Sähköurheiluauto jatkoon tuotekehityskilpailussa New Yorkissa

21.10.2009

Metropolian ERA-sähköauto on hyväksytty jatkoon kansainvälisessä Progressive Insurance Automotive X PRIZE -kilpailussa. Kilpailun järjestävä X PRIZE Foundation julkisti eilen 19.10.2009 New Yorkissa ympäristöystävällisten ja energiatehokkaiden autojen kilpailuun osallistuvat joukkueet. Jatkoon pääsi 43 kilpailutiimiä alkuperäisestä 97 tiimin joukosta.

Seuraavaksi autot osallistuvat karsintakilpailuun joka alkaa Michiganissa ensi keväänä. Loppukilpailu järjestetään heinä-elokuussa ja voittajat julkistetaan syyskuussa 2010. Kilpailussa on kolme eri sarjaa, joiden rahapalkintona on yhteensä 10 miljoonaa dollaria.

Yhdysvaltalaisen X PRIZE-säätiön tavoitteena on kannustaa autojen tuotekehitystä energia- ja ympäristöystävällisiin vaihtoehtoihin ja edistää näiden päätymistä sarjatuotantoon ja kuluttajien saataville.

Suomalainen ERA on täysverinen urheiluauto, jonka ominaisuuksiin kuuluvat myös erittäin alhainen energiankulutus ja nollapäästöt. Autossa on hyödynnetty Suomessa kehitettyjä sähkömoottoreita ja tehoelektroniikkaa. Metropolian kilpailutiimi uskoo, että auto edustaa myös muotoilultaan tulevaisuuden ajoneuvoa.

- ERA-sähköauton nimi tulee englanninkielestä Electric RaceAbout, ja sen suunnittelun taustalla on ollut tarkoitus aloittaa auton luominen tyhjältä pöydältä uusimpien sähkövoimalähteiden ja akkuteknologioiden tuomien mahdollisuuksien avulla. ERA on lisäksi yksi harvoja X PRIZE -kilpailijoita Euroopasta ja ainoa skandinaviasta ja näin ollen erinomainen näyte suomalaisesta osaamisesta, kertoo projektin vetäjä, Metropolian autoelektroniikan lehtori Sami Ruotsalainen.

Yksi projektin tavoitteesta onkin ollut osaltaan osoittaa, että sähköauto alkaa olla varteenotettava vaihtoehto polttomoottoriautoille. ERA on valmistajista riippumaton, pääasiassa suomalaista osaamista sisältävä hanke, jossa eri toimijoilla on ollut mahdollisuus tutkia, kokeilla ja demonstroida osaamistaan toimivassa ajoneuvokokonaisuudessa, ja samalla kehittää autoinsinöörialan osaamista Suomessa.

Miten opiskelijat ovat käytännössä olleet mukana hankkeessa?

Opiskelijat ovat tehneet suurimman osan suunnittelutyöstä, sekä myös valmistaneet suunnittelemansa osat, rakenteet tai ohjelmat. Varkaudesta kotoisin oleva Eero Korhonen opiskelee neljättä vuotta Metropoliassa ja on ollut mukana projektissa alusta lähtien.

- Palkitsevinta tässä hankkeessa on ollut mahdollisuus olla mukana alusta saakka auton rakentamisen eri vaiheissa. Rima on meillä korkealla, haluamme tehdä kaiken mahdollisimman laadukkaasti ja se vaatinut usein paljon työtä, jotta kaikki osat on saatu toimimaan yhteen juuri haluamallamme tavalla, kuvaa Eero hankkeen eri vaiheita.

Seuraavaksi on edessä moottorien ja kompontenttien asennusta, maalausta ja verhoilua. Testiajoon auto pääsee ensimmäisiä kertoja helmikuussa ja näin valmistautuminen Michiganin kilpailuun alkaa.

Sähköautoista merkittävä vientiteollisuuden toimiala?

Auton suunnittelun taustalla on Metropolian lisäksi Lahden ammattikorkeakoulun Muotoilu- ja taideinstituutti, Lappeenrannan Teknillinen Yliopisto sekä kymmeniä yhteistyöyrityksiä.

Hanke osallistuu myös VTT:n käynnistämään viisivuotiseseen TransEco-tutkimusohjelmaan, jossa kehitetään tieliikenteen energiankäytöä ja päästöjä vähentävää teknologiaa ja kaupallistetaan kehitystyön tuloksia. Merkittävää on myös sähkö- ja hybridiautoihin liittyvän teknologian kehittäminen.

Yksi ERA sähköautohankkeen yhteistyökumppaneista on Valmet Automotive.

- Tämän tyyppiset projektit ovat erinomainen tapa valmentaa opiskelijoita tuleviin tehtäviinsä työelämässä. Myös Valmet Automotivelle on sijoittunut opintojensa aikana näissä projekteissa pätevöityneitä insinöörejä, kertoo projektipäällikkö Markus Hirvonen Valmet Automotivesta.

