Sote-uudistus on yhteistyötä ja jatkuvaa kehittämistä - ihminen keskiössä

23.03.2018

Sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistuksessa tärkeimmässä roolissa tulisi olla ihminen. Keskellä suurta muutosta kaikilla tulee olla mahdollisuus laadukkaisiin palveluihin mahdollisimman tasapuolisesti. Tämä tärkeä aihe oli teemanana Sitran ja Metropolian järjestämässä Soteuttamo-seminaarissa. Tilaisuudessa kuultiin asiantuntijoiden alustuksia, järjestöjen pitchausesityksiä ja perehdyttiin aiheeseen syvemmin työpajatyöskentelyssä. ”Sote-uudistuksessa pyritään kehittämään sellaisia palveluja, jotka ovat ihmisten kokoisia, näköisiä sekä laadukkaita. Siksi tänään teemana on ihminen edellä”, Hyvinvointiyritykset kiertoon -hankkeen projektipäällikkö Ulla Vehkaperä kuvaili tilaisuuden luonnetta.

Soteuttamo on sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistamisen ja verkostojen kehittämisen työkalupakki. Se tuo tulevaisuuden tekijät niin sote-alalta kuin muiltakin aloilta yhteen edistämään ekosysteemiajattelua ja luomaan uudenlaisia kumppanuuksia. Henna Hiilamo ja Elina Eerola Sitrasta olivat aktiivisesti mukana tapahtumassa Soteuttamon kehittäjinä.

Osallisuusvalmistelija Katja Syvärinen Uusimaa2019 -hankkeesta kertoi kuulijoille kuinka Sote-uudistus etenee Uudellamaalla ja miten asiakaslähtöisiä palveluja valmistellaan. ”Tarve muutokselle on iso. Ihmisten ikääntyminen pakottaa miettimään uusia ratkaisuja. Teknologian muutos myös mahdollistaa paljon. Ihmiset osaavat nyt enemmän: käyttää uutta teknologiaa ja hakea itse tietoa sen avulla”.


Katja Syvärinen

”Iso joukko asiantuntijoita on tekemässä ja valmistelemassa muutosta. Tämä uudistus on yhteistyötä ja jatkuvaa kehittämistä. Siksi tällaiset tilaisuudet ovat tärkeitä siksi, että niin palveluiden tuottajien kuin kuluttajienkin asiantuntemus saadaan esiin. Tähän mennessä tuotettu ja kerätty tieto tulee parantamaan palveluja riippumatta siitä mitä askeleita sote-muutoksen kohdalla tapahtuu”, Katja Syvärinen kertoi kuvatessaan suurta työmäärä, joka on jo sote-uudistuksen eteen tehty.

Palveluiden tuottamisella yksi suunta - kohti asiakasta

Palvelumuotoilun ammattilainen Business Creative Hannu Ripatti kuvasi, miten palvelumuotoilun avulla asioita voi tehdä uudella tavalla palvelumuotoilun avulla.  ”Absoluuttista arvoa on vaikea määritellä esimerkiksi palvelulle. Arvo riippuu aina tilanteesta, ja koettu arvo ratkaisee. Tekemistä kannattaa kohdentaa sinne, mistä arvo syntyy. Resursseja ei kannata hukata kaikkialle, vaan kohdennetusti. Tekemisellä tulee olla yhteinen suunta, kohti asiakasta. Tällöin myös onnistumisen todennäköisyys kasvaa”, Hannu Ripatti tiivisti. Hän ohjasi työpajoissa asiakasprofiilien suunnittelua ja työstämistä. Asiakasprofiili voi olla yksi hyvä menetelmä ja työkalu palvelujen kohdentamiseen.


