KAMPUSSUUNNITTELUN MUISTILISTA


MAALI!

Metropolian neljä kampusta luovat innostavan ja tehokkaan oppimisen verkoston, joka sykkii uutta elinvoimaa alueelleen.

METROPOLIAN KAMPUSKEHITTÄMISEN

PELISÄÄNNÖT

Kampuskehittämisen pelisäännöt ovat syntyneet Metropolian henkilöstön ja opiskelijoiden työpajoissa syksyllä 2015 muistilistoiksi kampussuunnitteluun. Tämä tilamanuaali on dokumentaatio pelimuotoisesta työskentelystä.

1. Koko kampus on oppimisympäristö – Tilat tukevat aktiivista ja yhteisöllistä oppimista.

2. Työvälineet tukevat oppimista ja työn tekemistä – omat laitteet ovat myös käytössä.

3. Tieto kiertää – työympäristöt ovat monitilallisia ja toimintalähtöisiä.

4. Palvelutarjonta on kaikilla kampuksilla yhdenmukainen.

5. Kampus on esteetön, terveellinen, toiminnallinen ja taloudellinen.

6. Kampuksella ei ole käyttämätöntä tilaa, käytämme kampusta tehokkaasti.

7. Kampus on kestävä ja helposti saavutettava – ympäristöystävälliseen liikkumiseen kannustetaan.

8. Kampus ilmentää Metropolian energisoivan kumppanin brändiä.

KÄYTÖN JA SUUNNITTELUN MUISTILISTA

SAAPUMINEN

Aulapalvelu on kampuksen palvelukeskus

● Saavatko vieraat aulapalvelusta kulkulupansa, avaimet ja verkkotunnukset?

● Voivatko vieraat säilyttää matkalaukkunsa aulan yhteydessä?

● Voiko aulapalvelusta tilata taksin?

● Onko aulassa infonäyttö/-näyttöjä? Saako niistä tietoa kursseista, tiloista ja tapahtumista?

● Onko opiskelijoiden mahdollista kirjautua Tuubiin tai Lukkari koneeseen aulan näytöillä?

● Soveltuuko aula vieraiden kohtaamis- ja odotuspaikaksi? Onko sisäänkäynnin yhteydessä kahvila tai muu luontainen kohtaamispaikka?

● Osataanko aulapalvelusta opastaa oikeaan tilaan ja kertoa mistä/miten toivottu henkilö saavutetaan?

● Kertovatko aulan näytöt mitä Metropolian kampuksilla tapahtuu? Gurujen esiintymiset ja vierailut tehdään näkyväksi.

● Voiko henkilökohtaisia tavaroita säilyttää aulan lukituissa kaapeissa?

Kampuksen ja tilojen saavutettavuus

● Ovatko opasteet vain kylttejä vai osa sisustusta ja Metropolian tarinaa?

● Onko vieraan perille löytäminen vaivatonta?

● Onko Metropolian yleiset saapumisohjeet internet -sivuilla?

● Ovatko kaikki palvelut ja opasteet saatavilla myös englanniksi?

● Voiko joukkoliikenteen käyttäjä tunnistaa tulleensa Metropoliaan bussin/metron näytöltä?

● Voiko virtuaalisia ratkaisuja hyödyntää tilojen löytämiseksi? Voiko kampussovellus palvella tätä tarkoitusta?

Autoilijan saapuminen

● Saako internetsivuilta ja kokouskutsujen liitteenä tietoa pysäköintijärjestelyistä sekä saapumisohjeet?

● Onko vieraspysäköinti selkeästi osoitettu ja opastettu?

● Voiko vieraspysäköintiluvan toimittaa etukäteen: tulostettava lupa tai koodi, jolla puomin saa auki.

● Löytääkö käyttäjä vaihtoehtoisen pysäköintipaikan, jos parkkihalli on täynnä.

● Opastetaanko vieras pysäköintialueelta pääsisäänkäynnille?

Pyöräilijän saapuminen

● Sijaitseeko polkupyöräparkki lähellä sisäänkäyntiä? Onko siihen opasteet?

● Onko polkupyöräparkki riittävän tilava, katettu ja turvallinen? Voiko pyörät lukita runkolukolla?

● Voiko polkupyöräilijä käydä pesulla ja säilyttää polkupyörävarusteensa lukitussa kaapissa?

Henkilökunnan saapuminen

● Löytääkö henkilökunta vaivattomasti itselleen työpisteen – tarvittaessa koko päiväksi?

● Onko luentomateriaalin hakeminen ennen luentoa sujuvaa?

● Löytyykö henkilökohtaisille vaihtovaatteille paikka?

KÄYTÖN JA SUUNNITTELUN MUISTILISTA

KAHVILA/
RAVINTOLA

Sujuva ja nopea asiointi

● Onko ravintolan linjasto ja toimintaperiaate selkä, tehokas ja hyvin ohjeistettu?

● Voiko kädet pestä ennen ruokailua?

● Ovatko lajittelupisteet selkeästi merkityt ja siistit?

● Voiko ravintolaan tehdä kabinetti- tai pöytävarauksen? Tukeeko se myös opiskelijoiden ja vieraiden tarpeita?

● Onko eri käyttäjäryhmät otettu huomioon: lapset, opiskelijat, vieraat, henkilökunta, eläkeläiset sekä vieraskieliset henkilöt?

● Voiko omia eväitä ja kotoa tuotua ruokaa syödä ja lämmittää ravintolassa?

● Voiko opettajien ruokailua tehostaa ruuhka-aikoina?

● Nopeuttaako maksujärjestelmä asiointia?

● Onko ravintolapalveluja tarjolla aamusta iltaan?

● Tarjoaako palveluntuottaja kokous- ja pitopalveluja?

● Miten asiakastyytyväisyyttä mitataan ja miten sitä käsitellään?

Ravitseva, kestävä ja monipuolinen

● Onko kahvilan/ravintolan tuotevalikoima monipuolinen, terveellinen ja kestävän kehityksen mukainen?

● Ovatko tuoteselosteet selkeät?

● Otetaanko erityisruokavaliot ja monikulttuurisuus huomioon?

● Pyritäänkö ruokahävikin määrää aktiivisesti vähentämään?

