Tutkintonimike: Sosionomi (ylempi AMK) ja geronomi (ylempi AMK)

Kesto: 1,5-2 vuotta

Laajuus: 90 opintopistettä

Aloituspaikat: 24

Seuraava haku: Kevään yhteishaku 14.3.–28.3.2018

Kenelle tarkoitettu

Sosiaalialan ylempi ammattikorkeakoulututkinto on tarkoitettu sosionomi (AMK) tai geronomi (AMK) tutkinnon suorittaneille. Lisäksi hakijalla on vähintään kolmen vuoden työkokemus alalta, joka on pääosin kertynyt ammattikorkeakoulututkinnon suorittamisen jälkeen. Tarkemmat hakukelpoisuusvaatimukset esitellään hakuohjeissa.

Metropoliassa koulutamme sosiaalialan ja hyvinvoinnin laaja-alaisia asiantuntijoita, jotka osaavat uudistaa ja johtaa asiakastyötä sekä kehittää sosiaalialan toimintakäytäntöjä ja palveluja yhteistyössä asiakkaiden, monialaisten verkostojen sekä yhteisöjen kanssa kaupunkiympäristössä.

Tutkinto-ohjelma kehittää alaa ja osaamista tutkittuun tietoon ja kokemukseen perustuen yhteistyössä sosiaalisen hyvinvoinnin osaamisalueen neuvottelukunnan sekä sosiaalialan valtakunnallisen ammattikorkeakouluverkoston kanssa. Toimimme myös Metropolia Master´s verkoston ylempien tutkintojen koulutuksen ja kumppanuuksien kehittämisyhteistyössä.

Tavoitteet

Sosionomi (ylempi AMK) -tutkinto tuottaa sosiaalialan erityisasiantuntijoita, joilla on laaja ja syvällinen ymmärrys sosiaalialan yhteiskunnallisesta tehtävästä sekä valmiudet vastata alan vaativiin kehittämis- ja yhteistyöhaasteisiin. Tutkinto vahvistaa myös opiskelijan johtamisvalmiuksia ja esimiestaitoja. 

Sosiaalialan ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneet voivat työskennellä hyvin erilaisissa työtehtävissä, kuten sosiaalialan eri palvelualojen erityisasiantuntijoina, suunnittelijoina, projektipäälliköinä tai esimiehinä. Tutkinnon suorittaneet ovat sijoittuneet erittäin hyvin osaamistaan vastaaviin tehtäviin erilaisiin organisaatioihin. Lisätietoa tehtävistä, joihin tutkinnon suorittaneet ovat sijoittuneet, löydät sivulla olevasta tutkinnon esitteestä.

Opintojen rakenne

Opiskeltavat opintokokonaisuudet ovat:

Sosiaalialan erityisasiantuntijuus (25 op)

  • Muuttuva sosiaalinen todellisuus ja arvot (10 op)
  • Lasten, nuorten ja perheiden sosiaalisen hyvinvoinnin asiantuntijuus (10 op)
  • Erityisasiantuntijuutta syventävä osaaminen (5 op)

Sosiaalialan johtaminen ja kehittäminen (15 op)

  • Asiakaspalvelujen ja työyhteisön kehittäminen ja johtaminen (10 op)
  • Erityisasiantuntijuutta syventävä osaaminen (5 op)

Tutkimuksellinen kehittäminen (15 op)

  • Lukukausittain etenevä oppimisprosessi

Opiskelijan vapaasti valitsemat opinnot (5 op)
Opinnäytetyö (30 op)

Toteutustapa

Opetus toteutetaan monimuoto-opetuksena, johon sisältyy esimerkiksi työelämälähtöisiä tehtäviä, verkko-opetusta, opinto- ja kirjallisuuspiirejä, seminaareja ja alan asiantuntijoiden luentoja. Lähiopetuspäiviä on keskimäärin 2-3 päivää kuukaudessa.

Opinnot voi toteuttaa työn ohessa ja ne voi suorittaa 1,5 vuodessa, mutta yleisimmin opinnot kestävät 2 vuotta. Lähiopetus ajoittuu kolmelle lukukaudelle. Löydät lisätietoa sivulla olevista opiskelijoiden tarinoista mm. tutkinnon suorittamisen vaikutuksista työuran kehitykselle. Valmistumisaste tutkinnossa on erittäin hyvä. 

