Sote-uudistus on yhteistyötä ja jatkuvaa kehittämistä - ihminen keskiössä

23.03.2018

Sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistuksessa tärkeimmässä roolissa tulisi olla ihminen. Keskellä suurta muutosta kaikilla tulee olla mahdollisuus laadukkaisiin palveluihin mahdollisimman tasapuolisesti. Tämä tärkeä aihe oli teemanana Sitran ja Metropolian järjestämässä Soteuttamo-seminaarissa. Tilaisuudessa kuultiin asiantuntijoiden alustuksia, järjestöjen pitchausesityksiä ja perehdyttiin aiheeseen syvemmin työpajatyöskentelyssä. ”Sote-uudistuksessa pyritään kehittämään sellaisia palveluja, jotka ovat ihmisten kokoisia, näköisiä sekä laadukkaita. Siksi tänään teemana on ihminen edellä”, Hyvinvointiyritykset kiertoon -hankkeen projektipäällikkö Ulla Vehkaperä kuvaili tilaisuuden luonnetta.

Soteuttamo on sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistamisen ja verkostojen kehittämisen työkalupakki. Se tuo tulevaisuuden tekijät niin sote-alalta kuin muiltakin aloilta yhteen edistämään ekosysteemiajattelua ja luomaan uudenlaisia kumppanuuksia. Henna Hiilamo ja Elina Eerola Sitrasta olivat aktiivisesti mukana tapahtumassa Soteuttamon kehittäjinä.

Osallisuusvalmistelija Katja Syvärinen Uusimaa2019 -hankkeesta kertoi kuulijoille kuinka Sote-uudistus etenee Uudellamaalla ja miten asiakaslähtöisiä palveluja valmistellaan. ”Tarve muutokselle on iso. Ihmisten ikääntyminen pakottaa miettimään uusia ratkaisuja. Teknologian muutos myös mahdollistaa paljon. Ihmiset osaavat nyt enemmän: käyttää uutta teknologiaa ja hakea itse tietoa sen avulla”.


Katja Syvärinen

”Iso joukko asiantuntijoita on tekemässä ja valmistelemassa muutosta. Tämä uudistus on yhteistyötä ja jatkuvaa kehittämistä. Siksi tällaiset tilaisuudet ovat tärkeitä siksi, että niin palveluiden tuottajien kuin kuluttajienkin asiantuntemus saadaan esiin. Tähän mennessä tuotettu ja kerätty tieto tulee parantamaan palveluja riippumatta siitä mitä askeleita sote-muutoksen kohdalla tapahtuu”, Katja Syvärinen kertoi kuvatessaan suurta työmäärä, joka on jo sote-uudistuksen eteen tehty.

Palveluiden tuottamisella yksi suunta - kohti asiakasta

Palvelumuotoilun ammattilainen Business Creative Hannu Ripatti kuvasi, miten palvelumuotoilun avulla asioita voi tehdä uudella tavalla palvelumuotoilun avulla.  ”Absoluuttista arvoa on vaikea määritellä esimerkiksi palvelulle. Arvo riippuu aina tilanteesta, ja koettu arvo ratkaisee. Tekemistä kannattaa kohdentaa sinne, mistä arvo syntyy. Resursseja ei kannata hukata kaikkialle, vaan kohdennetusti. Tekemisellä tulee olla yhteinen suunta, kohti asiakasta. Tällöin myös onnistumisen todennäköisyys kasvaa”, Hannu Ripatti tiivisti. Hän ohjasi työpajoissa asiakasprofiilien suunnittelua ja työstämistä. Asiakasprofiili voi olla yksi hyvä menetelmä ja työkalu palvelujen kohdentamiseen.


Hannu Ripatti

Hyvä esimerkki asiakkaan nostamisesta palvelun keskiöön kuultiin Vantaan lastensuojelupalvelujen päällikön Hanna Pösön kuvaamana. Metropolian koordinoima Avain kansalaisuuteen -hanke kehittää henkilökohtainen budjetointi -toimintamallia osana käytännön asiakastyötä. Tätä toimintamallia pilotoidaan usealla paikkakunnalla. Henkilökohtaisella budjetilla tarkoitetaan sitä, että asiakas saa valita itselleen ammattilaisen kanssa tarkkaan suunnitellun ja laaditun budjetin puitteissa sellaisia palveluja, joita hän tarvitsee. ”Kun asiakas pääsee itse suunnittelemaan ja toteuttamaan omia palvelujaan, se voimaannuttaa”, Hannan Pösö kuvasi henkilökohtaisen budjetoinnin etuja.  

