Väitös tekniikan oppimisesta monikulttuurisissa ryhmissä

11.03.2009

Lehtori DI Jaana Holvikivi väittelee 26.3.2009 Teknillisessä korkeakoulussa tietotekniikan oppimisesta monikulttuurisissa ryhmissä. Väitöskirjan nimi on Culture and cognition in information technology education. Holvikivi toimii opettajana Metropolian tietotekniikan koulutusohjelmassa.

Väitöskirjassa tutkitaan tietotekniikan oppimista ammattikorkeakoulun kansainvälisellä linjalla. Kognitiotiedettä ja kasvatustiedettä soveltava monitieteinen tutkimus tarkastelee insinööriopiskelijaa kokonaisena ihmisenä, jonka suhde luonnontieteisiin ja tekniikkaan on muovautunut kulttuuriympäristön ja koulutuksen vaikutuksesta.

Tutkimuksessa on osoitettu, ettei tavanomainen, suomalaisille ryhmille suunnattu tekniikan opetus sellaisenaan sovellu kansainvälisten, monikulttuuristen ryhmien opetukseen. Opetuksen suunnittelussa on kiinnitettävä enemmän huomiota opetuskokonaisuuksiin, opetusmenetelmien monipuolisuuteen, ja opiskelijoiden itseohjautuvuuden järjestelmälliseen kehittämiseen.

Maahanmuuttajille tarvitaan myös valmistavia opintoja ja henkilökohtaista ohjausta. Yhteisöllinen oppiminen ja ryhmätyöskentely edistävät opiskelijoiden sopeutumista ryhmään ja suomalaiseen opiskelukulttuuriin. Parhaimmillaan monikulttuuriset ryhmät tuottavat innovatiivisia ja luovia ratkaisuja.

Tutkimuksessa on yhdistetty antropologinen skeemojen käsite tutkivan oppimisen teoriaan ja aivotutkimuksen uusiin, oppimista koskeviin tuloksiin. Oppiminen ei ole koskaan puhtaasti tiedollista, vaan se on samanaikaisesti ruumiillinen ja emotionaalinen kokemus, johon vaikuttavat yhteisölliset ja motivoitumistekijät.

Käyttäytymistä ohjaavat kasvatuksessa omaksutut toimintatavat ja sisäistetyt ajattelumallit eli skeemat. Tieteellinen ajattelukin on kulttuurisidonnaista, ja erityisesti tässä tutkimuksessa on havaittu koulutustaustan aiheuttavan eroja teknisessä osaamisessa ja teknologian omaksumisessa. Jotta koulupohja olisi riittävä tekniikan opiskeluun, on koulutuksen pitänyt kaikissa vaiheissa järjestelmällisesti kehittää numeerisia taitoja, loogista ajattelua, ongelmanratkaisukykyä ja teorian soveltamista käytäntöön. Ihmiset näkevät maailman oman kokemuksensa kautta, ja kokemus ohjaa toimintaa myös tekniikan opiskelussa ja insinöörin työssä.

Väitöstilaisuus pidetään 26.3.2009 klo 12.00 Teknillisen korkeakoulun päärakennuksen E-salissa, Otakaari 1, Espoo. Vastaväittäjinä ovat professori Judith Green University of California Santa Barbarasta ja professori Kirsti Lonka Helsingin yliopistosta. Valvojana toimii professori Riitta Smeds, Teknillisen korkeakoulun Tietotekniikan laitokselta. Väitös julkaistaan sarjassa Helsinki University of Technology, SimLab Publications, Dissertation series: 5.

Lisätietoja

Culture and cognition in information technology education -väitöskirja

Metropolian tietotekniikan ja Information Technology -koulutusohjelmat

Teknillinen korkeakoulu, tietotekniikan laitos


Teknillinen korkeakoulu, SimLab


Digital Wellbeing Sprint valtasi Lapinjärven

18.08.2017

3AMK-yhteistyönä toteutetulla intensiiviviikolla etsittiin uusia ratkaisuja ikäihmisten avuksi.
Itäisellä Uudellamaalla sijaitsevan Lapinjärven kylänraitilla oli kuluvalla viikolla aivan uudenlaista vilinää. Kunnan keskustaajama toimi nimittäin t&au...

Lue lisää

Opiskelija Saara Wacklin kertoo oppimiskokemuksiaan käytännön maahanmuuttajatyöstä

16.08.2017

Veto-verkosto ja Metropolia järjestivät kesällä 2017 opintojakson Käytännön kokemuksia maahanmuuttajatyöstä. Se tarjosi hurjasti uusia näkökulmia, ihmetyksen aiheita ja oppeja maahanmuuttajatyön käytännöistä sekä er...

Lue lisää

80+80: Insinöörikoulutuksen vaikuttajat Kokka ja Blåfield

11.08.2017

Kaksi vuonna 1937 syntynyttä ja Helsingin teknillisestä opistosta 53 vuotta sitten valmistunutta insinööriä, Esa Kokka ja Yrjö Blåfield, ovat monin tavoin edistäneet insinöörikoulutusta ja yrittäjyyttä sekä vaikuttaneet ammattikorkeak...

Lue lisää

Japanin korkeakoulujärjestelmän uudistamiseen eväitä Metropolialta

25.07.2017

Japanin delegaatio ja Metropolian edustajat Bulevardin päärakennuksen portailla.
Japanin parlamentin delegaatio vieraili Helsingissä tutustumassa Metropolia ammattikorkeakoulun toimintaan sivistysvaliokunnan puheenjohtaja Ms. Keiko Nagaokan (Chairman of Standing Committee on Education, Culture, Sports, Science and Technology) johdolla.
Metropoliaa tapaamisessa edustiv...

Lue lisää

18.07.2017

Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminnan suunta on oikea

Haaga-Helian, Laurean ja Metropolian yhteisen TKI-toiminnan kehittämisestä vastaava R&D Excellence -ryhmä vieraili Brysselissä 10. - 12.7.
Helsingin EU-Office oli järjestänyt 3AMK-ryhmälle tapaamisia Euroopan alueiden komiteassa, Euroopan parlamentissa ja Euroopan ...

Lue lisää

04.07.2017

Metropolia ja Rovio yhteistyöhön pelikehityksessä

Metropolian peliopiskelijat kehittävät peliprototyyppejä syksyllä 2017 Espoossa mobiilipelitalo Roviolle.
Kyseessä on ensimmäinen yhteistyökokeilukerta Rovion prototyyppien parissa; kokeilu on tarkoitus vakiinnuttaa jokasyksyiseksi projektiksi ja jatkossa toteuttaa mui...

Lue lisää

03.07.2017

Taiteilija Pekka Jylhän ja Metropolian yhteistyö esillä Kultarannassa

Tasavallan presidentin kesäasunnon Kultarannan veistosnäyttelyn avajaisia vietettiin jälleen 15. kesäkuuta 2017. Veistosnäyttely on järjestetty yhdessä Alfred Kordelinin säätiön kanssa vuodesta 2011. Tänä vuonna näyttely rakentuu usean eri ...

Lue lisää


1 - 7 / 1319

Tilaa uutiset RSS-syötteenä

 

Uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje, joka ilmestyy neljä kertaa vuodessa.

Lue aikaisemmat uutiskirjeet

Uutiskirjeet 2017

Uutiskirjeet 2016

Uutiskirjeet 2015