Sote-uudistus on yhteistyötä ja jatkuvaa kehittämistä - ihminen keskiössä

23.03.2018

Sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistuksessa tärkeimmässä roolissa tulisi olla ihminen. Keskellä suurta muutosta kaikilla tulee olla mahdollisuus laadukkaisiin palveluihin mahdollisimman tasapuolisesti. Tämä tärkeä aihe oli teemanana Sitran ja Metropolian järjestämässä Soteuttamo-seminaarissa. Tilaisuudessa kuultiin asiantuntijoiden alustuksia, järjestöjen pitchausesityksiä ja perehdyttiin aiheeseen syvemmin työpajatyöskentelyssä. ”Sote-uudistuksessa pyritään kehittämään sellaisia palveluja, jotka ovat ihmisten kokoisia, näköisiä sekä laadukkaita. Siksi tänään teemana on ihminen edellä”, Hyvinvointiyritykset kiertoon -hankkeen projektipäällikkö Ulla Vehkaperä kuvaili tilaisuuden luonnetta.

Soteuttamo on sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistamisen ja verkostojen kehittämisen työkalupakki. Se tuo tulevaisuuden tekijät niin sote-alalta kuin muiltakin aloilta yhteen edistämään ekosysteemiajattelua ja luomaan uudenlaisia kumppanuuksia. Henna Hiilamo ja Elina Eerola Sitrasta olivat aktiivisesti mukana tapahtumassa Soteuttamon kehittäjinä.

Osallisuusvalmistelija Katja Syvärinen Uusimaa2019 -hankkeesta kertoi kuulijoille kuinka Sote-uudistus etenee Uudellamaalla ja miten asiakaslähtöisiä palveluja valmistellaan. ”Tarve muutokselle on iso. Ihmisten ikääntyminen pakottaa miettimään uusia ratkaisuja. Teknologian muutos myös mahdollistaa paljon. Ihmiset osaavat nyt enemmän: käyttää uutta teknologiaa ja hakea itse tietoa sen avulla”.


Katja Syvärinen

”Iso joukko asiantuntijoita on tekemässä ja valmistelemassa muutosta. Tämä uudistus on yhteistyötä ja jatkuvaa kehittämistä. Siksi tällaiset tilaisuudet ovat tärkeitä siksi, että niin palveluiden tuottajien kuin kuluttajienkin asiantuntemus saadaan esiin. Tähän mennessä tuotettu ja kerätty tieto tulee parantamaan palveluja riippumatta siitä mitä askeleita sote-muutoksen kohdalla tapahtuu”, Katja Syvärinen kertoi kuvatessaan suurta työmäärä, joka on jo sote-uudistuksen eteen tehty.

Palveluiden tuottamisella yksi suunta - kohti asiakasta

Palvelumuotoilun ammattilainen Business Creative Hannu Ripatti kuvasi, miten palvelumuotoilun avulla asioita voi tehdä uudella tavalla palvelumuotoilun avulla.  ”Absoluuttista arvoa on vaikea määritellä esimerkiksi palvelulle. Arvo riippuu aina tilanteesta, ja koettu arvo ratkaisee. Tekemistä kannattaa kohdentaa sinne, mistä arvo syntyy. Resursseja ei kannata hukata kaikkialle, vaan kohdennetusti. Tekemisellä tulee olla yhteinen suunta, kohti asiakasta. Tällöin myös onnistumisen todennäköisyys kasvaa”, Hannu Ripatti tiivisti. Hän ohjasi työpajoissa asiakasprofiilien suunnittelua ja työstämistä. Asiakasprofiili voi olla yksi hyvä menetelmä ja työkalu palvelujen kohdentamiseen.


Hannu Ripatti

Hyvä esimerkki asiakkaan nostamisesta palvelun keskiöön kuultiin Vantaan lastensuojelupalvelujen päällikön Hanna Pösön kuvaamana. Metropolian koordinoima Avain kansalaisuuteen -hanke kehittää henkilökohtainen budjetointi -toimintamallia osana käytännön asiakastyötä. Tätä toimintamallia pilotoidaan usealla paikkakunnalla. Henkilökohtaisella budjetilla tarkoitetaan sitä, että asiakas saa valita itselleen ammattilaisen kanssa tarkkaan suunnitellun ja laaditun budjetin puitteissa sellaisia palveluja, joita hän tarvitsee. ”Kun asiakas pääsee itse suunnittelemaan ja toteuttamaan omia palvelujaan, se voimaannuttaa”, Hannan Pösö kuvasi henkilökohtaisen budjetoinnin etuja.  

