Metropoliassa kunnostettu 1960-luvun sähköauto hurmasi Helsingin kaduilla

25.01.2017

Henney Kilowatt vuodelta 1960 ei sovi 2000-luvulla standardoituun Type-2-latausliittimeen. Kuva: MTV

Metropolian opiskelijoiden kunnostamaa Henney Kilowattia valmistellaan kuvauskuntoon. Kuva: MTV

Maanantaina 23.1.2017, Sähkön päivänä, Helsingin keskustassa hyrräsi harvinainen näky: vuosimallia 1960 oleva Henney Kilowatt -merkkinen sähköauto, jonka kunnostuksen parissa ryhmä Metropolian auto- ja kuljetustekniikan opiskelijoita on ahertanut viimeiset kaksi lukuvuotta.

”Näitä ranskalaisiin Renault Dauphinen kuoriin tehtyjä sähköautoja valmistettiin aikanaan Amerikassa vain satakunta. Nykyään niitä on maailmassa jäljellä 4-8 kappaletta. Tämä kyseinen auto on Sähköinsinööriliiton omaisuutta ja lähtöisin Espoon automuseosta”, kertoo lehtori ja sähköautoasiantuntija Vesa Linja-aho Metropoliasta.

Auto on nyt peruskorjattu opiskelijoiden toimesta ja se tuotiin esille tarkoituksella Sähkön päivänä.

”Halusimme tällä tuoda esiin, että sähkö on energiatehokasta, puhdasta ja se sopii myös liikenteeseen. Tekniikka on kunnossa, nyt tarvitaan hyviä päätöksiä: latauspisteitä taloyhtiöihin, kauppakeskuksiin, työpaikoille, huoltoasemille, sinne missä liikutaan”, sanoo Jouni Kekäläinen Sähköinsinööriliitosta.

Autolla ajelutettiin maanantaina muun muassa MTV:n toimittaja Mika Tommolaa sekä Työ- ja elinkeinoministeriön alivaltiosihteeri Petri Peltosta, joka vastaa ministeriössä uusista teknologioista kuten sähköautoista.

Kunnostaminen työllisti kolme Metropolian insinööriopiskelijaa: Antti Vento, Ismo Pusula ja Sebastian Jukanen aloittivat työn sähköjärjestelmän kartoituksella innovaatioprojektin muodossa. Ajoneuvoon ei ollut saatavilla virallisia sähköpiirustuksia ja koko johtojärjestelmä piti uusia hapertuneiden johtojen takia. Myös latausjärjestelmä piti rakentaa uudelleen. Kokonaisuus viimeisteltiin opinnäytetyönä.

"Ajoneuvon tekniikka on mielenkiintoinen: transistoreja ei käytetä, vaan moottorin vääntömomenttia säädetään kytkemällä sopiva määrä ajoakkuja sarjaan ja näin vaikutetaan moottorin jännitteeseen. Kun kaasupolkimen – tai sähköauton tapauksessa oikeammin kiihdytyspolkimen – survaisee pohjaan, moottorille syötetään täydet 72 volttia akustolta. Liikkeelle auto nytkähtää 18 voltin jännitteellä. Kuljettajan jalan liikkeitä säestää auton peräpäästä kuuluva releiden naksunta", kuvailee Vesa Linja-aho.

"Haastavinta vanhan ja harvinaisen auton kunnostuksessa on se, ettei yksikään asia mihin koskee, saa hajota, koska varaosia ei ole saatavilla", toteaa opiskelija Antti Vento.

Seuraavaksi auto katsastetaan ja etsitään rahoitusta auton verhoilun kunnostamiseen.