Monikäyttöinen ravintola

● Onko ravintolakonsepti profiloitunut ja erottuuko se muista alueen ravintoloista (tarjonta, sijainti, sisustus, yms.)?

● Onko ravintolassa Metropolian brändiin liittyviä elementtejä?

● Voiko ruokailutilaa hyödyntää aukioloaikojen ulkopuolella? Voiko ravintolassa järjestää esimerkiksi opintoihin liittyviä tapahtumia?

● Kuka vastaa siivouksesta, jos tilaa käyttää muu kuin ravintolapalvelujen tuottaja?

● Tukeeko ravintolan kalustus ja välineistö opiskelua/työskentelyä?

● Onko ravintolassa avoin langaton verkkoyhteys ja latausmahdollisuus?

● Saavatko potentiaaliset asiakkaat riittävästi tietoa ravintolasalin tilauskäytöstä? Onko varaus tehty helpoksi?

● Onko ravintolassa/kahvilassa tai sen yhteydessä vapaamuotoista oleskelutilaa?

● Voiko tavaroita säilyttää ruokailutilan läheisyydessä? Voiko tavaroita jättää / lukita WC:ssä asioinnin ajaksi?

KÄYTÖN JA SUUNNITTELUN MUISTILISTA

AUDITORIO

Helppokäyttöiset ja monipuoliset tekniset ratkaisut

● Onko esitystekniikka helppokäyttöinen ja onko sen käytölle selkeät ohjeet, myös englanniksi?

● Onko auditorioissa käytössä langattomat mikrofonit?

● Onnistuuko valaistuksen muuttaminen helposti?

● Saako luennoitsija nopeasti apua tietoteknisiin kysymyksiin ja yhteyden turvapalveluihin? Onko aulapalveluun suora puhelinyhteys?

● Saako teknistä tukea myös iltaisin?

● Löytyykö auditoriosta sovittimet Mac-tietokoneisiin ja mobiililaitteisiin?

● Voiko auditoriossa kytkeä laitteet lataukseen?

● Onko Wifi-salasana opiskelijoiden saatavilla ja onnistuuko esimerkiksi Flingan käyttö?

● Voiko esitykset tallentaa ja lähettää webinaarina?

Vieraiden auditorio

● Onko auditoriot profiloitu ja erottuvatko ne toisistaan (esim. sisustus, yms.)?

● Onko auditoriossa tai sen yhteydessä Metropolian brändiin liittyviä elementtejä?

● Johtaako auditorioihin käytävä, jonka käyttö edellyttää kulkulupaa?

● Löytääkö vieras vaivattomasti perille? Onko opastus selkeää?

● Voiko tavaroita säilyttää turvallisesti auditorioiden läheisyydessä? Voiko tavaroita jättää / lukita auditorioon WC:ssä asioinnin ajaksi?

● Onko auditoriossa vesipiste?

● Voiko auditorion lukita taukojen ajaksi?

Monikäyttöinen auditorio

● Mahdollistaako auditorio vuorovaikutuksen?

● Voiko auditoriossa tehdä ryhmätöitä?

● Onko auditoriossa hyvä ergonomia, onko kaikista istumapaikoista hyvä näkyvyys ja kuuluvuus?

● Onko lisänäyttöjä riittävästi ja ovatko ne sijoiteltu ergonomisesti?

● Löytyykö auditorion läheisyydestä tiloja opiskelijatapaamisiin?

● Voiko auditorion läheisyyteen järjestää opintoihin liittyviä tapahtumia?

● Voiko auditoriota hyödyntää myös iltaisin ja viikonloppuisin?

● Saavatko potentiaaliset asiakkaat riittävästi tietoa auditorioiden tilauskäytöstä? Onko varaus tehty helpoksi?

● Onko auditorioissa tai niiden yhteydessä vapaamuotoista oleskelutilaa esim. kahvitarjoilulle?

KÄYTÖN JA SUUNNITTELUN MUISTILISTA

KIRJASTO

Kirjasto uuden tiedon lähteenä

● Voiko kirjastosta lainata myös kaupunginkirjaston kirjoja?

● Voiko kirjastosta lainata kirjojen lisäksi muita formaatteja, kuten musiikkia tai ohjelmia?

● Onko kirjastossa iltapäivä- ja aikakausilehtiä?

● Ovatko uusimmat julkaisut esillä?

● Onko kirjasto avoinna iltaopetusaikaan?

● Onko kirjasto profiloitu aihealueisiin? Onko yhteistyötä kaupunkikirjaston kanssa?

● Onko tiedonhankinnan ohjeistus saatavilla?

● Voiko kirjastossa tulostaa ja työskennellä omilla tietokoneilla?

● Toimitetaanko lainatut kirjat henkilökunnalle? Voiko kirjat palauttaa työtilaan?

Kirjasto kohtaamispaikkana

● Löytyykö kirjastosta rauhallinen ryhmätyötila? Voiko ryhmätyötilat varata?

● Voiko kirjastopalveluja ja ryhmätyötiloja hyödyntää 24/7?

● Onko kirjaston yhteydessä kahvila? Onko kahvilan ja kirjaston aukioloajat sovitettu yhteen?

● Onko kirjastossa tapaamispaikka, jossa opiskelijoita voi ohjata?

● Onko kirjasto muunneltavissa, esimerkiksi tapahtumia varten?

Kirjasto on myös vieraiden käytössä

● Ovatko kirjastopalvelut vieraiden hyödynnettävissä? Voiko vierailija tutustua e-aineistoon?

● Onko kirjaston henkilökunnan tavoittaminen vaivatonta myös vieraille?

● Voiko vierailevat luennoitsijat varata kirjastosta itselleen työskentelytilan?

● Voiko kirjastoon pystyttää näyttelyn?

KÄYTÖN JA SUUNNITTELUN MUISTILISTA

LUOKKA

Monimuotoiset luokkatilat

● Ovatko luokat profiloitu ja erottuvatko ne toisistaan (sisustus, yms., teemoina esimerkiksi insinööritoimisto, laboratorio, perusluokka, jne.)?

● Tukeeko kalustus monimuotoista opiskelua?

● Voiko kalusteilla muuttaa tilan paremmin ryhmätyöskentelyyn sopivaksi?

● Tukeeko tilan akustiikka luento- ja ryhmätyöskentelyä?

● Onko hyvä ergonomia otettu huomioon kalustuksessa?

