Tutkintonimike: Kulttuurituottaja (ylempi AMK) / Master of Culture and Arts

Kesto: 1,5 vuotta

Laajuus: 60 opintopistettä

Aloituspaikat: 13

Opetuspaikka: Humanistinen ammattikorkeakoulu, Metropolia Ammattikorkeakoulu

Seuraava haku: Syksyn yhteishaku 2018 (vahvistamatta)

Siirtohaut: 1. - 15.5.
1. - 15.11.

Kulttuurituotannon alalla on mahdollisuus hakeutua syventäviin lisäopintoihin  kulttuurituottaja YAMK -tutkintoon johtavaan koulutukseen. Tutkinnosta ovat vastanneet Humanistinen ammattikorkeakoulu (Humak) ja Metropolia Ammattikorkeakoulu vuodesta 2009. Vuosien aikana tutkinnon suorittaneista yli sadasta opiskelijasta on muodostunut ainutlaatuinen kulttuurialan asiantuntija- ja kehittämisverkosto.

Sisältö

Tammikuussa 2018 käynnistyvässä koulutuksessa on käytössä hiljattain uudistettu opetussuunnitelma, jossa on entistä enemmän painotettu luovien prosessien strategista johtamista ja esimiestyötä. Myös kulttuurialan alati muuttuvat toimintaympäristöt huomioidaan laajasti. Oleellista on kyky ennakoida ja hyödyntää kulttuurialaan kohdistuvia yhteiskunnallisia ja kansainvälisiä muutoksia.

Kulttuurituotannon kentän yhä nopeammin muuttuvissa toimintaympäristöissä tarvitaan vahvempaa erikoistumista sekä ammattiosaamisen syventämistä. Tällöin kysymys tuottajan asiantuntijaidentiteetin olemuksesta ja sen rakentamisesta nousee keskiöön. Koulutuksen ytimessä onkin opiskelijan oman asiantuntijuuden kehittäminen.

Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon tuottamassa asiantuntijaosaamisessa korostuvat laaja-alaisuus ja sovellettavuus, mikä mahdollistaa työskentelyn monenlaisissa kulttuurialan työtehtävissä ja työpaikoissa. Tutkinnossa painotetaan kulttuurituottajan kykyä johtaa yhteistoiminnallisia kehittämisprosesseja. Työelämän muutokset on otettu huomioon opintosisällöissä kytkemällä niiden sisällöt opiskelijoiden työyhteisöihin ja niiden tarvitsemaan tutkimukselliseen kehittämistyöhön.

Monimuotokoulutus

Kulttuurisektorin tuotannollisissa asiantuntija- ja johtotehtävissä toimiville suunnattu koulutus järjestetään Helsingissä monimuoto-opetuksena. Lähiopetuspäiviä on 2-3 kuukaudessa. Koulutuksen laajuus on 60 opintopistettä ja sen suoritusaika on 1,5 vuotta.

Opetusmenetelmänä käytetään monimuoto-opetusta, joka koostuu lähi- ja verkko-opetuksesta ja erilaisista tiedonhaku-, analysointi- sekä työelämässä toteutettavista kehittämistehtävistä. Opinnot suoritetaan projektimaisesti kehittämis- ja oppimistehtävinä, jotka kytkeytyvät työelämän kehittämishaasteisiin. Tutkintoon sisältyy laaja kehityksellinen lopputyö, jonka opiskelija tekee valitsemastaan aiheesta, valitsemalleen organisaatiolle tai valitsemassaan toimintaympäristössä.

Tammikuussa 2018 alkavan opetuksen lähiopetusajat ja -paikat

Paikka:

Humanistinen Ammattikorkeakoulu HUMAK (2018)
Ilkantie 4
00400 Helsinki

sekä

Metropolia Ammattikorkeakoulu (2019)
Hämeentie
00560 Helsinki

 

Ajankohdat:

Lähiopetuksen aikataulu 2018 - 2019 (muutokset mahdollisia):

  • 10.-12.1.2018
  • 7.-9.2.2018
  • 7.-9.3.2018
  • 4.-6.4.2018
  • 23.-25.5.2018

Kesätauko

  • 5.-7.9.2018
  • 4.-5.10.2018
  • 8.-9.11.2018
  • 13.-14.12.2018

Joulutauko

  • 10.-11.1.2019
  • 6.-8.2.2019
  • 11.-12.4.2019
  • 24.5.2019

 

Mikä on kulttuurituottaja YAMK tutkinto?

