Jaana-Maija Koiviston väitös: Kliinisen päätöksenteon oppiminen pelillisen simulaation avulla

29.05.2017

Simulaatiopelien design-periaatteet

Metropolian Kliinisen hoitotyön ja ensihoidon palvelut -osaamisalueen lehtori Jaana-Maija Koiviston väitöstutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa kliinisen päätöksenteon oppimisesta simulaatiopeliä pelaamalla sekä oppimiseen vaikuttavista tekijöistä.

”Simulaatiopelin kehittäminen ja tutkimuksen tekeminen on ollut minulle valtava oppimisprosessi. Tutkimukseni osoitti, että terveysalan ammattilaisten osallistuminen pelinkehitykseen on korvaamatonta, jotta ammatin syvin olemus saadaan rakennettua sisään pelimekaniikkaan. Toisaalta ilman ammattimaisten pelinkehittäjien tietotaitoa oppimispelit jäävät helposti vain tekstiseikkailuiksi. Jotta saadaan pelaaja koukutettua oppimiseen, pitää opittavan sisällön, visuaalisuuden ja pelimekaniikan olla täysin yhteensopivia. Metropolialaisena voin olla ylpeä siitä, että ammattikorkeakoulussamme mahdollistuu monialainen yhteistyö, joka synnyttää tutkimuksesta uutta liiketoimintaa ja työpaikkoja uusille pelinkehittäjille,” iloitsee Jaana-Maija Koivisto tutkimuksensa tuottamista vaikutuksista.

_________

Tutkimuksessa toteutettiin design-tutkimuksen lähestymistapaa. Tutkimus toteutettiin iteratiivisissa sykleissä, joissa kehityskohteen analysointi, simulaatiopelin suunnittelu, kehittäminen, testaaminen ja uudelleen suunnittelu sekä reflektointi ja raportointi vuorottelivat. Tutkimus toteutettiin tutkijoiden, hoitotyön opettajien ja opiskelijoiden sekä pelinkehittäjien (ohjelmoijat, käyttöliittymäsuunnittelijat ja 3D artisti) yhteistyössä aidoissa ympäristöissä. Tutkimus oli monimenetelmätutkimus. Iteratiivisissa sykleissä syntynyttä tietoa kliinisen päätöksenteon oppimisesta simulaatiopelillä hyödynnettiin design-periaatteiden muodostamisessa tutkimusprosessin aikana.

Tulosten mukaan merkittävät oppimiskokemukset edellyttävät, että oppimiseen tarkoitetuissa simulaatiopeleissä on hyödynnettävä viihdepelien ominaisuuksia kuten autenttisuus, immersiivisyys, interaktiivisuus ja palautejärjestelmät. Parhaiten opiskelijat kokivat oppivansa pelaamalla tiedon keräämistä ja hoitotyön toteuttamista. Näitä vähemmän he kokivat oppivansa asettamaan hoitotyön tavoitteita sekä arvioimaan hoitotyötä. Tulosten mukaan oppimista simulaatiopeliä pelaamalla selittivät käytettävyys, hoitotyön tiedon käyttö sekä tutkiskelemalla oppiminen. Lisäksi oppimiseen vaikuttivat autenttiset potilaskohtaiset kokemukset, palautteen saaminen sekä reflektointi. Opiskelijat, jotka pelasivat digitaalisia pelejä päivittäin tai toisinaan, kokivat oppivansa kliinistä päätöksentekoa enemmän kuin ne, jotka eivät pelanneet lainkaan.

Tutkimusprosessissa syntyneen teoreettisen ja empiirisen tiedon pohjalta muodostettiin design-periaatteet simulaatiopelin kehittämiseen. Design-periaatteet esitetään käytännöllisinä suosituksina, joita pelinkehittäjät voivat soveltaa kehittäessään simulaatiopelejä kliinisen päätöksenteon oppimiseen.

Tutkimus tuotti tietoa simulaatiopelejä pelaavien sairaanhoitajaopiskelijoiden oppimisprosesseista sekä oppimiskokemuksista. Tutkimus täydentää aikaisempaa tutkimustietoa oppimista tukevien pelien kehittämisestä terveysalalla tuottaen design-periaatteet simulaatiopelin kehittämiseen.

Lisäksi tutkimus osoitti, että terveysalan ammattilaisten osallistuminen pelinkehitykseen on korvaamatonta, jotta ammatin syvin olemus saadaan rakennettua sisään pelimekaniikkaan. Tätä tietoa voidaan hyödyntää kehitettäessä pelejä terveysalan koulutukseen. Tulevaisuudessa opettajilta edellytetään kykyä suunnitella ja kehittää uusia innovatiivisia oppimismenetelmiä. Tämä tutkimus kuvaa design-tutkimuksen prosessin kokonaisuudessaan ja tätä tietoa kouluttajat voivat hyödyntää omassa työssään uusien digitaalisten innovaatioiden suunnittelussa ja toteutuksessa sekä hoitotyön koulutuksessa että muualla terveysalalla mutta myös muilla ammatillisen koulutuksen alueilla.