● Onko tila jaettavissa/yhdistettävissä toiseen tilaan tarpeen mukaan?

● Voiko tilan seinille kirjoittaa/kiinnittää opetusmateriaalia?

● Onko istumiselle vaihtoehtoisia ratkaisuja?

● Onko luokissa monipuoliset esitystekniset välineet, esimerkiksi Smart board? Voiko opetuksen skaalata virtuaalisesti?

● Millaiseen järjestykseen luokka jätetään tunnin jälkeen ja kuka siitä vastaa?

Luokkatilan sujuva käyttö

● Onko luokkatilojen paikantaminen vaivatonta?

● Voiko luokkia hyödyntää myös iltaisin ja viikonloppuisin?

● Voiko luokkatiloja vuokrata myös ulkopuolisille? Onko luokan varaus tehty helpoksi?

● Edellyttääkö luokaan pääsy kulkulupaa?

● Voiko tavaroita säilyttää luokan läheisyydessä?

● Pääseekö luokassa helposti käsiksi oppimateriaaleihin?

● Onko laitteiden käyttöohjeet tiloissa?

● Saako luokkatilasta pyydettyä teknistä apua?

● Voiko luokkatilan lukita sisäpuolelta ja saako myös käytävän ikkunat peitettyä?

● Onko luokkien yhteydessä vapaamuotoista oleskelutilaa?

KÄYTÖN JA SUUNNITTELUN MUISTILISTA

KÄYTÄVÄT

Työskentelyä tukevat käytävät

● Voiko käytäviä hyödyntää yksin tai yhdessä tekemiseen?

● Onko kalusteratkaisussa huomioitu erikokoiset ryhmät?

● Hyödynnetäänkö tilassa liikuteltavia kalusteita tai seiniä?

● Onko tilassa työskentelyä edistäviä tietoteknisiä ratkaisuja?

● Onko tiloissa riittävästi pistorasioita?

● Tukeeko käytävien valaistus työskentelyä?

● Onko akustiikkasuunnittelussa huomioitu sekä melu että hiljaisuus?

● Onko aistimaailma huomioitu sisustuksessa?


Käytävä kohtaamisen alustana

● Tarjoaako käytävä paikkoja kohtaamiselle?

● Voiko käytävää helposti käyttää opetustilan lisätilana (laajennuksena)?

Käytävä viestinnän välineenä

● Näkyykö Metropolia käytävillä (postereita, ajankohtaista, osaaminen)?

● Voiko käytäville tuoda oppilaiden töitä esille?

● Voiko käytävillä järjestää pop up -tapahtumia?

● Onko käytävien varrella erilaisia näyttöjä tai muita käyttöliittymiä? Onko näihin liittyvä opastus kunnossa?

● Ovatko sähköisen viestinnän kanavat esillä fyysisessä ympäristössä?

● Tukeeko käytävien ilme Metropolian brändiä?

● Kertovatko käytävät vieraille Metropolian tarinaa?

KÄYTÖN JA SUUNNITTELUN MUISTILISTA

VIRTUAALITILAT

Digitaaliset ratkaisut edistävät kampuksella oppimista

● Onko kaikissa tiloissa toimiva Wlan-yhteys?

● Tietävätkö vierailijat että kampuksella on Wlan-yhteys ja tietävätkö he mistä siihen saa salasanan?

● Pääsevätkö vierailevat luennoitsijat intranetiin ja onko heillä Metropolian viralliset pilvipalvelut käytössään?

● Voiko webinaareja seurata kampuksella?

● Pystyykö luentoja seuraamaan eri päätelaitteilla?

● Löytyykö kampukselta Tuubin etäpisteitä?

● Voiko laitteita, latureita tai sovittimia lainata?

● Saako opiskelija aulasta tietoa luentojen statuksesta, esim. onko luento peruttu, missä tilassa luento on? (vrt. lentokentän näytöt)

● Voiko kursseihin ja tentteihin ilmoittautua mobiililaitteilla?

Yhteydenpitoa ja yhteisöllisyyttä digitaalisilla ratkaisuilla

● Ovatko kampukset yhteydessä toisiinsa virtuaalisen madonreiän kautta?

● Hyödynnetäänkö pikaviestimiä reaaliaikaiseen yhteydenpitoon? (vrt. Skype; opiskelijat, opettajat, ryhmät)

● Voiko henkilökunta ilmoittaa fyysisen sijaintinsa kampuksella digitaalisen kanavan kautta?

● Saako mobiililaitteilla tietoa tiloista ja voiko niitä käyttää kampuksella suunnistamiseen?

● Onko Metropolialla mobiililaitteiden kampussovellusta?

● Saavatko käyttäjät tietoa digitaalisista palveluista fyysisessä ympäristössä?

KÄYTÖN JA SUUNNITTELUN MUISTILISTA

TYÖTILAT

Monitilatoimiston tehokas hyödyntäminen

● Onko työpisteen löytäminen vaivatonta?

● Osaako henkilökunta tavoittaa toisensa, jos heillä ei ole kiinteitä työpisteitä?

● Ovatko etätyökäytännöt selkeät?

● Tukevatko työtilat yhdessä ja yksin tekemistä?

● Onko työtiloissa selkeät pelisäännöt?

● Löytyykö keskittymistä vaativalle työlle rauhallinen tila? Onko keskittymistä vaativalle työlle selkeät käytännöt?

● Löytyykö henkilökohtaisille tavaroille ja aineistolle säilytyspaikka?

● Ovatko työpisteiden telakka-asemat yhdenmukaisia?

Sujuvaa yhteydenpitoa opiskelija ja opettajan välillä

● Osaako opiskelijat paikantaa tavoittamansa henkilön kampuksella?

● Tavoittaako opiskelija tietyn osaamisalueen opettajat samalta alueelta?

● Tavoittaako opiskelija opettajan digitaalisia kanavia hyödyntäen (virtuaalinen oven koputus)? Voiko opettaja ilmoittaa olevansa varattu?

● Voiko opettaja ja opiskelija käydä keskustelua pikaviestimillä (esim. WhatsApp)?

● Voiko opiskelijapalavereita käydä kasvotusten siihen varatussa tilassa? Onko kyseisen tilan turvallisuuskysymykset otettu huomioon: tila on näkyvä ja äänieristetty?