- Sähköajoneuvot Suomessa -työryhmä totesi mietinnössään kesällä, että sähköajoneuvoista voi jo kymmenen vuoden sisällä muodostua merkittävä vientiteollisuuden toimiala Suomeen. Tämä vaatii paljon sähköajoneuvojen suunnitteluun ja valmistukseen sekä niiden komponentteihin ja ohjelmistoihin perehtyneitä tekniikan osaajia, jatkaa Hirvonen.

Hän näkee, että Suomella on mahdollisuus päästä sähköautomaiden eturiviin, koska täällä on paljon alan yrityksiä ja osaamista sekä sähköautojen lataukseen valmista infrastruktuuria. Tämä edellyttää kuitenkin nopeutta ja ketteryyttä sekä myös julkisen vallan toimia alan kehityksen tukemiseksi ja sähköautojen osuuden kasvattamiseksi liikenteessä.

Lisätietoja

Era-projektin sivut

Progressive Automotive X PRIZE

Auto- ja kuljetustekniikan koulutusohjelma

Lahden ammattikorkeakoulun Muotoilu ja taideinstituutti

Lappeenrannan teknillinen yliopisto


TransEco -tutkimusohjelma

Valmet Automotive

Projektin johtaja Sami Ruotsalainen, etunimi.sukunimi@metropolia.fi


Muuta maailmaa kanssamme

Tule mukaan muutosta vauhdittavaan varainhankintakampanjaamme. Lahjoita euro, joka tukee yhteistä tulevaisuuttamme. Kiitos lahjoituksesta!

metropolia.fi/lahjoita


Lahjoitus Helsingin rakennusmestarit ja -insinöörit amk ry:ltä

19.10.2018

Helsingin Rakennusmestarit ja -insinöörit AMK ry. on tehnyt lahjoituksen Metropolialle. Se on halunnut siten osallistua pääkaupunkiseudun ainoan suomenkielisen amk-insinöörikouluttajan ja Suomen suurimman ammattikorkeakoulun varainhankintakampanjaan. Yhdistyksen tarkoit...

Lue lisää

Media-alan tutkimussäätiö ja Kunnallisneuvos C.V. Åkerlundin säätiö tukevat Metropolian graafisen tekniikan kehittämistä

17.10.2018

Metropolia on saanut kaksi merkittävää apurahaa, joiden päämääränä on säilyttää ja kehittää graafisen tekniikan koulutusta sekä lisätä sen vetovoimaa opiskelijoiden keskuudessa. Media-alan tutkimussääti&ou...

Lue lisää

Helsingin Graafinen Klubi ry lahjoittanut Metropolialle

17.10.2018

Metropolia − ja sen edeltäjä EVTEK − on tuottanut vuosikymmenten ajan graafisen tekniikan insinöörejä teollisuuden ja mediayhtiöiden palvelukseen. Viestinnän ala on ollut pitkään murroksessa ja aivan ensimmäisten joukossa se on kohdannut ...

Lue lisää

Leppävaaran kampuksella yövyttiin Hackathonin merkeissä

16.10.2018

Metropolian Leppävaaran kampuksella järjestetty Hackathon toi kahden päivän ajaksi yhteen noin kolmekymmentä korkeakouluopiskelijaa ympäri Suomea. Opiskelijoiden tehtävänä oli keksiä uusia avoimen datan sovelluksia startup-yritysten tukemana. Kattote...

Lue lisää

12.10.2018

Miten kestävyysmuutos voi toteutua kaupungissa? - Eko-Viikin asuinalue tutkimuskohteena

”Helsinki kasvaa nopeasti. Arviolta 7000-8000 asukasta muuttaa tai syntyy Helsinkiin vuosittain. Millä tavalla tämä tehdään ekologisesti, taloudellisesti ja sosiaalisesti kestävällä tavalla?” Kimmo Kuisma, Helsingin kaupunginkanslian projektijohtaja kys...

Lue lisää

12.10.2018

Nordic Business Forum täytti A-auditorion Myyrmäen kampuksella 26.-27.9.2018

Nordic Business Forumista on tullut viime vuosina yksi maailman merkittävimmistä yritysjohdon konferensseista. Nordic Business Forumin live-striimausta ja huippu-puhujia oli katsomassa täysi tupa liiketalouden opiskelijoita ja henkilökuntaa. Tänä syksynä teemoina olivat...

Lue lisää

10.10.2018

Kansainvälisen I-dott-kilpailun voitto Metropoliaan

Kansainvälisen I-dott-kilpailun Metropolis-kategorian on voittanut Metropolian muotoilun opiskelija Gerli Kotkamets. Hän sai voitostaan rahapalkinnon lisäksi AVA-kuosisuunnittelujärjestelmän viikon koulutuksen.
I-dott tarjoaa tekstiilisuunnittelun opiskelijoille mahdollisuuden s...

Lue lisää


1 - 7 / 1592

Tilaa uutiset RSS-syötteenä

 

Uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje, joka ilmestyy 4-6 kertaa vuodessa.

Uutiskirjeet 2018

Uutiskirjeet 2017

Uutiskirjeet 2016

Uutiskirjeet 2015