Suomi edelläkävijä automaattibussien tutkimuksessa - kuskiton bussi tuntuu luotettavalta

13.11.2017

Matkustajat nousemassa robottibussiin. Kuva: Metropolian kuvapankki

Itseajavien ajoneuvojen mahdollisuudet tulevaisuuden kulkuvälineinä kiinnostavat kaikkialla maailmassa. Käyttäjäkokemuksista ei ole kuitenkaan aikaisempaa tutkimustietoa. Maailman ensimmäinen robottibussien matkustajien kokemuksiin perustuva tutkimus julkaistiin 6.11.2017 arvostetussa Transport Policy -lehdessä.

Tutkimus toteutui osana liikenne- ja viestintäministeriön, Trafin, Liikenneviraston ja Metropolia Ammattikorkeakoulun rahoittamaa MaaS (Mobility as a Service) -tutkimushanketta. Hankkeesta vastaa Metropolian tutkimusjohtaja ja Helsingin yliopiston dosentti Arto O. Salonen.

Kuskittomien bussien liikenneturvallisuuteen luotetaan

Tutkimuksessa haastateltiin 197 robottibussimatkustajaa, jotka matkustivat noin kilometrin pituisen reitin, joka yhdisti Kivistön juna-aseman ja Vantaan asuntomessualueen. Itseajavan ajoneuvon liikenneturvallisuus koettiin tavanomaista bussia paremmaksi.

"Pyysimme robottibussimatkustajia arvioimaan kokemuksiaan vertaamalla robottibussissa matkustamista vastaavissa olosuhteissa tapahtuvaan tavanomaiseen bussiin. Olimme kiinnostuneita liikenneturvallisuudesta, robottibussin sisällä koetusta henkilökohtaisesta turvallisuudesta ja hätätilanteissa toimimismahdollisuuksista", tutkimusjohtaja Arto O Salonen kertoo.

"Robottibussin liikenneturvallisuutta matkustajat pitivät parempana kuin vastaavissa olosuhteissa liikennöivän tavanomaisen bussin turvallisuutta. Sen sijaan robottibussissa koettua henkilökohtaista turvallisuutta matkustajat pitivät tavanomaista bussia heikompana. Tämä ilmeni etenkin naismatkustajien kohdalla. Hätätilanteissa toimimisen suhteen eroa robottibussin ja tavanomaisen bussin välillä ei juuri ollut."

Suomessa kuolee tieliikenteessä yli 200 ihmistä vuodessa. Robottibussiliikenteen valtavirtaistaminen on helppoa hitaasti liikkuvien pienbussien liikenneturvallisuuteen vetoamalla, mutta kuljettajan puuttuminen vähentää etenkin naisten fyysisen turvallisuuden tunnetta.

"Henkilökohtaisen turvallisuuden tunteen parantuminen on kuitenkin mahdollista, sillä kyllähän me ihmiset totuimme nopeasti myös siihen, ettei hisseissä ole henkilökuntaa.", Arto O. Salonen muistuttaa.

Tutustu tutkimukseen "Passenger's subjective traffic safety, in-vehicle security and emergency management in the driverless shuttle bus in Finland" täällä: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0967070X1730286X

Lisätietoja

Metropolia Ammattikorkeakoulu: Arto O. Salonen, p. 040 334 5993, arto.salonen(at)metropolia.fi

Liikenne- ja viestintäministeriö: yli-insinööri Maria Rautavirta, p. 0295 34 2564, etunimi.sukunimi(a)lvm.fi

Liikennevirasto: johtava ITS-asiantuntija Risto Kulmala, p. 029 534 3872, risto.kulmala(at)liikennevirasto.fi

Trafi: johtava asiantuntija Sami Mynttinen, p. 029 5345 555, sami.mynttinen(at)trafi.fi


Terveysteknologian YAMK –tutkinto on trendin harjalla

17.11.2017

Terveysteknologia on tällä hetkellä kovimmassa kasvussa Suomen huipputeknologian kentällä. Tästä johtuen Metropolia Ammattikorkeakoulu aloitti syksyllä 2017 terveysteknologian tuotekehitykseen keskittyvän englanninkielisen ylemmän ammattikorkeakoulut...

Lue lisää

Pekka Korhonen aloittaa kehitysjohtajan tehtävässä

16.11.2017

Filosofian lisensiaatti, palvelujohtaja Pekka Korhonen on valittu perhevapaalle jäävän kehitysjohtaja Eeva Viitasen sijaiseksi. Korhonen aloittaa tehtävässä maanantaina 20. marraskuuta.
Kehitysjohtaja vastaa Metropolian strategia- ja kehitys-, tieto...

Lue lisää

Doing Business in the EU

15.11.2017

Metropolian toisen vuoden esimiestyön ja työyhteisön kehittämisen opiskelijat järjestivät jälleen perinteisen lakiviikon Leiritiellä 15-18.10.2017.
Vierailevia opiskelijoita ja luennoitsijoita saapui Belgiasta, Hollannista ja Saksasta. Lakiviikko jakaantui vi...

Lue lisää

Miksi nuoret miehet syrjäytymisvaarassa? Minne miehet katoavat?

09.11.2017

Minne miehen matka -seminaari kokosi yhdeksi päiväksi monialaisia asiantuntijoita pohtimaan syitä ja ratkaisuja nuorten miesten syrjäytymiseen. Metropolian ja Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Matti - miesten matkat työhön ja Diakin ja Miessakit ry:n Auta miestä ...

Lue lisää

07.11.2017

Syksyn yhteishaun hoitotyön pääsykokeissa oli aineistoon liittymättömiä kysymyksiä

Metropolian hoitotyön koulutusten syksyn yhteishaun pääsykokeissa oli aiheeseen liittymättömiä kysymyksiä.
Ensihoidon, kätilötyön, sairaanhoitotyön ja terveydenhoitotyön pääsykokeeseen osallistui noin 500 hakijaa maanantaina 6. marras...

Lue lisää

03.11.2017

Arabian kampuksen rakentaminen on edennyt harjannostajaisiin

Metropolian Arabian kampuksen rakentaminen Helsingin Arabia135:n kortteliin on edennyt harjannostajaisvaiheeseen.
Korkeakoulu keskittää kulttuurialat Arabiaan osana toimintojensa tiivistämistä neljälle kampukselle. Muut kolme kampusta sijaitsevat Vantaan Myyrmäessä, Es...

Lue lisää
Antero Putkiranta

01.11.2017

Metropolialainen tutkimusosaaminen on arvostettua

Tuotantotalouden yliopettaja, dosentti Antero Putkiranta on kutsuttu jäseneksi unkarilais-slovakialais-suomalaiseen 15 hengen tutkimusryhmään Ludovika-projektin huippututkimushankkeessa. Hankkeen kotipesänä on Budapestissa toimiva National University of Public Services.
Suomalai...

Lue lisää


1 - 7 / 1389

Tilaa uutiset RSS-syötteenä

 

Uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje, joka ilmestyy 4-6 kertaa vuodessa.

Lue aikaisemmat uutiskirjeet

Uutiskirjeet 2017

Uutiskirjeet 2016

Uutiskirjeet 2015