TeiniMINNOmalli on uudenlainen tapa oppia ja opettaa - nuorille pääomaksi innovaatio-osaaminen

16.04.2018

Nuoren toisen asteen opiskelijan tulisi löytää oma polku työelämään tai jatko-opintoihin valmistuessaan ammattiin. Aina polkua ei löydy ja siirtymä voi venyä pitkäksikin. Myös tavat tehdä työtä muuttuvat. Työtä luonnehtii ennalta määrittelemättömyys, ja sitä tehdään vähemmän rutiininomaisesti. Työntekijältä odotetaan moniosaamista, kykyä nähdä ja tuottaa vaihtoehtoisia toimintatapoja.

TeiniMINNOtalkoot (ESR) –hankkeessa on kehitetty monialaista ja moniasteista toimintamallia, jolla sujuvoitetaan toisen asteen opiskelijoiden siirtymiä työelämään tai korkea-asteen opintoihin. Siten vaikutetaan muun muassa nuoriso- ja koulutustakuun toteutumiseen. Keskeistä toimintamallissa on toisen asteen ja korkeakouluopiskelijoiden yhteen tuominen. Läpileikkaavana teemana on nuorten innovaatio-osaaminen, innovaatiokompetenssi. Innovaatiokompetensseilla tarkoitetaan tässä hankkeessa niitä henkilökohtaisia ominaisuuksia, taitoja, tietoja ja asenteita, joita innovaatioiden tuottamiseen tiimeissä ja verkostoissa tarvitaan.

Moniasteista, oppilaitos- ja koulurakennusrajat rikkovaa toimintaa kokeiltiin ja tutkittiin käytännössä kahdessa innovaatioturnauspilotissa (Superteam-turnaus), joihin osallistui 26 moniasteista ja monialaista opiskelijatiimiä.

Superteam-turnaus on innovaatioprojekti, jossa etsitään luovia ratkaisuja ja toteutetaan ne

Superteam-turnaus ei ole vain ideakilpailu. Tavoitteena on luoda polkuja toisen asteen ja korkeakoulujen välille. Tiimien tulee kilpailun aikana todentaa innovaatiokyvykkyys ja kehittyminen ja tärkeintä on uusien ihmisten kanssa verkottuminen.

”Pyysimme tiimejä tekemään innovaation seitsemässä viikossa. Ihmettelimme, kun he oikeastaan pystyivät siihen. Olennaista kuitenkin on, mitä prosessin aikana tapahtui, miten kehityttiin puoliraakoina ammattilaisina ja minkälainen toimintajärjestelmä siihen liittyi. Toiminta ei tähdännyt vain uudenlaiseen tuotteeseen yritykselle tai muulle työelämän organisaatiolle, vaan innovaatiokompetenssien todennettuun kehittymiseen”, Superteamin vetäjä ja TeiniMINNOtalkoot-hankkeen projektipäällikkö Laura-Maija Hero kuvailee Superteamin tarkoitusta.

”Yhteinen into ja tahto, sitkeys, merkityksellisyyden kokeminen ja usko tulevaisuuden ammattien utopiaan ajoivat joukon ihmisiä yhteen. Laajeneva oppiminen tälle joukolle oli ihan joka päivästä, mutta toisiaan täydentävä osaaminen auttoi saavuttamaan enemmän kuin mihin kukaan yksin olisi kyennyt. Erilaisten toimintajärjestelmien liitot ja rajanylitykset tekivät meistä uteliaita, oppimishimoisia ja sitoutuneita”, Laura-Maija lisäsi.

TeiniMINNOmalli sekoittaa rohkeasti eri alojen osaamista ja eri asteista koulutusta

Innovaatioprosessien pedagoginen vaikuttavuus, hyöty sekä kehittämistarpeet ovat tulleet näkyväksi tämän hankkeen ja siihen liittyvien muiden tutkimusten myötä.  

TeiniMINNOmalli on uudenlainen tapa oppia ja opettaa moniasteisuutensa takia ja sitä on mahdollista soveltaa muidenkin eriasteisten oppilaitosten yhteistoimintaan säätelemällä opettajan roolia ja itsenäisen työskentelyn määrää ja laatua. Se toimii yhteistyössä työelämän kanssa ja sekoittaa rohkeasti eri alojen osaamista sekä eri asteista koulutusta keskenään.

Projektissa tukena oli vanhempia opiskelijoita, työelämäkumppaneita sekä innopedagogisesti osaavia opettajia. Näiden toimijoiden välinen yhteistyö, osaaminen ja jaettu tieto ovat kriittistä opiskelijan kannalta. Tavoitteena on auttaa nuorista innovatiivisia, proaktiivisia, ja innostuneita yhteiskunnan ja työelämän jäseniä, jotka haluavat ja pystyvät itseohjautuvasti toimimaan ja elämään onnellista sekä vastuuntuntoista elämää.

 Aidot monialaiset ja moniasteiset kehitysprojektit työelämän kanssa tarjoavat vaativan oppimisympäristön. Se muistuttaa tulevaisuuden työympäristöjä, joissa ennalta emme tiedä projektin vaatimaa verkostoa tai osaamista.