”Malli on hyvä paljon palveluja tarvitseville, vaikkakin henkilökohtainen budjetointi vaatii voimavaroja myös asiakkaan puolelta. Ihmiset eivät aina osaa sanoittaa omaa tarvettaan. Tällä hetkellä tehdään arviointia siitä, mitä valinnanvapaus uudessa sote-mallissa voisi olla. Yksi mahdollinen tapa on tämä henkilökohtainen budjetointi -malli”, Hanna Pösö kertoi.

Asiakaskokemuksella tunnistetaan entistä paremmin asiakkaiden tarpeet

Kouluttaja Helena Skogström Invalidiliitosta kuvasi kokemustoimijoiden verkostoa ja roolia sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä. Kokemustoimijat ovat tehtäväänsä koulutettuja pitkäaikaissairaita, vammaisia tai läheisiä, jotka välittävät kokemustietoa sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille ja ammattilaisille. Kokemustieto syventää ammattilaisten osaamista ja tarjoaa kanavan asiakkaiden tarpeiden entistä parempaan tunnistamiseen. Kokemustoimija tarjoaa vertaistukea. ”Henkilön kokemus on ainutlaatuinen ja arvokas. Sen esiintuominen sopivalla tavalla jäsenneltynä on vaikuttavaa”, Helena Skogström kuvasi kokemustoimijoiden roolia terveysalan ammattialisen rinnalla.

Työpajassa perehdyttiin syvemmin kokemustoimijoiden rooliin asiakaslähtöisten palveluiden kehittäjinä. Moni koki, että voisi mielellään hyödyntää tätä verkostoa ja toimintamallia omassa työssään. Yhteinen osaamispankki ja yhteiset koulutukset olivat monen osallistujan toiveena. Tarjonta ja tarve tulisi saada kohtaamaan entistä paremmin. Erityisen tärkeää olisi tarjota tätä toimintatapaa sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille, jotta he saisivat mallia eri taustoista tulevien ihmisten kohtaamisiin. Tämä tulee parantamaan asiakkaan kohtaamista ja koettua palvelua.

Yhteiseen kehittämiseen apua tarjolla

Yhteistä kehittämistä isojen tulevien muutosten tiimoilta tarvitaan edelleen. Tähän tarjoaa apua Innokylä, joka on kaikille avoin innovaatioympäristö. Innokylän verkkopalvelu on maksuton yhteiskehittämisen ja ideoinnin ympäristö. Erikoissuunnittelijat Hanne Savolainen ja Merja Lyytikäinen avasivat Innokylän etuja ja kehottivat kaikkia mukaan koulutuksiin ja työpajoihin. Innokylä tarjoaa työkaluja tarvelähtöisesti erilaisiin kehittämistöihin, esimerkiksi sote-alueille. Innokylän sivustolta löytyy paljon kuvauksia kehittämishankkeista ja kehitetyistä toimintamalleistea. Näitä hyviä käytänteitä kannattaa hyödyntää ja jatkojalostaa. Uudesta julkaisusta löytyy hyvin koontia hankkeista, joissa keskeistä on ihmisten osallisuus. Lue lisää: ”Osallisuus kuulu kaikille” -julkaisu.

Voit kuunnella ja katsella tilaisuuden tallenteen: Linkki tilaisuuden tallenteeseen. 

