Työpaikalla tapahtuva oppiminen - yksi askel nuorten työllistymiseen?

22.11.2017

Metropolian koordinoima ZIP-hanke on päättymässä. Hankkeen aikana on järjestetty jo neljä Tiellä työhön -seminaaria, joissa on pohdittu nuorten työllistymistä. Tämän kertainen seminaari kulttuuriareena Gloriassa rakentui luovien ja kulttuurialojen osaamisen tunnistamisen ja työssäoppimisen ympärille. Lisäksi pureuduttiin työn murrokseen ja siihen kuinka se tulee vaikuttamaan koulutukseen. Seminaari oli samalla ZIP - nuorisotakuut ja urapolut -hankkeen päätösseminaari.

Hanke päättyy, asiantuntemus jalkautuu

ZIP-hankkeesta saadulle asiantuntemukselle on käyttöä, sillä hankkeen tavoitteena on ollut osaltaan ratkaista ajankohtaista yhteiskunnallista ongelmaa, nuorten työttömyyttä. Kohderyhmänä ovat olleet noin sata alle 29-vuotiasta nuorta työssäoppijaa. Työssäoppiminen on tapahtunut kulttuuriareena Gloriassa, jossa nuorilla on ollut mahdollisuus tutustua esitys- ja teatteritekniikan, mediatekniikan ja tapahtumatuotannon alaan.

Hankkeessa on erityisesti kiinnitetty huomiota työssä opitun osaamisen tunnistamisen metodeihin. Metodeina ovat olleet näyttökokeet, sertifikaatit ja ammattilaisten vetämät lyhytkurssit sekä työnvälitys verkostossa. Hankkeen aikana keskeneräisiä tutkintoja on suoritettu loppuun. Nuoria on myös opetettu laatimaan omat digiportfoliot ja LinkedIn-profiilit oman osaamisen kartoittamiseen ja myymiseen. Hankkeeseen osallistuneilta nuorilta tullut palaute on ollut erittäin positiivista.

”Erityisen tärkeää on ollut oman osaamisen sanoittaminen ja sen opettaminen. Osaaminen ja työllistyminen ei katso tutkintoa. Nuorilla on erilaista osaamista, josta heillä ei vain ole papereita ja todistuksia. Henkilökohtaista ohjausta ei voi korvata, vaan sitä tarvitaan enenevässä määrin”, Nicklas Nyman ja Raisa Laukkanen ZIP-hankkeesta tiivistivät.


Nicklas Nyman ja Raisa Laukkanen

Kun työ muuttaa muotoaan, on se koulutusorganisaatiolle iso haaste

Digitalisaatiotutkija ja työllisyyspolitiikan konsultti Lilja Tamminen kertoi työn murroksesta digitalisaation yleistyessä. Ennen työn jälki näkyi nopeasti, nyt työn tulokset saattavat realisoitua vasta kuukausien tai vuosien jälkeen. Tekoäly tulee poistamaan osan työpaikoista. Vaikeasti automatisoitavat työtehtävät tulevat kuitenkin säilymään, kuten ihmiskokemuksen tai yhteiskunnallista ymmärtämistä vaativat tehtävät.

 ”Toisenlainen työ edellyttää toisenlaisia kykyjä. Tämä vaatii yhdistelemään asioita poikkitieteellisesti. Osa tietojen käsittelystä ja oppimisesta on vaikeaa. Niin vaikeaa, että osa tippuu kelkasta. Koulun ja oppilaitosten rooli on merkittävä. Koulun tulisi valmistaa oppijat jatkuvaan muutokseen. Vaikka opetus muuttuu, tarvitaan kuitenkin rutkasti henkilökohtaista ohjausta”, Lilja Tamminen kuvaili tulevaisuutta.

Tutkija Kristiina Ojala Turun yliopistosta esitteli Eurostudent VI -tutkimuksen tuloksista koottua tietoa korkeakouluissa tehtävästä osaamisen tunnustamisesta. Kiinnostavaa oli, kuinka aiemman osaamisen hyväksiluku keskittyi selkeästi ihmis- ja palvelupainotteisille aloille sekä ammattikorkeakouluissa että yliopistoissa. Runsas hyväksiluvun hakeminen sekä niiden hyväksyminen kertoo Ojalan mukaan ennen kaikkea toimivista AHOT-prosesseista mainituilla aloilla. Yleisön puolesta ilmeni kiinnostusta myös vastaavanlaiselle katsaukselle toisen asteen koulutuksesta.

Asiantuntija Kalle Nieminen Sitrasta avasi tulevaisuuden näkymiä keskeisten trendien kautta. Teknologian nopea kehitys, keskinäisriippuvuus globaalisti ja ympäristön kestävyyskriisi tulevat vaikuttamaan maailman tilaan. ”Tämä koskee myös yksilöä. Työn nopea muutos pakottaa elinikäiseen oppimiseen. Tutkintojen ulkopuolista osaamista on kyettävä tunnistamaan tehokkaammin. Joudumme kehittämään tulevaisuuden ongelmiin monimutkaisia ratkaisuja. Kaiken kehittämisessä meidän tarvitsee kuulla eri alan asiantuntijoita”, Kalle Nieminen kuvasi.


