E-RA-sähköauton teknologia Yhdysvaltojen markkinoille - Nürburgringin ennätys haltuun

06.08.2015

Kuvat: Ville Eskelinen

Metropolia Ammattikorkeakoulussa Electric RaceAbout -sähköautoon kehitetty ajodynamiikan hallintateknologia on lanseerattu Yhdysvalloissa.

Maailman nopein katulaillinen sähköauto otti myös haltuunsa halutun Nürburgringin Nordschleife-radan ennätyksen Saksassa. Kilpa-autoilija Markus Palttala ajoi E-RA:lla katukäyttöön suunniteltujen sähköautojen uudeksi rataennätykseksi 22. toukokuuta 7:49.04.

Sähköauton ohjausjärjestelmän lanseerasi Kaliforniassa Drako Motors 6. elokuuta. Metropolia myi nelimoottorisen sähköauton ajonhallintajärjestelmän ohjelmistolisenssit Drako Motorsia edeltäneelle R-Motorille kesällä 2014.

”Tuotamme Metropoliassa maailmanluokan osaamista, jota nyt iloksemme hyödynnetään sähköautojen kehityksessä Piilaaksossa. Olemme innovatiivinen tutkimus- ja kehitystyön kumppani yrityksille ja yhteisöille. Ratkomme heidän kanssaan yhteistyössä monialaisesti merkittäviä tulevaisuuden haasteita”, Metropolian osaamisaluepäällikkö Pekka Hautala sanoo.

Drako Motorsin toimitusjohtaja Dean Drako uskoo Drako DriveOS -ohjausjärjestelmän otettavan käyttöön lähivuosina useissa sähköautomalleissa.

”Ajonhallintajärjestelmä ohjaa sähköauton kutakin neljää pyörää itsenäisesti ja mahdollistaa siksi sekä erinomaisen kääntyvyyden että ajovakauden, jotka perinteisillä voimalinjaratkaisuilla ovat olleet toisensa poissulkevat ominaisuudet”, pääinsinööri Sami Ruotsalainen kertoo.


Metropolian Electric RaceAbout -sähköauto otti Nordschleife-radan ennätyksen nimiinsä

Metropolian suunnittelema ja valmistama maailman nopein sähköauto Electric RaceAbout otti nimiinsä halutun Nürburgringin Nordschleife-radan ennätyksen Saksassa neljän vuoden tauon jälkeen.

“Metsästimme tätä ennätystä aktiivisesti neljä vuotta. Emme koskaan menneet radalle tehdäksemme parhaamme vaan lunastaaksemme ennätyksen. Saavutus tekee sanattomaksi”, projektipäällikkö Ville Eskelinen Metropoliasta sanoo.

“Onhan se melkoinen näyte, että suomalaisesta ammattikorkeakoulusta löytyy osaamista, halua, kykyä ja päättäväisyyttä kehittää nopeampi ja parempi sähköurheiluauto kuin mihin automaailman jätit ovat pystyneet”, auton ennätykseen ajanut Markus Palttala toteaa.

“Nordschleife on maailman vaativin kilparata ja jokainen ammattikuljettaja haluaa siellä rataennätyksen nimiinsä, oli luokka mikä tahansa. Sähköautojen ennätys on erityisen hieno saavutus, sillä puhutaan kasvavasta ja todella kilpaillusta luokasta.”

”Autossa on voimaa melkoisesti ja sen ajonhallintajärjestelmän avulla auto kääntyi todella terävästi tiukoissakin mutkissa”, Palttala toteaa.


Akkukennojen lisäys avaimena

Edellisen kerran E-RA tavoitteli ennätystä lokakuussa 2014, jolloin suurimmaksi haasteeksi kehkeytyi akkukennojen lämpeneminen. Kierroksen aikana tehoa jouduttiin rajoittamaan ja auto jäi noin 10 sekunnin päähän Mercedes SLS AMG Coupé Electric Driven asettamasta katulaillisten sähköautojen rataennätyksestä.

Kevään 2015 aikana E-RA-sähköautoon hankittiin lisää akkukennoja nostamaan akuston jännitettä.

“Akustosta purettu teho pysyi samana edellissyksyyn verrattuna, mutta akkuvirta pieneni ja akustoon liittyvät lämpöongelmat saatiin minimoitua. Samalla akkukapasiteetti kasvoi noin 10 kWh”, Eskelinen kertoo.

Moottorin lämpötilan nousun estämiseksi tiimi panosti myös sähkömoottorien ilmajäähdytyksen suunnitteluun, minkä lopputuloksena syntyivät ilmanotto- ja poistoaukot moottorien päätyihin.

Vuosien varrella sähköauton kaiken kehitystyön ovat tehneet Metropolian asiantuntijat ja opiskelijat yhteistyössä lukuisten kumppanien kanssa. Tällä kertaa ennätysajon tiimiiin kuuluivat pääinsinööri Sami Ruotsalaisen, alumni Otto Pietikäisen ja projektipäällikkö Ville Eskelisen lisäksi tietotekniikan opiskelija Janne Ylänne, automaatiotekniikan opiskelija Sami Tirkkonen sekä ajoneuvotekniikan opiskelijat Ioannis Soultanis ja Janne Hulkkonen.


