Sähköurheiluauto jatkoon tuotekehityskilpailussa New Yorkissa

21.10.2009

Metropolian ERA-sähköauto on hyväksytty jatkoon kansainvälisessä Progressive Insurance Automotive X PRIZE -kilpailussa. Kilpailun järjestävä X PRIZE Foundation julkisti eilen 19.10.2009 New Yorkissa ympäristöystävällisten ja energiatehokkaiden autojen kilpailuun osallistuvat joukkueet. Jatkoon pääsi 43 kilpailutiimiä alkuperäisestä 97 tiimin joukosta.

Seuraavaksi autot osallistuvat karsintakilpailuun joka alkaa Michiganissa ensi keväänä. Loppukilpailu järjestetään heinä-elokuussa ja voittajat julkistetaan syyskuussa 2010. Kilpailussa on kolme eri sarjaa, joiden rahapalkintona on yhteensä 10 miljoonaa dollaria.

Yhdysvaltalaisen X PRIZE-säätiön tavoitteena on kannustaa autojen tuotekehitystä energia- ja ympäristöystävällisiin vaihtoehtoihin ja edistää näiden päätymistä sarjatuotantoon ja kuluttajien saataville.

Suomalainen ERA on täysverinen urheiluauto, jonka ominaisuuksiin kuuluvat myös erittäin alhainen energiankulutus ja nollapäästöt. Autossa on hyödynnetty Suomessa kehitettyjä sähkömoottoreita ja tehoelektroniikkaa. Metropolian kilpailutiimi uskoo, että auto edustaa myös muotoilultaan tulevaisuuden ajoneuvoa.

- ERA-sähköauton nimi tulee englanninkielestä Electric RaceAbout, ja sen suunnittelun taustalla on ollut tarkoitus aloittaa auton luominen tyhjältä pöydältä uusimpien sähkövoimalähteiden ja akkuteknologioiden tuomien mahdollisuuksien avulla. ERA on lisäksi yksi harvoja X PRIZE -kilpailijoita Euroopasta ja ainoa skandinaviasta ja näin ollen erinomainen näyte suomalaisesta osaamisesta, kertoo projektin vetäjä, Metropolian autoelektroniikan lehtori Sami Ruotsalainen.

Yksi projektin tavoitteesta onkin ollut osaltaan osoittaa, että sähköauto alkaa olla varteenotettava vaihtoehto polttomoottoriautoille. ERA on valmistajista riippumaton, pääasiassa suomalaista osaamista sisältävä hanke, jossa eri toimijoilla on ollut mahdollisuus tutkia, kokeilla ja demonstroida osaamistaan toimivassa ajoneuvokokonaisuudessa, ja samalla kehittää autoinsinöörialan osaamista Suomessa.

Miten opiskelijat ovat käytännössä olleet mukana hankkeessa?

Opiskelijat ovat tehneet suurimman osan suunnittelutyöstä, sekä myös valmistaneet suunnittelemansa osat, rakenteet tai ohjelmat. Varkaudesta kotoisin oleva Eero Korhonen opiskelee neljättä vuotta Metropoliassa ja on ollut mukana projektissa alusta lähtien.

- Palkitsevinta tässä hankkeessa on ollut mahdollisuus olla mukana alusta saakka auton rakentamisen eri vaiheissa. Rima on meillä korkealla, haluamme tehdä kaiken mahdollisimman laadukkaasti ja se vaatinut usein paljon työtä, jotta kaikki osat on saatu toimimaan yhteen juuri haluamallamme tavalla, kuvaa Eero hankkeen eri vaiheita.

Seuraavaksi on edessä moottorien ja kompontenttien asennusta, maalausta ja verhoilua. Testiajoon auto pääsee ensimmäisiä kertoja helmikuussa ja näin valmistautuminen Michiganin kilpailuun alkaa.

Sähköautoista merkittävä vientiteollisuuden toimiala?

Auton suunnittelun taustalla on Metropolian lisäksi Lahden ammattikorkeakoulun Muotoilu- ja taideinstituutti, Lappeenrannan Teknillinen Yliopisto sekä kymmeniä yhteistyöyrityksiä.

Hanke osallistuu myös VTT:n käynnistämään viisivuotiseseen TransEco-tutkimusohjelmaan, jossa kehitetään tieliikenteen energiankäytöä ja päästöjä vähentävää teknologiaa ja kaupallistetaan kehitystyön tuloksia. Merkittävää on myös sähkö- ja hybridiautoihin liittyvän teknologian kehittäminen.

Yksi ERA sähköautohankkeen yhteistyökumppaneista on Valmet Automotive.

- Tämän tyyppiset projektit ovat erinomainen tapa valmentaa opiskelijoita tuleviin tehtäviinsä työelämässä. Myös Valmet Automotivelle on sijoittunut opintojensa aikana näissä projekteissa pätevöityneitä insinöörejä, kertoo projektipäällikkö Markus Hirvonen Valmet Automotivesta.

