E-RA-sähköauton teknologia Yhdysvaltojen markkinoille - Nürburgringin ennätys haltuun

06.08.2015

Kuvat: Ville Eskelinen

Metropolia Ammattikorkeakoulussa Electric RaceAbout -sähköautoon kehitetty ajodynamiikan hallintateknologia on lanseerattu Yhdysvalloissa.

Maailman nopein katulaillinen sähköauto otti myös haltuunsa halutun Nürburgringin Nordschleife-radan ennätyksen Saksassa. Kilpa-autoilija Markus Palttala ajoi E-RA:lla katukäyttöön suunniteltujen sähköautojen uudeksi rataennätykseksi 22. toukokuuta 7:49.04.

Sähköauton ohjausjärjestelmän lanseerasi Kaliforniassa Drako Motors 6. elokuuta. Metropolia myi nelimoottorisen sähköauton ajonhallintajärjestelmän ohjelmistolisenssit Drako Motorsia edeltäneelle R-Motorille kesällä 2014.

”Tuotamme Metropoliassa maailmanluokan osaamista, jota nyt iloksemme hyödynnetään sähköautojen kehityksessä Piilaaksossa. Olemme innovatiivinen tutkimus- ja kehitystyön kumppani yrityksille ja yhteisöille. Ratkomme heidän kanssaan yhteistyössä monialaisesti merkittäviä tulevaisuuden haasteita”, Metropolian osaamisaluepäällikkö Pekka Hautala sanoo.

Drako Motorsin toimitusjohtaja Dean Drako uskoo Drako DriveOS -ohjausjärjestelmän otettavan käyttöön lähivuosina useissa sähköautomalleissa.

”Ajonhallintajärjestelmä ohjaa sähköauton kutakin neljää pyörää itsenäisesti ja mahdollistaa siksi sekä erinomaisen kääntyvyyden että ajovakauden, jotka perinteisillä voimalinjaratkaisuilla ovat olleet toisensa poissulkevat ominaisuudet”, pääinsinööri Sami Ruotsalainen kertoo.


Metropolian Electric RaceAbout -sähköauto otti Nordschleife-radan ennätyksen nimiinsä

Metropolian suunnittelema ja valmistama maailman nopein sähköauto Electric RaceAbout otti nimiinsä halutun Nürburgringin Nordschleife-radan ennätyksen Saksassa neljän vuoden tauon jälkeen.

“Metsästimme tätä ennätystä aktiivisesti neljä vuotta. Emme koskaan menneet radalle tehdäksemme parhaamme vaan lunastaaksemme ennätyksen. Saavutus tekee sanattomaksi”, projektipäällikkö Ville Eskelinen Metropoliasta sanoo.

“Onhan se melkoinen näyte, että suomalaisesta ammattikorkeakoulusta löytyy osaamista, halua, kykyä ja päättäväisyyttä kehittää nopeampi ja parempi sähköurheiluauto kuin mihin automaailman jätit ovat pystyneet”, auton ennätykseen ajanut Markus Palttala toteaa.

“Nordschleife on maailman vaativin kilparata ja jokainen ammattikuljettaja haluaa siellä rataennätyksen nimiinsä, oli luokka mikä tahansa. Sähköautojen ennätys on erityisen hieno saavutus, sillä puhutaan kasvavasta ja todella kilpaillusta luokasta.”

”Autossa on voimaa melkoisesti ja sen ajonhallintajärjestelmän avulla auto kääntyi todella terävästi tiukoissakin mutkissa”, Palttala toteaa.


Akkukennojen lisäys avaimena

Edellisen kerran E-RA tavoitteli ennätystä lokakuussa 2014, jolloin suurimmaksi haasteeksi kehkeytyi akkukennojen lämpeneminen. Kierroksen aikana tehoa jouduttiin rajoittamaan ja auto jäi noin 10 sekunnin päähän Mercedes SLS AMG Coupé Electric Driven asettamasta katulaillisten sähköautojen rataennätyksestä.

Kevään 2015 aikana E-RA-sähköautoon hankittiin lisää akkukennoja nostamaan akuston jännitettä.

“Akustosta purettu teho pysyi samana edellissyksyyn verrattuna, mutta akkuvirta pieneni ja akustoon liittyvät lämpöongelmat saatiin minimoitua. Samalla akkukapasiteetti kasvoi noin 10 kWh”, Eskelinen kertoo.

Moottorin lämpötilan nousun estämiseksi tiimi panosti myös sähkömoottorien ilmajäähdytyksen suunnitteluun, minkä lopputuloksena syntyivät ilmanotto- ja poistoaukot moottorien päätyihin.

Vuosien varrella sähköauton kaiken kehitystyön ovat tehneet Metropolian asiantuntijat ja opiskelijat yhteistyössä lukuisten kumppanien kanssa. Tällä kertaa ennätysajon tiimiiin kuuluivat pääinsinööri Sami Ruotsalaisen, alumni Otto Pietikäisen ja projektipäällikkö Ville Eskelisen lisäksi tietotekniikan opiskelija Janne Ylänne, automaatiotekniikan opiskelija Sami Tirkkonen sekä ajoneuvotekniikan opiskelijat Ioannis Soultanis ja Janne Hulkkonen.


