Autourheilijasta autoinsinööriksi Iso-Britanniaan – Jenni Kurki-Suonion alumnitarina

06.08.2018

Jenni Kurki-Suonio (kuva: Simo Ruuskanen)

Kaukana ovat ajat kun insinööri- ja autotekninen osaaminen olivat lähinnä miesten maailmaa. Autourheilutaustan omaava ja Metropolia Ammattikorkeakoulusta autosähköinsinööriksi vuonna 2012 valmistunut 29-vuotias Jenni Kurki-Suonio kannustaa mielellään nuoria naisia teknisille aloille ja kokee autoinsinöörialan sopivan naisille erinomaisesti.

Jenni Kurki-Suonio (a.k.a. Jenni Krohn) aloitti autourheilun kuusi vuotiaana ja on ajanut kilpaa seitsemän vuotiaasta lähtien niin kansallisella kuin kansainvälisellä tasolla. Kipinä syttyi lapsuudessa mikroautoradoilla ja sen jälkeen Kurki-Suonio menestyi autourheilun saralla loistavasti. Muun muassa vuonna 2004 hänet noteerattiin pohjoismaiden nopeimpana naispuolisena karting-kuljettajana ja palkittiin virallisesti Suomen parhaana naispuolisena autourheilijana. Aktiivisen kilpa-ajouransa Kurki-Suonio lopetti vuonna 2010 Suomen suurimmassa ja kovatasoisimmassa Legends-rata-ajoluokassa, jossa hän kilpaili viisi kautta.

Aktiivisen kilpa-ajouran päätyttyä Kurki-Suonio toimi Tekniikan Maailma-lehden (TM) toimittajana ja autotestaajana vuoteen 2014 asti. TM:n lisäksi Kurki-Suonio on ehtinyt työskennellä muillekin tekniikan alan lehdille, kuten Tuulilasi ja Moottori.

Formula Student/SAE –projekti vei Metropoliaan

Myös opiskelu on ollut Kurki-Suoniolle aina tärkeää. Intohimoisen autourheilun rinnalla hän suoritti vuosina 2005-2008 lukion sekä autoasentajan kaksoistutkinnon. Taukoa opiskelulle ei tullut, vaan heti perään Kurki-Suonio pääsi Metropolia Ammattikorkeakouluun ajoneuvotekniikan linjalle, tehden lopputyönsä TM-lehdelle.

Metropoliaan Kurki-Suonio päätti hakea Formula Student/SAE (Society of Automobile Engineers) -projektin innoittamana. Tiimin toimintaan hän pääsi mukaan jo ensimmäisenä opiskeluvuotenaan.

”Olin tiimissä vuosina 2008-2011. Toimin muun muassa elektroniikka- ja tiimipäällikkönä. Viimeisenä tiimivuotenani käynnistin myös sähköformulaprojektin, kun tiimillä oli jo takana 10 vuotta polttomoottorisen formulan suunnittelua ja rakentamista. Nykyinen formulatiimi rakentaakin pelkästään sähköformuloita”, Kurki-Suonio sanoo.

Insinööriksi Jaguar Land Roverin tehtaille

Kesällä 2014 Kurki-Suonio sai Iso-Britanniassa toimivalta rekrytointitoimistolta sähköpostin, jossa tiedusteltiin Kurki-Suonion kiinnostusta asua Yhdistyneessä kuningaskunnassa ja ennen kaikkea työskennellä autovalmistaja Jaguar Land Roverille (JLR).

”Siitä se idean kipinä syttyi ja puolison kanssa otettiin tavoitteeksi, että muutetaan Englantiin. Aloitetaan uusi suunta, ja yritetään päästä autotehtaaseen töihin”, Kurki-Suonio sanoo.

Niinpä molemmat päättivät ryhtyä tuumasta toimeen, vaikka vielä ei ollut unelmatyöpaikan saannista mitään varmuutta. Muuton jälkeen kului kaksi kuukautta ennen kuin kova yritys palkittiin viimein ja tuolloin vasta 25-vuotiaalle Kurki-Suoniolle löytyi sopiva tehtävä Jaguarilla. Hän sai paikan sähkö- ja hybridiautojen osastolta, jossa hän työskenteli ensimmäiset kaksi vuotta projekti-insinöörin roolissa.

”Toimin projekti-insinöörinä softapuolen tiimissä jossa suunniteltiin Jaguarien ja Land Roverien pääohjainlaitteen toimintalogiikkaa. Minun tiimiin kuului kolmekymmentä ohjelmistoinsinööriä. Meidän tiimi suunnitteli aivan alusta lähtien esimerkiksi miten uuden Jaguar i-Pace -täyssähköauton sähköinen voimansiirtojärjestelmä toimii; mitä autossa tapahtuu kun painetaan kaasua tai jarrua, vaihdetaan vaihteita, kun mittaristonäkymä vaihtuu, ja tietysti auton akun latausjärjestelmä”, Kurki-Suonio erittelee.

