Hyvän elämän valintoja mobiilipelin avulla

16.03.2018

Metropolian koordinoimassa Tämä elämä -hankkeessa kehitetään mobiilipeliä oppilaan ohjauksen tueksi. Sisältö kehitetään yhteistyössä nuorten kanssa.

Hankkeen keskeisenä tavoitteena on auttaa yläkouluikäisiä nuoria tekemään hyvän elämän valintoja siirryttäessä toisen asteen koulutukseen. Tarkoituksena on kehittää toimintamalli nuorten perusopetuksessa annettavan opinto-ohjauksen tueksi. Mobiilipelin avulla nuori pääsee testaamaan erilaisten valintojensa seurauksia.

Omien vahvuuksien löytämisen ja pelin sisällöllisen kehittämisen tueksi on pidetty yhteensä neljä työpajaa yläasteikäisille nuorille. Pajoissa on ollut mukana yläasteita Uudenmaan alueelta sekä Valteri-koulun oppilaita. Työpajat antavat mahdollisuuden harjoittaa yhteiskehittelyn taitoja uusien ihmisten kanssa. Nuoret osallistuvat työpajoissa pelin tekemiseen luomalla sille musiikin. Pelin keskeisiä sisältöjä ja niiden ympärille muodostuvia teemoja ovat sosiaalisuus, harkintakyky, sinnikkyys ja luovuus, joita hyödynnetään nuorten vahvuuksien löytämiseksi.

Kaksi opiskelijaa Aalto yliopistosta kehittää pelin ulkoisia ominaisuuksia, käytettävyyttä sekä sisältöjä. ”Tämän hetkinen tilanne on vasta pintaraapaisu siitä millaiseksi peli muodostuu. On tärkeää, että näiden työpajojen kautta pelin loppukäyttäjät pääsevät mukaan pelin kehittämiseen”, ohjaaja Esa Onttonen Aalto-yliopistosta kuvasi.

Omien vahvuuksien tunnistaminen on kehittynyt nuorilla

Yhtä työpajaa vetivät laulupedagogiopiskelija Hanna Bergström Metropoliasta, sosionomiopiskelija YAMK Heidi Kerbs Metropoliasta ja erityispedagogiikan opiskelija Riikka Husso Helsingin yliopistosta.

”Minulle ehdotettiin osallistumista näihin työpajoihin ja kiinnostuin heti. Eniten minua kiinnosti nuorten kanssa työskentely. Pystyn myös näissä työpajoissa hyödyntämään omaa alaani, musiikkia. Ryhmäytymisharjoitusten tekeminen ja tutustuminen on helpompaa musiikkia käyttäen. Olen saanut tästä itse todella paljon. On mahdollista, että teen myös opinnäytetyöni tähän hankkeeseen”, Hanna kertoi.

”Olen iloinen kaikista kohtaamisista. Näissä työpajoissa olen saanut kohdata hyvin erilaisia ihmisiä. Itselleni tärkeintä on, että saan olla yhteydessä nuoriin, sosionomiopiskelija Heidi Kerbs kuvasi.

”Nämä työpajat yhdistyvät opintoihin liittyvään harjoitteluuni. Teen työharjoittelua Valteri-koululla. Mahdollisesti yhdistän myös graduni tähän hankkeeseen ja työpajojen vetämiseen. Olen saanut lisää ymmärrystä siitä miten paljon saammekaan hyvää aikaan monialaisesti työskennellen. On myös ollut hienoa nähdä kuinka vahvuusajattelu on kehittynyt nuorilla näiden työpajojen aikana”, Riikka Husso kertoi.

”Täällä on ollut tänään hauskaa. Työpajoissa saa vähän erilaista tekemistä. Tässä on tutustunut uusiin ja erilaisiin ihmisiin. Olemme myös saaneet suunnitella ja tehdä omaa musiikkia peliin”, nuoret kommentoivat työpajojen antia.

Tämä ryhmä on ollut aivan mahtava! Mukava tehdä heidän kanssaan yhteisyötä, kaikki kolme työpajan vetäjää kommentoivat tyytyväisenä.

Hanke jatkuu uusilla piloteilla

"Tämä elämä -hanke jatkuu työpajan toimintamallin ja pelipohjan edelleen kehittämisellä. Seuraava pilotti, niin sanottu ”minipilotti” toteutetaan vielä tänä keväänä. Siinä on mukana muun muassa ensimmäisessä pilotissa ollut Hyökkälän koulu. Varsinaisen toisen pilotin aika on vuoden 2019 alussa. Silloin testataan rinnan paranneltu versio ensimmäisestä pilotista sekä jo itsenäisesti, koulun opon ja opettajan johdolla toteutettava työpajakokonaisuus", kuvailee hankkeen projektipäällikkö Irene Alsti-Lehtola.