Tältä näyttää kierros Ahvenistolla maailmanennätysautossa
27.8.2015 (video 3:21) Ruutu

Lisätietoja

Metropolia Ammattikorkeakoulu
Käyttäjälähtöinen suunnittelu ja tuotanto
osaamisaluepäällikkö Pekka Hautala p. 050 048 3786
projektipäällikkö Ville Eskelinen, p. 040 548 5341
etunimi.sukunimi@metropolia.fi

E-RA / Drako Motors
pääinsinööri Sami Ruotsalainen, p. 050 528 8648
sami.ruotsalainen(at)sr-automotive.fi

Drako Motors

toimitusjohtaja Dean Drako, p. +1-650-740-4334
drako(at)r-motor.com

 


Electric RaceAbout –sähköauton www-sivut ja Facebook-sivut

Drako Motors

Metropolian ajoneuvotekniikan huippuprojekteja yritysyhteistyössä

Aiemmat uutiset aiheesta:

Uusi oma ennätys vei Electric RaceAbout –sähköauton kierrosaikojen kakkoseksi Nürburgringillä (4.11.2014)

Metropolia myi sähköajoneuvojen ohjausjärjestelmien ohjelmistolisenssit Piilaaksoon (17.10.2014)

Electric RaceAbout teki uuden sähköautojen nopeusennätyksen Lappeenrannassa (30.6.2014)

E-RA rikkonut sähköautojen nopeusennätyksen Saksassa (5.10.2011)


Muuta maailmaa kanssamme

Tule mukaan muutosta vauhdittavaan varainhankintakampanjaamme. Lahjoita euro, joka tukee yhteistä tulevaisuuttamme. Kiitos lahjoituksesta!

metropolia.fi/lahjoita


OP aloittaa tekoälyn valmennusohjelman – tähtäimessä tekoälyn käyttöönotto ja osaamisen uudistaminen

12.07.2018

OP Ryhmä toteuttaa syksyllä 2018 tekoälyn koulutuspilotin 20 työntekijälleen yhteistyössä Metropolian kanssa. Valmennuksen tavoitteena on luoda perusta tekoälyn hyödyntämisessä tarvittavalle ymmärrykselle ja oppia soveltamaan tekoälyn ...

Lue lisää

Stiftelsen Emilie och Rudolf Gesellius fond tukee apurahallaan Metropolian ruotsinkielistä oopperaproduktiota

29.06.2018

Stiftelsen Emilie och Rudolf Gesellius fond on myöntänyt apurahan Metropolian oopperakoulutuksen Kung Karls jakt -produktioon. Tuki on tarkoitettu erityisesti koululaisnäytännön järjestämiseen ja yleisöyhteistyöhön ...

Lue lisää

Intensiivinen kampusmuuttojen loppuvuosi

28.06.2018

Metropoliassa eletään intensiivistä kampusmuuttojen aikaa loppuvuosi. Korkeakoulun toiminnot keskitetään 20 toimipisteestä neljälle kampukselle usean vuoden muutoksena. Intensiivisin muuttojen suma jatkuu loppuvuoden.
Jatkossa Metropolian kampukset sijaitsevat Esp...

Lue lisää

Opiskelijavalinnat julkaistu — Metropoliassa aloittaa 3300 uutta opiskelijaa

28.06.2018

Kevään 2018 korkeakoulujen yhteishaun opiskelijavalinnan tulokset on julkaistu. Metropoliassa aloittaa opintonsa syksyllä noin 3300 uutta opiskelijaa, joista tekniikan alalla noin 1558, sosiaali- ja terveysalalla 872, liiketaloudessa 409 ja kulttuurialalla 461 uutta opi...

Lue lisää

27.06.2018

Opetushallitus on myöntänyt valtionavustusta 1 080 000 euroa hankkeelle Korkeasti koulutettujen maahanmuuttajien osaaminen käyttöön Suomessa

Vuodesta 2016 alkaen Metropolia on tarjonnut SIMHE-palveluja (Supporting Immigrants in Higher Education in Finland) maahanmuuttajien osaamisen tunnistamiseksi ja heidän ohjaamiseksi tarkoituksenmukaisille koulutus- ja urapoluille.
Hankkeessa Metropolia tulee luomaan yhteistyössä pä&a...

Lue lisää

25.06.2018

Svenska kulturfonden tukee ruotsinkielisen oopperaproduktion tuottamista 24 000 eurolla

Svenska kulturfonden on myöntänyt 24 000 euron apurahan Metropolian musiikin ensimmäisen ruotsinkielisen oopperaproduktion toteuttamiseen. Teokseksi on valittu Fredrik Paciuksen ooppera Kaarle-kuninkaan metsästys (Kung Karls jakt), vuodelta 1856.
”Suomen musiikin isän...

Lue lisää

21.06.2018

STEK ry tukee Myllypuron kampuksen kehittämistä

Sähköturvallisuuden edistämiskeskus ry (STEK) tukee parhaillaan valmistumassa olevan Myllypuron kampuksen kehittämistä myöntämällään apurahalla.
Talotekniikan koulutuksessa on jo lähdetty kehittämään valmiuksia kerätä kampus...

Lue lisää


1 - 7 / 1554

Tilaa uutiset RSS-syötteenä

 

Uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje, joka ilmestyy 4-6 kertaa vuodessa.

Uutiskirjeet 2018

Uutiskirjeet 2017

Uutiskirjeet 2016

Uutiskirjeet 2015