Innovaatioprojekti yhdistää peliopiskelijat ja pelialan ammattilaiset

17.10.2017

Vasemmalta: Mikko Sallinen (Stadin ammattiopisto), Miikka Mäki-Uuro (Metropolia), Heini Puuska (Metropolia), Mikael Haveri (Housemarque) ja Juha Huhtakallio (Metropolia).

Metropolian pelikoulutuksessa käynnistyi syyskuun alussa koko syyslukukauden kestävä innovaatioprojekti, jossa monialaiset opiskelijaryhmät ideoivat ja toteuttavat pelitalo Housemarquelle peli-innovaatioita; opiskelijoiden tehtävänä on suunnitella Housemarquen Nex Machina -konsolipelin brändillä tehtyjä minipelejä tai prototyyppi täysin uudesta peli-ideasta.

”Tarkoitus on auttaa pelitaloja evaluoimaan konsepteja, joita on monesti hankala muutoin ehtiä kokeilemaan. Yhteistyö on Metropolialle, opiskelijoille ja kotimaiselle pelituotannolle kaikille win-win-win -tilanne”, kertoo peliasiantuntija Juha Huhtakallio Metropoliasta.

Kymmenen opintopisteen innovaatioprojektit ovat merkittävä osa Metropolian toimintaa ja yksi keskeisistä tavoista toteuttaa työelämäyhteistyötä. Innovaatioprojektit voivat olla monenlaisia mutta yhteistä niillä on palvelujen, toimintatapojen, menetelmien tai tuotteiden uudistaminen ja kehittäminen yhteistyössä työelämäkumppaneiden kanssa.

Peliprojektissa opiskelijat työskentelevät kolmessa 7-8 opiskelijan monialaisessa projektiryhmässä, joissa on mukana niin pelikoodareita, -artisteja, -suunnittelija kuin -tuottajakin. Mukana projektissa ovat myös yhteistyökoulut Stadin ammattiopisto ja Amiedu. Ryhmät tapaavat pelitalon edustajan useampaan kertaan syksyn aikana saadakseen näkemystä työskentelynsä suunnasta. Lopputulokseen kannattaa panostaa, sillä paras peli tullaan esittelemään suoraan ruotsalaiselle pelijulkaisijalle.

”Innovaatioprojekti luo ainutlaatuisen mahdollisuuden työskennellä aidossa projektissa ja saada näkemyksiä ja palautetta yritysten ammattilaisilta. Tärkeää ei ole pelkästään se, mitä tehdään, vaan myös se miten tehdään, esimerkiksi kyky työskennellä ja kommunikoida ryhmässä on aivan oleellista. Tällaisessa projektissa opiskelijoiden on mahdollista tuoda esiin omaa osaamistaan ja asennettaan”, kertovat peliprojektin ohjaavat opettajat Miikka Mäki-Uuro ja Heini Puuska Metropoliasta.

Vapautta innovatiiviseen ideointiin

Housemarque on vanhin toiminnassa oleva suomalainen pelitalo, joka syntyi Bloodhousen ja Terramarquen yhdistyessä vuonna 1995. Yritys on kehittänyt muun muassa ensimmäisen suomalaisen konsolipelin sekä ensimmäisen Suomessa tehdyn yli miljoona kappaletta myyneen pelin, Supreme Snowboarding.

Housemarquen Head of Publishing, Mikael Haverin odotukset opiskelijaryhmiltä ovat toiveikkaan korkealla: ”Odotan näkeväni paljon innovatiivisia ehdotuksia, joista voimme löytää sopivia vaihtoehtoja brändimme jatkeeksi. Opiskelijoilla on vapaus ideoida konsepteja ilman kaupallista painetta. Peliala on kilpailtua ja minusta on hienoa myös jakaa tietoa firmastamme, tuotteistamme ja yrityskulttuuristamme. Meille onkin mm. Metropolian kautta tullut työntekijöitä”, iloitsee Haveri.

