Työpaikalla tapahtuva oppiminen - yksi askel nuorten työllistymiseen?

22.11.2017

Metropolian koordinoima ZIP-hanke on päättymässä. Hankkeen aikana on järjestetty jo neljä Tiellä työhön -seminaaria, joissa on pohdittu nuorten työllistymistä. Tämän kertainen seminaari kulttuuriareena Gloriassa rakentui luovien ja kulttuurialojen osaamisen tunnistamisen ja työssäoppimisen ympärille. Lisäksi pureuduttiin työn murrokseen ja siihen kuinka se tulee vaikuttamaan koulutukseen. Seminaari oli samalla ZIP - nuorisotakuut ja urapolut -hankkeen päätösseminaari.

Hanke päättyy, asiantuntemus jalkautuu

ZIP-hankkeesta saadulle asiantuntemukselle on käyttöä, sillä hankkeen tavoitteena on ollut osaltaan ratkaista ajankohtaista yhteiskunnallista ongelmaa, nuorten työttömyyttä. Kohderyhmänä ovat olleet noin sata alle 29-vuotiasta nuorta työssäoppijaa. Työssäoppiminen on tapahtunut kulttuuriareena Gloriassa, jossa nuorilla on ollut mahdollisuus tutustua esitys- ja teatteritekniikan, mediatekniikan ja tapahtumatuotannon alaan.

Hankkeessa on erityisesti kiinnitetty huomiota työssä opitun osaamisen tunnistamisen metodeihin. Metodeina ovat olleet näyttökokeet, sertifikaatit ja ammattilaisten vetämät lyhytkurssit sekä työnvälitys verkostossa. Hankkeen aikana keskeneräisiä tutkintoja on suoritettu loppuun. Nuoria on myös opetettu laatimaan omat digiportfoliot ja LinkedIn-profiilit oman osaamisen kartoittamiseen ja myymiseen. Hankkeeseen osallistuneilta nuorilta tullut palaute on ollut erittäin positiivista.

”Erityisen tärkeää on ollut oman osaamisen sanoittaminen ja sen opettaminen. Osaaminen ja työllistyminen ei katso tutkintoa. Nuorilla on erilaista osaamista, josta heillä ei vain ole papereita ja todistuksia. Henkilökohtaista ohjausta ei voi korvata, vaan sitä tarvitaan enenevässä määrin”, Nicklas Nyman ja Raisa Laukkanen ZIP-hankkeesta tiivistivät.


Nicklas Nyman ja Raisa Laukkanen

Kun työ muuttaa muotoaan, on se koulutusorganisaatiolle iso haaste

Digitalisaatiotutkija ja työllisyyspolitiikan konsultti Lilja Tamminen kertoi työn murroksesta digitalisaation yleistyessä. Ennen työn jälki näkyi nopeasti, nyt työn tulokset saattavat realisoitua vasta kuukausien tai vuosien jälkeen. Tekoäly tulee poistamaan osan työpaikoista. Vaikeasti automatisoitavat työtehtävät tulevat kuitenkin säilymään, kuten ihmiskokemuksen tai yhteiskunnallista ymmärtämistä vaativat tehtävät.

 ”Toisenlainen työ edellyttää toisenlaisia kykyjä. Tämä vaatii yhdistelemään asioita poikkitieteellisesti. Osa tietojen käsittelystä ja oppimisesta on vaikeaa. Niin vaikeaa, että osa tippuu kelkasta. Koulun ja oppilaitosten rooli on merkittävä. Koulun tulisi valmistaa oppijat jatkuvaan muutokseen. Vaikka opetus muuttuu, tarvitaan kuitenkin rutkasti henkilökohtaista ohjausta”, Lilja Tamminen kuvaili tulevaisuutta.

Tutkija Kristiina Ojala Turun yliopistosta esitteli Eurostudent VI -tutkimuksen tuloksista koottua tietoa korkeakouluissa tehtävästä osaamisen tunnustamisesta. Kiinnostavaa oli, kuinka aiemman osaamisen hyväksiluku keskittyi selkeästi ihmis- ja palvelupainotteisille aloille sekä ammattikorkeakouluissa että yliopistoissa. Runsas hyväksiluvun hakeminen sekä niiden hyväksyminen kertoo Ojalan mukaan ennen kaikkea toimivista AHOT-prosesseista mainituilla aloilla. Yleisön puolesta ilmeni kiinnostusta myös vastaavanlaiselle katsaukselle toisen asteen koulutuksesta.

Asiantuntija Kalle Nieminen Sitrasta avasi tulevaisuuden näkymiä keskeisten trendien kautta. Teknologian nopea kehitys, keskinäisriippuvuus globaalisti ja ympäristön kestävyyskriisi tulevat vaikuttamaan maailman tilaan. ”Tämä koskee myös yksilöä. Työn nopea muutos pakottaa elinikäiseen oppimiseen. Tutkintojen ulkopuolista osaamista on kyettävä tunnistamaan tehokkaammin. Joudumme kehittämään tulevaisuuden ongelmiin monimutkaisia ratkaisuja. Kaiken kehittämisessä meidän tarvitsee kuulla eri alan asiantuntijoita”, Kalle Nieminen kuvasi.