Tutkinnossa suoritettavan opinnäytetyön tavoitteena on kehittää sosiaalisen hyvinvoinnin ammatillista työtä. Opinnäytetyön voi liittää opiskelijan omaan työhön. Se voi olla myös osa Metropolian ja sen sidosryhmien toimeksiantoja sekä tutkimus- ja kehittämishankkeita.

Työelämäyhteistyö tutkinnossa

Työelämä on opintojen keskeinen oppimis- ja kehittymisympäristö. Opiskelijan oppimistehtävät kytkeytyvät usein oman työyhteisön kehittämistarpeisiin. Opiskelijat voivat osallistua myös sosiaalialan eri palvelualueiden tutkimuksellisiin kehittämishankkeisiin.

Tutkintoon kuuluva opinnäytetyö perustuu työelämän ajankohtaisen kehittämisidean tai ongelman määrittelylle ja toteutetaan yhdessä työelämän kanssa. Opinnäytetyö voi liittyä opiskelijan oman työorganisaation kehittämistarpeeseen tai oppilaitoksen ja sen sidosryhmien tutkimus- ja kehittämishankkeiden tarpeisiin. Parhaimmillaan opiskelijan, työyhteisön ja oppilaitoksen osaaminen kehittyy oppimistehtävien myötä.

Opinnäytetyöt ovat opiskelijan henkilökohtaisen ammatillisen osaamisen syventämisen ohella merkittävä tapa tuottaa tietoa työelämään ja työyhteisöille. Ylemmän AMK -tutkinnon opinnäytetyön laajuus on 30 op, eli kolmasosa tutkinnon opinnoista.

Otamme mielellämme vastaan työelämältä toimeksiantoja ja yhteistyötarjouksia tutkinto-ohjelmamme opinnäytetöihin. Aloitteita voi jättää koko ajan, mieluiten viimeistään kunkin vuoden elokuun loppuun mennessä.

Opinnäytetyön aiheen opiskelija valitsee heti opintojen alussa syyskuussa. Opinnäytetyöprosessi on noin 1,5 – 2 vuoden pituinen:

1. lukukautena laaditaan aiheen ja tutkimuskohteen kuvaus ja teoriapohja 
2. lukukautena opinnäytetyön toteutussuunnitelma, tutkimuslupahakemus sekä käynnistetään aineiston keruu ja sen analysointi
3-4. lukukauden aikana opinnäytetyö ja sen raportti valmistuu.

Työelämän opinnäytetyön aloitteesta tulisi käydä ilmi: aihe /työn kohde, aikataulu, yhteistyökumppanit sekä yhteystiedot.

Tutustu opiskelijoidemme opinnäytetöihin Theseuksessa.

Opiskelijoiden kokemuksia

Satu Hannola

Satu HannolaKimmoke ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittamiseen antoi kohdallani odottaa oikeaa hetkeä. Sosionomiksi valmistumisesta oli ehtinyt vierähtää jo 14 vuotta, jotka olivat menneet tiiviisti työelämässä. Työvuosien karttuessa itse perustyö oli tullut tutuksi, tyydytystä ja työn iloa koin erityisesti asiakastyöstä. Samalla kaipasin kuitenkin laajempaa ymmärrystä sosiaalityön kentästä, uutta ajattelua ja ravistelua omasta lokerostani, silmienavausta.

Opintojen aloitus oli täynnä odotuksia ja pelkojakin, koska edellisistä opinnoista oli ehtinyt kulua jo niin kauan. Aikuisopiskelijana kantaa itse vastuun omasta oppimisestaan ja itsenäisen työskentelyn määrä on suuri. Yksi suurimmista haasteista opiskelussa on ollut ajan hallinta suhteessa työn ja opintojen välillä. Ylemmän ammattikorkeakouluopiskelun etuna on kuitenkin opintojen kiinteä linkitys työelämään. Mahdollisuuksien mukaan opintojaksojen tehtäviä on voinut liittää omaan työhön, mikä osittain helpottaa työn ja opintojen yhdistämistä.

