Metropolian kasvatit kehittivät yhteisöllisen liitutaulun

10.11.2015

Ilari Raja (vas.) ja Joni Mertoniemi. Kuva: Nordtouch.

Enää ei ole pakko piilottaa älypuhelimia reppuun oppitunnin ajaksi: espoolainen ohjelmistoyritys Nordtouch haluaa älylaitteet oppilaiden taskuista hyötykäyttöön Flinga-sovelluksen avulla. Flinga toimii yhteisöllisenä liitutauluna, johon jokainen opiskelija voi kirjautua omalta laitteeltaan.

Nordtouchin perustivat Metropoliassa mediatekniikkaa opiskelleet Ilari Raja ja Joni Mertoniemi vuonna 2012. Raja oli insinöörityössään pohtinut teknisiä ratkaisuja oppimistiloihin aikana, jolloin älylaitteet olivat tulossa osaksi opetusta. Syntyi Flingan prototyyppi.

”Idea insinöörityöhön tuli Metropolian oppimistilahankkeesta, johon osallistuin projektityöntekijänä. Hankkeen tavoitteena oli muuttaa yksi Leppävaaran kampuksen tiloista uudenlaiseksi oppimisympäristöksi. Sain melko vapaat kädet kehitellä tilan laitteita hyödyntävää sovellusta. Lähtökohtana oli keksiä miten tilan kiinteisiin laitteisiin voisi olla yhteydessä oppilaiden omilla mobiililaitteilla. Tästä syntyi Flingan ensimmäinen prototyyppi” kertoo Ilari Raja, Nordtouchin toimitusjohtaja.

Flinga tekee opiskelusta yhteisöllistä: opiskelijat ja opettaja voivat helposti tuottaa monipuolista ja visuaalista sisältöä yhteiselle työskentelyalustalle. Sovellusta voi hyödyntää esimerkiksi keskusteluiden ja aivoriihien visualisointiin, muistiinpanojen tekemiseen.

Oppilaat kirjautuvat opettajan luomaan työtilaan omalta laitteeltaan. Muutamalla koulun hankkimalla laitteella taataan, että myös ne, joilla ei ole tablettia tai älypuhelinta voivat osallistua. Sähköisellä liitutaudulla opettaja voi seurata, että kaikki ottavat osaa keskusteluun. Rajan mukaan menetelmä aktivoi myös ujompia opiskelijoita.

”Omien opiskeluiden aikana ei vastaavia aktivointisovelluksia ollut käytössä. Vuorovaikutus oppitunneilla perustui ihan perinteiseen viittaa ja vastaa -aktivointiin”, muistelee Raja.

Nykyään Metropolialla on Flinga käytössä ja sitä voi käyttää kuka tahansa Metropolian henkilökunnasta tai opiskelijoista. Entisen opinahjon kanssa Raja maalailee lisää yhteistyötä. ”Metropolian kanssa olisi mukava tehdä tiiviimpääkin yhteistyötä esimerkiksi koulutusviennin saralla tai vaikka teknologiatuetun ammattikorkeakoulupedagogiikan tuotteistamiseksi.”


Koulumaailma ei voi eristäytyä teknologialta

Syy teknologian tuomiseen luokkahuoneeseen on yksinkertainen:

”Jos mietitään, että millaisessa maailmassa nykyään elämme, on vaikea nähdä koulua eristäytyneenä saarekkeena. On tärkeää, että teknologiaa opitaan käyttämään omaan oppimiseen ja työelämässä tarvittaviin taitoihin. Aktivoivat ja osallistavat menetelmät ovat juuri niitä, joita opetukseen kaivataan”, kuvailee Ilari Raja.

Flinga on suunniteltu jokaiselle oppiasteelle sopivaksi. Toistaiseksi pieni yritys on keskittynyt markkinoimaan sovellusta yliopistoille ja ammattikorkeakouluille. Peruskouluopetusta yritys tavoittaa lähinnä yhteistyöllä kustantamoiden kanssa. Flinga on jo saatu osaksi digitaalisia oppimateriaaleja ja olemassa olevia oppimisympäristöjä.