Innovaatioprojektit ovat yksi keskeisistä korkea-asteen koulutuksen tavoista toteuttaa työelämäyhteistyötä. Metropoliassa jokainen perustutkintoa suorittava opiskelija osallistuu innovaatioprojektiin, jonka tavoitteena on etsiä uusia käytännön ratkaisuja työelämän tarpeisiin. Yritysten kanssa yhdessä tehtävät pedagogiset innovaatioprosessit sekä projektimainen oppiminen voi vakiintua myös ammatillisen koulutuksen arkeen uusina projektioppimisen muotoina.

TeiniMINNOmalli esitellään laajemmin toukokuussa 2018 ilmestyvässä teoksessa
Minnotalkoot. Toimintatutkimus monialaisesta ja moniasteisesta innovaatiopedagogiikasta.

TeiniMINNOtalkoot on vuosina 2016-2018 toteutettava ESR-rahoitteinen hanke, jossa kumppaneina ovat Metropolia Ammattikorkeakoulu, Espoon ammattiopisto Omnia sekä Innovaatiomestarit Oy.

Lisätietoa:

Projektipäällikkö, Lehtori Laura-Maija Hero
P. 040 179 1409
S-posti: etunimi.sukunimi@metropolia.fi

Tutustu englanninkieliseen julkaisuun Superteam tournament - A pedagogical innovation activity system
Superteam turnaus -juttu
Teiniminnotalkoot-hanke


Muuta maailmaa kanssamme

Tule mukaan muutosta vauhdittavaan varainhankintakampanjaamme. Lahjoita euro, joka tukee yhteistä tulevaisuuttamme. Kiitos lahjoituksesta!

metropolia.fi/lahjoita


Granlundilta 30 000 euron lahjoitus tekniikan koulutuksen kehittämiseen

20.06.2018

Granlund Oy, kiinteistö- ja rakennusalan asiantuntijakonserni, on lahjoittanut 30 000 euron tekniikan alan koulutuksen kehittämiseen Metropoliassa.
”Meille tulee Metropoliasta paljon hyviä ammattilaisia. Olemme erittäin tyytyväisiä yhteistyöhön esimerki...

Lue lisää

Woman and the Sea valittu mukaan LA Screenwriting Labiin Yhdysvaltoihin!

19.06.2018

Jemina Jokisalon käsikirjoitus Woman and the Sea (suomeksi Herttaässä) on valittu LA Screenwriting Labiin Yhdysvaltoihin. Woman and the Sea on Jokisalon alkuperäisideaan pohjautuva tragikoominen tarina kolmesta eri-ikäisestä naisesta, joiden elämät epäonn...

Lue lisää

Henry Fordin Säätiöltä lahjoitus Metropolialle

15.06.2018

Metropolian tekniikan koulutusala on saanut Henry Fordin Säätiöltä 30 000 euron lahjoituksen. 70 vuotta sitten perustettu säätiö oli Suomessa ensimmäinen, joka ryhtyi tukemaan moottoroitua liikennettä ja koneellista maataloutta. Sen jälkeen se on tuk...

Lue lisää

10 Days 100 Challenges ohjelmassa monialaiset tiimit ratkovat yritysten haasteita

14.06.2018

10 Days 100 Challenges on Suomessa tänä keväänä toista kertaa toteutettava kaksi viikkoa kestävä yhteiskehittämisen ohjelma, joka on käynnissä Espoon Otaniemessä 4.-15.6. Tässä ainutlaatuisessa 10 päivää kestävä...

Lue lisää

08.06.2018

Valmentavasta valmiiksi-kevätseminaarissa pohdittiin valmentavan koulutuksen suosituksia

Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama maahanmuuttajien korkeakouluopintoihin valmentavan koulutuksen kehittämishanke Valmentavasta Valmiiksi kokosi aamupäiväseminaariin maanantaina 4.6.2018 Metropolian Bulevardin kampukselle viisikymmentä osallistujaa.
Seminaariin osallistu...

Lue lisää
Kolme naista paneelikeskustelussa: Leila Salonen, Ulla Kiuru ja Susanna Kallama.

07.06.2018

Kuka tuottaa sote-palvelut vuonna 2020?

Maakunta- ja sote-uudistus aiheuttavat toteutuessaan muutoksia toimijoiden rooleihin ja tehtäviin. Kuka ostaa, maksaa ja tuottaa erilaiset terveys- ja hyvinvointipalvelut? Sitran ja Metropolian järjestämässä kolmannessa Soteuttamo-tilaisuudessa 30.5.2018 mietittiin, miten sote-pa...

Lue lisää

07.06.2018

Suomen ensimmäiset rakennusautomaatioasiantuntijat valmistuivat Metropoliasta

Leppävaaran kampuksella juhlittiin iloisissa tunnelmissa, kun ensimmäinen Rakennusautomaatio-asiantuntija, 15 op -koulutus päättyi todistusten jakoon. Rakennusautomaation merkitys työelämässä kasvaa kovaa vauhtia ja alan asiantuntijat ovat kysyttyjä työel...

Lue lisää


1 - 7 / 1547

Tilaa uutiset RSS-syötteenä

 

Uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje, joka ilmestyy 4-6 kertaa vuodessa.

Uutiskirjeet 2018

Uutiskirjeet 2017

Uutiskirjeet 2016

Uutiskirjeet 2015