Metropolian dokumentit saavuttivat miljoonien yleisön

12.01.2018

Mediatuotannon opiskelijan, Johannes Mollbergin ohjaama dokumentti "God and Pals" kertoo Megazonen maailmanmestareista. Dokumentti keräsi yhteensä 1,7 miljoonaa katsojaa.

Metropolian ja Kansallismuseon yhteistyönä toteutettu Kansallisaarteen etsintä -kampanja sai Suomen 100-vuotisjuhlavuoden aikana huikean näkyvyyden Ylen TV-kanavilla. Metropolian Elokuvan ja television tutkinto-ohjelman opiskelijoiden toteuttamat lyhytdokumentit ja kummivideot saivat yhteensä 15,4 miljoonan yleisön.

Televisiossa esitettiin 13 dokumenttia ja 7 kummivideota. Lyhytdokumentit saivat 191 esityskerralla yhteensä 12,3 miljoonaa katsojaa. Dokumentteja esitettiin koko vuoden ajan. Kampanjaa varten Metropoliassa tuotettuja kummivideoita näytettiin yhteensä 22 kertaa kampanjan alussa ja lopussa. Ne keräsivät yhteensä 3,1 miljoonaa katsojaa.

Dokumentit toteutettiin Elokuva- ja televisiotuotannon tutkinto-ohjelman dokumenttikursseilla. Sisällöntuottajakumppanina oli Tampereen ammattikorkeakoulu ja julkaisijakumppanina Yleisradio. Kampanja oli yksi valtioneuvoston Suomi100 -hankkeen rahoittamista projekteista.

Mediatuotannon opiskelijat tekivät dokumentit aiheista, joita itse pitivät aarteina ja niitä tuotettiin kampanjaa varten syksyllä 2016. Sarjan "toiselle tuotantokaudelle" valittiin mukaan myös aikaisempien dokumenttikurssien arkistojen aarteita. Niitä esitettiin syyskuun lopusta lähtien ja kummivideoita noin 1-2 kuukauden ajan kampanjan alussa ja lopussa.

Kampanjan kummit Manuela Bosco ja Karri (Paleface) Miettinen kertoivat kummivideoilla omista aarteistaan. Videoita toteuttivat kuvauksen ja mediatuotannon opiskelijat Patrik Sundberg ja Oona Saari.

Kurssien vastuuopettajina toimivat Ylestä Metropoliaan lainattu tuottaja Riikka Heino ja lehtorit Teija Voudinmäki, Minna Kilpeläinen ja Heikki Ahola.

"Dokumentit pääsivät fillereiksi parhaille ohjelmapaikoille ja saivat siten suurimmat mahdolliset katsojamäärät", sanoi tuottaja Riikka Heino.

Kaiken kaikkiaan kampanjan videoita oli 32 kappaletta, joista TAMK toteutti 8 lyhytdokumenttia. Nämä nähtiin ainoastaan Yle Areenassa, sekä kampanjan verkkosivuilla YouTube-kanavalta upotettuina.

Yle Areenan Suomi100 -kanavalle Kansallisaarteen etsintä -sarjaan ladattiin yhteensä 30 videota. Yle Areenassa dokumentteja oli 4.1. mennessä katsottu n. 27 300 kertaa ja kummivideoita n. 4000 kertaa. YouTubessa videot olivat 11.1. mennessä saaneet 7900 katsojaa.

Dokumentit ja videot ovat edelleen nähtävissä Yle Areenan Suomi100-kanavan Kansallisaarteen etsintä -sarjassa osoitteessa https://areena.yle.fi/1-3886429 sekä kampanjan nettisivuilla osoitteessa kansallisaarteenetsinta.fi.

Lisätietoja:

Minna Kilpeläinen
Kansallisaarteen etsintä -hankkeen projektipäällikkö / Metropolia
puh: 040 352 3808
s-posti: minna.kilpelainen metropolia fi


Muuta maailmaa kanssamme

Tule mukaan muutosta vauhdittavaan varainhankintakampanjaamme. Lahjoita euro, joka tukee yhteistä tulevaisuuttamme. Kiitos lahjoituksesta!

metropolia.fi/lahjoita


Lahjoitus Helsingin rakennusmestarit ja -insinöörit amk ry:ltä

19.10.2018

Helsingin Rakennusmestarit ja -insinöörit AMK ry. on tehnyt lahjoituksen Metropolialle. Se on halunnut siten osallistua pääkaupunkiseudun ainoan suomenkielisen amk-insinöörikouluttajan ja Suomen suurimman ammattikorkeakoulun varainhankintakampanjaan. Yhdistyksen tarkoit...

Lue lisää

Media-alan tutkimussäätiö ja Kunnallisneuvos C.V. Åkerlundin säätiö tukevat Metropolian graafisen tekniikan kehittämistä

17.10.2018

Metropolia on saanut kaksi merkittävää apurahaa, joiden päämääränä on säilyttää ja kehittää graafisen tekniikan koulutusta sekä lisätä sen vetovoimaa opiskelijoiden keskuudessa. Media-alan tutkimussääti&ou...

Lue lisää

Helsingin Graafinen Klubi ry lahjoittanut Metropolialle

17.10.2018

Metropolia − ja sen edeltäjä EVTEK − on tuottanut vuosikymmenten ajan graafisen tekniikan insinöörejä teollisuuden ja mediayhtiöiden palvelukseen. Viestinnän ala on ollut pitkään murroksessa ja aivan ensimmäisten joukossa se on kohdannut ...

Lue lisää

Leppävaaran kampuksella yövyttiin Hackathonin merkeissä

16.10.2018

Metropolian Leppävaaran kampuksella järjestetty Hackathon toi kahden päivän ajaksi yhteen noin kolmekymmentä korkeakouluopiskelijaa ympäri Suomea. Opiskelijoiden tehtävänä oli keksiä uusia avoimen datan sovelluksia startup-yritysten tukemana. Kattote...

Lue lisää

12.10.2018

Miten kestävyysmuutos voi toteutua kaupungissa? - Eko-Viikin asuinalue tutkimuskohteena

”Helsinki kasvaa nopeasti. Arviolta 7000-8000 asukasta muuttaa tai syntyy Helsinkiin vuosittain. Millä tavalla tämä tehdään ekologisesti, taloudellisesti ja sosiaalisesti kestävällä tavalla?” Kimmo Kuisma, Helsingin kaupunginkanslian projektijohtaja kys...

Lue lisää

12.10.2018

Nordic Business Forum täytti A-auditorion Myyrmäen kampuksella 26.-27.9.2018

Nordic Business Forumista on tullut viime vuosina yksi maailman merkittävimmistä yritysjohdon konferensseista. Nordic Business Forumin live-striimausta ja huippu-puhujia oli katsomassa täysi tupa liiketalouden opiskelijoita ja henkilökuntaa. Tänä syksynä teemoina olivat...

Lue lisää

10.10.2018

Kansainvälisen I-dott-kilpailun voitto Metropoliaan

Kansainvälisen I-dott-kilpailun Metropolis-kategorian on voittanut Metropolian muotoilun opiskelija Gerli Kotkamets. Hän sai voitostaan rahapalkinnon lisäksi AVA-kuosisuunnittelujärjestelmän viikon koulutuksen.
I-dott tarjoaa tekstiilisuunnittelun opiskelijoille mahdollisuuden s...

Lue lisää


1 - 7 / 1592

Tilaa uutiset RSS-syötteenä

 

Uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje, joka ilmestyy 4-6 kertaa vuodessa.

Uutiskirjeet 2018

Uutiskirjeet 2017

Uutiskirjeet 2016

Uutiskirjeet 2015