Valmentavasta valmiiksi-kevätseminaarissa pohdittiin valmentavan koulutuksen suosituksia

08.06.2018

Projektisuunnittelija Paavo Raappana Karelia ammattikorkeakoulusta (vas.) ja koulutuksen kehittämistehtävissä toimiva lehtori Tiina Hirard Turun ammattikorkeakoulusta (oik.).

Metropolian Bulevardin kampuksen aamupäiväseminaariin 4.6.2018 osallistui viisikymmentä osallistujaa.

Valmentavasta Valmiiksi-hankkeen projektipäällikkö Heidi Stenberg Metropolia ammattikorkeakoulusta veti seminaaria yhdessä projektisuunnittelija Outi Lemettisen kanssa.

Ryhmätöitä tehtiin ja esiteltiin ahkerasti.

Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama maahanmuuttajien korkeakouluopintoihin valmentavan koulutuksen kehittämishanke Valmentavasta Valmiiksi kokosi aamupäiväseminaariin maanantaina 4.6.2018 Metropolian Bulevardin kampukselle viisikymmentä osallistujaa.

Seminaariin osallistui ihmisiä eri ammattikorkeakouluista, Helsingin yliopistosta, Uudenmaan TE-toimistosta, kotokoulutusta tarjoavista organisaatioista ja vapaaehtoisjärjestöistä. Kaikki olivat kuulemassa millaisia hakukelpoisuuskriteerejä, opetussuunnitelmaa ja osallisuutta lisääviä toimenpiteitä hankkeen puitteissa oltiin kevään 2018 aikana suunniteltu.

Osallistujat antoivat pienryhmissä arvokkaita kommentteja suunnitelmista, joiden pohjalta iltapäivällä varsinaiset hanketoimijat yhdeksästä ammattikorkeakoulusta jatkoivat työskentelyä valintamenettelyn, valmentavan verkkokoulutuksen ja osallisuutta lisäävien toimenpiteiden kehittämisessä.

Valmentavan koulutuksen rakenne ja sisältö valmistuivat kevään aikana

Kevään työskentely Valmentavasta valmiiksi-hankkeessa on keskittynyt löytämään yhteisymmärryksen sille, mitä korkeakouluopintoihin valmentava koulutus on, kenelle se on kohdennettu ja millaisia sisältöjä sekä tavoitteita koulutukselle on asetettu.

Koulutuksen kehittämistehtävissä toimiva lehtori Tiina Hirard Turun ammattikorkeakoulusta kertoo, että yliopistojen tarpeita on selvitetty haastattelemalla SIMHE (Supporting Immigrants in Higher Education in Finland)- yliopistoja.

”Tämän taustalla on se, että jatkossa valmentava koulutus edistäisi mahdollisuuksia jatkaa opintoja myös yliopistoissa. Kehittämistarpeet on nähty hyvin samanlaisina yliopistoissa kuin ammattikorkeakouluissa, mutta englannin kielen merkitys on kuitenkin korostunut erityisesti yliopistoissa ja sen takia englannin kielikin on nyt otettu osaksi valmentavan koulutuksen opetussuunnitelmaa”, Hirard kertoo.

Syksyllä jatketaan aktiivista kehitystyötä

Valmentavasta valmiiksi-hankkeessa on tavoitteena rakentaa sekä kansallinen valintamenettely, että opetussunnitelmasuositus. Lisäksi tavoitteena on myös pilotoida valmentavaa koulutusta verkossa. Tiina Hirardin mukaan syksyllä tapahtuva verkkokoulutusten toteutusten suunnittelu on keskeistä, jotta ensimmäinen verkossa toteutettava valmentava koulutus saadaan käynnistettyä huhtikuussa 2019. 

Projektisuunnittelija Paavo Raappana Karelia ammattikorkeakoulusta kertoo, että kevään aikana kartotetuista maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden osallisuutta ja integraatiota edistettävistä hyvistä käytänteistä on jatkojalostettavaksi valikoitunut syksyn työskentelyyn kolme käytännettä.

”Ensimmäinen on kummiopiskelijamalli, joka on yksi tapa toteuttaa vertaistutorointia. Sitten toisessa jatkojalostettavassa käytänteessä pyritään luomaan yksikertaista mallia, miten mahdollisimman helposti ja yksinkertaisesti saadaan toteutettua valmentavien koulutusten opiskelijoiden ja tutkinto-opiskelijoiden yhteisiä opintokokonaisuuksia ja projekteja. Ja kolmas on se, miten tutorointia ja osallisuutta saadaan tuotua osaksi valmentavan koulutuksen verkkokoulutusta”, Raappana kertoo.

Valmentavasta valmiiksi hanke osa isompaa kokonaisuutta

Valmentavan koulutuksen kehittäminen on yksi konkreettinen kehittämistoimenpide, jolla vastataan korkeakouluvisio 2030 tavoitteisiin ja juuri julkaistun Opetus- ja kulttuuriministeriön tulevaisuuskatsauksessa esitettyihin haasteisiin.