Housemarque-yhteistyön lisäksi Metropoliassa on käynnissä myös innovaatioprojekti mobiilipelitalo Roviolle. Lue lisää: Metropolia ja Rovio yhteistyöhön pelikehityksessä

Lisätiedot:

Metropolia Ammattikorkeakoulu
Projektiasiantuntija, Head of Studio Juha Huhtakallio
juha.huhtakallio metropolia fi
Lehtori Miikka Mäki-Uuro
miikka.maki-uuro metropolia fi

Housemarquen www-sivut



Sirkkatoffeeta, tekstiilitaidetta kierrätysmateriaalista ja paljon muuta - Metropolia ammattikorkeakoulun osaaminen vahvasti mukana Kellokosken Ruukin Kiertotalousfestivaalilla, Kekolassa

23.02.2018

Metropolia ammattikorkeakoulun ja Kellokosken Ruukin yrittäjien tiet kohtasivat, kun viimeksi mainitut etsivät sopivia kumppaneita Ruukin kestävän kehityksen ja kiertotalousasian eteenpäinviemiseen ja konkretisoimiseen. Heti tapaamisten alkumetreillä päätettii...

Lue lisää

Nuorelle aitoa oppimista ja oikeita työpaikkoja Matti-hankkeen työpajoissa

22.02.2018

Metropolia Ammattikorkeakoulun koordinoiman Matti- miesten matkat työhön -hankkeen (2016-2018 ESR) tavoitteena on kehittää ohjausmalleja, joilla voidaan edistää nuorten miesten kouluttautumista ja vähentää työttömyyden uhkaa. Hankkeen ty&ou...

Lue lisää

Pitkäaikainen unelma harjakorkeudessa – kampus nousee Myllypuroon

16.02.2018

”Teette unelmamme todeksi rakentamalla uutta kampusta”, Metropolian toimitusjohtaja-rehtori Riitta Konkola puhui Myllypuron kampuksen rakentajille harjannostajaisissa 15. helmikuuta.
Kampusta rakentaa parhaillaan noin 300 työntekijää. Harjakorkeuden on saavuttanut kampuks...

Lue lisää

Metropolian Myllypuron kampuksella vietetään harjannostajaisia

15.02.2018

Metropolian Myllypuron kampuksella vietetään 15. helmikuuta harjannostajaisia.
Harjakorkeuteen edenneen kampuksen A-osaan asennetaan keväällä 2018 talotekniikkaa ja sen rakennuksessa tehdään sisätöitä. Toisessa vaiheessa valmistuvien B-, C- ja D-osi...

Lue lisää

14.02.2018

Toimintaterapian tulevaisuus on yhteistoiminnassa ja teknologian hyödyntämisessä

– Kansainvälinen toimintaterapian Joint Programme, FAB
Viikon verran 17 toimintaterapian opiskelijaa Itävallasta, Belgiasta ja Suomesta pohtivat mitkä ovat toimintaterapian tulevaisuuden näkymät ja mitkä ovat sellaisia asioita joihin toimintaterapian asiantuntemusta k...

Lue lisää

14.02.2018

Metropolian opiskelijoiden tekemä VR-mobiilipeli vie 1920-luvun kieltolakiaikaan

Olet etsivänä 1920-luvun Helsingissä, jossa kieltolaki rajoittaa ihmisten elämää. Tehtäväsi on soluttautua kahvilaan, jota epäillään laittoman alkoholin myynnistä. Etsi todistusaineistoa ja livahda huomaamatta ulos, mutta älä jä&a...

Lue lisää

14.02.2018

Maailma muuttuu kohtaamisissa - varainhankintakampanja alkaa

Metropolian varainhankintakampanja  on käynnistynyt. Kutsumme kumppanimme mukaan kohtaamisiin, jotka vauhdittavat yhteiskunnan uudistumista ja muuttavat maailmaa. Kampanjateema on ”Merkityksellisiä kohtaamisia, jotka muuttavat maailmaa”. Merkityksellisiä kohtaamisia syntyy...

Lue lisää


1 - 7 / 1438

Tilaa uutiset RSS-syötteenä

 

Uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje, joka ilmestyy 4-6 kertaa vuodessa.

Lue aikaisemmat uutiskirjeet

Uutiskirjeet 2017

Uutiskirjeet 2016

Uutiskirjeet 2015