Tsiu-tsi-diusta Takatukkaan, Pyrpylöistä Pam-Pamiin

15.11.2016

Oppiiko soittotaidoton aikuinen bändisoittoa viikonlopun aikana?

Metropolian musiikin tutkinnon bändiopetusta käsittelevä opinnäytetyö ”Tsiu-tsi-diusta Takatukkaan, Pyrpylöistä Pam-Pamiin” julkistettiin perjantaina 11.11.2016.

Opinnäytetyössä käsitellään ”soittotaidottomien” aikuisten bändiopetusta pitkittäistutkimuksen omaisesti: Materiaali ja havainnot on kerätty seitsemän vuoden aikana Kumpulan aikuisten bändileireillä.

- Moni pitää itseään epämusikaalisena ja rinnastaa sen virheellisesti soittotaidottomuuteen. Todellisuudessa epämusikaalisuus määritellään siten, että henkilö ei tunnista kappaletta melodiasta, sanoista kylläkin, eikä nauti musiikin kuuntelusta. Oikea epämusikaalisuus on todella harvinaista. Lähes aina epämusikaalisuus ja soittotaidottomuus tarkoittavat sitä, että henkilö ei vaan ole koskaan soittanut, kertoo tutkimuksen tekijä Jussi Liski. Liski on pitkän linjan ammattimuusikko ja musiikkipedagogi.

Kumpulan aikuisten bändileiri on matalan kynnyksen toimintaa, ja osallistua on voinut kuka tahansa ilman aiempaa kokemusta soittamisesta, nuoteista tai soinnuista.

- Toinen yleinen harhaluulo on se, että pitäisi tuntea nuotteja tai sointumerkkejä, jotta voi soittaa. Ei tarvitse, vaan keinoja on lukuisia. Viikonlopun mittaisella leirillä moni hakee ennen kaikkea elämystä ja ainutkertaista kokemusta. Emme voi lähteä liikkeelle nuoteista. Siihen ei olisi aikaakaan. Oman opinnäytetyöni ytimeksi nousivatkin erilaiset keinot hahmottaa musiikkia ja rytmiä sekä oppilaiden omat nuotinnuskeinot. Käytössä olivat värikoodit ja muut visuaaliset vihjeet, rytmien sanallistaminen, ”pyrpylä”-tekniikka basson ja kitaran soitossa, liike ja jopa flamenco-askeleet vaikeiden rytmien hahmottamisessa. Eräs oppilas merkitsi omiin nuotteihinsa historian kerrostumat eli milloin oli oppinut jonkin äänen nimen. Se auttoi häntä muistamaan. Oli huippumielenkiintoista havainnoida näitä keinoja ja niiden kehittymistä seitsemän vuoden aikana, kertoo Liski.

- Osa leiriläisistä oli nuoruudessaan käynyt klassisilla pianotunneilla vuosia. Osa kuului ”vähän itsekseen kitaraa rämpytellyt”-ryhmään ja osa oli heitä, joilla ei tosiaan ollut minkäänlaista aiempaa kokemusta soittamisesta. Yhteistä oli se, että kenelläkään ei ollut bändisoittokokemusta. Aivan samalla viivalla olivat keskenään 10 vuotta pianoa soittanut kuin ei ikinä mitään soittanut. Jopa niin päin, että klassisten tuntien mukanaan tuomat kokemukset ja ennakkoluulot jopa vaikeuttivat soittoa.

Erikoisuus bändileirillä oli myös opettajien tausta. Opettajat eivät olleet perinteisiä musiikinopettajia, vaan ammattimuusikoita. Leirit olivat oppimisprosessi myös opettajille: Mitä tehdä oppilaan kanssa, joka ei tiedä edes miten päin bassoa pidetään kädessä ja leirin julkiseen loppukonserttiin on aikaa 13 tuntia?

- Johtopäätökseni on, että bändisoittoa voi opettaa oppilaille viikonlopun aikana siten, että oppilaat esittävät viikonlopun päätteeksi n.10 -12 biisin konsertin ja vieläpä nauttivat tilanteesta. 57, 8 % oppilaista jopa jatkoi leirien jälkeen musiikkiharrastustaan säännöllisesti. Paljon on kuitenkin bändisoittopedagogiikassa kehitettävää Suomessa. Toivoisin sen muuttuvan oppilaslähtöisemmäksi ja erilaisia oppimisen tapoja huomioivammaksi.