Kolmantena vuotena tehtävät muuttuivat.

Kurki-Suonion mukaan ulkomailla on yleistä, että suurille yrityksille työskennellään alihankkijoina, joten alkuun hänkin työskenteli oman yrityksensä kautta, kunnes kolmantena vuotena hänet palkattiin vakituiseksi työntekijäksi uuteen työrooliin strategiapuolelle.

”Kolmantena vuotena olin vuoden ajan strategiainsinöörinä voimansiirtopuolella työskennellen projektien parissa, jotka tulevat markkinoille vuosina 2023-2026. Toimenkuvaani kuului sähkö-, hybridi- ja urheiluautojen voimansiirtostrategian suunnittelu”, kertoo Kurki-Suonio, joka työskenteli Jaguar Land Roverille yhteensä kolmen vuoden ajan ennen paluutaan Suomeen 2018.

Parhaat paikat eivät ole julkisessa haussa

Jaguar Land Roverilla on Kurki-Suonion mukaan kova tavoite kasvaa ja kehittyä autovalmistajana, joten tulevaisuuden kykyjä etsitään koko ajan ympäri maailman. Mutta.

”Useimmat tarjolla olevat työroolit eivät ole yleisessä haussa netissä. Eihän nyt tulevaisuuden suunnitelmia voi kaikille paljastaa! Mutta firmaan sisälle päästyä uran ja henkilökohtaisen kehittymisen mahdollisuudet ovat lähes rajattomat. On hyvin yleistä ja suotavaa, että työrooli vaihtuu muutaman vuoden välein. Jaguarilla on firman sisäinen työnhakusivusto, johon ulkopuoliset eivät pääse käsiksi. Siellä ilmoitetaan uusista tiimeistä ja mahdollisuuksista, joita firman jo sisällä olevat voivat vapaasti hakea. Lisäksi JLR tarjoaa kouluttautumista ilmaiseksi!”, Kurki-Suonio painottaa.

Hän osallistuikin työsopimuksensa aikana useille kursseille, opiskellen liiketaloutta, projektien johtamista, sähkömoottoreita ja akkuteknologiaa Warwickin yliopistossa.

Uskokaa naiset unelmiinne!

Kurki-Suonio otettiin Jaguarilla erittäin hyvin vastaan ja hän tsemppaakin kaikkia olemaan rohkeampia opiskelun ja itsensä kehittämisen suhteen. Etenkin naisia.

”Suosittelen sydämellä uskaltautumaan työkokemuksen keräämiseen ulkomailla. Vaikka suomalaisella luonteella aina vähättelemmekin itseämme, meillä suomalaisilla on kuitenkin osaaminen ja kielitaito hallussa. Koulusta valmistuttua, tai nykyään vaikka viisikymppisenäkin, ei vielä voi olla kaiken osaava ja täysin ajanhermoilla, eikä tarvitsekaan. Maailma muuttuu ja tekniikka kehittyy huimaa vauhtia, ja meidän on kehityttävä sen mukana. Emme ole koskaan valmiita ja aina on uutta opittavaa”, Kurki-Suonio kannustaa ja jatkaa.

”Uusille ideoille ja ajatuksille on tilausta, sukupuolesta riippumatta. Ei tarvitse olla nainen tai mies omatakseen tiettyjä taitoja tai voidakseen tehdä, mikä eniten kiinnostaa. Vain vanhat uskomukset ja mielikuvat rajoittavat tekemisiämme liikaa, varsinkin naisten kehittymistä ja etenemistä uralla”.

Kurki-Suonio haluaa oman tarinansa kautta rohkaista epätietoisuudessa ja epävarmuudessa olevia nuoria sekä aikuisia.

”Koulusta valmistuttua ei tarvitse heti päättää tai tietää, mitä haluaa tulevaisuudessa tehdä. On uskaltauduttava olla avoin ja hiukan tuulen vietävänä, sillä varmaksi ei voi sanoa mitä työtehtäviä teknisellä alalla on tarjolla tulevina vuosina. Itse pidän nyt mielen avoimena enkä aseta seuraaville askelille työuralla tarkkaa suuntaa. Työt, joita olen tähän mennessä saanut tehdä, ovat olleet sellaisia, joista en kouluaikoina edes osannut uneksia! Mielenkiinnolla odotan, mihin tuuli (tai tuuri) minut seuraavaksi kuljettaa”, Kurki-Suonio toteaa ja pohtii samalla opiskelun jatkuvan vielä hänenkin kohdallaan.