Minkälainen on hyvä opinnäytetyö?

Opiskelijoiden kokemuksia

Syvempää ymmärrystä kulttuurituottamisen eri osa-alueisiin

Olen Satu Sirén, helsinkiläinen kulttuurin sekatyöläinen. Valmistuin keväällä 2017 kulttuurituottajaksi (ylempi AMK). Suoritin tutkinnon 1,5 vuodessa työn ohessa opiskellen. Varsinaista opiskeluaikaa kesti 15 kuukautta; jätin lopputyöni maaliskuussa 2017. Olen työskennellyt pitkään kulttuurialalla, ja olin jo joitakin vuosia suunnitellut tätä jatkotutkinnon suorittamista kehittääkseni itseäni ammatillisesti. Kun elämäntilanne salli, tartuin hanakasti tilaisuuteen joka tarjoutui.

Koulutus antoi minulle paljon! Saavuttamani asiat voisi jakaa kolmeen ryhmään: ihmiset, ammatillinen oppiminen ja henkilökohtainen kehittyminen.
Ihmisillä tarkoitan ensiksikin opettajia; keskustelullinen ote monilla tunneilla oli hedelmällistä ja hienoa. Joidenkin opettajien intohimoinen suhtautuminen omaan osaamisalueeseen ja kulttuurin laajaan kenttään ruokki tiedonjanoani ja omaa innostusta. Opettajien lisäksi kanssaopiskelijat eli arvon kollegat olivat tärkeä osa opintoja. He ovat hienoja tyyppejä ja alan ammattilaisia, joiden kautta omat verkostoni laajenivat.

Toisena asiana tulee ammatillinen oppiminen. Koen saaneeni syvempää ymmärrystä moneen eri kulttuurituottamisen osa-alueeseen. Eniten osaamispohjani laajeni ja syveni tietysti opinnäytetyöprosessissa. Siihen kannatti käyttää paljon aikaa ja ottaa se osaksi opintoja jo varhaisessa vaiheessa. Opinnäytetyöni tein Koneen Säätiölle, ja aiheena oli ”Miten Lauttasaaren kartano avautuu yleisölle?”. Työssäni tutkin mitä ja kenelle kartano avautuessaan voisi olla, ja mitkä keinot auttaisivat vuorovaikutuksellisen ja avoimen tilan syntymisessä.

Kolmantena ja kenties tärkeimpänä asiana koulutuksen annissa oli huomata, miten kovatahtiseen asioiden aikaansaamiseen sitä pystyy, kun on tahtoa ja kiinnostusta. Työn, opintojen ja pikkulapsiperheen yhdistäminen samaan kalenteriin vaati aikamoista itsekuria. Pitkälle kantavana ansiona koulutuksessa koen sen, että opin tehokkaan ajankäytön mestariksi. Minulle koulutus oli muutenkin täynnä erilaisia ammatillisen itsetutkiskelun hetkiä.

Työurani ytimessä on kulkenut pitkään Helsingin kaupungin kulttuurikeskus, jossa urani alkoi osa-aikaisena vuodesta 2000. Nykyisin työskentelen siellä kokopäiväisesti. Työssäni kohtaan ja myös opastan ja neuvon tarpeen mukaan eri taiteenalojen edustajia, sillä vastaan kv. taiteilijaresidenssin toiminnasta ja sen kehittämisestä. Osin työni on myös Annantalolla teatterituotantojen parissa, joihin olen tehnyt erilaisia puvustustöitä sekä tuotantokoordinointia.

Tähtäimessä on mahdollisesti kulttuurituottajan työ näyttelytuotannon ja tapahtumien puolella, muttei se ole välttämättä se ainoa polku. Ammatti tai nimike ei ole minulle niin tärkeä tekijä, vaan itse työn sisältö ja sen vaikutukset ympäröivään yhteisöön. On tärkeää saada tehdä työtä, jonka kokee mielekkääksi ja antoisaksi ja josta saa asianmukaista palautetta sekä tietysti yhdenvertaista palkkaa.

Kulttuurituotannon opinnot antavat paljon enemmän kuin vain tenttikirjan pakollisen sisällön, mikäli olet valmis olemaan utelias asioille, avoin suhtautumisessasi ja myös valmis tutkimaan ja haastamaan itseäsi.

