TtM Mari Virtasen väitös: 360° teknologiaa hyödyntävä joka paikan oppimisympäristö paransi oppimistuloksia ja lisäsi opiskelijoiden tyytyväisyyttä

23.04.2018

Väitöstutkimuksessa kehitettiin ubiikki eli ajasta ja paikasta riippumaton, digitaalisen ja fyysisen ympäristön saumattomasti yhdistävä oppimisympäristö bioanalyytikkojen koulutukseen. Uudenlainen oppimisympäristö paransi oppimistuloksia ja lisäsi opiskelijoiden tyytyväisyyttä.

Tutkimusasetelmassa koeryhmä opiskeli ubiikissa 360°-ympäristössä ja vertailuryhmä perinteisellä, materiaalin jakamiseen perustuvalla verkkokurssilla. Opiskelijoiden osaamista mitattiin tutkimuksessa kehitetyllä mittarilla ennen opintojen alkua ja heti niiden päätyttyä. Lisäksi arvioitiin opiskelijoiden tyytyväisyyttä opintojen jälkeen.

Molempien ryhmien opiskelijat olivat hyvin tyytyväisiä ympäristöjen joustavuuteen, tilannesidonnaisiin ja personoituihin sisältöihin sekä pedagogisiin ja teknisiin ratkaisuihin. Ubiikissa ympäristössä opiskelleiden osaaminen vahvistui merkittävästi enemmän verrattuna perinteiselle verkkokurssille osallistuneisiin. Kehitettävää havaittiin ohjeistuksen ja kokonaisuuden selkiyttämisessä sekä opettajan ja opiskelijoiden välisen interaktiivisuuden tukemisessa.

Ubiikki oppimisympäristö perustuu kaikkialla olevaan teknologiaan, joka mahdollistaa fyysisten ja digitaalisten ympäristöjen yhdistämisen useiden tekniikoiden, koodien ja mobiililaitteiden avulla. Sen tehtävänä on mahdollistaa joustava, interaktiivinen, personoitu ja tilannesidonnainen opiskelu. Tavoitteena on vaikuttava oppiminen oppijan yksilöllisen aikataulun, tavoitteiden ja tarpeiden mukaan siten, että fyysisten tilojen ja digitaalisten oppimisresurssien välillä on saumaton yhteys.

Ubiikki 360° - oppimisympäristö kehitettiin vastaamaan korkeakoulutuksen muuttuviin tarpeisiin ja siinä hyödynnettiin teknologisen kehityksen tuomia mahdollisuuksia. Tutkimuksessa hyödynnetty 360° -tekniikka perustuu fyysistä tilaa kuvaavaan panoraamakuvaan, josta kehitettiin mobiililaitteella käytettävä käyttöliittymä, johon digitaaliset resurssit, sovellukset ja välineet liitettiin. Niiden kautta opiskelijat pystyivät osallistumaan luennoille etäyhteyden avulla, katsomaan luentotallenteita jälkikäteen, perehtymään laboratorion toimintoihin videodemonstraatioiden ja -käyttöohjeiden avulla, lukemaan sähköisiä kirjoja, tekemään tehtäviä, tenttejä ja arviointeja ja jopa mikroskopoimaan virtuaalisesti. Lisäksi käyttöliittymään liitetyt sovellukset mahdollistivat opettajan ja opiskelijoiden yhteisöllisen työskentelyn. Fyysiseen laboratorioon yhdistetyt koodit sallivat joustavan liikkumisen eri tilojen välillä mobiililaitetta hyödyntäen.

Väitöstutkimuksen tärkeimpinä tuloksina kuvattiin ubiikin oppimisympäristön kriteerit, joustavuus, personoitavuus, interaktiivisuus ja tilannesidonnaisuus, opiskelijoiden korkea tyytyväisyys ja histoteknologian osaamisen vaikuttavat oppimistulokset.

Tulosten perusteella ubiikkia 360° oppimisympäristöä voidaan suositella osaksi bioanalyytikkojen opintoja ja opetussuunnitelmaa. Väitöskirja tarjoaa hyvän perustan tekniikoiden edelleen kehittämiseen ja uusien pedagogisten sovellusmahdollisuuksien etsimiseen.

