Moninaisuus on hyvä ominaisuus, mutta sitä pitää ymmärtää ja johtaa!

29.04.2015

Sosiaali- ja terveysalan Master’s –opiskelijat tuottivat Moninaisuus on hyvä ominaisuus – seminaarin Metropolian Tukholmankadun kampuksella 17.4.2015. Seminaari oli osa Moninaisuuden johtamisen hanketta, jossa Metropolia on mukana.

Moninaisuutta on tutkittu sosiaali- ja terveysalalla henkilöstövoimavarojen johtamisen toteutuksella oppimistehtävien ja kokemusreflektioiden avulla. Seminaari toteutettiin Henkilöstövoimavarojen johtamisen toteutuksen päättötyönä. Osallistujia seminaarissa oli noin 50.

Myös moniammatillisuus on moninaisuutta

Moninaisuus on näkyvää tai näkymätöntä, pysyvää tai muuttuvaa. Moninaisuutta luovat monenlaiset asiat, eikä pelkästään ikä, kansallisuus, koulutustaso, työtehtävä, seksuaalinen suuntautuneisuus, asuinpaikka, tuloluokka tai sukupuoli. Sosiaali- ja terveysalalla esimerkiksi moniammatillisuus on moninaisuutta ja erityisesti oppilaitosympäristössä se nähdään myös yhtenä monimuotoisuuden ominaisuutena, joka on ilmiönä suhteellisen uusi.

Digitaalisuuden omaksumisen ja hyödyntämisen taidot on yksi moninaisuutta luova tekijä ja se vaikuttaa vahvasti myös oppimiseen ja opetukseen. Esimerkiksi perinteisen opettajakäsityksen mukaan opettaja jakaa tiedon opiskelijoille, mutta digisukupolven opiskelijat haluavat etsiä itse tietoa, tuottaa opetukseen liittyvää sisältöä ja jakaa sitä. Heille oppilaitos on eräänlainen alusta, platform, ja opettaja oppimisen mahdollistaja, joten nettisukupolvi haastaa myös pedagogiikan. Uuden pedagogiikan luominen nettisukupolven käyttöön on siis välttämätöntä. Sosiaali- ja terveysalan esimiehillä on oltava valmiutta ja asennetta johtaa erilaisuutta työyhteisöissään ja oppia kaikilta – eikä vähiten digisukupolvelta. Esimiestyön haaste on, että esimiehet hakevat yhteisiä toimintamalleja, mutta nettisukupolven johtaminen vaatii monimuotoisuuden johtamista.

Johtaja Katri Luukka nostikin tilaisuudessa vahvasti esille digijohtamisen, mm. diginatiivien henkilöiden johtamisen, mikä asettaa aivan uudet vaatimukset oppilaitoksille ja työyhteisöille. Esimerkiksi kehityskeskustelut ”kerran vuodessa –tyyliin” eivät enää onnistu, vaan työn tuloksellisuuden, hyvinvoinnin, jaksamisen ja osaamisen arvioinnin pitää olla jatkuvaa. On myös tärkeää tunnistaa diginatiivien osaaminen ja hyödyntää sitä. Modernissa johtamisessa yksi keskeisin trendi on Open Leadership, avoin johtaminen, mikä tarkoittaa läsnäoloa, reaaliaikaista kokemusta ja hetkistä oppimista. Myös jatkuvasti kehittyvät digitaaliset työkalut tulee osata hyödyntää ja henkilön roolin ulottuminen paljon tätä fyysistä maailmaa kauemmaksi, mm. sosiaalisen median yhteisöihin, tulee huomioida. Tietysti myös verkko-oppimisen ratkaisut ovat jo muuttaneet ja muuttavat jatkuvasti itse opiskelun lisäksi myös henkilöiden välistä vuorovaikutusta. Moninaisuutta lisää ja haastaa myös henkilöiden erilaiset roolit eri kanavissa: jossain henkilö on opiskelemassa tai työssä ja toisaalla vapaalla. Katrin mielestä tulisi pyrkiä olemaan mahdollisen luonnollinen oma itsensä ja johtaa muita henkilökohtaisesti sekä fyysisessä maailmassa että verkossa. Katrin näkemyksiä löytyy muuten kattavasti Slide Share –yhteisöstä hänen omalla nimellään.

Master’s opiskelijoiden ryhmissä tuotettu seminaarisisältö oli monipuolista ja havainnollistavaa, jopa ajatuksia herättäviä runoja, soittoa ja laulua tarjottiin. Keskeisimpiä esiin nostettuja asioita olivat esimiehen merkittävä rooli yhteisöllisyyden kehittäjänä siten, että moninaisuus on sisäänrakennettuna, johdettuna ja voimavaroja luovana ominaisuutena.

Moninaisuuden johtaminen on myös opiskelijoiden mukaan niin tärkeä asia, että kaikkien tulee se huomioida ja työnantajan oikeanlaisten toimintamallien ja asenteen kehittäminen tulisi ottaa strategisen johtamisen tasolle, yhteisiin linjauksiin, ja se tulee jalkauttaa oikein kaikkiin toimintoihin.

Seminaarissa nostettiin kattavasti esille myös teemat kuten arvostava ja vastuullinen työyhteisö, erilaisuuden huomioiminen rekrytoinneissa (esim. niin, että sukupuolten välinen kuilu poistetaan ja palkkaamalla maahanmuuttajia), moninaisuuden huomioiminen osana henkilöstösuunnittelua, ymmärrettävä perehdytys, osaamisen kehittäminen, moninaisuutta tukevan vuorovaikutuskulttuurin luominen ja työterveyshuolto. Työkykyisyyskin nähdään moninaisena asiana.