Henney Kilowatt mediassa 23.1.2017

Huomenta Suomi
MTV3 iltauutisten kevennys

Lisätiedot

Metropolia Ammattikorkeakoulu
Lehtori Vesa Linja-aho
p. 040 487 0869 
etunimi.sukunimi@metropolia.fi


Muuta maailmaa kanssamme

Tule mukaan muutosta vauhdittavaan varainhankintakampanjaamme. Lahjoita euro, joka tukee yhteistä tulevaisuuttamme. Kiitos lahjoituksesta!

metropolia.fi/lahjoita


Granlundilta 30 000 euron lahjoitus tekniikan koulutuksen kehittämiseen

20.06.2018

Granlund Oy, kiinteistö- ja rakennusalan asiantuntijakonserni, on lahjoittanut 30 000 euron tekniikan alan koulutuksen kehittämiseen Metropoliassa.
”Meille tulee Metropoliasta paljon hyviä ammattilaisia. Olemme erittäin tyytyväisiä yhteistyöhön esimerki...

Lue lisää

Woman and the Sea valittu mukaan LA Screenwriting Labiin Yhdysvaltoihin!

19.06.2018

Jemina Jokisalon käsikirjoitus Woman and the Sea (suomeksi Herttaässä) on valittu LA Screenwriting Labiin Yhdysvaltoihin. Woman and the Sea on Jokisalon alkuperäisideaan pohjautuva tragikoominen tarina kolmesta eri-ikäisestä naisesta, joiden elämät epäonn...

Lue lisää

Henry Fordin Säätiöltä lahjoitus Metropolialle

15.06.2018

Metropolian tekniikan koulutusala on saanut Henry Fordin Säätiöltä 30 000 euron lahjoituksen. 70 vuotta sitten perustettu säätiö oli Suomessa ensimmäinen, joka ryhtyi tukemaan moottoroitua liikennettä ja koneellista maataloutta. Sen jälkeen se on tuk...

Lue lisää

10 Days 100 Challenges ohjelmassa monialaiset tiimit ratkovat yritysten haasteita

14.06.2018

10 Days 100 Challenges on Suomessa tänä keväänä toista kertaa toteutettava kaksi viikkoa kestävä yhteiskehittämisen ohjelma, joka on käynnissä Espoon Otaniemessä 4.-15.6. Tässä ainutlaatuisessa 10 päivää kestävä...

Lue lisää

08.06.2018

Valmentavasta valmiiksi-kevätseminaarissa pohdittiin valmentavan koulutuksen suosituksia

Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama maahanmuuttajien korkeakouluopintoihin valmentavan koulutuksen kehittämishanke Valmentavasta Valmiiksi kokosi aamupäiväseminaariin maanantaina 4.6.2018 Metropolian Bulevardin kampukselle viisikymmentä osallistujaa.
Seminaariin osallistu...

Lue lisää
Kolme naista paneelikeskustelussa: Leila Salonen, Ulla Kiuru ja Susanna Kallama.

07.06.2018

Kuka tuottaa sote-palvelut vuonna 2020?

Maakunta- ja sote-uudistus aiheuttavat toteutuessaan muutoksia toimijoiden rooleihin ja tehtäviin. Kuka ostaa, maksaa ja tuottaa erilaiset terveys- ja hyvinvointipalvelut? Sitran ja Metropolian järjestämässä kolmannessa Soteuttamo-tilaisuudessa 30.5.2018 mietittiin, miten sote-pa...

Lue lisää

07.06.2018

Suomen ensimmäiset rakennusautomaatioasiantuntijat valmistuivat Metropoliasta

Leppävaaran kampuksella juhlittiin iloisissa tunnelmissa, kun ensimmäinen Rakennusautomaatio-asiantuntija, 15 op -koulutus päättyi todistusten jakoon. Rakennusautomaation merkitys työelämässä kasvaa kovaa vauhtia ja alan asiantuntijat ovat kysyttyjä työel...

Lue lisää


8 - 14 / 1554

Tilaa uutiset RSS-syötteenä

 

Uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje, joka ilmestyy 4-6 kertaa vuodessa.

Uutiskirjeet 2018

Uutiskirjeet 2017

Uutiskirjeet 2016

Uutiskirjeet 2015