- Sähköajoneuvot Suomessa -työryhmä totesi mietinnössään kesällä, että sähköajoneuvoista voi jo kymmenen vuoden sisällä muodostua merkittävä vientiteollisuuden toimiala Suomeen. Tämä vaatii paljon sähköajoneuvojen suunnitteluun ja valmistukseen sekä niiden komponentteihin ja ohjelmistoihin perehtyneitä tekniikan osaajia, jatkaa Hirvonen.

Hän näkee, että Suomella on mahdollisuus päästä sähköautomaiden eturiviin, koska täällä on paljon alan yrityksiä ja osaamista sekä sähköautojen lataukseen valmista infrastruktuuria. Tämä edellyttää kuitenkin nopeutta ja ketteryyttä sekä myös julkisen vallan toimia alan kehityksen tukemiseksi ja sähköautojen osuuden kasvattamiseksi liikenteessä.

Lisätietoja

Era-projektin sivut

Progressive Automotive X PRIZE

Auto- ja kuljetustekniikan koulutusohjelma

Lahden ammattikorkeakoulun Muotoilu ja taideinstituutti

Lappeenrannan teknillinen yliopisto


TransEco -tutkimusohjelma

Valmet Automotive

Projektin johtaja Sami Ruotsalainen, etunimi.sukunimi@metropolia.fi


Muuta maailmaa kanssamme

Tule mukaan muutosta vauhdittavaan varainhankintakampanjaamme. Lahjoita euro, joka tukee yhteistä tulevaisuuttamme. Kiitos lahjoituksesta!

metropolia.fi/lahjoita


Kliinisen radiografiatieteen dosentin arvo FT Eija Metsälälle

16.08.2018

Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen myönsi Metropolia Ammattikorkeakoulun Terveysalan tutkimuspalvelut ja palvelujohtaminen -osaamisalueella työskentelevälle yliopettaja FT Eija Metsälälle kliinisen radiografiatieteen dosentin arvonimen 15.6.2018. Kysees...

Lue lisää

Insinööritoimisto Tauno Nissinen Oy:ltä lahjoitus Metropolialle

14.08.2018

Tauno Nissinen Oy, Suomen yksi johtavista sähkötekniseen suunnitteluun erikoistuneista toimistoista, on tehnyt elokuun alussa lahjoituksen Metropolialle. Yli 60 vuotta alalla toiminut yritys on koko olemassaolonsa aikana panostanut käyttäjälähtöiseen ja laaduk...

Lue lisää

Autourheilijasta autoinsinööriksi Iso-Britanniaan – Jenni Kurki-Suonion alumnitarina

06.08.2018

Kaukana ovat ajat kun insinööri- ja autotekninen osaaminen olivat lähinnä miesten maailmaa. Autourheilutaustan omaava ja Metropolia Ammattikorkeakoulusta autosähköinsinööriksi vuonna 2012 valmistunut 29-vuotias Jenni Kurki-Suonio kannustaa mielellään...

Lue lisää

Metropolia mukana SuomiAreenassa keskustelemassa työn murroksen haasteista ja mahdollisuuksista

23.07.2018

Metropolia Ammattikorkeakoulun, Suora Työ Oy:n ja Teollisuusliiton yhteistyössä SuomiAreenassa järjestämä paneelikeskustelu #KelpaankoMinä – tarvitaanko työelämässä Tinderiä? sai helteisessä Porissa yleisöltä innokkaan ...

Lue lisää

12.07.2018

OP aloittaa tekoälyn valmennusohjelman – tähtäimessä tekoälyn käyttöönotto ja osaamisen uudistaminen

OP Ryhmä toteuttaa syksyllä 2018 tekoälyn koulutuspilotin 20 työntekijälleen yhteistyössä Metropolian kanssa. Valmennuksen tavoitteena on luoda perusta tekoälyn hyödyntämisessä tarvittavalle ymmärrykselle ja oppia soveltamaan tekoälyn tekni...

Lue lisää

29.06.2018

Stiftelsen Emilie och Rudolf Gesellius fond tukee apurahallaan Metropolian ruotsinkielistä oopperaproduktiota

Stiftelsen Emilie och Rudolf Gesellius fond on myöntänyt apurahan Metropolian oopperakoulutuksen Kung Karls jakt -produktioon. Tuki on tarkoitettu erityisesti koululaisnäytännön järjestämiseen ja yleisöyhteistyöhön ruots...

Lue lisää

28.06.2018

Intensiivinen kampusmuuttojen loppuvuosi

Metropoliassa eletään intensiivistä kampusmuuttojen aikaa loppuvuosi. Korkeakoulun toiminnot keskitetään 20 toimipisteestä neljälle kampukselle usean vuoden muutoksena. Intensiivisin muuttojen suma jatkuu loppuvuoden.
Jatkossa Metropolian kampukset sijaitsevat Espoon L...

Lue lisää


1 - 7 / 1558

Tilaa uutiset RSS-syötteenä

 

Uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje, joka ilmestyy 4-6 kertaa vuodessa.

Uutiskirjeet 2018

Uutiskirjeet 2017

Uutiskirjeet 2016

Uutiskirjeet 2015