Lue myös: Satu Sirén palkittiin opinnäytetyöstään 2.10.2017 Master's Alumni Eventissä

"Haluan tarjota parasta osaamista työnantajalleni"

Olen Eveliina Mäenpää Mäntyharjulta. Olen valmistunut Metropoliasta kulttuurituotannon ylemmästä tutkinto-ohjelmasta jouluna 2015. Metropolia yhteistyössä Humanistisen ammattikorkeakoulun kanssa on ainut oppilaitos, joka järjestää Suomessa kulttuurituotannon ylempää ammattikorkeakoulututkintoa. Valinta oli siis hyvin selkeä.

Päällimmäisenä jäi mieleen kuinka laaja-alaisella työkentällä voi hyödyntää kulttuurituottajan ammattia. Opiskeluryhmämme taustalta löytyi osaamista laajasti kirjastoalalta businekseen ja sotahistoriasta teatteriin mutta kaikki olimme päätyneet saman koulutuksen äärelle. Koko ryhmällämme oli aivan huikea ammattitaito, jota kehitimme yhdessä vuoden opiskeluiden ajan. Muiden opiskelijoiden vertaistuki ja ajatusten vaihto kulttuurialan trendeistä oli myös ihanaa vaihtelua oman työn ääressä pakertamiselle.

Työurani alkoi kulttuurituottajaksi (AMK) valmistumisen jälkeen Jurassic Rock -festivaalin parista, jossa työskentelin ympäristövastaavana ja tuotantoassistenttina yhteensä viitenä kesänä. Kausityö mahdollisti sen, että talvet 2008-2011 työskentelin New Yorkissa yksityisellä työnantajalla ja kesäisin palasin aina festivaalien pariin. Kesällä 2011 muutin pysyvästi takaisin Suomeen. Kulttuurialan työpaikat olivat silloin kiven alla, joten aloitin kokin opinnot. Kesäksi 2012 työllistyin kokin töihin Taidekeskus Salmelan ravintola Kesäheinään. Muutaman työviikon jälkeen Salmelassa avautui festivaalisihteerin paikka, joten hyppäsin sujuvasti ravintolan puolelta näyttelyiden pariin.

Ylemmän korkeakoulututkinnon suorittamisen jälkeen työtehtäväni on vaihtunut festivaalisihteeristä festivaalijohtajaksi Taidekeskus Salmelassa. Vastuulleni kuuluu näyttelyiden, tapahtumien ja konserttien tuotanto, markkinointi ja tiedotus, residenssitoiminnasta vastaaminen sekä henkilöstön johtaminen. Käsittelimme tutkinnossa melko paljon mm. johtajuutta ja esimiestyötä, joten siitä on ollut todellista hyötyä myös uudessa työtehtävässäni. Vastaan myös ravintolamme toiminnasta, joten kulttuurituottaja-kokki yhdistelmästä on ollut pelkkää hyötyä.

Olen melko kunnianhimoinen ja haluan jatkuvasti kehittää itseäni ammatillisesti, jotta voin tarjota parasta osaamista työnantajalleni. Seuraan myös aktiivisesti kulttuurialan trendejä. Haluan osaltani vastata haasteeseen, että ihmisten mielenkiinto kulttuuria ja taidetta kohtaan lisääntyisi entisestään.

Yamk-opintoihin kannustan kaikkia työelämässä jo olevia. Ammatillinen kehittäminen antaa aina uutta näkökulmaa omaan työhön ja laittaa pohtimaan omaa ammatillista minää.

"Meidät YAMK-opiskelijat nähtiin oman alamme ammattilaisina"

Olen Lasse Pekkarinen, audiovisuaalisen viestinnän (media-assistentti) ja kulttuurin (tradenomi, kulttuurituottaja yamk) tekijä.

Työskentelen tällä hetkellä Vantaan kaupunginkirjastossa, jossa teen lasten ja nuorten mediakasvatusta sekä lukemista edistäviä kehittämisprojekteja. Toimittelen satunnaisesti myös erilaista verkkosisältöä, toimin kouluttajana sekä omien musiikki- ja kirjallisuusprojektien parissa.

Opiskelin Metropoliassa kulttuurituottajan ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon. Tutkiskelin hakuvaiheessa tarjolla olevia koulutusvaihtoehtoja sillä ajatuksella, että opintojen pitäisi täydentää ja laajentaa nykyistä ammatillista ajatteluani. Lisäksi pidin tärkeänä, että voin suorittaa opinnot työn ohessa. Metropolian kulttuurituottajan opinnot vastasivat täydellisesti tähän tarpeeseen.

