Väitös tekniikan oppimisesta monikulttuurisissa ryhmissä

11.03.2009

Lehtori DI Jaana Holvikivi väittelee 26.3.2009 Teknillisessä korkeakoulussa tietotekniikan oppimisesta monikulttuurisissa ryhmissä. Väitöskirjan nimi on Culture and cognition in information technology education. Holvikivi toimii opettajana Metropolian tietotekniikan koulutusohjelmassa.

Väitöskirjassa tutkitaan tietotekniikan oppimista ammattikorkeakoulun kansainvälisellä linjalla. Kognitiotiedettä ja kasvatustiedettä soveltava monitieteinen tutkimus tarkastelee insinööriopiskelijaa kokonaisena ihmisenä, jonka suhde luonnontieteisiin ja tekniikkaan on muovautunut kulttuuriympäristön ja koulutuksen vaikutuksesta.

Tutkimuksessa on osoitettu, ettei tavanomainen, suomalaisille ryhmille suunnattu tekniikan opetus sellaisenaan sovellu kansainvälisten, monikulttuuristen ryhmien opetukseen. Opetuksen suunnittelussa on kiinnitettävä enemmän huomiota opetuskokonaisuuksiin, opetusmenetelmien monipuolisuuteen, ja opiskelijoiden itseohjautuvuuden järjestelmälliseen kehittämiseen.

Maahanmuuttajille tarvitaan myös valmistavia opintoja ja henkilökohtaista ohjausta. Yhteisöllinen oppiminen ja ryhmätyöskentely edistävät opiskelijoiden sopeutumista ryhmään ja suomalaiseen opiskelukulttuuriin. Parhaimmillaan monikulttuuriset ryhmät tuottavat innovatiivisia ja luovia ratkaisuja.

Tutkimuksessa on yhdistetty antropologinen skeemojen käsite tutkivan oppimisen teoriaan ja aivotutkimuksen uusiin, oppimista koskeviin tuloksiin. Oppiminen ei ole koskaan puhtaasti tiedollista, vaan se on samanaikaisesti ruumiillinen ja emotionaalinen kokemus, johon vaikuttavat yhteisölliset ja motivoitumistekijät.

Käyttäytymistä ohjaavat kasvatuksessa omaksutut toimintatavat ja sisäistetyt ajattelumallit eli skeemat. Tieteellinen ajattelukin on kulttuurisidonnaista, ja erityisesti tässä tutkimuksessa on havaittu koulutustaustan aiheuttavan eroja teknisessä osaamisessa ja teknologian omaksumisessa. Jotta koulupohja olisi riittävä tekniikan opiskeluun, on koulutuksen pitänyt kaikissa vaiheissa järjestelmällisesti kehittää numeerisia taitoja, loogista ajattelua, ongelmanratkaisukykyä ja teorian soveltamista käytäntöön. Ihmiset näkevät maailman oman kokemuksensa kautta, ja kokemus ohjaa toimintaa myös tekniikan opiskelussa ja insinöörin työssä.

Väitöstilaisuus pidetään 26.3.2009 klo 12.00 Teknillisen korkeakoulun päärakennuksen E-salissa, Otakaari 1, Espoo. Vastaväittäjinä ovat professori Judith Green University of California Santa Barbarasta ja professori Kirsti Lonka Helsingin yliopistosta. Valvojana toimii professori Riitta Smeds, Teknillisen korkeakoulun Tietotekniikan laitokselta. Väitös julkaistaan sarjassa Helsinki University of Technology, SimLab Publications, Dissertation series: 5.

Lisätietoja

Culture and cognition in information technology education -väitöskirja

Metropolian tietotekniikan ja Information Technology -koulutusohjelmat

Teknillinen korkeakoulu, tietotekniikan laitos


Teknillinen korkeakoulu, SimLab


Maahanmuuttajien valmentavan koulutuksen päätösjuhlassa oltiin kiitollisia

22.05.2018

Metropolian AMK-opintoihin valmentavat koulutukset maahanmuuttajille päättyivät jälleen kuluneelta lukuvuodelta ja todistustenjakojuhla vietettiin iloisissa tunnelmissa Bulevardilla 17.5.2018.
Kokonaisuudessaan 30 opintopisteen arvoisen valmentavan koulutuksen suoritti tän&...

Lue lisää

Suomen paras opiskelijapeli valittiin Helsingissä

21.05.2018

Osaamisen pelimerkit -hankkeeseen liittyvässä uudessa Bit1-tapahtumassa Helsingin Suvilahdessa valittiin 16.-17.5. Suomen paras opiskelijapeli. Valintoja oli  tekemässä kovan luokan pelialan ammattilaisten kaarti: Mikko Kodisoja Supercelliltä, Samuli Syvähuoko Sisu...

Lue lisää

Metropolia on saanut lahjoituksen Pilke päiväkodeilta

17.05.2018

Pilke päiväkodit on kotimainen varhaiskasvatuspalveluja tarjoava yritys, jolla on yhteensä 80 päiväkotia ympäri Suomen. Lisäksi se järjestää perusopetuksen iltapäivätoimintaa Espoossa, Helsingissä, Kauniaisissa, Por...

Lue lisää

Julkaisu henkilökohtaisen budjetoinnin (HB) pilottien kokemuksista ja hankkeen havainnoista

16.05.2018

Henkilökohtaisen budjetoinnin (HB) malli
- Tarjoaa asiakkaalle valinnanvapautta sosiaali- ja terveyspalveluissa- Tukee oman elämänpolun, osallisuuden ja sosiaalisen kansalaisuuden rakentumista.- Vahvistaa asiakaslähtöistä ja osallistavaa työskentelykulttuuria.- Ot...

Lue lisää

14.05.2018

Ammattikorkeakoulujen todistusvalintojen käyttöönotto kevään 2020 yhteishaussa

Ammattikorkeakoulut ottavat kevään 2020 yhteishaussa käyttöön todistusvalinnan, joka perustuu ammatillisen perustutkinnon ja ylioppilastutkinnon arvosanojen pisteyttämiseen. Pisteytysmallit on kehitetty laaja-alaisena yhteistyönä Metropolian koordinoimassa hankkees...

Lue lisää

14.05.2018

Robottibussilinja 94R käynnistyi Kivikossa

Helsingissä tehtiin historiaa Metropolian operoimana, kun Kivikossa käynnistyi kokeilu itsestään ajavan pikkubussin (robottibussi) vakituisella reitillä 94R. Bussi ajaa muun liikenteen seassa ja täydentää HSL:n järjestämää joukkoliikennettä...

Lue lisää

09.05.2018

Yt-neuvottelut päättyivät: Metropolia irtisanoo enintään 30 työntekijää

Metropolia Ammattikorkeakoulun 5.3.2018 aloittamat yt-neuvottelut ovat päättyneet. Sen seurauksena korkeakoulu suunnittelee irtisanovansa enintään 30 henkilöä. Ensisijaisesti henkilöstöä pyritään uudelleen sijoittamaan muihin tehtäviin ennen irt...

Lue lisää


1 - 7 / 1529

Tilaa uutiset RSS-syötteenä

 

Uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje, joka ilmestyy 4-6 kertaa vuodessa.

Uutiskirjeet 2018

Uutiskirjeet 2017

Uutiskirjeet 2016

Uutiskirjeet 2015