”Malli on hyvä paljon palveluja tarvitseville, vaikkakin henkilökohtainen budjetointi vaatii voimavaroja myös asiakkaan puolelta. Ihmiset eivät aina osaa sanoittaa omaa tarvettaan. Tällä hetkellä tehdään arviointia siitä, mitä valinnanvapaus uudessa sote-mallissa voisi olla. Yksi mahdollinen tapa on tämä henkilökohtainen budjetointi -malli”, Hanna Pösö kertoi.

Asiakaskokemuksella tunnistetaan entistä paremmin asiakkaiden tarpeet

Kouluttaja Helena Skogström Invalidiliitosta kuvasi kokemustoimijoiden verkostoa ja roolia sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä. Kokemustoimijat ovat tehtäväänsä koulutettuja pitkäaikaissairaita, vammaisia tai läheisiä, jotka välittävät kokemustietoa sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille ja ammattilaisille. Kokemustieto syventää ammattilaisten osaamista ja tarjoaa kanavan asiakkaiden tarpeiden entistä parempaan tunnistamiseen. Kokemustoimija tarjoaa vertaistukea. ”Henkilön kokemus on ainutlaatuinen ja arvokas. Sen esiintuominen sopivalla tavalla jäsenneltynä on vaikuttavaa”, Helena Skogström kuvasi kokemustoimijoiden roolia terveysalan ammattialisen rinnalla.

Työpajassa perehdyttiin syvemmin kokemustoimijoiden rooliin asiakaslähtöisten palveluiden kehittäjinä. Moni koki, että voisi mielellään hyödyntää tätä verkostoa ja toimintamallia omassa työssään. Yhteinen osaamispankki ja yhteiset koulutukset olivat monen osallistujan toiveena. Tarjonta ja tarve tulisi saada kohtaamaan entistä paremmin. Erityisen tärkeää olisi tarjota tätä toimintatapaa sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille, jotta he saisivat mallia eri taustoista tulevien ihmisten kohtaamisiin. Tämä tulee parantamaan asiakkaan kohtaamista ja koettua palvelua.

Yhteiseen kehittämiseen apua tarjolla

Yhteistä kehittämistä isojen tulevien muutosten tiimoilta tarvitaan edelleen. Tähän tarjoaa apua Innokylä, joka on kaikille avoin innovaatioympäristö. Innokylän verkkopalvelu on maksuton yhteiskehittämisen ja ideoinnin ympäristö. Erikoissuunnittelijat Hanne Savolainen ja Merja Lyytikäinen avasivat Innokylän etuja ja kehottivat kaikkia mukaan koulutuksiin ja työpajoihin. Innokylä tarjoaa työkaluja tarvelähtöisesti erilaisiin kehittämistöihin, esimerkiksi sote-alueille. Innokylän sivustolta löytyy paljon kuvauksia kehittämishankkeista ja kehitetyistä toimintamalleistea. Näitä hyviä käytänteitä kannattaa hyödyntää ja jatkojalostaa. Uudesta julkaisusta löytyy hyvin koontia hankkeista, joissa keskeistä on ihmisten osallisuus. Lue lisää: ”Osallisuus kuulu kaikille” -julkaisu.

Voit kuunnella ja katsella tilaisuuden tallenteen: Linkki tilaisuuden tallenteeseen. 