Seuraava Soteuttamo ke 30.5.2018 klo 12.00 – 16.00 Metropolia AMK, Vanha viertotie 23, Helsinki. Aiheena Kuka kumppaniksi soteen? Tervetuloa.
Ilmoittautumiset

Lisätietoa:

Projektipäällikkö Ulla Vehkaperä
P. 040 714 5147
S-posti: etunimi.sukunimi@metropolia.fi

Lue lisää:

Hyvinvointialan tulevaisuus - tekoälyä ja digitalisaatiota vai inhimillistä kosketusta? (Soteuttamo 31.1.2018, digitalisaatio ja tulevaisuuden hyvinvointipalvelut)

Tutustu Soteuttamoon

Lue lisää Hyvinvointiyritykset kiertoon -hankkeesta

Seuraa meitä Facebookissa

   


Muuta maailmaa kanssamme

Tule mukaan muutosta vauhdittavaan varainhankintakampanjaamme. Lahjoita euro, joka tukee yhteistä tulevaisuuttamme. Kiitos lahjoituksesta!

metropolia.fi/lahjoita


Ennätysmäärä valmistuneita vuonna 2018

18.12.2018

Tänään on jälleen ilon päivä monille Metropoliassa opiskelunsa päätökseen saavilla, kun valmistujaisia juhlitaan eri kampuksilla. Vuonna 2018 AMK-tutkinnon suorittaneita opiskelijoita on ennätyksellisesti yli 2800 ja ylemmän AMK-tutkinnon suorit...

Lue lisää

3AMK kouluttaa kiinteistöalan kehittäjiä

17.12.2018

3AMK:n Kiinteistöalan kehittäjä -osaamispolku tähtää isännöinnin, kiinteistöjohtamisen ja kiinteistövälityksen alan tietotaidon kehittämiseen.
Polku järjestettiin ensimmäistä kertaa syksyllä 2018. Uudet kiinteistöa...

Lue lisää

Sytyke ry valitsi Jesse Ukkosen opinnäytetyön vaikuttavimmaksi

14.12.2018

Tietojärjestelmätyön ammattilaisten Sytyke ry järjesti Vaikuttavin opinnäytetyö 2017-18 -kilpailun. Kilpailun voitti Metropolian viestinnän tutkinto-ohjelmasta valmistunut Jesse Ukkonen.
Voitokas opinnäytetyö Häiriötön tekno...

Lue lisää

Museoyhteistyöllä äänimaisemia, sovelluksia ja uusia näyttelyideoita

13.12.2018

EU:n Luova Eurooppa-ohjelman The People’s Smart Sculpture -hankkeen (2014 - 2018) päättyessä sen aikana kerätyt parhaat käytännöt on koottu yhdeksi julkaisuksi.  Hankkeenvtavoitteena oli tukea osallistavaa, yhteisöllistä, monialaista urbaania k...

Lue lisää

11.12.2018

Talonrakennusteollisuus tukee lahjoituksella tuotantojohdon koulutusta

Järjestäytyneitä rakennusliikkeitä Uudellamaalla edustava Talonrakennusteollisuuden Uudenmaan piiri ry on tehnyt 40.000 euron lahjoituksen Metropolia Ammattikorkeakoululle. Joulukuun 4. päivä lahjoitetulla summalla on tarkoitus edistää rakennusalan ammattikorkeakou...

Lue lisää

11.12.2018

Etäkuntoutuksen erikoistumiskoulutuksessa innostava alku

Etäratkaisut kuntoutumisen tukena -erikoistumiskoulutus kokosi yhteen kokeneita ja vasta aiheeseen perehtyviä ammattilaisia. Vuoden kestävä koulutus alkoi innostuneesti ja opimme heti ensimmäisessä tapaamisessa, että koulutuksessa on laaja kirjo osaamista kuntoutuksen m...

Lue lisää

07.12.2018

Koulutettujen maahanmuuttajien urapolku helpottuu

Metropolia Ammattikorkeakoulu tarjoaa maahanmuuttajasairaanhoitajille kaksi opintoväylää, jotka ovat Osaaminen käyttöön Suomessa -hanke (EU-/ETA-alueelta tulevat maahanmuuttajat) ja SOTE-silta -hanke (EU-/ETA-alueen ulkopuolelta tulevat maahanmuuttajat). Väyliä keh...

Lue lisää


1 - 7 / 1625

Tilaa uutiset RSS-syötteenä

 

Uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje, joka ilmestyy 4-6 kertaa vuodessa.

Uutiskirjeet 2018

Uutiskirjeet 2017

Uutiskirjeet 2016

Uutiskirjeet 2015