Tutkimuksen pohjana oli vuosina 2008 – 2014 yhteensä 19 leiriä ja 140 eri oppilasta. Leirit jatkuvat yhä säännöllisesti 4 – 5 kertaa vuodessa. Leirien järjestäjä on Kumpula-Toukola Kylätilayhdistys.

Tsiu-tsi-diusta Takatukkaan, Pyrpylöistä Pam-Pamiin -opinnäytetyö

Musiikin tutkinto-ohjelma

Lisätietoja

Jukka Väisänen
Musiikin tutkintovastaava, lehtori

P. 50 401 3465
etunimi.sukunimi@metropolia.fi


Muuta maailmaa kanssamme

Tule mukaan muutosta vauhdittavaan varainhankintakampanjaamme. Lahjoita euro, joka tukee yhteistä tulevaisuuttamme. Kiitos lahjoituksesta!

metropolia.fi/lahjoita


OP aloittaa tekoälyn valmennusohjelman – tähtäimessä tekoälyn käyttöönotto ja osaamisen uudistaminen

12.07.2018

OP Ryhmä toteuttaa syksyllä 2018 tekoälyn koulutuspilotin 20 työntekijälleen yhteistyössä Metropolian kanssa. Valmennuksen tavoitteena on luoda perusta tekoälyn hyödyntämisessä tarvittavalle ymmärrykselle ja oppia soveltamaan tekoälyn ...

Lue lisää

Stiftelsen Emilie och Rudolf Gesellius fond tukee apurahallaan Metropolian ruotsinkielistä oopperaproduktiota

29.06.2018

Stiftelsen Emilie och Rudolf Gesellius fond on myöntänyt apurahan Metropolian oopperakoulutuksen Kung Karls jakt -produktioon. Tuki on tarkoitettu erityisesti koululaisnäytännön järjestämiseen ja yleisöyhteistyöhön ...

Lue lisää

Intensiivinen kampusmuuttojen loppuvuosi

28.06.2018

Metropoliassa eletään intensiivistä kampusmuuttojen aikaa loppuvuosi. Korkeakoulun toiminnot keskitetään 20 toimipisteestä neljälle kampukselle usean vuoden muutoksena. Intensiivisin muuttojen suma jatkuu loppuvuoden.
Jatkossa Metropolian kampukset sijaitsevat Esp...

Lue lisää

Opiskelijavalinnat julkaistu — Metropoliassa aloittaa 3300 uutta opiskelijaa

28.06.2018

Kevään 2018 korkeakoulujen yhteishaun opiskelijavalinnan tulokset on julkaistu. Metropoliassa aloittaa opintonsa syksyllä noin 3300 uutta opiskelijaa, joista tekniikan alalla noin 1558, sosiaali- ja terveysalalla 872, liiketaloudessa 409 ja kulttuurialalla 461 uutta opi...

Lue lisää

27.06.2018

Opetushallitus on myöntänyt valtionavustusta 1 080 000 euroa hankkeelle Korkeasti koulutettujen maahanmuuttajien osaaminen käyttöön Suomessa

Vuodesta 2016 alkaen Metropolia on tarjonnut SIMHE-palveluja (Supporting Immigrants in Higher Education in Finland) maahanmuuttajien osaamisen tunnistamiseksi ja heidän ohjaamiseksi tarkoituksenmukaisille koulutus- ja urapoluille.
Hankkeessa Metropolia tulee luomaan yhteistyössä pä&a...

Lue lisää

25.06.2018

Svenska kulturfonden tukee ruotsinkielisen oopperaproduktion tuottamista 24 000 eurolla

Svenska kulturfonden on myöntänyt 24 000 euron apurahan Metropolian musiikin ensimmäisen ruotsinkielisen oopperaproduktion toteuttamiseen. Teokseksi on valittu Fredrik Paciuksen ooppera Kaarle-kuninkaan metsästys (Kung Karls jakt), vuodelta 1856.
”Suomen musiikin isän...

Lue lisää

21.06.2018

STEK ry tukee Myllypuron kampuksen kehittämistä

Sähköturvallisuuden edistämiskeskus ry (STEK) tukee parhaillaan valmistumassa olevan Myllypuron kampuksen kehittämistä myöntämällään apurahalla.
Talotekniikan koulutuksessa on jo lähdetty kehittämään valmiuksia kerätä kampus...

Lue lisää


1 - 7 / 1554

Tilaa uutiset RSS-syötteenä

 

Uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje, joka ilmestyy 4-6 kertaa vuodessa.

Uutiskirjeet 2018

Uutiskirjeet 2017

Uutiskirjeet 2016

Uutiskirjeet 2015