TeiniMINNOmalli on uudenlainen tapa oppia ja opettaa - nuorille pääomaksi innovaatio-osaaminen

16.04.2018

Nuoren toisen asteen opiskelijan tulisi löytää oma polku työelämään tai jatko-opintoihin valmistuessaan ammattiin. Aina polkua ei löydy ja siirtymä voi venyä pitkäksikin. Myös tavat tehdä työtä muuttuvat. Työtä luonnehtii ennalta määrittelemättömyys, ja sitä tehdään vähemmän rutiininomaisesti. Työntekijältä odotetaan moniosaamista, kykyä nähdä ja tuottaa vaihtoehtoisia toimintatapoja.

TeiniMINNOtalkoot (ESR) –hankkeessa on kehitetty monialaista ja moniasteista toimintamallia, jolla sujuvoitetaan toisen asteen opiskelijoiden siirtymiä työelämään tai korkea-asteen opintoihin. Siten vaikutetaan muun muassa nuoriso- ja koulutustakuun toteutumiseen. Keskeistä toimintamallissa on toisen asteen ja korkeakouluopiskelijoiden yhteen tuominen. Läpileikkaavana teemana on nuorten innovaatio-osaaminen, innovaatiokompetenssi. Innovaatiokompetensseilla tarkoitetaan tässä hankkeessa niitä henkilökohtaisia ominaisuuksia, taitoja, tietoja ja asenteita, joita innovaatioiden tuottamiseen tiimeissä ja verkostoissa tarvitaan.

Moniasteista, oppilaitos- ja koulurakennusrajat rikkovaa toimintaa kokeiltiin ja tutkittiin käytännössä kahdessa innovaatioturnauspilotissa (Superteam-turnaus), joihin osallistui 26 moniasteista ja monialaista opiskelijatiimiä.

Superteam-turnaus on innovaatioprojekti, jossa etsitään luovia ratkaisuja ja toteutetaan ne

Superteam-turnaus ei ole vain ideakilpailu. Tavoitteena on luoda polkuja toisen asteen ja korkeakoulujen välille. Tiimien tulee kilpailun aikana todentaa innovaatiokyvykkyys ja kehittyminen ja tärkeintä on uusien ihmisten kanssa verkottuminen.

”Pyysimme tiimejä tekemään innovaation seitsemässä viikossa. Ihmettelimme, kun he oikeastaan pystyivät siihen. Olennaista kuitenkin on, mitä prosessin aikana tapahtui, miten kehityttiin puoliraakoina ammattilaisina ja minkälainen toimintajärjestelmä siihen liittyi. Toiminta ei tähdännyt vain uudenlaiseen tuotteeseen yritykselle tai muulle työelämän organisaatiolle, vaan innovaatiokompetenssien todennettuun kehittymiseen”, Superteamin vetäjä ja TeiniMINNOtalkoot-hankkeen projektipäällikkö Laura-Maija Hero kuvailee Superteamin tarkoitusta.

”Yhteinen into ja tahto, sitkeys, merkityksellisyyden kokeminen ja usko tulevaisuuden ammattien utopiaan ajoivat joukon ihmisiä yhteen. Laajeneva oppiminen tälle joukolle oli ihan joka päivästä, mutta toisiaan täydentävä osaaminen auttoi saavuttamaan enemmän kuin mihin kukaan yksin olisi kyennyt. Erilaisten toimintajärjestelmien liitot ja rajanylitykset tekivät meistä uteliaita, oppimishimoisia ja sitoutuneita”, Laura-Maija lisäsi.

TeiniMINNOmalli sekoittaa rohkeasti eri alojen osaamista ja eri asteista koulutusta

Innovaatioprosessien pedagoginen vaikuttavuus, hyöty sekä kehittämistarpeet ovat tulleet näkyväksi tämän hankkeen ja siihen liittyvien muiden tutkimusten myötä.  

TeiniMINNOmalli on uudenlainen tapa oppia ja opettaa moniasteisuutensa takia ja sitä on mahdollista soveltaa muidenkin eriasteisten oppilaitosten yhteistoimintaan säätelemällä opettajan roolia ja itsenäisen työskentelyn määrää ja laatua. Se toimii yhteistyössä työelämän kanssa ja sekoittaa rohkeasti eri alojen osaamista sekä eri asteista koulutusta keskenään.

Projektissa tukena oli vanhempia opiskelijoita, työelämäkumppaneita sekä innopedagogisesti osaavia opettajia. Näiden toimijoiden välinen yhteistyö, osaaminen ja jaettu tieto ovat kriittistä opiskelijan kannalta. Tavoitteena on auttaa nuorista innovatiivisia, proaktiivisia, ja innostuneita yhteiskunnan ja työelämän jäseniä, jotka haluavat ja pystyvät itseohjautuvasti toimimaan ja elämään onnellista sekä vastuuntuntoista elämää.

 Aidot monialaiset ja moniasteiset kehitysprojektit työelämän kanssa tarjoavat vaativan oppimisympäristön. Se muistuttaa tulevaisuuden työympäristöjä, joissa ennalta emme tiedä projektin vaatimaa verkostoa tai osaamista.