Moninaisuuden kehittäminen sosiaali- ja terveysalalla on paljolti esimiehen vastuulla. Jos esimies laittaa kehitystyön päälle, niin työntekijätkin kyllä seuraavat. Monimuotoisuuden näkymättömät piirteet tulevat esiin viimeistään vuorovaikutustilanteissa - ne eivät ole niin selviä kuin vaikka ikä tai sukupuoli – joten esimiehen pitää olla myös hyvä kuuntelija ja havainnoija.
Monimuotoisuuden tunnistaminen ja johtaminen on siis sosiaali- ja terveysalallakin tärkeää. Tunnistaminen on edellytys, jotta monimuotoisuus voidaan kääntää voimavaraksi ja sen jälkeen on osattava toimia oikein sekä strategisesti että taktisesti. Haasteena moninaisuuden tunnistamiselle tuo mm. se, että usein moninaisuus tulee esille vasta yksityiselämän puolelle siirryttäessä ja aina nämä tapahtumat ja asiat eivät tule työyhteisössä esille - emme aina tiedä toistemme elämänkokemuksista tai uskomuksista.

Moninaisuus on Metropolian uudessa paradigmassakin läsnä ja luonnollisesti eniten oppimiseen ja opettamiseen liittyen. Opettaja on ollut perinteisesti yksintyöskentelijä ja hänen autonomiansa on ollut vahva. Metropoliassa onkin siirrytty jo tiimiopettajuuteen, mikä tarkoittaa yhteissuunnittelua ja opetuksen kehittämistä moniammatillisessa tiimissä, missä jokaisen osaamista arvostetaan.

teksti: Kimmo Seppänen, lehtori ja Marjatta Komulainen, tutkintovastaava
Sosiaali- ja terveysala, Master`s ohjelmat


Muuta maailmaa kanssamme

Tule mukaan muutosta vauhdittavaan varainhankintakampanjaamme. Lahjoita euro, joka tukee yhteistä tulevaisuuttamme. Kiitos lahjoituksesta!

metropolia.fi/lahjoita


OP aloittaa tekoälyn valmennusohjelman – tähtäimessä tekoälyn käyttöönotto ja osaamisen uudistaminen

12.07.2018

OP Ryhmä toteuttaa syksyllä 2018 tekoälyn koulutuspilotin 20 työntekijälleen yhteistyössä Metropolian kanssa. Valmennuksen tavoitteena on luoda perusta tekoälyn hyödyntämisessä tarvittavalle ymmärrykselle ja oppia soveltamaan tekoälyn ...

Lue lisää

Stiftelsen Emilie och Rudolf Gesellius fond tukee apurahallaan Metropolian ruotsinkielistä oopperaproduktiota

29.06.2018

Stiftelsen Emilie och Rudolf Gesellius fond on myöntänyt apurahan Metropolian oopperakoulutuksen Kung Karls jakt -produktioon. Tuki on tarkoitettu erityisesti koululaisnäytännön järjestämiseen ja yleisöyhteistyöhön ...

Lue lisää

Intensiivinen kampusmuuttojen loppuvuosi

28.06.2018

Metropoliassa eletään intensiivistä kampusmuuttojen aikaa loppuvuosi. Korkeakoulun toiminnot keskitetään 20 toimipisteestä neljälle kampukselle usean vuoden muutoksena. Intensiivisin muuttojen suma jatkuu loppuvuoden.
Jatkossa Metropolian kampukset sijaitsevat Esp...

Lue lisää

Opiskelijavalinnat julkaistu — Metropoliassa aloittaa 3300 uutta opiskelijaa

28.06.2018

Kevään 2018 korkeakoulujen yhteishaun opiskelijavalinnan tulokset on julkaistu. Metropoliassa aloittaa opintonsa syksyllä noin 3300 uutta opiskelijaa, joista tekniikan alalla noin 1558, sosiaali- ja terveysalalla 872, liiketaloudessa 409 ja kulttuurialalla 461 uutta opi...

Lue lisää

27.06.2018

Opetushallitus on myöntänyt valtionavustusta 1 080 000 euroa hankkeelle Korkeasti koulutettujen maahanmuuttajien osaaminen käyttöön Suomessa

Vuodesta 2016 alkaen Metropolia on tarjonnut SIMHE-palveluja (Supporting Immigrants in Higher Education in Finland) maahanmuuttajien osaamisen tunnistamiseksi ja heidän ohjaamiseksi tarkoituksenmukaisille koulutus- ja urapoluille.
Hankkeessa Metropolia tulee luomaan yhteistyössä pä&a...

Lue lisää

25.06.2018

Svenska kulturfonden tukee ruotsinkielisen oopperaproduktion tuottamista 24 000 eurolla

Svenska kulturfonden on myöntänyt 24 000 euron apurahan Metropolian musiikin ensimmäisen ruotsinkielisen oopperaproduktion toteuttamiseen. Teokseksi on valittu Fredrik Paciuksen ooppera Kaarle-kuninkaan metsästys (Kung Karls jakt), vuodelta 1856.
”Suomen musiikin isän...

Lue lisää

21.06.2018

STEK ry tukee Myllypuron kampuksen kehittämistä

Sähköturvallisuuden edistämiskeskus ry (STEK) tukee parhaillaan valmistumassa olevan Myllypuron kampuksen kehittämistä myöntämällään apurahalla.
Talotekniikan koulutuksessa on jo lähdetty kehittämään valmiuksia kerätä kampus...

Lue lisää


1 - 7 / 1554

Tilaa uutiset RSS-syötteenä

 

Uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje, joka ilmestyy 4-6 kertaa vuodessa.

Uutiskirjeet 2018

Uutiskirjeet 2017

Uutiskirjeet 2016

Uutiskirjeet 2015