Rikkaus on myös sosiaalialan moninaisuus, joka on näkynyt myös opiskeluryhmämme monimuotoisuudessa. Ryhmässämme on osaamista eri sosiaalialan kentiltä ja opintojen parhainta antia ovat olleet lähiopetuspäivillä käydyt keskustelut niin tunneilla kuin käytävilläkin. Tavoite laajemman ymmärryksen saavuttamisesta on toteutunut, tosin se vaatii jatkuvaa ylläpitoa, kiinnostusta ja innostusta ympäristöstä ja yhteiskunnasta, opintojen päätyttyäkin.

Antti Kärki

Antti KärkiKun lähdin opiskelemaan, niin tavoitteena oli suunnata työssä esimiestyöhön. Opiskelujen aikana olen vaihtanut työpaikkaa ja nyt olen kuraattorina. Opiskeluihin hain, koska ajattelin että tutkinto voisi olla kortti vaativimpiin tehtäviin. Tavoite oli, että hoidan opiskelut työn ohessa ja niin se onnistuikin. Prosessi oli haastava ja työnohessa tehtynä vaativa suoritus. Uuden työni kautta sain tuen opiskeluun ja oli helpompi yhdistää myös tehtäviä arkeen.

Opinnäytetyön tekeminen parityönä on ollut minulle hyvä tapa työskennellä, vaikka en suoraan omaan työhöni sitä tehnyt. Opiskelu on minulle prosessi joka vahvisti ammattitaitoani. Koen, että kykyni kriittiseen arviointiin on myös kasvanut sekä vahvistanut kykyä pohtia asioita laajemmin.

On ollut hienoa nähdä laaja ammattitaitoinen opiskelija porukka ja oli upea saada vaihtaa ammattilaisten kanssa ajatuksia. Tullessani kouluun, luulin olevani opiskelija joka jakaa ajatuksia, mutta opiskelujen edetessä sai olla kuuntelijana ja oppijana. Parasta antia olivat yhteiset keskustelut monialaisesti.

Outi

OutiOlin jo pidemmän aikaa suunnitellut sosionomi (ylempi AMK)-opintoja, koska halusin laajentaa ja syventää osaamistani eritoten kehittämistyöstä. Kiinnostukseni opinnoista heräsi yhä enemmän, kun kuulin niistä usealta kollegaltani. Lopullisen päätöksen Metropoliaan hakemisesta tein suhteellisen nopeasti.

Olin suurimman osan opiskeluista opintovapaalla, mikä oli minulle erittäin hyvä ratkaisu. Näin pystyin keskittymään oppimistehtäviin huolellisemmin kuin jos olisin ollut samaan aikaan työelämässä. Lisäksi sain tehtävät palautettua ajallaan, eikä niitä jäänyt roikkumaan. Vaikka lähiopetuspäiviä oli vain kaksi tai kolme kuukaudessa, riitti tehtävää muille päiville. Olen aina ollut kiinnostunut myös kansainvälisyydestä, joten tartuin tilaisuuteen osallistua Amsterdamissa kesällä 2016 järjestettyyn Social Work Summer Schooliin. Viikon kestäneen Summer Schoolin aikana sain uusia erilaisia näkökulmia osallisuudesta ja kehittämistyöstä esimerkiksi Hollannista, Saksasta ja Belgiasta.

Puolitoista vuotta opiskelujen parissa meni mielestäni aivan ällistyttävän nopeasti. Muistan ensimmäisen lähiopetuspäivän järkytyksen, kun heti tuolloin aloitettiin opinnäytetyön suunnittelu. Opinnäytetyön tekeminen kulkikin koko opintojen ajan muiden tehtävien rinnalla.

Koen, että opintojen ansiosta ymmärrykseni ja osaamiseni sosiaalialan kentältä on laajentunut. Lisäksi oma ammatillinen rohkeuteni on kasvanut ja koen olevani itsevarmempi. Kehittämistyöhön olen saanut uusia välineitä, joita voin tulevina työvuosina hyödyntää. Äärimmäisen antoisana koin keskustelut ryhmäläistemme kesken. Opiskelijakollegoiden kokemukset sosiaalialalta rikastuttivat omia ajatuksiani ja tietämystäni. Heidän kanssaan jaoimme useaan kertaan sekä tuskastumisen että ilon hetkiä.