Tältä näyttää kierros Ahvenistolla maailmanennätysautossa
27.8.2015 (video 3:21) Ruutu

Lisätietoja

Metropolia Ammattikorkeakoulu
Käyttäjälähtöinen suunnittelu ja tuotanto
osaamisaluepäällikkö Pekka Hautala p. 050 048 3786
projektipäällikkö Ville Eskelinen, p. 040 548 5341
etunimi.sukunimi@metropolia.fi

E-RA / Drako Motors
pääinsinööri Sami Ruotsalainen, p. 050 528 8648
sami.ruotsalainen(at)sr-automotive.fi

Drako Motors

toimitusjohtaja Dean Drako, p. +1-650-740-4334
drako(at)r-motor.com

 


Electric RaceAbout –sähköauton www-sivut ja Facebook-sivut

Drako Motors

Metropolian ajoneuvotekniikan huippuprojekteja yritysyhteistyössä

Aiemmat uutiset aiheesta:

Uusi oma ennätys vei Electric RaceAbout –sähköauton kierrosaikojen kakkoseksi Nürburgringillä (4.11.2014)

Metropolia myi sähköajoneuvojen ohjausjärjestelmien ohjelmistolisenssit Piilaaksoon (17.10.2014)

Electric RaceAbout teki uuden sähköautojen nopeusennätyksen Lappeenrannassa (30.6.2014)

E-RA rikkonut sähköautojen nopeusennätyksen Saksassa (5.10.2011)


Muuta maailmaa kanssamme

Tule mukaan muutosta vauhdittavaan varainhankintakampanjaamme. Lahjoita euro, joka tukee yhteistä tulevaisuuttamme. Kiitos lahjoituksesta!

metropolia.fi/lahjoita


Metropolialle 620 000 euron erityisrahoitus XR-teknologian edistämiseen

20.09.2018

Metropolia on saanut opetus-ja kulttuuriministeriön 620 000 euron erityisrahoituksen tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintansa (TKI) profiloimiseen XR-teknologiaan. Metropolian tavoitteena on XR-teknologioiden eli lisätyn (AR), virtuaali- (VR) ja yhdistetyn todellisuuden (MR) -t...

Lue lisää

Syksyn yhteishaussa Metropoliaan haki yli 13 000 hakijaa

20.09.2018

Korkeakoulujen syksyn 2018 yhteishaku päättyi keskiviikkona syyskuun 19. päivä klo 15:00. Alustavien tietojen mukaan Metropoliaan haki noin 13 300 hakijaa, joista lähes 5100 on ensisijaisia hakijoita.
Metropolian syyskuun yhteishaun koulutustarjonnassa oli 22 hakukohdetta n...

Lue lisää

10-vuotias Metropolia juhli rennosti neljällä kampuksella – Arabian ja Myyrmäen avajaiset

19.09.2018

Kympin korkeakoulun opiskelijat, henkilöstö ja kumppanit juhlivat yhdessä samanaikaisesti neljällä kampuksella 10-vuotiasta Metropoliaa 18. syyskuuta.
Kampukset sijaitsevat Helsingin Arabiassa ja Myllypurossa, Espoon Leppävaarassa ja Vantaan Myyrmäessä.
Sama...

Lue lisää

Kumppanuus Vahasen kanssa tuo työelämäläheisyyttä opintoihin

17.09.2018

Vahanen-yhtiöt, suomalainen kiinteistö- ja rakennusalan konsulttikumppani, ja Metropolia Ammattikorkeakoulu ovat solmineet yhteistyösopimuksen 12.9.2018. Yhteistyön keskiössä on muun muassa pätevyyksiin tähtäävien valmennusten järjestäminen...

Lue lisää

14.09.2018

Autoalan Keskusliitolta ja Autoalan Ammattikoulutuksen Edistämissäätiöltä lahjoitus tekniikan alalle

Autoalan Keskusliitto (AKL) haluaa panostaa osaamisen kehittämiseen ja suomalaiseen insinöörikoulutukseen uusien osaajien varmistamiseksi alalle. Digitalisaation ja uuden teknologian myötä nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä on tärkeä vahvistaa enti...

Lue lisää

12.09.2018

Leppävaaran Rotaryklubi ry − Alberga Rotaryklubb rf tukee lahjoituksellaan Metropoliaa

Hyvin toimivan yhteistyön kunniaksi Leppävaaran Rotaryklubi teki 4.9.2018 syysseminaarin yhteydessä lahjoituksen Metropolialle. ”Haluamme tukea arvostamaamme korkeakoulua ja yhteistyökumppania nyt, kun valtio maksaa kaikista yksityisistä lahjoituksista vastinrahan. Siksi me...

Lue lisää

11.09.2018

Metropolian varainhankinta edennyt hyvin – lähes miljoona euroa lahjoitettu

Metropolia Ammattikorkeakoulun varainhankinta on edennyt hyvin. Tähän mennessä lahjoituksia on kertynyt lähes miljoona euroa. Lahjoitusten kerääminen käynnistyi loppuvuodesta 2017. Sen tukena on ollut Muutamme maailmaa -kampanja.
Metropolian varainhankintaan kannusteta...

Lue lisää


1 - 7 / 1574

Tilaa uutiset RSS-syötteenä

 

Uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje, joka ilmestyy 4-6 kertaa vuodessa.

Uutiskirjeet 2018

Uutiskirjeet 2017

Uutiskirjeet 2016

Uutiskirjeet 2015