Opiskelijoille uudenlaisten oppimisvälineiden käyttö ei Rajan mukaan ole ongelma, sillä heille teknologia on yleensä arkipäivää. Suurin haaste on saada opettajat innostumaan Flingan kaltaisten teknisten apuvälineiden käytöstä.

”Siksi olemme lähteneet rohkeasti kehittämään pedagogisia käsikirjoituksia Flingan käytön tueksi. Haluamme auttaa opettajia tässä muutoksessa, emmekä vain tarjota yhtä uutta sovellusta opeteltavaksi”, kertoo Ilari Raja.

Tiimiä on vahvistettu kahdella lahjakkaalla pedagogilla ja ensimmäistä pedagogista käsikirjoitusta Flingaan ollaan pian julkaisemassa.

”Tarkoitus on tuoda helposti hyödynnettäviä ja valmiiksi pohdittuja aktivointimenetelmiä opettajien saataville. Näitä tarjotaan opettajille pedagogiikka, ei sovellus edellä. Flinga tulee tulevaisuudessa sisältämään myös valmiiksi käsikirjoitettuja sessioita, joissa opettajan ei tarvitse keksiä kaikkea itse vaan sovellus ohjaa pitämään erityyppisiä aktivointiharjoitteita. Pyrimme siihen, että teknologiaa saataisiin siirrettyä yhä enemmän näkymättömäksi taustalle (ubiikki oppiminen) jolloin sen “ylläpitoon” tarvitse keskittyä”.


Suomalaista opetusteknologiaa maailmalle

Nordtouch työllistää Rajan ja Mertoniemen kokopäiväisesti. Sijoittajalta on saatu apujoukkoja myyntiin ja markkinointiin. Tavoitteena on lähteä maailmalle, erityisesti Eurooppaan ja Aasiaan. Singaporessa ja Lontoossa on jo Nordtouchin edustajat.

”Lähdimme yrittäjiksi aika insinöörimäisellä otteella, eli todella tuote-keskeisesti. Yhteistyö- ja jälleenmyyntisopimuksia oli solmittu jo ennen kuin meillä oli edes yritystä perustettu ja asiat etenivät alussa kovalla vauhdilla. Nyt ehkä toimisin hieman toisella tapaa, mutta ei yrittämiselle kuitenkaan ole mitään yhtä oikeaa kaavaa. Kyse on enemmänkin siitä kuinka nopeasti pystyy oppimaan uutta ja sopeutumaan muutoksiin ja haasteisiin. Meilläkin bisnesmalli ja visio ovat muuttuneet monta kertaa alun suunnitelmista. Varsinkin startup-yrittäjyys on jatkuvaa kokeile-opi-muuta -syklin toistoa ja se vaatii yrittäjältä päivittäistä epävarmuuden tilassa elämistä”, Ilari Raja kuvailee.

Suomen maine koulutuksen esimerkkimaana on eduksi Nordtouchille. Flingan myötä Raja haluaa viedä maailmalle suomalaista koulutusasiantuntemusta.
”Suomella on eväät olla myös opetusteknologian mallimaa, sillä meillä riittää osaamista sekä opetuksessa että esimerkiksi mobiilisovelluksissa. Hyvin tuotteistetuilla paketeilla saataisiin koulutuksesta vientituote.”

Nordtouchin tulevaisuuden tavoitteet ovat selvät:
”Haluamme tulevaisuudessa olla yksi teknologia-tuetun oppimisen kärkiyrityksiä maailmassa. Tähän visioon liittyy vahvasti huippupedagogiikan ja modernien sovellusratkaisujen liittäminen toisiaan tukeviksi palveluiksi. Ensimmäisiä viitteitä tästä tulee kun julkaisemme meidän pedagogisen moduulin Flingan kylkeen. ”

Tutustu Flingaan oheisesta videosta.

