisesta simulaatiopelillä hyödynnettiin design-periaatteiden muodostamisessa tutkimusprosessin aikana.

Tulosten mukaan merkittävät oppimiskokemukset edellyttävät, että oppimiseen tarkoitetuissa simulaatiopeleissä on hyödynnettävä viihdepelien ominaisuuksia kuten autenttisuus, immersiivisyys, interaktiivisuus ja palautejärjestelmät. Parhaiten opiskelijat kokivat oppivansa pelaamalla tiedon keräämistä ja hoitotyön toteuttamista. Näitä vähemmän he kokivat oppivansa asettamaan hoitotyön tavoitteita sekä arvioimaan hoitotyötä. Tulosten mukaan oppimista simulaatiopeliä pelaamalla selittivät käytettävyys, hoitotyön tiedon käyttö sekä tutkiskelemalla oppiminen. Lisäksi oppimiseen vaikuttivat autenttiset potilaskohtaiset kokemukset, palautteen saaminen sekä reflektointi. Opiskelijat, jotka pelasivat digitaalisia pelejä päivittäin tai toisinaan, kokivat oppivansa kliinistä päätöksentekoa enemmän kuin ne, jotka eivät pelanneet lainkaan.

Tutkimusprosessissa syntyneen teoreettisen ja empiirisen tiedon pohjalta muodostettiin design-periaatteet simulaatiopelin kehittämiseen. Design-periaatteet esitetään käytännöllisinä suosituksina, joita pelinkehittäjät voivat soveltaa kehittäessään simulaatiopelejä kliinisen päätöksenteon oppimiseen.

Tutkimus tuotti tietoa simulaatiopelejä pelaavien sairaanhoitajaopiskelijoiden oppimisprosesseista sekä oppimiskokemuksista. Tutkimus täydentää aikaisempaa tutkimustietoa oppimista tukevien pelien kehittämisestä terveysalalla tuottaen design-periaatteet simulaatiopelin kehittämiseen.

Lisäksi tutkimus osoitti, että terveysalan ammattilaisten osallistuminen pelinkehitykseen on korvaamatonta, jotta ammatin syvin olemus saadaan rakennettua sisään pelimekaniikkaan. Tätä tietoa voidaan hyödyntää kehitettäessä pelejä terveysalan koulutukseen. Tulevaisuudessa opettajilta edellytetään kykyä suunnitella ja kehittää uusia innovatiivisia oppimismenetelmiä. Tämä tutkimus kuvaa design-tutkimuksen prosessin kokonaisuudessaan ja tätä tietoa kouluttajat voivat hyödyntää omassa työssään uusien digitaalisten innovaatioiden suunnittelussa ja toteutuksessa sekä hoitotyön koulutuksessa että muualla terveysalalla mutta myös muilla ammatillisen koulutuksen alueilla.

Väitöstilaisuus on 10.6.

Katso tapahtumakalenteri.

Väitöskirja:
https://helda.helsinki.fi/handle/10138/185902

Jaana-Maija Koiviston tutkimus on saanut alkunsa Metropolian hankkeesta, jossa kehitettiin simulaatiopeli CareMe. Hankkeen jälkeen Koivisto on yhdessä Metropoliasta valmistuneiden pelinkehittäjien kanssa perustanut start-up-yrityksen Practigame  Katso myös video.

Lisätietoja:

Jaana-Maija Koivisto
lehtori

P. 040 630 1871
etumimi.sukunimi@metropolia.fi

Kliinisen hoitotyön ja ensihoidon palvelut


Miten kouluttaa taiteen ja kulttuurin käyttöä vaikkapa vanhus- tai nuorisotyössä?

19.09.2017

Tulevaisuudessa luovan taiteen osaaminen ja hyödyntäminen on yhä tärkeämpää eri aloilla. Tarvitsemme koko kulttuurin ekosysteemin yhteistyötä, jotta pääsemme kiinni tulevaisuuden osaamistarpeisiin. Tässä tapaamisessa luodaan yhteisty&o...

Lue lisää

Kotikoneelta tutkintoon ja työhön lähiseudulle

15.09.2017

Opiskelijahaku bioanalytiikan uudenlaiseen verkkokoulutukseen on käynnissä Korkeakoulututkintoon johtava verkkokoulutus käynnistyy taas tammikuussa 2018 Kajaanissa, Kemissä, Kokkolassa ja Rovaniemellä. Joka paikkakunnalla pääsee aloittamaan seitsemän uutta bio...

Lue lisää

Työelämävalmiuksia alueellista hyvinvointia kehittämällä

15.09.2017

Ihminen voi kehittää työelämävalmiuksiaan olematta työssä. Myllypuron alueella asukkaat ovat kahden viime vuoden aikana kehittäneet omalla asuinalueellaan toimintaa, joka on lisännyt heidän hyvinvointiaan sekä toimintakykyään. Toiminta...

Lue lisää

Enabled by LINAK – Designed by Metropolia

15.09.2017

Linak Oy ja Metropolia Ammattikorkeakoulu toteuttivat ”Enabled by LINAK – Designed by Metropolia” -nimisen yhteistyöprojektin, jossa teollisen muotoilun opiskelijat suunnittelivat koti- ja työympäristön tarpeisiin liikkeen sisältäviä kalusteita k&...

Lue lisää

14.09.2017

Metropolian Sohjoa on Regiostars-finalisti

RegioStars Awards tunnistaa hyviä käytäntöjä alueellisessa kehittämisessä ja nostaa esiin EU-alueen omaleimaisia ja innovatiivisia projekteja. Regiostar-finalistit tulevat kahdestakymmenestä maasta.
Metropolian koordinoima robobussihanke SOHJOA-6aika on finalistie...

Lue lisää

14.09.2017

Vietimme Muuttajaisia Arabiassa luovien tekijöiden kulttuurikampuksella

Metropolia on keskittänyt luovat alat Arabian kampukselle Helsinkiin.
Juhlistimme kulttuurialojen siirtymistä Arabian kampukselle yhdessä opiskelijoiden, henkilöstön ja alueen kumppaneidemme kanssa Muuttajaisissa 13. syyskuuta.
Areenoina olivat Arabian vanhassa tehdashallissa s...

Lue lisää

14.09.2017

Liaani-hankkeen ytimessä nuorten osallisuus - pysähdytään kysymään nuorelta mitä sinulle oikeasti kuuluu

                    

Osa tämän päivän nuorista tulee toimimaan ammateissa, joita ei vielä edes ole olemassakaan. Sen vuoksi nuoret tarvitsevat uskoa tulevaisuuteen ja unelmiinsa.

...

Lue lisää


1 - 7 / 1343

Tilaa uutiset RSS-syötteenä

 

Uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje, joka ilmestyy neljä kertaa vuodessa.

Lue aikaisemmat uutiskirjeet

Uutiskirjeet 2017

Uutiskirjeet 2016

Uutiskirjeet 2015