Seuraava Soteuttamo ke 30.5.2018 klo 12.00 – 16.00 Metropolia AMK, Vanha viertotie 23, Helsinki. Aiheena Kuka kumppaniksi soteen? Tervetuloa.
Ilmoittautumiset

Lisätietoa:

Projektipäällikkö Ulla Vehkaperä
P. 040 714 5147
S-posti: etunimi.sukunimi@metropolia.fi

Lue lisää:

Hyvinvointialan tulevaisuus - tekoälyä ja digitalisaatiota vai inhimillistä kosketusta? (Soteuttamo 31.1.2018, digitalisaatio ja tulevaisuuden hyvinvointipalvelut)

Tutustu Soteuttamoon

Lue lisää Hyvinvointiyritykset kiertoon -hankkeesta

Seuraa meitä Facebookissa

   


Muuta maailmaa kanssamme

Tule mukaan muutosta vauhdittavaan varainhankintakampanjaamme. Lahjoita euro, joka tukee yhteistä tulevaisuuttamme. Kiitos lahjoituksesta!

metropolia.fi/lahjoita


Lahjoitus Helsingin rakennusmestarit ja -insinöörit amk ry:ltä

19.10.2018

Helsingin Rakennusmestarit ja -insinöörit AMK ry. on tehnyt lahjoituksen Metropolialle. Se on halunnut siten osallistua pääkaupunkiseudun ainoan suomenkielisen amk-insinöörikouluttajan ja Suomen suurimman ammattikorkeakoulun varainhankintakampanjaan. Yhdistyksen tarkoit...

Lue lisää

Media-alan tutkimussäätiö ja Kunnallisneuvos C.V. Åkerlundin säätiö tukevat Metropolian graafisen tekniikan kehittämistä

17.10.2018

Metropolia on saanut kaksi merkittävää apurahaa, joiden päämääränä on säilyttää ja kehittää graafisen tekniikan koulutusta sekä lisätä sen vetovoimaa opiskelijoiden keskuudessa. Media-alan tutkimussääti&ou...

Lue lisää

Helsingin Graafinen Klubi ry lahjoittanut Metropolialle

17.10.2018

Metropolia − ja sen edeltäjä EVTEK − on tuottanut vuosikymmenten ajan graafisen tekniikan insinöörejä teollisuuden ja mediayhtiöiden palvelukseen. Viestinnän ala on ollut pitkään murroksessa ja aivan ensimmäisten joukossa se on kohdannut ...

Lue lisää

Leppävaaran kampuksella yövyttiin Hackathonin merkeissä

16.10.2018

Metropolian Leppävaaran kampuksella järjestetty Hackathon toi kahden päivän ajaksi yhteen noin kolmekymmentä korkeakouluopiskelijaa ympäri Suomea. Opiskelijoiden tehtävänä oli keksiä uusia avoimen datan sovelluksia startup-yritysten tukemana. Kattote...

Lue lisää

12.10.2018

Miten kestävyysmuutos voi toteutua kaupungissa? - Eko-Viikin asuinalue tutkimuskohteena

”Helsinki kasvaa nopeasti. Arviolta 7000-8000 asukasta muuttaa tai syntyy Helsinkiin vuosittain. Millä tavalla tämä tehdään ekologisesti, taloudellisesti ja sosiaalisesti kestävällä tavalla?” Kimmo Kuisma, Helsingin kaupunginkanslian projektijohtaja kys...

Lue lisää

12.10.2018

Nordic Business Forum täytti A-auditorion Myyrmäen kampuksella 26.-27.9.2018

Nordic Business Forumista on tullut viime vuosina yksi maailman merkittävimmistä yritysjohdon konferensseista. Nordic Business Forumin live-striimausta ja huippu-puhujia oli katsomassa täysi tupa liiketalouden opiskelijoita ja henkilökuntaa. Tänä syksynä teemoina olivat...

Lue lisää

10.10.2018

Kansainvälisen I-dott-kilpailun voitto Metropoliaan

Kansainvälisen I-dott-kilpailun Metropolis-kategorian on voittanut Metropolian muotoilun opiskelija Gerli Kotkamets. Hän sai voitostaan rahapalkinnon lisäksi AVA-kuosisuunnittelujärjestelmän viikon koulutuksen.
I-dott tarjoaa tekstiilisuunnittelun opiskelijoille mahdollisuuden s...

Lue lisää


1 - 7 / 1592

Tilaa uutiset RSS-syötteenä

 

Uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje, joka ilmestyy 4-6 kertaa vuodessa.

Uutiskirjeet 2018

Uutiskirjeet 2017

Uutiskirjeet 2016

Uutiskirjeet 2015