”Suomen kielen osaamisen ja suomalaisessa korkeakoulussa edellytettävien opiskeluvalmiuksien kehittäminen ovat keskeisiä tekijöitä, joilla mahdollistetaan maahanmuuttajataustaisille henkilöille tasa-arvoisemmat mahdollisuudet hakeutua ja pärjätä Suomen korkea-asteen koulutuksessa”, kertoo hankkeen projektipäällikkö Heidi Stenberg Metropolia Ammattikorkeakoulusta.

Katso aiheesta projektipäällikkö Heidi Stenbergin videohaastattelu:

 

Lue lisää:

http://www.metropolia.fi/tutkimus-kehittaminen-ja-innovaatiot/hankkeet/valmentavasta-valmiiksi/

http://minedu.fi/korkeakoulutuksen-ja-tutkimuksen-visio-2030

http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/160903

http://www.metropolia.fi/tietoa-metropoliasta/simhe/

Lisätietoa Valmentavasta valmiiksi hankkeesta

Heidi Stenberg, projektipäällikkö
heidi.stenberg@metropolia.fi
040 535 3388

Outi Lemettinen, projektisuunnittelija
outi.lemettinen@metropolia.fi
050 370 8120

Videon musiikki: "H2O instrumental" by airtone 2011 - Licensed under Creative Commons Attribution (3.0)


Muuta maailmaa kanssamme

Tule mukaan muutosta vauhdittavaan varainhankintakampanjaamme. Lahjoita euro, joka tukee yhteistä tulevaisuuttamme. Kiitos lahjoituksesta!

metropolia.fi/lahjoita


Maahanmuuttajien valmentavan koulutuksen päätösjuhlassa oltiin kiitollisia

22.05.2018

Metropolian AMK-opintoihin valmentavat koulutukset maahanmuuttajille päättyivät jälleen kuluneelta lukuvuodelta ja todistustenjakojuhla vietettiin iloisissa tunnelmissa Bulevardilla 17.5.2018.
Kokonaisuudessaan 30 opintopisteen arvoisen valmentavan koulutuksen suoritti tän&...

Lue lisää

Suomen paras opiskelijapeli valittiin Helsingissä

21.05.2018

Osaamisen pelimerkit -hankkeeseen liittyvässä uudessa Bit1-tapahtumassa Helsingin Suvilahdessa valittiin 16.-17.5. Suomen paras opiskelijapeli. Valintoja oli  tekemässä kovan luokan pelialan ammattilaisten kaarti: Mikko Kodisoja Supercelliltä, Samuli Syvähuoko Sisu...

Lue lisää

Metropolia on saanut lahjoituksen Pilke päiväkodeilta

17.05.2018

Pilke päiväkodit on kotimainen varhaiskasvatuspalveluja tarjoava yritys, jolla on yhteensä 80 päiväkotia ympäri Suomen. Lisäksi se järjestää perusopetuksen iltapäivätoimintaa Espoossa, Helsingissä, Kauniaisissa, Por...

Lue lisää

Julkaisu henkilökohtaisen budjetoinnin (HB) pilottien kokemuksista ja hankkeen havainnoista

16.05.2018

Henkilökohtaisen budjetoinnin (HB) malli
Tarjoaa asiakkaalle valinnanvapautta sosiaali- ja terveyspalveluissa Tukee oman elämänpolun, osallisuuden ja sosiaalisen kansalaisuuden rakentumista. Vahvistaa asiakaslähtöistä ja osallistavaa työskentelykulttuuria. Ottaa ...

Lue lisää

14.05.2018

Ammattikorkeakoulujen todistusvalintojen käyttöönotto kevään 2020 yhteishaussa

Ammattikorkeakoulut ottavat kevään 2020 yhteishaussa käyttöön todistusvalinnan, joka perustuu ammatillisen perustutkinnon ja ylioppilastutkinnon arvosanojen pisteyttämiseen. Pisteytysmallit on kehitetty laaja-alaisena yhteistyönä Metropolian koordinoimassa hankkees...

Lue lisää

14.05.2018

Robottibussilinja 94R käynnistyi Kivikossa

Helsingissä tehtiin historiaa Metropolian operoimana, kun Kivikossa käynnistyi kokeilu itsestään ajavan pikkubussin (robottibussi) vakituisella reitillä 94R. Bussi ajaa muun liikenteen seassa ja täydentää HSL:n järjestämää joukkoliikennettä...

Lue lisää

09.05.2018

Yt-neuvottelut päättyivät: Metropolia irtisanoo enintään 30 työntekijää

Metropolia Ammattikorkeakoulun 5.3.2018 aloittamat yt-neuvottelut ovat päättyneet. Sen seurauksena korkeakoulu suunnittelee irtisanovansa enintään 30 henkilöä. Ensisijaisesti henkilöstöä pyritään uudelleen sijoittamaan muihin tehtäviin ennen irt...

Lue lisää


29 - 35 / 1558

Tilaa uutiset RSS-syötteenä

 

Uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje, joka ilmestyy 4-6 kertaa vuodessa.

Uutiskirjeet 2018

Uutiskirjeet 2017

Uutiskirjeet 2016

Uutiskirjeet 2015