OIVALLUKSIA TULEVAISUUDEN KAMPUKSELLE

KOHTAAMINEN
KAMPUKSELLA







Käytävät tarjoavat kohtaamisalustan

Kolmannet paikat ovat keskeinen osa kampuskokonaisuutta – niiden kehittäminen on lisääntymässä erilaisten netti-kahviloiden sekä rinnakkain työskentelyn tilojen muodossa. Opiskelemiseen kuuluu yhä enemmän työskentelyä, jota suoritetaan mielellään yhdessä epämuodollisessa ympäristössä – tähän ovat mm. kahvilat tai kahviloiden välittömässä läheisyydessä sijaitsevat tilat merkittäviä. Kahvila on yksi keskeinen oppimisen ja kohtaamisen ympäristö myös niinä aikoina, kun siellä ei tarjoilla lounasta. Myös käytävät ja aulat ovat muuntuneet aktiivisiksi oppimis- ja työskentely-ympäristöiksi.

Esimerkki

Campus Gentofte tarjoaa oppimisympäristön nuorille. Vanhasta pohjakerroksen aulatilasta ja sinne johtavista käytävistä on vuonna 2013 remontoitu inspiroiva ja rento kohtaamiskeidas, jossa opiskelijat voivat työskennellä yhdessä sekä rentoutua. Tilan kalustus tukee erilaisia työskentelyasentoja; seisominen, istuminen ja vaikka makuuasento onnistuvat täällä.




Jo kampuksella kiinni bisnekseen

Metropolian oppimisympäristö edistää opiskelijoiden pääsyä työelämään ja madaltaa kynnystä luoda yrityskontakteja opiskelun ohella työpaikan löytämiseksi. Työelämä näkyy kampuksella koulutuksen lisäksi yritys- ja rekrytointitapahtumina, sponsoritiloina ja pilottitiloina. Pilottitilat ovat nopeasti muokattavissa tarkoitukseen sopiviksi. Yritystuloksia ja menestystarinoiata voi seurata fyysisessä tilassa webinaarien välityksellä. Palvelujen toimiva markkinointi ja tiedotus tekee niistä kysyttyjä: Ammattikorkeakoulu osaa tuotteistaa osaamistaan.

Esimerkki

Startup Sauna on vuonna 2010 perustettu kiihdyttämöohjelma lupaavimmille uusille kasvuyrityksille. Ohjelmaa järjestetään kaksi kertaa vuodessa Aalto-yliopiston kampusalueella. Startup Saunasta on valmistunut tähän päivään mennessä 126 yritystä, jotka ovat nostaneet yhteensä 29 miljoonaa euroa ulkopuolista rahoitusta. Toiminnan taustalla on Startup-säätiö, ja toimintaa on ollut tukemassa Aalto-yliopisto sekä mm. Teknologiateollisuus, Sitra ja Tekes.


Esimerkki

Conventry Universityn Start-Up Café on virtuaalinen ja fyysinen oppimistila. Fyysinen kahvila on varustettu monipuolisilla teknologisilla ratkaisuilla ja kalusteita voi siirtää tarpeiden mukaan: sosiaalisia tilaisuuksia, verkostointia ja yritystoimintaa ajatellen.




Kampus on alueellinen kohtaamispaikka

Metropolian kampus on sosiaalinen kohtaamispaikka, joka palvelee sekä opiskelijoita että korkeakouluyhteisön ulkopuolisia käyttäjiä. Kampuksen palvelutoiminta on selkää. Palveluja voi varata ja tietoa löytää kampuksen kotisivuilta. Myös vieraat on otettu huomioon.

Kampusta elävöittää iltakäyttö – ohjelmaa ja tapahtumia järjestetään vuorokauden ympäri. Tapahtumakeskuksena ja tiedon jakamisen ykköspaikkana toimii kirjasto. Se on kampuksen maamerkki, jonka sisäänkäynnille sovitaan tapaamiset. Ulko- ja puistoalueilla nautitaan auringosta ja seiltä löytyy myös muita aktiviteetteja. Ravintolatarjonta tarjoaa monipuolisuutta ja kansainvälisyyttä.

Alueella liikkuminen on helppoa – liikennevirrat ja esteettömyys on otettu huomioon, ja palvelujen saavutettavuus ja turvallisuus on varmistettu.

Esimerkki

Portlandin yliopiston Clark Library päivitettiin palvelemaan paremmin Y-sukupolven digitaalisuuteen ja yhteistyöhön liittyviä tarpeita. Tila- ja käyttöratkaisuilla on onnistuttu lisäämään istumapaikkojen määrää yli puolella ja asiakaskunta on lisääntynyt 80 %:lla. Opiskelijoiden toiveesta aukioloaikoja on pidennetty ja kirjasto sulkee ovensa vasta klo 2. Opiskeluun tarkoitetut huoneet ovat nyt varattuja vuorokauden ympäri. Kirjasto toimii nykyisin lisäksi tapahtumapaikkana ja monitoiminnallisena oppimisympäristönä.




Kampuksella tapahtuu

Haluan viettää syntymäpäiviä, mutta yksiööni en saa mahtumaan kaveriporukkaa ja sukulaisia. Entä mistä löytyisi paikka valmistujaisille? Aula tai auditorio tuntuu tylsältä tapahtumapaikalta innovatiivisen yrityksen esittelyyn. Onneksi kampukselta löytyy vaihtoehtoisia tiloja myös näihin tarkoituksiin! Kampuksen keskiössä voidaan järjestää tapahtumia ja esitelmiä. Alue on tapahtumien pop-up–alusta. Lisäksi kampusravintolat ovat monikäyttöisiä, joten ravintolatoiminnan aukioloaikojen ulkopuolella niitä voidaan hyödyntää opiskelutarkoitukseen ja jopa juhlien järjestämiseen. Tapahtumatietoa tarjoaa infonäytöt fyysisessä ympäristössä sekä puhelimessa toimiva kampus-sovellus.

Esimerkki

DeXi-stage Mikkelissä sijaitsee Ravintola DeXin ravintolasalissa. Stagelle on tarkoitus tuottaa yhteistyössä eri koulutusohjelmien opiskelijoiden ja opettajien sekä Mamkin tapahtumatuoatannon kanssa erilaista stageohjelmaa mm. kirjailijavierailuita, konsertteja, teatteria, stand upia, sing staria, ympäristöviikkoja ja kansainvälisiä tapahtumia.




