Metropolian kasvatit kehittivät yhteisöllisen liitutaulun

10.11.2015

Ilari Raja (vas.) ja Joni Mertoniemi. Kuva: Nordtouch.

Enää ei ole pakko piilottaa älypuhelimia reppuun oppitunnin ajaksi: espoolainen ohjelmistoyritys Nordtouch haluaa älylaitteet oppilaiden taskuista hyötykäyttöön Flinga-sovelluksen avulla. Flinga toimii yhteisöllisenä liitutauluna, johon jokainen opiskelija voi kirjautua omalta laitteeltaan.

Nordtouchin perustivat Metropoliassa mediatekniikkaa opiskelleet Ilari Raja ja Joni Mertoniemi vuonna 2012. Raja oli insinöörityössään pohtinut teknisiä ratkaisuja oppimistiloihin aikana, jolloin älylaitteet olivat tulossa osaksi opetusta. Syntyi Flingan prototyyppi.

”Idea insinöörityöhön tuli Metropolian oppimistilahankkeesta, johon osallistuin projektityöntekijänä. Hankkeen tavoitteena oli muuttaa yksi Leppävaaran kampuksen tiloista uudenlaiseksi oppimisympäristöksi. Sain melko vapaat kädet kehitellä tilan laitteita hyödyntävää sovellusta. Lähtökohtana oli keksiä miten tilan kiinteisiin laitteisiin voisi olla yhteydessä oppilaiden omilla mobiililaitteilla. Tästä syntyi Flingan ensimmäinen prototyyppi” kertoo Ilari Raja, Nordtouchin toimitusjohtaja.

Flinga tekee opiskelusta yhteisöllistä: opiskelijat ja opettaja voivat helposti tuottaa monipuolista ja visuaalista sisältöä yhteiselle työskentelyalustalle. Sovellusta voi hyödyntää esimerkiksi keskusteluiden ja aivoriihien visualisointiin, muistiinpanojen tekemiseen.

Oppilaat kirjautuvat opettajan luomaan työtilaan omalta laitteeltaan. Muutamalla koulun hankkimalla laitteella taataan, että myös ne, joilla ei ole tablettia tai älypuhelinta voivat osallistua. Sähköisellä liitutaudulla opettaja voi seurata, että kaikki ottavat osaa keskusteluun. Rajan mukaan menetelmä aktivoi myös ujompia opiskelijoita.

”Omien opiskeluiden aikana ei vastaavia aktivointisovelluksia ollut käytössä. Vuorovaikutus oppitunneilla perustui ihan perinteiseen viittaa ja vastaa -aktivointiin”, muistelee Raja.

Nykyään Metropolialla on Flinga käytössä ja sitä voi käyttää kuka tahansa Metropolian henkilökunnasta tai opiskelijoista. Entisen opinahjon kanssa Raja maalailee lisää yhteistyötä. ”Metropolian kanssa olisi mukava tehdä tiiviimpääkin yhteistyötä esimerkiksi koulutusviennin saralla tai vaikka teknologiatuetun ammattikorkeakoulupedagogiikan tuotteistamiseksi.”


Koulumaailma ei voi eristäytyä teknologialta

Syy teknologian tuomiseen luokkahuoneeseen on yksinkertainen:

”Jos mietitään, että millaisessa maailmassa nykyään elämme, on vaikea nähdä koulua eristäytyneenä saarekkeena. On tärkeää, että teknologiaa opitaan käyttämään omaan oppimiseen ja työelämässä tarvittaviin taitoihin. Aktivoivat ja osallistavat menetelmät ovat juuri niitä, joita opetukseen kaivataan”, kuvailee Ilari Raja.

Flinga on suunniteltu jokaiselle oppiasteelle sopivaksi. Toistaiseksi pieni yritys on keskittynyt markkinoimaan sovellusta yliopistoille ja ammattikorkeakouluille. Peruskouluopetusta yritys tavoittaa lähinnä yhteistyöllä kustantamoiden kanssa. Flinga on jo saatu osaksi digitaalisia oppimateriaaleja ja olemassa olevia oppimisympäristöjä.