Hannu Ripatti

Hyvä esimerkki asiakkaan nostamisesta palvelun keskiöön kuultiin Vantaan lastensuojelupalvelujen päällikön Hanna Pösön kuvaamana. Metropolian koordinoima Avain kansalaisuuteen -hanke kehittää henkilökohtainen budjetointi -toimintamallia osana käytännön asiakastyötä. Tätä toimintamallia pilotoidaan usealla paikkakunnalla. Henkilökohtaisella budjetilla tarkoitetaan sitä, että asiakas saa valita itselleen ammattilaisen kanssa tarkkaan suunnitellun ja laaditun budjetin puitteissa sellaisia palveluja, joita hän tarvitsee. ”Kun asiakas pääsee itse suunnittelemaan ja toteuttamaan omia palvelujaan, se voimaannuttaa”, Hannan Pösö kuvasi henkilökohtaisen budjetoinnin etuja.  

”Malli on hyvä paljon palveluja tarvitseville, vaikkakin henkilökohtainen budjetointi vaatii voimavaroja myös asiakkaan puolelta. Ihmiset eivät aina osaa sanoittaa omaa tarvettaan. Tällä hetkellä tehdään arviointia siitä, mitä valinnanvapaus uudessa sote-mallissa voisi olla. Yksi mahdollinen tapa on tämä henkilökohtainen budjetointi -malli”, Hanna Pösö kertoi.

Asiakaskokemuksella tunnistetaan entistä paremmin asiakkaiden tarpeet

Kouluttaja Helena Skogström Invalidiliitosta kuvasi kokemustoimijoiden verkostoa ja roolia sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä. Kokemustoimijat ovat tehtäväänsä koulutettuja pitkäaikaissairaita, vammaisia tai läheisiä, jotka välittävät kokemustietoa sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille ja ammattilaisille. Kokemustieto syventää ammattilaisten osaamista ja tarjoaa kanavan asiakkaiden tarpeiden entistä parempaan tunnistamiseen. Kokemustoimija tarjoaa vertaistukea. ”Henkilön kokemus on ainutlaatuinen ja arvokas. Sen esiintuominen sopivalla tavalla jäsenneltynä on vaikuttavaa”, Helena Skogström kuvasi kokemustoimijoiden roolia terveysalan ammattialisen rinnalla.

Työpajassa perehdyttiin syvemmin kokemustoimijoiden rooliin asiakaslähtöisten palveluiden kehittäjinä. Moni koki, että voisi mielellään hyödyntää tätä verkostoa ja toimintamallia omassa työssään. Yhteinen osaamispankki ja yhteiset koulutukset olivat monen osallistujan toiveena. Tarjonta ja tarve tulisi saada kohtaamaan entistä paremmin. Erityisen tärkeää olisi tarjota tätä toimintatapaa sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille, jotta he saisivat mallia eri taustoista tulevien ihmisten kohtaamisiin. Tämä tulee parantamaan asiakkaan kohtaamista ja koettua palvelua.

Yhteiseen kehittämiseen apua tarjolla

Yhteistä kehittämistä isojen tulevien muutosten tiimoilta tarvitaan edelleen. Tähän tarjoaa apua Innokylä, joka on kaikille avoin innovaatioympäristö. Innokylän verkkopalvelu on maksuton yhteiskehittämisen ja ideoinnin ympäristö. Erikoissuunnittelijat Hanne Savolainen ja Merja Lyytikäinen avasivat Innokylän etuja ja kehottivat kaikkia mukaan koulutuksiin ja työpajoihin. Innokylä tarjoaa työkaluja tarvelähtöisesti erilaisiin kehittämistöihin, esimerkiksi sote-alueille. Innokylän sivustolta löytyy paljon kuvauksia kehittämishankkeista ja kehitetyistä toimintamalleistea. Näitä hyviä käytänteitä kannattaa hyödyntää ja jatkojalostaa. Uudesta julkaisusta löytyy hyvin koontia hankkeista, joissa keskeistä on ihmisten osallisuus. Lue lisää: ”Osallisuus kuulu kaikille” -julkaisu.

Voit kuunnella ja katsella tilaisuuden tallenteen: Linkki tilaisuuden tallenteeseen. 

