Suomi edelläkävijä automaattibussien tutkimuksessa - kuskiton bussi tuntuu luotettavalta

13.11.2017

Matkustajat nousemassa robottibussiin. Kuva: Metropolian kuvapankki

Itseajavien ajoneuvojen mahdollisuudet tulevaisuuden kulkuvälineinä kiinnostavat kaikkialla maailmassa. Käyttäjäkokemuksista ei ole kuitenkaan aikaisempaa tutkimustietoa. Maailman ensimmäinen robottibussien matkustajien kokemuksiin perustuva tutkimus julkaistiin 6.11.2017 arvostetussa Transport Policy -lehdessä.

Tutkimus toteutui osana liikenne- ja viestintäministeriön, Trafin, Liikenneviraston ja Metropolia Ammattikorkeakoulun rahoittamaa MaaS (Mobility as a Service) -tutkimushanketta. Hankkeesta vastaa Metropolian tutkimusjohtaja ja Helsingin yliopiston dosentti Arto O. Salonen.

Kuskittomien bussien liikenneturvallisuuteen luotetaan

Tutkimuksessa haastateltiin 197 robottibussimatkustajaa, jotka matkustivat noin kilometrin pituisen reitin, joka yhdisti Kivistön juna-aseman ja Vantaan asuntomessualueen. Itseajavan ajoneuvon liikenneturvallisuus koettiin tavanomaista bussia paremmaksi.

"Pyysimme robottibussimatkustajia arvioimaan kokemuksiaan vertaamalla robottibussissa matkustamista vastaavissa olosuhteissa tapahtuvaan tavanomaiseen bussiin. Olimme kiinnostuneita liikenneturvallisuudesta, robottibussin sisällä koetusta henkilökohtaisesta turvallisuudesta ja hätätilanteissa toimimismahdollisuuksista", tutkimusjohtaja Arto O Salonen kertoo.

"Robottibussin liikenneturvallisuutta matkustajat pitivät parempana kuin vastaavissa olosuhteissa liikennöivän tavanomaisen bussin turvallisuutta. Sen sijaan robottibussissa koettua henkilökohtaista turvallisuutta matkustajat pitivät tavanomaista bussia heikompana. Tämä ilmeni etenkin naismatkustajien kohdalla. Hätätilanteissa toimimisen suhteen eroa robottibussin ja tavanomaisen bussin välillä ei juuri ollut."

Suomessa kuolee tieliikenteessä yli 200 ihmistä vuodessa. Robottibussiliikenteen valtavirtaistaminen on helppoa hitaasti liikkuvien pienbussien liikenneturvallisuuteen vetoamalla, mutta kuljettajan puuttuminen vähentää etenkin naisten fyysisen turvallisuuden tunnetta.

"Henkilökohtaisen turvallisuuden tunteen parantuminen on kuitenkin mahdollista, sillä kyllähän me ihmiset totuimme nopeasti myös siihen, ettei hisseissä ole henkilökuntaa.", Arto O. Salonen muistuttaa.

Tutustu tutkimukseen "Passenger's subjective traffic safety, in-vehicle security and emergency management in the driverless shuttle bus in Finland" täällä: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0967070X1730286X

Lisätietoja

Metropolia Ammattikorkeakoulu: Arto O. Salonen, p. 040 334 5993, arto.salonen(at)metropolia.fi

Liikenne- ja viestintäministeriö: yli-insinööri Maria Rautavirta, p. 0295 34 2564, etunimi.sukunimi(a)lvm.fi

Liikennevirasto: johtava ITS-asiantuntija Risto Kulmala, p. 029 534 3872, risto.kulmala(at)liikennevirasto.fi

Trafi: johtava asiantuntija Sami Mynttinen, p. 029 5345 555, sami.mynttinen(at)trafi.fi


Kiinteistöalasta kiinnostuneet opiskelijat ja alan yritykset kokoontuivat Martelaan

24.04.2018

3AMK - Haaga-Helia, Laurea ja Metropolia järjestivät yhteistyössä Kiinteistöalan tulevaisuus tapahtuman Helsingissä Martelassa torstaina 19.4. Tapahtumassa opiskelijat pääsivät tutustumaan alan yrityksiin, sekä keskustelemaan työmahdol...

Lue lisää

Ammattikorkeakoulujen tohtoritutkinnot seminaariteemana Berliinissä

24.04.2018

Metropolian strateginen yhteistyö sisaryliopisto HTW Berlinin kanssa jatkuu edelleen aktiivisena. Vuonna 2017 ilmestyi mm. yhteinen kansainvälinen julkaisu Beyond the Ordinary. Aiming Higher in Higher Education ammattikorkeakoulujen innovaatiotoiminnasta. Nyt vuoden 2018 benchmarking-semin...

Lue lisää

Mikko Franckin ja Metropolian yhteistyö jatkuu oopperamusiikin mestarikursseilla

23.04.2018

Metropolian klassisen laulun ja pianonsoiton opiskelijat saivat tilaisuuden maailmanluokan ohjaukseen, kun ylikapellimestari Mikko Franck ja korrepetiittori, Kansallisoopperan taiteellinen suunnittelupäällikkö Rilla Kyykkä pitivät oopperamusiikin mestarik...

Lue lisää

Vanhankaupungin kokoontumisajot järjestettiin kuudennen kerran Metropoliassa

23.04.2018

Koskimaisemat ja ainutlaatuinen ilmapiiri kokosivat jälleen yhteiseen seminaariin Helsingin yrittäjät - Vanhakaupunki ry:n ja Metropolian väkeä. Tarkoituksena on edistää Arabianrannan alueella monipuolista vuorovaikutusta: saattaa kokeneita yrittäjiä, kul...

Lue lisää

23.04.2018

TtM Mari Virtasen väitös: 360° teknologiaa hyödyntävä joka paikan oppimisympäristö paransi oppimistuloksia ja lisäsi opiskelijoiden tyytyväisyyttä

Väitöstutkimuksessa kehitettiin ubiikki eli ajasta ja paikasta riippumaton, digitaalisen ja fyysisen ympäristön saumattomasti yhdistävä oppimisympäristö bioanalyytikkojen koulutukseen. Uudenlainen oppimisympäristö paransi oppimistuloksia ja lisäsi op...

Lue lisää

20.04.2018

TtM Jukka Kesäsen väitös: Leikkausta edeltävä potilasohjaus vahvistaa selkäleikkauspotilaan voimavaroja

Tehostettu potilasohjaus ennen selkäleikkausta lisää potilaan tietoa leikkauksesta ja saattaa vähentää siihen liittyvää ahdistusta. Hyvällä potilaan ohjauksella voidaan edesauttaa leikkaukseen valmistautumista ja siitä toipumista. Tulokset käyv&...

Lue lisää

19.04.2018

Tilinpäätös 2017: Yhteistyön ja uudistumisen kautta kasvuun

Vuonna 2017 Metropolia jatkoi tavoitteellisesti strategian toteuttamista päämääränä uudistuminen, keskittyminen ja kasvu.
Vuosi oli vahvaa uudistumisen aikaa. Teimme kunnianhimoista työtä erityisesti toimintakulttuurimme ja henkilöstön digipedagogiikan o...

Lue lisää


1 - 7 / 1515

Tilaa uutiset RSS-syötteenä

 

Uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje, joka ilmestyy 4-6 kertaa vuodessa.

Uutiskirjeet 2018

Uutiskirjeet 2017

Uutiskirjeet 2016

Uutiskirjeet 2015