”Kohtaaminen kampuksella” teeman täydennyslistaa käyttäjiltä sekä tehdyt oppilastyöt:

KÄYTTÄJÄ





PALVELU







DIGITAALISUUS




SUUNNITTELU







Terveystupa




Tarinoiden Myllypuro




Roof Garden




Muita projekteja






OIVALLUKSIA TULEVAISUUDEN KAMPUKSELLE

YHTEISÖLLISYYS
KAMPUKSELLA

Yhteistyötä eri alojen välillä


Tilat projektityöskentelyn tukikohtana


Tilat identiteetin ja yhteisöllisyyden edistäjänä


Menestystarinat näkyviksi


Täydennyslista ja oppilastyöt



Yhteistyötä eri alojen välillä

Metropolian oppimisympäristö tukee opetusta ja oppimista innostavassa vuorovaikutuksessa sekä tiedon jakamista eri osastojen välillä. Henkilöstöä tai opiskelijoita ei eristetä alakohtaisesti. Monialainen oppiminen voidaan rinnastaa monitieteisyyteen, tieteiden ja oppiaineiden rinnakkaisuuteen, jonka avulla pyritään luomaan monipuolista ja eheää ymmärrystä.
Autonomisen luokkahuoneen sijasta oppimisympäristö on avautumassa viereisiin opetustiloihin ja sen käytävätiloihin, joissa kalustus ja teknologia tukevat tätä kokonaisuutta. Opetustilojen kaluste- ja laiteratkaisuilla tuetaan viihtyvyystekijöiden lisäksi opetus- ja oppimisprosessien monimuotoisuutta ja erilaisia työskentelymahdollisuuksia. Muun muassa työpisteen säädeltävyydellä ja muotoilulla voidaan parantaa ergonomisten ongelmien lisäksi myös opiskeluviihtyvyyttä, mikä on puolestaan todettu vaikuttavan positiivisesti oppimistuloksiin.

Esimerkki

MAMKin Xinnossa opiskelijoita kannustetaan oppimiseen, jossa he etsivät ratkaisuja yrityksiltä tulleisiin oikeisiin tehtäviin, ongelmiin tai muihin toimeksiantoihin. Ratkaisut työelämän toimeksiantoihin löytyvät yhdistämällä eri alojen opiskelijoiden tiedot ja taidot. Ratkaisuissa etsitään uusia näkökulmia, rohkeita avauksia ja ideoita, joita muut eivät ole vielä keksineet. Xinnon tavoitteena on toimia monialaisuuden keskuksena ja yritysten, opiskelijoiden, opettajien ja muiden sidosryhmien kohtaamispaikkana. Xinno mahdollistaa myös esim. opiskelijoilta tai Innopankista nousevien ideoiden eteenpäin viemisen.




Tilat projektityöskentelyn tukikohtana

Opiskelemiseen kuuluu yhä enemmän työskentelyä, jota suoritetaan mielellään yhdessä epämuodollisessa ympäristössä – tähän ovat Big Roomien ja muiden projektitilojen lisäksi kahvilat tai kahviloiden välittömässä läheisyydessä sijaitsevat tilat sopivia.

Esimerkki

Aalto Design Factoryn KAFIS-tilakonseptin ideana on parantaa hiljaisen tiedon jakamista yritysten sisällä, yhdistää organisaatioita ja projekteja, sekä tarjota virikkeellinen ympäristö suunnitelluille sattumille eri toimijoiden kesken. Tilaa voivat käyttää Design Factoryn yrittäjät, tutkijat, opiskelijat, vierailijat ja henkilökunta joka päivä kellon ympäri täysin omatoimisesti. Tilakonseptin elementtejä ovat muun muassa langaton lataus mobiililaitteisiin, laadukkaat kahvituotteet sekä kutsuva ja tyylikäs sisustus yhdistettynä tiedon jakamiseen ja yhdessä tekemisen mentaliteettiin.



Esimerkki

Aalto Learning Hub on opiskelutila, jossa saa halutessaan lukea tenttiin ja tehdä ryhmätöitä vaikka läpi yön. Hubissa on useita oppimis-, opetus-, ja ryhmätyötiloja sekä tietokoneita ja tulostimia. Eräs pienistä ryhmätyöhuoneista on vuorattu muhkeilla, kutsuvan näköisillä tyynyillä. Tilan keittiössä olevaan jääkaappiin voi viedä omat eväät. Nälkäinen opiskelija voi myös ostaa automaatista syötävää, limsaa ja kahvia.




Tilat identiteetin ja yhteisöllisyyden edistäjänä

Tiloilla pyritään vahvistamaan Metropolian brändin identiteettiä. Tilan brändillä voidaan korostaa mielleyhtymää esimerkiksi koulutusohjelman toiminnasta tai Metropolian toiminta-ajatuksesta. Metropolia-brändin tunnistettavuus on myös osa käyttäjäkokemusta, etenkin vieraiden näkökulmasta.
Tilojen profiloimisella voidaan erottaa tiloja ja käyttötarkoituksia sekä samalla lisätä viihtyvyyttä. Tilan nimeäminen on yksi tapa, jolla tila erottuu muista tiloista. Tilan nimeäminen voi lisäksi edistää ammatillista identiteettiä ja tilan käyttötarkoitusta. Myös käytävät voidaan nimetä ja käyttää esim. obikeita kadun nimiä tai muita käytettävyyttä lisääviä muistisääntöjä.
Tilan personoinnille tulee luoda mahdollisuuksia – opiskelijat voivat muokata tilaa oman näköisekseen. Tilan ja tilaratkaisujen joustavuus vaikuttaa osaltaan myös personointimahdollisuuksiin.

Esimerkki

Helsingin yliopisto toi huippututkimuksen kaikkien kaupunkilaisten ulottuville ja keskusteltavaksi avaamalla Tiedekulman Helsingin ydinkeskustaan designpääkaupunkivuoden ajaksi. Tiedekulmaan voi jokainen tulla kyselemään, kuuntelemaan, katselemaan ja kokemaan yliopistossa tehtävää tutkimusta ja opetusta. Tiedeteemojen ja yksittäisten tapahtumien ympärille rakentuvassa ohjelmistosta tarkastellaan niin yliopistossa tehtävää monipuolista huippututkimusta kuin ajankohtaisia aiheita.