Jukka Piippo

Olin jo tovin miettinyt jatko-opiskeluja sosionomi (AMK) opinnoilleni. Viimeisen sysäyksen hakea YAMK-opintoihin antoi työpaikallani päiväkoti Vankkurissa syksyllä 2015 alkanut uusi toimintamalli (pajatoiminta). Tiesin, että voisin yhdistää pajatoiminnan opinnäytetyöhöni ja näin edesauttaa sekä toimintamallin kehittämistä että opintojani. Hain opiskelemaan, tulin valituksi ja opiskelut alkoivat vauhdilla. Opinnäytetyön aloittamisen lisäksi ensimmäisenä opiskelusyksynä tuli paljon uutta asiaa.

Strateginen johtaminen, lumipallo-menetelmä, opinnäytetyö ja idealogi. Oman luennon pitäminen, sosiaalipolitiikkaa, suullinen ryhmätentti sekä blogi. Tulevaisuuden muistelu, sosiaalihuoltolaki, etiikka ja taloustiede. Verkkotehtävä, yksinpuhelua, portfolio sekä ystävämme moodle. Kansainvälinen päivä, benchmarking, learning cafe ja toimintatutkimus. Seminaari, markkinointi, tutkimusklubi sekä muuttuva todellisuus.

Keväällä opiskelut jatkuivat samaan malliin. Itselleni sopiva opiskelutekniikka löytyi, tein opiskeluhommia pääasiassa iltaisin. Tein myös tarkan aikataulun, jonka mukaan vein opintojani eteenpäin. Lähiopetuspäivät olivat minulle erittäin tärkeitä, sekä oppiminen että käytännön asioiden selkeyttäminen olivat paljon helpompia opiskelukavereideni kanssa. Kaiken kaikkiaan koko ensimmäinen opiskeluvuosi oli kiireinen mutta antoisa, huomasin pärjääväni opinnoissa hyvin ja olevani oikeassa paikassa.

Sanat ovat muuttuneet todeksi, saaneet kasvot. Ryhmittyneet, jaksottuneet, luokittuneet. Muuttuneet osaksi minua. Muuttaneet minua. Niin kuin hyvien sanojen pitääkin. Muuttuminen jatkuu. Elämä jatkuu. Vanhoilla taustoilla, uusilla mausteilla.

Viimeisenä opiskelusyksynä valmistuminen lähestyi kuin huomaamatta. Opinnäytetyön tekeminen oli iso juttu, mutta onneksi sain siihen hyvää ohjausta ja tukea. Opinnäytetyön palauttamisen jälkeen teimme syksyn ryhmätehtävät valmiiksi ja pidimme viimeiset esitykset. Opiskelujen loppumisen tajusin vasta viimeisinä lähiopetuspäivinä, jolloin sain kuulla opinnäytetyöni arvosanan ja menimme opiskelijaporukalla syömään. Tässä tämä oli, tähän tämä loppui.

Osa opista kolahti, ajatukset aivoihin aukesi. Tieto päähän solahti, joutavat jorpakkoon raukesi. Vihellellen veistelin opinpuuta, kepeästi kipittelen polkua. Sanoa en saata muuta, kuin älyttömän hyvää jatkoa kaikille!

Jaana Särmälä

Jaana SärmäläYlemmän amk-tutkinnon suorittaminen oli jo muutaman vuoden ollut mielessäni ja kun elämäntilanne sen salli, hain ja pääsin koulutukseen. Tavoitteena oli toki saada ylemmän korkeakoulututkinnon tuoma ”oven avaus” mahdollisiin uusiin työpaikkoihin. Lisäksi halusin saada laajempaa näkökulmaa sosiaalialan ilmiöihin ja kysymyksiin, sillä tämä herkästi unohtuu kun tarkastelee asioita työelämässä omalta kapealta työsaraltaan.

Näin jälkeenpäin kun ajattelee, tuntuu, että puolentoista vuoden rutistus meni melko nopeasti. Toki matkan varrella on ollut tiukkoja paikkoja kun on yhdistänyt työ- ja opiskeluelämää siviilielämään. Suoritin tutkinnon työn ohella. Pyrin linkittämään tehtäviä ja opinnäytetyötä niin paljon kuin mahdollista työelämään. Tavoittelin sitä, että punainen lanka koko opiskelun aikana oli uuden oppiminen ja oman ajattelutavan laajentaminen eikä opintojen mekaaninen suorittaminen.