Kalle Nieminen

Ammatillisen koulutuksen tuleva muutos lisää työpaikoilla tapahtuvaa oppimista

Seminaari huipentui paneeliin, jossa keskusteltiin ammatillisen koulutuksen tulevasta muutoksesta. Ammatillisen koulutuksen reformi on yksi hallituksen kärkihankkeista. Muutoksessa lisätään ratkaisevasti työpaikoilla tapahtuvaa oppimista ja yksilöllisiä opintopolkuja. Tämä tulee vaikuttamaan opettajan työhön, työelämään ja koulutuksen järjestäjiin. ”Yhteistyö yritysten kanssa on iso mahdollisuus, mutta vaatii paljon työtä. Ohjaus niin opiskelijoihin kuin yrityksiinkin päin on tärkeää”, koulutuspäällikkö Jaana Vestergren, Stadin ammattiopistosta kertoi. ”Yritysten kanssa yhteistyössä opiskelija näkee onko ala hänelle se oikea. Työtä kun opitaan vain työtä tekemällä”, totesi yrityksen edustaja Susanna Vuosmaa, Director´s Cut oy:sta.

Entä laajentuuko reformi myös ammattikorkeakouluihin? ”Työpaikoilla tapahtuva oppiminen on mahdollisuus myös ammattikorkeakouluille, vaikka teoriaopetusta ei ammattikorkeakouluissa voikaan sivuuttaa. Uskon, että näin voidaan luoda syvempää oppimista kuin luokkahuoneessa opiskelun kautta”, yliopettaja Anu Moisio, Haaga-Heliasta kuvaili ja oli selkeästi avoin tuleville muutoksille.

Lisätietoja:

Projektipäällikkö Nicklas Nyman
P. 040 159 2571
S-posti: etunimmi.sukunimi@metropolia.fi

Lue lisää ZIP-hankkeesta

         


Muuta maailmaa kanssamme

Tule mukaan muutosta vauhdittavaan varainhankintakampanjaamme. Lahjoita euro, joka tukee yhteistä tulevaisuuttamme. Kiitos lahjoituksesta!

metropolia.fi/lahjoita


Kliinisen radiografiatieteen dosentin arvo FT Eija Metsälälle

16.08.2018

Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen myönsi Metropolia Ammattikorkeakoulun Terveysalan tutkimuspalvelut ja palvelujohtaminen -osaamisalueella työskentelevälle yliopettaja FT Eija Metsälälle kliinisen radiografiatieteen dosentin arvonimen 15.6.2018. Kysees...

Lue lisää

Insinööritoimisto Tauno Nissinen Oy:ltä lahjoitus Metropolialle

14.08.2018

Tauno Nissinen Oy, Suomen yksi johtavista sähkötekniseen suunnitteluun erikoistuneista toimistoista, on tehnyt elokuun alussa lahjoituksen Metropolialle. Yli 60 vuotta alalla toiminut yritys on koko olemassaolonsa aikana panostanut käyttäjälähtöiseen ja laaduk...

Lue lisää

Autourheilijasta autoinsinööriksi Iso-Britanniaan – Jenni Kurki-Suonion alumnitarina

06.08.2018

Kaukana ovat ajat kun insinööri- ja autotekninen osaaminen olivat lähinnä miesten maailmaa. Autourheilutaustan omaava ja Metropolia Ammattikorkeakoulusta autosähköinsinööriksi vuonna 2012 valmistunut 29-vuotias Jenni Kurki-Suonio kannustaa mielellään...

Lue lisää

Metropolia mukana SuomiAreenassa keskustelemassa työn murroksen haasteista ja mahdollisuuksista

23.07.2018

Metropolia Ammattikorkeakoulun, Suora Työ Oy:n ja Teollisuusliiton yhteistyössä SuomiAreenassa järjestämä paneelikeskustelu #KelpaankoMinä – tarvitaanko työelämässä Tinderiä? sai helteisessä Porissa yleisöltä innokkaan ...

Lue lisää

12.07.2018

OP aloittaa tekoälyn valmennusohjelman – tähtäimessä tekoälyn käyttöönotto ja osaamisen uudistaminen

OP Ryhmä toteuttaa syksyllä 2018 tekoälyn koulutuspilotin 20 työntekijälleen yhteistyössä Metropolian kanssa. Valmennuksen tavoitteena on luoda perusta tekoälyn hyödyntämisessä tarvittavalle ymmärrykselle ja oppia soveltamaan tekoälyn tekni...

Lue lisää

29.06.2018

Stiftelsen Emilie och Rudolf Gesellius fond tukee apurahallaan Metropolian ruotsinkielistä oopperaproduktiota

Stiftelsen Emilie och Rudolf Gesellius fond on myöntänyt apurahan Metropolian oopperakoulutuksen Kung Karls jakt -produktioon. Tuki on tarkoitettu erityisesti koululaisnäytännön järjestämiseen ja yleisöyhteistyöhön ruots...

Lue lisää

28.06.2018

Intensiivinen kampusmuuttojen loppuvuosi

Metropoliassa eletään intensiivistä kampusmuuttojen aikaa loppuvuosi. Korkeakoulun toiminnot keskitetään 20 toimipisteestä neljälle kampukselle usean vuoden muutoksena. Intensiivisin muuttojen suma jatkuu loppuvuoden.
Jatkossa Metropolian kampukset sijaitsevat Espoon L...

Lue lisää


1 - 7 / 1558

Tilaa uutiset RSS-syötteenä

 

Uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje, joka ilmestyy 4-6 kertaa vuodessa.

Uutiskirjeet 2018

Uutiskirjeet 2017

Uutiskirjeet 2016

Uutiskirjeet 2015