Menestystarinat näkyviksi

Yhteinen onnistuminen ja menestystarinat ansaitsevat paikkansa – sekä fyysisessä että virtuaalisessa ympäristössä. Fyysiseen tilaan voi tuoda elementtejä, jotka kertovat Metropolian menneisyydestä ja menestyksestä. Nämä voivat kertoa esimerkiksi projektien/tutkimusten, henkilöstön, opiskelijoiden tai Metropoliasta valmistuneiden saavutuksista. Menestystarinat näyttäytyvät myös yritysvieraille ja ne innostavat ja luovat yhteisöllisyyttä Metropolian yhteisössä.

Esimerkki

MIT Museo esittää MIT:n toimintaa. Museo kerää ja säilyttää MIT:n merkittäviä tuotoksia, tarjoaa näyttelyitä ja ohjelmaa sekä yhdistää tiedekunnan, henkilöstön, ja opiskelijat laajemman yhteisön kanssa. Museo toimii lisäksi tapahtumaympäristönä ja -paikkana. Museossa järjestetään mm. illallisia sekä varainkeruu- ja cocktail-juhlia.


Esimerkki

Aalto Learning Hub on opiskelutila, jossa saa halutessaan lukea tenttiin ja tehdä ryhmätöitä vaikka läpi yön. Hubissa on useita oppimis-, opetus-, ja ryhmätyötiloja sekä tietokoneita ja tulostimia. Eräs pienistä ryhmätyöhuoneista on vuorattu muhkeilla, kutsuvan näköisillä tyynyillä. Tilan keittiössä olevaan jääkaappiin voi viedä omat eväät. Nälkäinen opiskelija voi myös ostaa automaatista syötävää, limsaa ja kahvia.




”Kohtaaminen kampuksella” teeman täydennyslistaa käyttäjiltä sekä tehdyt oppilastyöt:

KÄYTTÄJÄ

Henkilöstöä ei eristetä alakohtaisesti


Henkilöstöllä sujuva pääsy tiloihin kaikilla kampuksilla


Yksi yhteinen henkilöstötila – kaikki kokevat tilan omakseen



Viehättävät tilat saavat ihmiset viihtymään


Henkilökunta esille kuvilla


Teemaluokka ryhmäytymisen tukena



PALVELU

Bändi- ja liikuntatilat
BICYCLE SERVICES


Demotiloja menestystarinoille
TELEPORTTI


24 h käyttö mahdolliseksi



DIGITAALISUUS

Yhteisöllisyys näkyy käytävien älytauluilla kommentteina ja tykkäyksinä


Digitaalinen ympäristö suunnitellaan osaksi arkkitehtuuria



SUUNNITTELU

Fyysisen ja virtuaalisen tilan viestintä: miten, missä, kuka?


Kampuksella on yksi pääsisäänkäynti, jota kaikki käyttävät


Tilat kiertoon: vanhat henkilöstötilat muutetaan opiskelu- ja työtiloiksi


Inhimillisyys suunnittelun näkökulmana


Ihminen mittakaavan yksikkönä


Tilat tukevat eri alojen opiskelijoiden vuorovaikutusta



Bicycle Services




Teleportti



OIVALLUKSIA TULEVAISUUDEN KAMPUKSELLE

OPPIVA
KAMPUS

Koko kampus toimii oppimisympäristönä


Kampuksella liikkuminen on helppoa


Tilat muuntuvat tarpeisiin


Vastuullisuus näkyy opetuksessa ja tiloissa


Täydennyslista ja oppilastyöt



Koko kampus toimii oppimisympäristönä

Alueen palvelut, liikenneyhteydet ja asiakaskanta muodostavat sijainnin ominaiset piirteet. Synergiaetujen saavuttaminen lähiympäristön palveluista hyödyttää kaikkia osapuolia.

Erityyppiset tilat voidaan nähdä käyttäjien palveluverkostona, jonka tulisi ulottua kaikkiin tiloihin. Esimerkiksi kirjastopalvelut voivat muodostaa verkoston, jonka pisteitä (kokoelmat, kirjojen palautus, esitteet ja tiedotteet) löytyy eri rakennuksista ja kerroksista, mutta kootusti kampuksen pääkirjastosta.

Myös ulkoalueet ovat osa sijainnin kokonaisluonnetta, silti ne monesti unohdetaan toiminnan keskittyessä sisätiloihin tai talviaikaan. Ulkoalueilla ja luonnolla on kuitenkin merkittävä potentiaali tarjota virkistystä ja esteettisiä kokemuksia jokapäiväiseen opiskeluun.

Esimerkki

Edge Hill Universityn The Hub sijaitsee kampuksen ytimessä ja tarjoaa kaikille kampusalueella oleville viihtyisiä tiloja sekä kahvila ja vähittäiskaupan palveluja. Rakennuksen sijainti on valittu siten, että se yhdistää päärakennuksen muihin tiloihin ja se on siten luontainen kohtaamispaikka (’go to’ space), myös vierailijoita ajatellen. Hubin palvelutasoon on panostettu ja tila soveltuu tapahtumapaikaksi.



Kampuksella liikkuminen on helppoa

Käyttäjän asiakaskokemus alkaa siitä, miten kampukselle saavutaan. Saapuminen julkisilla kulkuneuvoilla, kävellen, pyörillä tai autolla ovat osa Metropolian brändiä ja saumatonta käyttäjäkokemusta tulisi tarkastella kokonaisuutena. Myös liikkuminen rakennusten sisäpuolella tulee mahdollistaa erilaisin opastein ja vihjein.

Käyttäjien näkökulmasta opasteilla voidaan vaikuttaa asioimisen sujuvuuteen ja helpottaa palvelujen löytämistä. Opasteilla voidaan vaikuttaa myös palveluympäristön toimivuuteen, jonojen muodostumiseen ja turvallisuuteen. Opasteiden merkitys kasvaa, kun tilaa tai tilaelementtejä on tarkoitus käyttää tietyllä tavalla. Turva- ja kulkulupa-asiat saattavat olla ajankohtaisia, mikäli tilat sijaitsevat niitä edellyttävällä sijainnilla tai palvelujen hyödyntäminen perustuu käyttäjän rekisteröintiin. Kulkuluvat saattavat myös liittyä tilojen käyttöoikeuteen aukioloaikojen ulkopuolella.