Kalle Nieminen

Ammatillisen koulutuksen tuleva muutos lisää työpaikoilla tapahtuvaa oppimista

Seminaari huipentui paneeliin, jossa keskusteltiin ammatillisen koulutuksen tulevasta muutoksesta. Ammatillisen koulutuksen reformi on yksi hallituksen kärkihankkeista. Muutoksessa lisätään ratkaisevasti työpaikoilla tapahtuvaa oppimista ja yksilöllisiä opintopolkuja. Tämä tulee vaikuttamaan opettajan työhön, työelämään ja koulutuksen järjestäjiin. ”Yhteistyö yritysten kanssa on iso mahdollisuus, mutta vaatii paljon työtä. Ohjaus niin opiskelijoihin kuin yrityksiinkin päin on tärkeää”, koulutuspäällikkö Jaana Vestergren, Stadin ammattiopistosta kertoi. ”Yritysten kanssa yhteistyössä opiskelija näkee onko ala hänelle se oikea. Työtä kun opitaan vain työtä tekemällä”, totesi yrityksen edustaja Susanna Vuosmaa, Director´s Cut oy:sta.

Entä laajentuuko reformi myös ammattikorkeakouluihin? ”Työpaikoilla tapahtuva oppiminen on mahdollisuus myös ammattikorkeakouluille, vaikka teoriaopetusta ei ammattikorkeakouluissa voikaan sivuuttaa. Uskon, että näin voidaan luoda syvempää oppimista kuin luokkahuoneessa opiskelun kautta”, yliopettaja Anu Moisio, Haaga-Heliasta kuvaili ja oli selkeästi avoin tuleville muutoksille.

Lisätietoja:

Projektipäällikkö Nicklas Nyman
P. 040 159 2571
S-posti: etunimmi.sukunimi@metropolia.fi

Lue lisää ZIP-hankkeesta

         


ErgoMedi Ltd yhteistyöhön Metropolian kanssa

14.12.2017

ErgoMedi Oy, lääkintä- ja hammaslääkintäinstrumenttien ja -tarvikkeiden suunnitteluun ja valmistukseen keskittynyt yritys, ja Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy ovat solmineet yhteistyösopimuksen 14.12.2017. Yhteistyön tavoitteena on jakaa ErgoMedin omistaj...

Lue lisää

Metropolia tarjoaa mahdollisuuden suorittaa opintopisteitä kansalais- ja vapaaehtoistoiminnassa

13.12.2017

Metropolia tarjoaa mahdollisuuden suorittaa opintopisteitä kansalais- ja vapaaehtoistoiminnassa, Vapaaehtoistoiminnan harjoittelun (5op) yhteydessä. Opintojakso sisältyy sosionomien opetussuunnitelmaan, mutta Verkkovirta-hankkeen kannustamana myös tusina muiden tutkinto-ohjelmien...

Lue lisää

Osteopatian tutkinto-ohjelma läpäisi kansainvälisen auditoinnin hyväksytysti

12.12.2017

Metropolian osteopatian tutkinto-ohjelmassa on viime vuosien ajan tehty töitä, jotta koulutus täyttää uuden eurooppalaisen CEN (The European Committee for Standardization) standardin kriteerit.
Austrian Standards Institute koordinoi ensimmäisen auditoinnin uusien stand...

Lue lisää

Opiskelijat tuottavat hyvän joulumielen videoita

12.12.2017

Hyvä joulumieli -kampanja vähävaraisten lapsiperheiden hyväksi on jälleen käynnissä. Metropolian elokuvan ja television opiskelijat ovat jo yli kymmenen vuoden ajan tuottaneet joulukampanjan mainosspotit.
Tänä vuonna Hyvä joulumieli -kampanjan tavoi...

Lue lisää

11.12.2017

Uutta ymmärrystä EU:n päätöksentekoprosesseista - YAMK-opiskelijoiden opintomatka Maastrichtiin ja Brysseliin


Päätösten syntyminen EU:ssa pitää sisällään monenlaista ja -tasoista vaikuttamista. Matkan huipentanutta parlamenttivierailua emännöinyt europarlamentaarikko Lieve Wierinck painotti asiantuntijoiden kuulemisen ja pohjatiedon merkitystä pää...

Lue lisää

11.12.2017

Opiskelijat toivat merkityksellistä toimintaa ja tukea ikäihmisten arkeen

”Kattoon lamppu turvallisuutta lisäämään, tietokone kuntoon kirjoitushommia varten, omaishoitajalle omaa aikaa.”
Metropolian kuusihenkinen geronomi-, toimintaterapeutti- ja sairaanhoitajaopiskelijaryhmä auttoi ja tuki syksyn aikana kolmea kotihoidon asiakasta Kontula...

Lue lisää

07.12.2017

Rakennus- ja kiinteistöalan työharjoittelu- ja suuntautumisseminaarissa verkostoiduttiin

Opiskelijat sekä rakennus- ja kiinteistöalan yritykset kohtasivat jälleen toisensa Leppävaaran kampuksella innostuneissa merkeissä marraskuussa. 40 alan yritystä esittelivät leppoisissa tunnelmissa toimintaansa Metropolian rakennus- ja kiinteistöalan opiskelijoille...

Lue lisää


1 - 7 / 1406

Tilaa uutiset RSS-syötteenä

 

Uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje, joka ilmestyy 4-6 kertaa vuodessa.

Lue aikaisemmat uutiskirjeet

Uutiskirjeet 2017

Uutiskirjeet 2016

Uutiskirjeet 2015