Väitöstilaisuus on 10.6.

Katso tapahtumakalenteri.

Väitöskirja:
https://helda.helsinki.fi/handle/10138/185902

Jaana-Maija Koiviston tutkimus on saanut alkunsa Metropolian hankkeesta, jossa kehitettiin simulaatiopeli CareMe. Hankkeen jälkeen Koivisto on yhdessä Metropoliasta valmistuneiden pelinkehittäjien kanssa perustanut start-up-yrityksen Practigame  Katso myös video.

Lisätietoja:

Jaana-Maija Koivisto
lehtori

P. 040 630 1871
etumimi.sukunimi@metropolia.fi

Kliinisen hoitotyön ja ensihoidon palvelut


Pitkäaikainen unelma harjakorkeudessa – kampus nousee Myllypuroon

16.02.2018

”Teette unelmamme todeksi rakentamalla uutta kampusta”, Metropolian toimitusjohtaja-rehtori Riitta Konkola puhui Myllypuron kampuksen rakentajille harjannostajaisissa 15. helmikuuta.
Kampusta rakentaa parhaillaan noin 300 työntekijää. Harjakorkeuden on saavuttanut kampuks...

Lue lisää

Metropolian Myllypuron kampuksella vietetään harjannostajaisia

15.02.2018

Metropolian Myllypuron kampuksella vietetään 15. helmikuuta harjannostajaisia.
Harjakorkeuteen edenneen kampuksen A-osaan asennetaan keväällä 2018 talotekniikkaa ja sen rakennuksessa tehdään sisätöitä. Toisessa vaiheessa valmistuvien B-, C- ja D-osi...

Lue lisää

Toimintaterapian tulevaisuus on yhteistoiminnassa ja teknologian hyödyntämisessä

14.02.2018

– Kansainvälinen toimintaterapian Joint Programme, FAB
Viikon verran 17 toimintaterapian opiskelijaa Itävallasta, Belgiasta ja Suomesta pohtivat mitkä ovat toimintaterapian tulevaisuuden näkymät ja mitkä ovat sellaisia asioita joihin toimintaterapian asiantuntemu...

Lue lisää

Metropolian opiskelijoiden tekemä VR-mobiilipeli vie 1920-luvun kieltolakiaikaan

14.02.2018

Olet etsivänä 1920-luvun Helsingissä, jossa kieltolaki rajoittaa ihmisten elämää. Tehtäväsi on soluttautua kahvilaan, jota epäillään laittoman alkoholin myynnistä. Etsi todistusaineistoa ja livahda huomaamatta ulos, mutta älä j&au...

Lue lisää

14.02.2018

Maailma muuttuu kohtaamisissa - varainhankintakampanja alkaa

Metropolian varainhankintakampanja  on käynnistynyt. Kutsumme kumppanimme mukaan kohtaamisiin, jotka vauhdittavat yhteiskunnan uudistumista ja muuttavat maailmaa. Kampanjateema on ”Merkityksellisiä kohtaamisia, jotka muuttavat maailmaa”. Merkityksellisiä kohtaamisia syntyy...

Lue lisää

09.02.2018

Metropolia palkitsi henkilöstöään Metropolian menestyjä -palkinnolla

Helmikuu käynnistyi torstaina 1.2.2018 metropolialaisten menestyjien palkitsemisella. Toimitusjohtaja-rehtori Riitta Konkola jakoi Metropolian menestyjä -tunnustuksen yhteensä 13 metropolialaiselle.
Palkkion saivat
Yliopettaja Kai Laitinen ja lehtori Arto Yli-Pentti Puhtaat teknologiat ...

Lue lisää

09.02.2018

Älykkään palveluasumisen innovaatiopolku starttasi

Hei täältä tullaan, 6.2.2018 oli vasta startti. Lämmittelyksi luotiin yhdessä ratkaisuja Marshmallow challengeen ja suunnattiin innovatiiviset ajatukset kohti älykkään palveluasumisen haasteita. Tekniikkaa on, mutta miten sitä voitaisiin järkevästi k...

Lue lisää


1 - 7 / 1436

Tilaa uutiset RSS-syötteenä

 

Uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje, joka ilmestyy 4-6 kertaa vuodessa.

Lue aikaisemmat uutiskirjeet

Uutiskirjeet 2017

Uutiskirjeet 2016

Uutiskirjeet 2015