Sujuva liikkuminen rakennuksissa myös sisäkatuja pitkin ilman lukittuja ovia on etu tilojen saavutettavuuteen liittyvän käyttäjäkokemuksen kannalta. Ihmisen käyttäytymiseen kuuluu oikoteiden käyttäminen: silloin kun tämä on mahdollista kampuksen sisätiloissa, on siitä tehtävä käytettävyyden lippulaiva.

Esimerkki

Google Indoor Maps -sisätilanavigointi hyödyntää mobiililaitteiden ja WiFi-tukiasemien paikannusominaisuuksia. Sovellusta voidaan hyödyntää esimerkiksi kampusalueilla, kauppakeskuksissa tai lentokentillä.



Tilat muuntuvat tarpeisiin

Tilan monikäyttöisyydellä tarkoitetaan sitä, että tila sopeutuu monenlaiseen käyttöön. Erilaisella käytöllä voidaan tarkoittaa sekä yhden käyttömuodon monipuolisuutta että erilaista käyttötapaa. Jotta tämä olisi mahdollista, tilan rakenteet eivät saa ohjata siellä tapahtuvaa toimintaa liikaa. Isot rakenteet suunnitellaan siten, ettei niiden suhteen tarvitse luoda uutta. Pintaratkaisut tehdään niin, että niitä on helppo muuttaa ja päivittää. Suljettu tila vähentää tyypillisesti tilan muuntojoustavuutta.

Tilan muunneltavuutta lisää helposti liikuteltavat kalusteet. Leveät oviaukot helpottavat puolestaan huonekalujen siirtämisen. Tilan joustavuudella mahdollistetaan myös mm. pop-up -toiminta. Kalusteet tai laitteet voivat myös olla ainoastaan tilapäisessä käytössä, jolloin niiden säilytykselle on varattava sopiva tila.

Siirrettävät seinät lisäävät tilan monikäyttöisyyttä. Tila voidaan sulkea seinillä, jolloin se soveltuu paremmin tapahtuma- tai kokouskäyttöön. Siirrettävillä seinillä voidaan myös sulkea vain osa tilasta, jolloin suljettua tilaa voidaan käyttää esimerkiksi tilapäisenä projektitilana.

Esimerkki

Fellmannian tilojen suunnittelun lähtökohtana on ollut avoimuus ja muuntojoustavuus. Monet tilat taipuvat erilaisiin käyttötarpeisiin esimerkiksi siirtoseinien avulla. Fellmanniassa on panostettu erityisesti yksilö- ja ryhmätyöskentelytiloihin. Taustalla on ajatus perinteisen luokkahuoneen ulkopuolella tapahtuvan oppimisen, itsenäisen työskentelyn ja yhteisöllisen oppimisen lisääntyvästä merkityksestä.



Vastuullisuus näkyy opetuksessa ja tiloissa

Kampuksen ympäristötehokkuuden lisäämiseen on tarjolla erilaisia matalan kynnyksen työkaluja, joiden avulla voi asettaa tavoitteita, seurata tuloksia ja viestiä saavutuksista ulospäin. Sisäisesti kestäviä käytäntöjä edistetään tehokkaalla viestinnällä.

Kestävän kehityksen mukainen toiminta tulee olla nähtävillä eri tavoin: PAPERITTOMUUS, OPPIMATERIAALI VERKOSSA siihen voi ohjata, ei-kestävää käyttäytymistä voi vähentää siten, että sen toteuttaminen on hankalampaa kuin kestävän kehityksen mukaisen käyttäytymisen. Lisäksi siitä tulee saada palautetta ja vaikkapa aineettomia kannustimia.

Monikäyttöinen ja joustava tila kestää aikaa paremmin. Tilojen joustavuutta ja muunneltavuutta tavoitellaan tilankäyttöön liittyvillä ratkaisuilla. Myös kalusteet voidaan valita siten, että ne ovat myöhemmässä vaiheessa ”tuunattavissa” tai kierrätettävissä.

Esimerkki

Juomapullon täyttöpiste Berkeleyn yliopistossa – myös palautetta käyttäjän ekoteosta: I Heart Tap Water is a collaborative campaign between Cal Dining, Recreational Sports, Environment, Health & Safety (EH&S) and University Health Services to promote the drinking of tap water as the preferred beverage of choice.

I ♥ Tap Water



”Oppiva kampus” teeman täydennyslistaa käyttäjiltä sekä tehdyt oppilastyöt:

KÄYTTÄJÄ

Avoimuus vs. valvonta


Läpinäkyvyys vs. yksityisyys


Tilojen omistajuus, kenellä on oikeus muokata tilaa?


Asiakaskunnan huomioon ottaminen näkyy tilaratkaisuissa, esim. odotustilat


PALVELU

Palvelukäytävä – digitaaliset palvelut tuodaan näkyviksi fyysisissä tiloissa


Joustava ravintolapalvelu; omien eväiden syöminen ravintolassa onnistuu


Tilojen ilta- ja viikonloppukäyttö on opiskelijoille mahdollista


DIGITAALISUUS

Toimiva, tehokas ja turvallinen verkkoyhteys


Laadukkaat tietotekniset ratkaisut – riittävästi pistorasioita, ei teippikiinnityksiä


Digitaalista materiaalia on saatavilla koko kampuksella.


SUUNNITTELU

Digitaalinen ympäristö suunnitellaan osaksi arkkitehtuuria (älytaulut, älyseinät)


Visuaalinen ilme kertoo Metropolian toiminnasta


Pienillä elementeillä luodaan yhtenäistä ilmettä kampuksille


Luovutaan perinteisistä luokkahuoneista


Työelämää simuloivia ympäristöjä opiskelun ja asiakastöiden alustoina


Tilavat käytännönharjoittelutilat, jotka ovat yhteydessä muunneltavaan luokkatilaan.



