Suomi edelläkävijä automaattibussien tutkimuksessa - kuskiton bussi tuntuu luotettavalta

13.11.2017

Matkustajat nousemassa robottibussiin. Kuva: Metropolian kuvapankki

Itseajavien ajoneuvojen mahdollisuudet tulevaisuuden kulkuvälineinä kiinnostavat kaikkialla maailmassa. Käyttäjäkokemuksista ei ole kuitenkaan aikaisempaa tutkimustietoa. Maailman ensimmäinen robottibussien matkustajien kokemuksiin perustuva tutkimus julkaistiin 6.11.2017 arvostetussa Transport Policy -lehdessä.

Tutkimus toteutui osana liikenne- ja viestintäministeriön, Trafin, Liikenneviraston ja Metropolia Ammattikorkeakoulun rahoittamaa MaaS (Mobility as a Service) -tutkimushanketta. Hankkeesta vastaa Metropolian tutkimusjohtaja ja Helsingin yliopiston dosentti Arto O. Salonen.

Kuskittomien bussien liikenneturvallisuuteen luotetaan

Tutkimuksessa haastateltiin 197 robottibussimatkustajaa, jotka matkustivat noin kilometrin pituisen reitin, joka yhdisti Kivistön juna-aseman ja Vantaan asuntomessualueen. Itseajavan ajoneuvon liikenneturvallisuus koettiin tavanomaista bussia paremmaksi.

"Pyysimme robottibussimatkustajia arvioimaan kokemuksiaan vertaamalla robottibussissa matkustamista vastaavissa olosuhteissa tapahtuvaan tavanomaiseen bussiin. Olimme kiinnostuneita liikenneturvallisuudesta, robottibussin sisällä koetusta henkilökohtaisesta turvallisuudesta ja hätätilanteissa toimimismahdollisuuksista", tutkimusjohtaja Arto O Salonen kertoo.

"Robottibussin liikenneturvallisuutta matkustajat pitivät parempana kuin vastaavissa olosuhteissa liikennöivän tavanomaisen bussin turvallisuutta. Sen sijaan robottibussissa koettua henkilökohtaista turvallisuutta matkustajat pitivät tavanomaista bussia heikompana. Tämä ilmeni etenkin naismatkustajien kohdalla. Hätätilanteissa toimimisen suhteen eroa robottibussin ja tavanomaisen bussin välillä ei juuri ollut."

Suomessa kuolee tieliikenteessä yli 200 ihmistä vuodessa. Robottibussiliikenteen valtavirtaistaminen on helppoa hitaasti liikkuvien pienbussien liikenneturvallisuuteen vetoamalla, mutta kuljettajan puuttuminen vähentää etenkin naisten fyysisen turvallisuuden tunnetta.

"Henkilökohtaisen turvallisuuden tunteen parantuminen on kuitenkin mahdollista, sillä kyllähän me ihmiset totuimme nopeasti myös siihen, ettei hisseissä ole henkilökuntaa.", Arto O. Salonen muistuttaa.

Tutustu tutkimukseen "Passenger's subjective traffic safety, in-vehicle security and emergency management in the driverless shuttle bus in Finland" täällä: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0967070X1730286X

Lisätietoja

Metropolia Ammattikorkeakoulu: Arto O. Salonen, p. 040 334 5993, arto.salonen(at)metropolia.fi

Liikenne- ja viestintäministeriö: yli-insinööri Maria Rautavirta, p. 0295 34 2564, etunimi.sukunimi(a)lvm.fi

Liikennevirasto: johtava ITS-asiantuntija Risto Kulmala, p. 029 534 3872, risto.kulmala(at)liikennevirasto.fi

Trafi: johtava asiantuntija Sami Mynttinen, p. 029 5345 555, sami.mynttinen(at)trafi.fi


Muuta maailmaa kanssamme

Tule mukaan muutosta vauhdittavaan varainhankintakampanjaamme. Lahjoita euro, joka tukee yhteistä tulevaisuuttamme. Kiitos lahjoituksesta!

metropolia.fi/lahjoita


Kliinisen radiografiatieteen dosentin arvo FT Eija Metsälälle

16.08.2018

Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen myönsi Metropolia Ammattikorkeakoulun Terveysalan tutkimuspalvelut ja palvelujohtaminen -osaamisalueella työskentelevälle yliopettaja FT Eija Metsälälle kliinisen radiografiatieteen dosentin arvonimen 15.6.2018. Kysees...

Lue lisää

Insinööritoimisto Tauno Nissinen Oy:ltä lahjoitus Metropolialle

14.08.2018

Tauno Nissinen Oy, Suomen yksi johtavista sähkötekniseen suunnitteluun erikoistuneista toimistoista, on tehnyt elokuun alussa lahjoituksen Metropolialle. Yli 60 vuotta alalla toiminut yritys on koko olemassaolonsa aikana panostanut käyttäjälähtöiseen ja laaduk...

Lue lisää

Autourheilijasta autoinsinööriksi Iso-Britanniaan – Jenni Kurki-Suonion alumnitarina

06.08.2018

Kaukana ovat ajat kun insinööri- ja autotekninen osaaminen olivat lähinnä miesten maailmaa. Autourheilutaustan omaava ja Metropolia Ammattikorkeakoulusta autosähköinsinööriksi vuonna 2012 valmistunut 29-vuotias Jenni Kurki-Suonio kannustaa mielellään...

Lue lisää

Metropolia mukana SuomiAreenassa keskustelemassa työn murroksen haasteista ja mahdollisuuksista

23.07.2018

Metropolia Ammattikorkeakoulun, Suora Työ Oy:n ja Teollisuusliiton yhteistyössä SuomiAreenassa järjestämä paneelikeskustelu #KelpaankoMinä – tarvitaanko työelämässä Tinderiä? sai helteisessä Porissa yleisöltä innokkaan ...

Lue lisää

12.07.2018

OP aloittaa tekoälyn valmennusohjelman – tähtäimessä tekoälyn käyttöönotto ja osaamisen uudistaminen

OP Ryhmä toteuttaa syksyllä 2018 tekoälyn koulutuspilotin 20 työntekijälleen yhteistyössä Metropolian kanssa. Valmennuksen tavoitteena on luoda perusta tekoälyn hyödyntämisessä tarvittavalle ymmärrykselle ja oppia soveltamaan tekoälyn tekni...

Lue lisää

29.06.2018

Stiftelsen Emilie och Rudolf Gesellius fond tukee apurahallaan Metropolian ruotsinkielistä oopperaproduktiota

Stiftelsen Emilie och Rudolf Gesellius fond on myöntänyt apurahan Metropolian oopperakoulutuksen Kung Karls jakt -produktioon. Tuki on tarkoitettu erityisesti koululaisnäytännön järjestämiseen ja yleisöyhteistyöhön ruots...

Lue lisää

28.06.2018

Intensiivinen kampusmuuttojen loppuvuosi

Metropoliassa eletään intensiivistä kampusmuuttojen aikaa loppuvuosi. Korkeakoulun toiminnot keskitetään 20 toimipisteestä neljälle kampukselle usean vuoden muutoksena. Intensiivisin muuttojen suma jatkuu loppuvuoden.
Jatkossa Metropolian kampukset sijaitsevat Espoon L...

Lue lisää


1 - 7 / 1558

Tilaa uutiset RSS-syötteenä

 

Uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje, joka ilmestyy 4-6 kertaa vuodessa.

Uutiskirjeet 2018

Uutiskirjeet 2017

Uutiskirjeet 2016

Uutiskirjeet 2015