Kolmivuotisen Tämä elämä -hankkeen päätoteuttajana on Metropolia Ammattikorkeakoulu ja osatoteuttajina Helsingin yliopisto, Aalto-yliopisto sekä Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri Hankekausi on 1.4.2017-31.12.2019 ja hanketta rahoittaa Euroopan sosiaalirahasto (ESR).

Lisätietoja:

Projektipäällikkö Irene Alsti-Lehtonen
P. 040 564 3178 
S-posti: etunimi.sukunimi metropolia fi

Lue lisää Tämä elämä -hankkeesta.
Tutustu Tämä elämä blogiin

   

 


TtM Jukka Kesäsen väitös: Leikkausta edeltävä potilasohjaus vahvistaa selkäleikkauspotilaan voimavaroja

20.04.2018

Tehostettu potilasohjaus ennen selkäleikkausta lisää potilaan tietoa leikkauksesta ja saattaa vähentää siihen liittyvää ahdistusta. Hyvällä potilaan ohjauksella voidaan edesauttaa leikkaukseen valmistautumista ja siitä toipumista. Tulokset k&aum...

Lue lisää

Tilinpäätös 2017: Yhteistyön ja uudistumisen kautta kasvuun

19.04.2018

Vuonna 2017 Metropolia jatkoi tavoitteellisesti strategian toteuttamista päämääränä uudistuminen, keskittyminen ja kasvu.
Vuosi oli vahvaa uudistumisen aikaa. Teimme kunnianhimoista työtä erityisesti toimintakulttuurimme ja henkilöstön digipedagogii...

Lue lisää

Kulttuurituotannon kevätseminaarissa opinnäytetyöt vastasivat muutoksen haasteisiin

18.04.2018

Metropolia Ammattikorkeakoulu ja Humanistinen ammattikorkeakoulu (Humak) järjestivät 5.-6.4. yhdessä toista kertaa kevätseminaarin nimeltään Kulttuuri – Aukene!
Humakin auditoriossa pidetyssä seminaarissa syvennyttiin kulttuurialan nykyhetken haasteisiin ja ...

Lue lisää

Arabia135:n kampus luovutettiin Metropolian käyttöön

17.04.2018

Metropolian toimintojen keskittämisessä neljälle kampukselle saavutettiin iso etappi. Projektijohtaja Simo Hoikkala vastaanotti Metropolian Arabian kampuksen Arabia135:n uudet tilat rakennuttaja Keskinäinen Työeläkevakuutusyhtiö Varmalta 16. huhtikuuta.
Arabian pe...

Lue lisää

17.04.2018

Yhteistyöllä tulevaisuuden tekijöitä Pilke päiväkodeille

Pilke päiväkodit Oy ja Metropolia ovat solmineet työelämäyhteistyösopimuksen 16.4.2018. Laaja-alaisella ja syvemmällä yhteistyöllä molempien osapuolten toiminnasta tehdään tavoitteellista, helppoa ja systemaattista. Yhteistyö liittyy oppimi...

Lue lisää

16.04.2018

Metropolialle merkittävä avustus opetustoimen henkilöstökoulutukseen

OPH rahoittaa opetustoimen henkilöstökoulutusta vuosittain noin 10 miljoonalla eurolla, ja siihen on osallistujia runsaat 23 000. Tänä vuonna Metropolia sai valtiolta tätä tarkoitusta varten 11 koulutushankkeelle yhteensä 712 896 euroa. Korkeakoulut  olivat anoneet...

Lue lisää

16.04.2018

TeiniMINNOmalli on uudenlainen tapa oppia ja opettaa - nuorille pääomaksi innovaatio-osaaminen



Nuoren toisen asteen opiskelijan tulisi löytää oma polku työelämään tai jatko-opintoihin valmistuessaan ammattiin. Aina polkua ei löydy ja siirtymä voi venyä pitkäksikin. Myös tavat tehdä työtä muuttuvat. Työtä luonn...

Lue lisää


1 - 7 / 1510

Tilaa uutiset RSS-syötteenä

 

Uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje, joka ilmestyy 4-6 kertaa vuodessa.

Uutiskirjeet 2018

Uutiskirjeet 2017

Uutiskirjeet 2016

Uutiskirjeet 2015