Sain opiskelulta mitä tavoittelin. Opinnot pitivät sisällään mieltä avartavia luentoja. Opinnäytetyö seurasi koko opintojen ajan rinnalla ja rakentui prosessimaisesti valmiiksi opintojen loppuun mennessä. Lähiopetuspäivien tärkein anti oli kuitenkin meidän opiskelijoiden väliset keskustelut. Osaaminen ja ammattitaito, jota meidän ryhmästä löytyi, oli huikeaa. Opiskeluissa annettiin hyvin tilaa ja aikaa yhteiselle vuorovaikutukselle ja keskustelut nousikin yhdeksi tärkeämmäksi anniksi opiskelujen aikana.

Tällä hetkellä päällimmäisenä tunteena on helpotus ja kiitollisuus. Helpotus opintojen loppuun suorittamisesta ja kiitollisuus niistä kaikista kohtaamisista, keskusteluista, nauruista ja huokailuista, joita puolentoista vuoden sisään on mahtunut. Kiitos!

Kouluttajatiimi

Katriina Rantala-NenonenKatriina Rantala-Nenonen
Tutkintovastaava
Lehtori, YTM: Yhteiskuntatieteelliset aineet, sosiaalialan tutkinto-ohjelman opetussuunnitelmavastaava
Puh. 040 641 8303
Esittely ja julkaisuja (pdf)

 

Jyrki KonkkaJyrki Konkka
Yliopettaja, Dos., VTT: tutkimus- ja kehitystyö, metodologia, etiikka, opinnäytetöiden ohjaus
Puh. 050 363 0945
Esittely ja julkaisuja (pdf)

Minna Lanne-ErikssonMinna Lanne-Eriksson
Lehtori: yhteiskuntatieteelliset aineet, sosiaalialan työn johtaminen ja kehittäminen
Puh. 040 641 8084

Lauri NarinenLauri Narinen
Lehtori: sosiologia, taloustieteet, yritystoiminta, johtaminen, innovaatio-opinnot ja onnellisuustutkimus
Puh. 041 526 8589
Esittely (pdf)

Saila NevanenSaila Nevanen
Lehtori, KT, FM, työnohjaaja
Puh. 040 641 8061

Mervi NymanMervi Nyman
Lehtori, VTM, työnohjaaja: yhteiskuntatieteetelliset aineet, opetus ylempi tutkinto ja nuorisoaste
Puh. 040 334 5131

Esittely ja julkaisuja (pdf)

Miia OjanenMiia Ojanen
Lehtori, YTT: Yhteiskuntatieteelliset aineet, tutkimus- ja kehittämistyö, tutkimusmenetelmät
puh. 040 139 8224

Eija Raatikainen Eija Raatikainen
Lehtori, KT, sosiaalityöntekijä: Kasvatustieteelliset, yhteiskuntatieteelliset ja psykologiset aineet
Puh. 040 641 8113
Esittely ja julkaisuja (pdf)

Sirkka RousuSirkka Rousu
Yliopettaja, hallintotieteen tohtori, sosiaalityöntekijä: sosiaali- ja terveyspolitiikka, lapsi- ja perhepolitiikka ja lastensuojelu, lainsäädäntö, palvelujärjestelmä, johtaminen, tutkimuksellinen kehittäminen sekä master-opinnäytetöiden ohjaus.
Puh. 040 714 5157
Esittely ja julkaisuja (pdf)
Asiantuntijablogi

Arto Salonen
Yliopettaja, KT, dos.
Opetuksen kehittäminen, TKI, palvelumuotoilu, kestävä kehitys
Puh. 040 334 5993
Esittely ja julkaisuja (pdf)

 

Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@metropolia.fi

 

 

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Yhteystiedot

Katriina Rantala-Nenonen
Tutkintovastaava
Puh. 040 641 8303
Lähetä sähköpostia

Myllypuron kampukselle 2018

Myllypuron kampus

Tutkinto-ohjelma muuttaa vuonna 2018 uudelle Myllypuron kampukselle

Mikä ylempi AMK-tutkinto?

Tiesitkö, että ylempi AMK-tutkinto antaa saman kelpoisuuden esimerkiksi julkiseen virkaan kuin tiedekorkeakoulussa suoritettu ylempi korkeakoulututkinto. Lue lisää

Tutustu Uudistuva sosiaalialan osaaminen -blogiin