Opiskelijoille uudenlaisten oppimisvälineiden käyttö ei Rajan mukaan ole ongelma, sillä heille teknologia on yleensä arkipäivää. Suurin haaste on saada opettajat innostumaan Flingan kaltaisten teknisten apuvälineiden käytöstä.

”Siksi olemme lähteneet rohkeasti kehittämään pedagogisia käsikirjoituksia Flingan käytön tueksi. Haluamme auttaa opettajia tässä muutoksessa, emmekä vain tarjota yhtä uutta sovellusta opeteltavaksi”, kertoo Ilari Raja.

Tiimiä on vahvistettu kahdella lahjakkaalla pedagogilla ja ensimmäistä pedagogista käsikirjoitusta Flingaan ollaan pian julkaisemassa.

”Tarkoitus on tuoda helposti hyödynnettäviä ja valmiiksi pohdittuja aktivointimenetelmiä opettajien saataville. Näitä tarjotaan opettajille pedagogiikka, ei sovellus edellä. Flinga tulee tulevaisuudessa sisältämään myös valmiiksi käsikirjoitettuja sessioita, joissa opettajan ei tarvitse keksiä kaikkea itse vaan sovellus ohjaa pitämään erityyppisiä aktivointiharjoitteita. Pyrimme siihen, että teknologiaa saataisiin siirrettyä yhä enemmän näkymättömäksi taustalle (ubiikki oppiminen) jolloin sen “ylläpitoon” tarvitse keskittyä”.


Suomalaista opetusteknologiaa maailmalle

Nordtouch työllistää Rajan ja Mertoniemen kokopäiväisesti. Sijoittajalta on saatu apujoukkoja myyntiin ja markkinointiin. Tavoitteena on lähteä maailmalle, erityisesti Eurooppaan ja Aasiaan. Singaporessa ja Lontoossa on jo Nordtouchin edustajat.

”Lähdimme yrittäjiksi aika insinöörimäisellä otteella, eli todella tuote-keskeisesti. Yhteistyö- ja jälleenmyyntisopimuksia oli solmittu jo ennen kuin meillä oli edes yritystä perustettu ja asiat etenivät alussa kovalla vauhdilla. Nyt ehkä toimisin hieman toisella tapaa, mutta ei yrittämiselle kuitenkaan ole mitään yhtä oikeaa kaavaa. Kyse on enemmänkin siitä kuinka nopeasti pystyy oppimaan uutta ja sopeutumaan muutoksiin ja haasteisiin. Meilläkin bisnesmalli ja visio ovat muuttuneet monta kertaa alun suunnitelmista. Varsinkin startup-yrittäjyys on jatkuvaa kokeile-opi-muuta -syklin toistoa ja se vaatii yrittäjältä päivittäistä epävarmuuden tilassa elämistä”, Ilari Raja kuvailee.

Suomen maine koulutuksen esimerkkimaana on eduksi Nordtouchille. Flingan myötä Raja haluaa viedä maailmalle suomalaista koulutusasiantuntemusta.
”Suomella on eväät olla myös opetusteknologian mallimaa, sillä meillä riittää osaamista sekä opetuksessa että esimerkiksi mobiilisovelluksissa. Hyvin tuotteistetuilla paketeilla saataisiin koulutuksesta vientituote.”

Nordtouchin tulevaisuuden tavoitteet ovat selvät:
”Haluamme tulevaisuudessa olla yksi teknologia-tuetun oppimisen kärkiyrityksiä maailmassa. Tähän visioon liittyy vahvasti huippupedagogiikan ja modernien sovellusratkaisujen liittäminen toisiaan tukeviksi palveluiksi. Ensimmäisiä viitteitä tästä tulee kun julkaisemme meidän pedagogisen moduulin Flingan kylkeen. ”

Tutustu Flingaan oheisesta videosta.

FLINGA - Connecting Classroom from Nordtouch on Vimeo.