Innovaatioprojektit ovat yksi keskeisistä korkea-asteen koulutuksen tavoista toteuttaa työelämäyhteistyötä. Metropoliassa jokainen perustutkintoa suorittava opiskelija osallistuu innovaatioprojektiin, jonka tavoitteena on etsiä uusia käytännön ratkaisuja työelämän tarpeisiin. Yritysten kanssa yhdessä tehtävät pedagogiset innovaatioprosessit sekä projektimainen oppiminen voi vakiintua myös ammatillisen koulutuksen arkeen uusina projektioppimisen muotoina.

TeiniMINNOmalli esitellään laajemmin toukokuussa 2018 ilmestyvässä teoksessa
Minnotalkoot. Toimintatutkimus monialaisesta ja moniasteisesta innovaatiopedagogiikasta.

TeiniMINNOtalkoot on vuosina 2016-2018 toteutettava ESR-rahoitteinen hanke, jossa kumppaneina ovat Metropolia Ammattikorkeakoulu, Espoon ammattiopisto Omnia sekä Innovaatiomestarit Oy.

Lisätietoa:

Projektipäällikkö, Lehtori Laura-Maija Hero
P. 040 179 1409
S-posti: etunimi.sukunimi@metropolia.fi

Tutustu englanninkieliseen julkaisuun Superteam tournament - A pedagogical innovation activity system
Superteam turnaus -juttu
Teiniminnotalkoot-hanke


TtM Jukka Kesäsen väitös: Leikkausta edeltävä potilasohjaus vahvistaa selkäleikkauspotilaan voimavaroja

20.04.2018

Tehostettu potilasohjaus ennen selkäleikkausta lisää potilaan tietoa leikkauksesta ja saattaa vähentää siihen liittyvää ahdistusta. Hyvällä potilaan ohjauksella voidaan edesauttaa leikkaukseen valmistautumista ja siitä toipumista. Tulokset k&aum...

Lue lisää

Tilinpäätös 2017: Yhteistyön ja uudistumisen kautta kasvuun

19.04.2018

Vuonna 2017 Metropolia jatkoi tavoitteellisesti strategian toteuttamista päämääränä uudistuminen, keskittyminen ja kasvu.
Vuosi oli vahvaa uudistumisen aikaa. Teimme kunnianhimoista työtä erityisesti toimintakulttuurimme ja henkilöstön digipedagogii...

Lue lisää

Kulttuurituotannon kevätseminaarissa opinnäytetyöt vastasivat muutoksen haasteisiin

18.04.2018

Metropolia Ammattikorkeakoulu ja Humanistinen ammattikorkeakoulu (Humak) järjestivät 5.-6.4. yhdessä toista kertaa kevätseminaarin nimeltään Kulttuuri – Aukene!
Humakin auditoriossa pidetyssä seminaarissa syvennyttiin kulttuurialan nykyhetken haasteisiin ja ...

Lue lisää

Arabia135:n kampus luovutettiin Metropolian käyttöön

17.04.2018

Metropolian toimintojen keskittämisessä neljälle kampukselle saavutettiin iso etappi. Projektijohtaja Simo Hoikkala vastaanotti Metropolian Arabian kampuksen Arabia135:n uudet tilat rakennuttaja Keskinäinen Työeläkevakuutusyhtiö Varmalta 16. huhtikuuta.
Arabian pe...

Lue lisää

17.04.2018

Yhteistyöllä tulevaisuuden tekijöitä Pilke päiväkodeille

Pilke päiväkodit Oy ja Metropolia ovat solmineet työelämäyhteistyösopimuksen 16.4.2018. Laaja-alaisella ja syvemmällä yhteistyöllä molempien osapuolten toiminnasta tehdään tavoitteellista, helppoa ja systemaattista. Yhteistyö liittyy oppimi...

Lue lisää

16.04.2018

Metropolialle merkittävä avustus opetustoimen henkilöstökoulutukseen

OPH rahoittaa opetustoimen henkilöstökoulutusta vuosittain noin 10 miljoonalla eurolla, ja siihen on osallistujia runsaat 23 000. Tänä vuonna Metropolia sai valtiolta tätä tarkoitusta varten 11 koulutushankkeelle yhteensä 712 896 euroa. Korkeakoulut  olivat anoneet...

Lue lisää

12.04.2018

Kolmas sektori ja järjestöt mukana sairaanhoitajaopiskelijoiden orientoivien opintojen projekteissa

Tammikuussa 18 aloittaneen opiskelijaryhmän projekteissa testattiin erilaista toteutustapaa.
Mukana olivat sekä Tehy ry että Uudenmaan sairaanhoitajat Sairaanhoitajaliitosta projektin toteutuksessa alusta lähtien. Molemmat järjestöt kehittävät opiskelijayhteisty&o...

Lue lisää


1 - 7 / 1510

Tilaa uutiset RSS-syötteenä

 

Uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje, joka ilmestyy 4-6 kertaa vuodessa.

Uutiskirjeet 2018

Uutiskirjeet 2017

Uutiskirjeet 2016

Uutiskirjeet 2015