Seuraava Soteuttamo ke 30.5.2018 klo 12.00 – 16.00 Metropolia AMK, Vanha viertotie 23, Helsinki. Aiheena Kuka kumppaniksi soteen? Tervetuloa.
Ilmoittautumiset

Lisätietoa:

Projektipäällikkö Ulla Vehkaperä
P. 040 714 5147
S-posti: etunimi.sukunimi@metropolia.fi

Lue lisää:

Hyvinvointialan tulevaisuus - tekoälyä ja digitalisaatiota vai inhimillistä kosketusta? (Soteuttamo 31.1.2018, digitalisaatio ja tulevaisuuden hyvinvointipalvelut)

Tutustu Soteuttamoon

Lue lisää Hyvinvointiyritykset kiertoon -hankkeesta

Seuraa meitä Facebookissa

   


TtM Jukka Kesäsen väitös: Leikkausta edeltävä potilasohjaus vahvistaa selkäleikkauspotilaan voimavaroja

20.04.2018

Tehostettu potilasohjaus ennen selkäleikkausta lisää potilaan tietoa leikkauksesta ja saattaa vähentää siihen liittyvää ahdistusta. Hyvällä potilaan ohjauksella voidaan edesauttaa leikkaukseen valmistautumista ja siitä toipumista. Tulokset k&aum...

Lue lisää

Tilinpäätös 2017: Yhteistyön ja uudistumisen kautta kasvuun

19.04.2018

Vuonna 2017 Metropolia jatkoi tavoitteellisesti strategian toteuttamista päämääränä uudistuminen, keskittyminen ja kasvu.
Vuosi oli vahvaa uudistumisen aikaa. Teimme kunnianhimoista työtä erityisesti toimintakulttuurimme ja henkilöstön digipedagogii...

Lue lisää

Kulttuurituotannon kevätseminaarissa opinnäytetyöt vastasivat muutoksen haasteisiin

18.04.2018

Metropolia Ammattikorkeakoulu ja Humanistinen ammattikorkeakoulu (Humak) järjestivät 5.-6.4. yhdessä toista kertaa kevätseminaarin nimeltään Kulttuuri – Aukene!
Humakin auditoriossa pidetyssä seminaarissa syvennyttiin kulttuurialan nykyhetken haasteisiin ja ...

Lue lisää

Arabia135:n kampus luovutettiin Metropolian käyttöön

17.04.2018

Metropolian toimintojen keskittämisessä neljälle kampukselle saavutettiin iso etappi. Projektijohtaja Simo Hoikkala vastaanotti Metropolian Arabian kampuksen Arabia135:n uudet tilat rakennuttaja Keskinäinen Työeläkevakuutusyhtiö Varmalta 16. huhtikuuta.
Arabian pe...

Lue lisää

17.04.2018

Yhteistyöllä tulevaisuuden tekijöitä Pilke päiväkodeille

Pilke päiväkodit Oy ja Metropolia ovat solmineet työelämäyhteistyösopimuksen 16.4.2018. Laaja-alaisella ja syvemmällä yhteistyöllä molempien osapuolten toiminnasta tehdään tavoitteellista, helppoa ja systemaattista. Yhteistyö liittyy oppimi...

Lue lisää

16.04.2018

Metropolialle merkittävä avustus opetustoimen henkilöstökoulutukseen

OPH rahoittaa opetustoimen henkilöstökoulutusta vuosittain noin 10 miljoonalla eurolla, ja siihen on osallistujia runsaat 23 000. Tänä vuonna Metropolia sai valtiolta tätä tarkoitusta varten 11 koulutushankkeelle yhteensä 712 896 euroa. Korkeakoulut  olivat anoneet...

Lue lisää

16.04.2018

TeiniMINNOmalli on uudenlainen tapa oppia ja opettaa - nuorille pääomaksi innovaatio-osaaminen



Nuoren toisen asteen opiskelijan tulisi löytää oma polku työelämään tai jatko-opintoihin valmistuessaan ammattiin. Aina polkua ei löydy ja siirtymä voi venyä pitkäksikin. Myös tavat tehdä työtä muuttuvat. Työtä luonn...

Lue lisää


1 - 7 / 1510

Tilaa uutiset RSS-syötteenä

 

Uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje, joka ilmestyy 4-6 kertaa vuodessa.

Uutiskirjeet 2018

Uutiskirjeet 2017

Uutiskirjeet 2016

Uutiskirjeet 2015