Metropolian tieto- ja viestintätekniikan koulutus

Nordtouchin sivut


Muuta maailmaa kanssamme

Tule mukaan muutosta vauhdittavaan varainhankintakampanjaamme. Lahjoita euro, joka tukee yhteistä tulevaisuuttamme. Kiitos lahjoituksesta!

metropolia.fi/lahjoita


OP aloittaa tekoälyn valmennusohjelman – tähtäimessä tekoälyn käyttöönotto ja osaamisen uudistaminen

12.07.2018

OP Ryhmä toteuttaa syksyllä 2018 tekoälyn koulutuspilotin 20 työntekijälleen yhteistyössä Metropolian kanssa. Valmennuksen tavoitteena on luoda perusta tekoälyn hyödyntämisessä tarvittavalle ymmärrykselle ja oppia soveltamaan tekoälyn ...

Lue lisää

Stiftelsen Emilie och Rudolf Gesellius fond tukee apurahallaan Metropolian ruotsinkielistä oopperaproduktiota

29.06.2018

Stiftelsen Emilie och Rudolf Gesellius fond on myöntänyt apurahan Metropolian oopperakoulutuksen Kung Karls jakt -produktioon. Tuki on tarkoitettu erityisesti koululaisnäytännön järjestämiseen ja yleisöyhteistyöhön ...

Lue lisää

Intensiivinen kampusmuuttojen loppuvuosi

28.06.2018

Metropoliassa eletään intensiivistä kampusmuuttojen aikaa loppuvuosi. Korkeakoulun toiminnot keskitetään 20 toimipisteestä neljälle kampukselle usean vuoden muutoksena. Intensiivisin muuttojen suma jatkuu loppuvuoden.
Jatkossa Metropolian kampukset sijaitsevat Esp...

Lue lisää

Opiskelijavalinnat julkaistu — Metropoliassa aloittaa 3300 uutta opiskelijaa

28.06.2018

Kevään 2018 korkeakoulujen yhteishaun opiskelijavalinnan tulokset on julkaistu. Metropoliassa aloittaa opintonsa syksyllä noin 3300 uutta opiskelijaa, joista tekniikan alalla noin 1558, sosiaali- ja terveysalalla 872, liiketaloudessa 409 ja kulttuurialalla 461 uutta opi...

Lue lisää

27.06.2018

Opetushallitus on myöntänyt valtionavustusta 1 080 000 euroa hankkeelle Korkeasti koulutettujen maahanmuuttajien osaaminen käyttöön Suomessa

Vuodesta 2016 alkaen Metropolia on tarjonnut SIMHE-palveluja (Supporting Immigrants in Higher Education in Finland) maahanmuuttajien osaamisen tunnistamiseksi ja heidän ohjaamiseksi tarkoituksenmukaisille koulutus- ja urapoluille.
Hankkeessa Metropolia tulee luomaan yhteistyössä pä&a...

Lue lisää

25.06.2018

Svenska kulturfonden tukee ruotsinkielisen oopperaproduktion tuottamista 24 000 eurolla

Svenska kulturfonden on myöntänyt 24 000 euron apurahan Metropolian musiikin ensimmäisen ruotsinkielisen oopperaproduktion toteuttamiseen. Teokseksi on valittu Fredrik Paciuksen ooppera Kaarle-kuninkaan metsästys (Kung Karls jakt), vuodelta 1856.
”Suomen musiikin isän...

Lue lisää

21.06.2018

STEK ry tukee Myllypuron kampuksen kehittämistä

Sähköturvallisuuden edistämiskeskus ry (STEK) tukee parhaillaan valmistumassa olevan Myllypuron kampuksen kehittämistä myöntämällään apurahalla.
Talotekniikan koulutuksessa on jo lähdetty kehittämään valmiuksia kerätä kampus...

Lue lisää


1 - 7 / 1554

Tilaa uutiset RSS-syötteenä

 

Uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje, joka ilmestyy 4-6 kertaa vuodessa.

Uutiskirjeet 2018

Uutiskirjeet 2017

Uutiskirjeet 2016

Uutiskirjeet 2015