”Toivon kuitenkin, että tulevaisuudessa voisin työskennellä teknisellä alalla, koska se kiinnostaa minua eniten. Haluan kuitenkin kehittää ja laajentaa osaamistani kestävän kehityksen ja luonnonvarojen parissa, joten jatko-opiskelu on yksi vaihtoehdoista.”

Lisätietoa:

www.jennikrohn.com
LinkedIn

Ajoneuvotekniikan tutkinto-ohjelma

Formula Student/SAE:

https://www.metropolia.fi/tutkimus-kehittaminen-ja-innovaatiot/hankkeet/formula/

http://metropolia-motorsport.fi/

https://www.facebook.com/metropoliamotorsport

Artikkeli:

Simo Ruuskanen
Viestintäsuunnittelija
Metropolia Ammattikorkeakoulu


Muuta maailmaa kanssamme

Tule mukaan muutosta vauhdittavaan varainhankintakampanjaamme. Lahjoita euro, joka tukee yhteistä tulevaisuuttamme. Kiitos lahjoituksesta!

metropolia.fi/lahjoita


Opetushallitus on myöntänyt valtionavustusta 1 080 000 euroa hankkeelle Korkeasti koulutettujen maahanmuuttajien osaaminen käyttöön Suomessa

27.06.2018

Vuodesta 2016 alkaen Metropolia on tarjonnut SIMHE-palveluja (Supporting Immigrants in Higher Education in Finland) maahanmuuttajien osaamisen tunnistamiseksi ja heidän ohjaamiseksi tarkoituksenmukaisille koulutus- ja urapoluille.
Hankkeessa Metropolia tulee luomaan yhteistyössä p&au...

Lue lisää

Svenska kulturfonden tukee ruotsinkielisen oopperaproduktion tuottamista 24 000 eurolla

25.06.2018

Svenska kulturfonden on myöntänyt 24 000 euron apurahan Metropolian musiikin ensimmäisen ruotsinkielisen oopperaproduktion toteuttamiseen. Teokseksi on valittu Fredrik Paciuksen ooppera Kaarle-kuninkaan metsästys (Kung Karls jakt), vuodelta 1856.
”Suomen musiikin is&a...

Lue lisää

STEK ry tukee Myllypuron kampuksen kehittämistä

21.06.2018

Sähköturvallisuuden edistämiskeskus ry (STEK) tukee parhaillaan valmistumassa olevan Myllypuron kampuksen kehittämistä myöntämällään apurahalla.
Talotekniikan koulutuksessa on jo lähdetty kehittämään valmiuksia kerätä k...

Lue lisää

Granlundilta 30 000 euron lahjoitus tekniikan koulutuksen kehittämiseen

20.06.2018

Granlund Oy, kiinteistö- ja rakennusalan asiantuntijakonserni, on lahjoittanut 30 000 euron tekniikan alan koulutuksen kehittämiseen Metropoliassa.
”Meille tulee Metropoliasta paljon hyviä ammattilaisia. Olemme erittäin tyytyväisiä yhteistyöhön esimerki...

Lue lisää

19.06.2018

Woman and the Sea valittu mukaan LA Screenwriting Labiin Yhdysvaltoihin!

Jemina Jokisalon käsikirjoitus Woman and the Sea (suomeksi Herttaässä) on valittu LA Screenwriting Labiin Yhdysvaltoihin. Woman and the Sea on Jokisalon alkuperäisideaan pohjautuva tragikoominen tarina kolmesta eri-ikäisestä naisesta, joiden elämät epäonninen ...

Lue lisää

15.06.2018

Henry Fordin Säätiöltä lahjoitus Metropolialle

Metropolian tekniikan koulutusala on saanut Henry Fordin Säätiöltä 30 000 euron lahjoituksen. 70 vuotta sitten perustettu säätiö oli Suomessa ensimmäinen, joka ryhtyi tukemaan moottoroitua liikennettä ja koneellista maataloutta. Sen jälkeen se on tukenut ...

Lue lisää

14.06.2018

10 Days 100 Challenges ohjelmassa monialaiset tiimit ratkovat yritysten haasteita

10 Days 100 Challenges on Suomessa tänä keväänä toista kertaa toteutettava kaksi viikkoa kestävä yhteiskehittämisen ohjelma, joka on käynnissä Espoon Otaniemessä 4.-15.6. Tässä ainutlaatuisessa 10 päivää kestäväss&a...

Lue lisää


8 - 14 / 1558

Tilaa uutiset RSS-syötteenä

 

Uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje, joka ilmestyy 4-6 kertaa vuodessa.

Uutiskirjeet 2018

Uutiskirjeet 2017

Uutiskirjeet 2016

Uutiskirjeet 2015