OIVALLUKSIA TULEVAISUUDEN KAMPUKSELLE

OPPIJA
KAMPUKSELLA

Henkilökunnan saavuttaminen on helppoa


Opiskelija valitsee missä, miten ja milloin opiskelee


Työskentelyrauha on taattu


Tiedon löytäminen onnistuu paikasta ja ajasta riippumatta


Täydennyslista ja oppilastyöt



Opettajan saavuttaminen on helppoa

Opiskelijan ja opettajan sujuva kohtaaminen fyysisissä sekä virtuaalisissa tiloissa edesauttaa opiskelua ja lisää joustavuutta opinnoissa. Opettajat pystyvät tarjoamaan opiskelijoille pikaohjausta, koska tilat tarjoavat mahdollisuuden pieniin palavereihin helposti ja joustavasti ympäri kampusta. Vuorovaikutuksen lisääminen toteuttaa yhteistoiminallista pedagogiikkaa.

Fyysinen ympäristö tarjoaa yhteisiä työskentelytiloja opettajille ja opiskelijoille, joissa kanssakäyminen on tehty vähemmän hierarkkiseksi ja helpoksi. Opiskelija kokee opettajan helpommin lähestyttäväksi, jos tapaamisen voi järjestää vaikka kahvilassa.

Virtuaalisessa ympäristössä yhteyttä voidaan helposti pitää vaikka Skypen avulla. Fyysiset tilat on suunniteltu niin, että videopalaveri onnistuu vetäytymistilan rauhassa muulta hälinältä sivussa ja suojassa.

Esimerkki

Eleonore Roosevelt Collage tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuden Ilmaiseen kahvihetkeen tai illalliseen Proffan kanssa kampuksen kahvilassa tai ravintolassa. Projektiin idea on antaa opiskelijoille mahdollisuus harjoitella ammatillista keskustelua ja tutustua opettajaan paremmin. Jo opiskeluaikana on hyvä kehittää ammatillista identiteettiä monin eri keinoin.




Opiskelija valitsee missä ja milloin opiskelee

Joustavan ja itselleen sopivimman opiskelurytmin löytäminen tukee opiskelijaa eri elämäntilanteissa. Kampus tarjoaa erilaisia tiloja yksilö- ja yhteistyölle sekä mahdollistaa ympärivuorokautiset opiskeluajat. Projektimainen työskentely rytmittää opintoja ja työelämäyhteys rakentaa opiskelijalle realistista käsitystä työelämän haasteista, vaatimuksista ja aikatauluista.

Verkko-opiskelu mahdollistaa omaan tahtiin opiskelemisen mihin vuorokauden aikaan tahansa. Webinaarit ovat myös joustava tapa opiskella etänä.

Esimerkki

San Diego State University tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuden opiskella yliopiston kirjastossa 24/7. Kirjaston toisessa kerroksessa sijaitsee yksilö- ja ryhmätyötiloja sekä tietokoneluokka sekä help desk. Vartija kierää tarkistamassa henkilöiden opiskelijakortit yön aikana, jotta varmistetaan ettei tiloissa oleskele ulkopuolisia.



Työskentelyrauha on taattu

Kampus mahdollistaa yksilölle erilaisia työskentelymahdollisuuksia. Kaivatessaan työskentelyrauhaa opiskelija voisi löytää sopivan tilan opiskeluunsa joko rennoista vetäytymiskalusteista tai monipaikkaisesta lukusalista. Vetäytymiskalusteita on riittävästi tarjolla ympäri kampusta.

Muuntuvat tilat tukevat yksilö- ja ryhmätyötä. Hukkaneliöitä ei ole, sillä käytävät ja aulat voidaan ottaa opiskelukäyttöön joustavan kalustuksen ansiosta. Kaikki tilat ovat kaikkien käytössä, koulutusohjelmasta riippumatta.

Esimerkki

Feels like home on projekti, joka käsittelee kysymistä: ”Miten julkinen tila voidaan tilapäisesti ja spontaanisti muuttaa yksityiseksi tilaksi.

IDEA!
Voisiko Metropolialla olla oma ”Feels like home” -matto”, jonka opiskelija voisi levittää käytävälle tai aulaan ja siten muuttaa tilan hetkeksi yksityiseksi?



Tiedon löytäminen ajasta ja paikasta riippumatta

Metropolian kotisivuilta löytyvä tieto on aina ajan tasalla. Elävä kampus tarjoaa mahdollisuuden opiskeluun vuorokauden ajasta riippumatta. Opiskelua tukevat palvelut kuten kirjasto ja itsepalvelukahvila ovat käytössä virka-ajan ulkopuolellakin.

Puhelimessa toimiva Metropolian Kampus -sovellus tarjoaa reaaliaikaista tietoa ja apua opiskelijoille, henkilökunnalle ja vieraille. Sovellus auttaa löytämään perille oikeaan paikkaan ja sillä voi seurata ajankohtaisia tapahtumia.

Esimerkki

University of Buffalo tarjoaa opiskelijoille ja vierailijoille puhelimeen sovellutusta, jonka kautta löytyy tietoa ja apua moneen; opiskelijan omiin tietoihin, kirjastoon, lukujärjestyksiin, bussiaikatauluihin, Kampusuutisiin, uutisiin, yhteystietoihin jne.



”Oppija kampuksella” teeman täydennyslistaa käyttäjiltä sekä tehdyt: oppilastyöt:

KÄYTTÄJÄ

Kurssien toteutustiedot ovat ajoissa opiskelijan saatavilla


Erilaisia toteutusmahdollisuuksia samasta aiheesta: lähiopetus ja verkkokurssi


Opiskelijalle syntyy hallinnantunne omasta oppimis- ja opiskeluprosessista


Työelämäyhteys mukaan kaikkeen tekemiseen
BISNESTÄ MYLLYPUROSSA


PALVELU

Ravintolatilat aktiiviseen opiskelu- ja yhteistyökäyttöön


Opintojen tulokset esille tiloihin


Ohjaus ja tukipalvelut esillä ja helposti saatavilla


DIGITAALISUUS

Digitaalinen aulapalvelu


Kampussovellus


Opetushenkilöstön ja Help deskin digitaalinen päivystys (livechat)


SUUNNITTELU

Kaikissa tiloissa valmius e-laitteiden käyttöön


Luovutaan perinteisistä atk- tiloista


Muuntuvat tilat soveltuvat yksin ja yhdessä tekemiselle


Omaan opintoalaan liittyvät tilat helposti saavutettavissa



Bisnestä Myllypurossa