Metropolian läsnäolo, ohjaus ja tuki oli opintojen alusta asti vuorovaikutteista ja opiskelijalähtöistä. Meidät opiskelijat nähtiin oman alamme ammattilaisina, joilta myös ohjaajat halusivat saada uutta tietoa. Opiskelujen aikana tutustuin itsekin moneen mielenkiintoiseen ja taitavaan tuottajaan, joiden kanssa olemme pitäneet yhteyttä myös opintojen jälkeen. Saimme toisistamme innokkaiden ja puuhakkaiden ammattilaisten verkoston, jonka kanssa on voinut vaihtaa ajatuksia ja kokemuksia erilaisista kulttuuripalveluista.

Kun opiskelee ja tutustuu uusiin ihmisiin ja ajatuksiin, saa paljon uusia näkökulmia ja ideoita. Osa vaikutteista jää päähän kehittymään, osa unohtuu pois. Olen joskus joutunut luovuttamaan keskeneräisiä ajatuksia, jotta pysyisin itse tai ryhmäni kanssa aikatauluissa. Se on vaikeaa, mutta kuuluu asiaan. Se on ehkä ainoa vinkki, jonka uskaltaisin uusille opiskelijoille antaa: Aikatauluista kannattaa pitää kiinni.

Omat ammatilliset unelmani ovat pieniä ja keskisuuria, mutta vaikuttavia ja pitkäkestoisia. Pyrin kehittämään vuorovaikutteista ja arkista kulttuurisisältöä, suhtautumaan avoimesti asioihin ja olemaan rohkea.

"Kulttuurialalla pääsee aina tekemään uutta"

Olen Cátia Suomalainen Pedrosa, Kulttuurikeskus Caisan johtaja. Olen suorittanut filosofian maisterin tutkinnon Helsingin yliopistolla Musiikkitieteen oppiaineesta sekä kulttuurituotannon YAMK-tutkinnon Metropoliassa vuonna 2014.

Hakiessani Metropoliaan olin toiminut kulttuurialalla jo muutaman vuoden ja ajattelin, että haluaisin kehittyä paremmaksi kulttuurituottajaksi sekä saada alalta tutkinnon ja nimikkeen.

Opin hyvin paljon opintovuonnani Metropoliassa, en pelkästään kulttuurituotannosta mutta myös itsestäni. Erityisesti johtajuuden opinnot jäivät mieleen sekä aiheen opetuksesta vastaava Raija Grahn. Johtajuus oli todella mielenkiintoinen kokonaisuus, josta olisin vielä halunnut oppia enemmän. Koulutuksen kautta pääsin tutustumaan opiskelijatovereihin ja oppimaan myös heidän töistään. Verkostoituminen on yksi tärkein anti tässä koulutuksessa.

Olen valmistumisen jälkeen pysynyt monikulttuurisuuden kentällä, mutta vaihtanut työpaikkaa. Olen nyt noin 9 kuukautta toiminut Helsingin kaupungin kulttuurikeskus Caisan johtajana.
Aiempaan työpaikkaani tein YAMK-opinnäytetyöni ja siitä olen todella hyötynyt. Toivon jatkavani kulttuurialalla tulevaisuudessakin. Tällä hetkellä minulla on haasteellinen työ, jonka parissa mielellään jatkan vuosia.

Kulttuuri on todella mielenkiintoinen ala, jossa pääsee tekemään hyvin erityyppisiä työtehtäviä. Itse pidän erityisesti siitä, että ala rakentuu tuotantojen ympärille, joilla on alku ja loppu. Aina pääsee tekemään uutta. Mikäli joku pyrkii yamk-opintoihin, suosittelen miettimään etukäteen opinnäytetyön aihepiiriä, se on etu opinnoille.

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Lisätietoja koulutuksen sisällöstä

Merja Koskiniemi-Laitinen
tutkintovastaava
Puh. 040 145 2326
Lähetä sähköpostia

Pia Strandman
lehtori
Puh. 040 334 5999
Lähetä sähköpostia

Mikä ylempi AMK-tutkinto?

Tiesitkö, että ylempi AMK-tutkinto antaa saman kelpoisuuden esimerkiksi julkiseen virkaan kuin tiedekorkeakoulussa suoritettu ylempi korkeakoulututkinto. Lue lisää