Väitöskirjan www-osoite: http://urn.fi/urn:isbn:9789526218298

Lisätietoja:

Mari Virtanen
Digipäällikkö
P. 0406705156
mari.virtanen@metropolia.fi


Metropolia on saanut lahjoituksen Pilke päiväkodeilta

17.05.2018

Pilke päiväkodit on kotimainen varhaiskasvatuspalveluja tarjoava yritys, jolla on yhteensä 80 päiväkotia ympäri Suomen. Lisäksi se järjestää perusopetuksen iltapäivätoimintaa Espoossa, Helsingissä, Kauniaisissa, Por...

Lue lisää

Julkaisu henkilökohtaisen budjetoinnin (HB) pilottien kokemuksista ja hankkeen havainnoista

16.05.2018

Henkilökohtaisen budjetoinnin (HB) malli
- Tarjoaa asiakkaalle valinnanvapautta sosiaali- ja terveyspalveluissa- Tukee oman elämänpolun, osallisuuden ja sosiaalisen kansalaisuuden rakentumista.- Vahvistaa asiakaslähtöistä ja osallistavaa työskentelykulttuuria.- Ot...

Lue lisää

Ammattikorkeakoulujen todistusvalintojen käyttöönotto kevään 2020 yhteishaussa

14.05.2018

Ammattikorkeakoulut ottavat kevään 2020 yhteishaussa käyttöön todistusvalinnan, joka perustuu ammatillisen perustutkinnon ja ylioppilastutkinnon arvosanojen pisteyttämiseen. Pisteytysmallit on kehitetty laaja-alaisena yhteistyönä Metropolian koordinoimassa han...

Lue lisää

Robottibussilinja 94R käynnistyi Kivikossa

14.05.2018

Helsingissä tehtiin historiaa Metropolian operoimana, kun Kivikossa käynnistyi kokeilu itsestään ajavan pikkubussin (robottibussi) vakituisella reitillä 94R. Bussi ajaa muun liikenteen seassa ja täydentää HSL:n järjestämää joukkoliikennett&...

Lue lisää

09.05.2018

Yt-neuvottelut päättyivät: Metropolia irtisanoo enintään 30 työntekijää

Metropolia Ammattikorkeakoulun 5.3.2018 aloittamat yt-neuvottelut ovat päättyneet. Sen seurauksena korkeakoulu suunnittelee irtisanovansa enintään 30 henkilöä. Ensisijaisesti henkilöstöä pyritään uudelleen sijoittamaan muihin tehtäviin ennen irt...

Lue lisää

09.05.2018

Edunation ja Metropolia yhteistyöhön kansainvälisten tilauskoulutusten vauhdittamiseksi

Suomalainen koulutusvientiyritys Edunation ja Metropolia ovat solmineet yhteistyösopimuksen koskien kansainvälistä tilauskoulutusta.
Metropolia hakee kasvua panostamalla kansainväliseen tilauskoulutukseen, jossa Edunationin rooli on olla tukemassa ja vahvistamassa tätä toim...

Lue lisää

08.05.2018

Pelastuskoulun opiskelijat juhlivat ensihoidon osuuden valmistujaisia Metropoliassa

Helsingin Pelastuskoulun opiskelijat aloittivat viime syksynä Metropoliassa 36 opintopisteen ensihoidon osuuden opiskelun. Palomiesosuuden he suorittavat Pelastuskoululla.
Nyt 3.5.2018 Metropoliassa 15 pelastajaa juhli ensihoito-osuuden valmistujaisia.
Kuvassa näkyy vain osa kouluttajista, si...

Lue lisää


1 - 7 / 1527

Tilaa uutiset RSS-syötteenä

 

Uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje, joka ilmestyy 4-6 kertaa vuodessa.

Uutiskirjeet 2018

Uutiskirjeet 2017

Uutiskirjeet 2016

Uutiskirjeet 2015