FLINGA - Connecting Classroom from Nordtouch on Vimeo.

Metropolian tieto- ja viestintätekniikan koulutus

Nordtouchin sivut


Muuta maailmaa kanssamme

Tule mukaan muutosta vauhdittavaan varainhankintakampanjaamme. Lahjoita euro, joka tukee yhteistä tulevaisuuttamme. Kiitos lahjoituksesta!

metropolia.fi/lahjoita


Kliinisen radiografiatieteen dosentin arvo FT Eija Metsälälle

16.08.2018

Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen myönsi Metropolia Ammattikorkeakoulun Terveysalan tutkimuspalvelut ja palvelujohtaminen -osaamisalueella työskentelevälle yliopettaja FT Eija Metsälälle kliinisen radiografiatieteen dosentin arvonimen 15.6.2018. Kysees...

Lue lisää

Insinööritoimisto Tauno Nissinen Oy:ltä lahjoitus Metropolialle

14.08.2018

Tauno Nissinen Oy, Suomen yksi johtavista sähkötekniseen suunnitteluun erikoistuneista toimistoista, on tehnyt elokuun alussa lahjoituksen Metropolialle. Yli 60 vuotta alalla toiminut yritys on koko olemassaolonsa aikana panostanut käyttäjälähtöiseen ja laaduk...

Lue lisää

Autourheilijasta autoinsinööriksi Iso-Britanniaan – Jenni Kurki-Suonion alumnitarina

06.08.2018

Kaukana ovat ajat kun insinööri- ja autotekninen osaaminen olivat lähinnä miesten maailmaa. Autourheilutaustan omaava ja Metropolia Ammattikorkeakoulusta autosähköinsinööriksi vuonna 2012 valmistunut 29-vuotias Jenni Kurki-Suonio kannustaa mielellään...

Lue lisää

Metropolia mukana SuomiAreenassa keskustelemassa työn murroksen haasteista ja mahdollisuuksista

23.07.2018

Metropolia Ammattikorkeakoulun, Suora Työ Oy:n ja Teollisuusliiton yhteistyössä SuomiAreenassa järjestämä paneelikeskustelu #KelpaankoMinä – tarvitaanko työelämässä Tinderiä? sai helteisessä Porissa yleisöltä innokkaan ...

Lue lisää

12.07.2018

OP aloittaa tekoälyn valmennusohjelman – tähtäimessä tekoälyn käyttöönotto ja osaamisen uudistaminen

OP Ryhmä toteuttaa syksyllä 2018 tekoälyn koulutuspilotin 20 työntekijälleen yhteistyössä Metropolian kanssa. Valmennuksen tavoitteena on luoda perusta tekoälyn hyödyntämisessä tarvittavalle ymmärrykselle ja oppia soveltamaan tekoälyn tekni...

Lue lisää

29.06.2018

Stiftelsen Emilie och Rudolf Gesellius fond tukee apurahallaan Metropolian ruotsinkielistä oopperaproduktiota

Stiftelsen Emilie och Rudolf Gesellius fond on myöntänyt apurahan Metropolian oopperakoulutuksen Kung Karls jakt -produktioon. Tuki on tarkoitettu erityisesti koululaisnäytännön järjestämiseen ja yleisöyhteistyöhön ruots...

Lue lisää

28.06.2018

Intensiivinen kampusmuuttojen loppuvuosi

Metropoliassa eletään intensiivistä kampusmuuttojen aikaa loppuvuosi. Korkeakoulun toiminnot keskitetään 20 toimipisteestä neljälle kampukselle usean vuoden muutoksena. Intensiivisin muuttojen suma jatkuu loppuvuoden.
Jatkossa Metropolian kampukset sijaitsevat Espoon L...

Lue lisää


1 - 7 / 1558

Tilaa uutiset RSS-syötteenä

 

Uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje, joka ilmestyy 4-6 kertaa vuodessa.

Uutiskirjeet 2018

Uutiskirjeet 2017

Uutiskirjeet 2016

Uutiskirjeet 2015