Autourheilijasta autoinsinööriksi Iso-Britanniaan – Jenni Kurki-Suonion alumnitarina

06.08.2018

Jenni Kurki-Suonio (kuva: Simo Ruuskanen)

Kaukana ovat ajat kun insinööri- ja autotekninen osaaminen olivat lähinnä miesten maailmaa. Autourheilutaustan omaava ja Metropolia Ammattikorkeakoulusta autosähköinsinööriksi vuonna 2012 valmistunut 29-vuotias Jenni Kurki-Suonio kannustaa mielellään nuoria naisia teknisille aloille ja kokee autoinsinöörialan sopivan naisille erinomaisesti.

Jenni Kurki-Suonio (a.k.a. Jenni Krohn) aloitti autourheilun 6-vuotiaana ja on ajanut kilpaa 7-vuotiaasta lähtien niin kansallisella kuin kansainvälisellä tasolla. Kipinä syttyi lapsuudessa mikroautoradoilla ja sen jälkeen Kurki-Suonio menestyi autourheilun saralla loistavasti. Muun muassa vuonna 2004 hänet noteerattiin pohjoismaiden nopeimpana naispuolisena karting-kuljettajana ja palkittiin virallisesti Suomen parhaana naispuolisena autourheilijana. Aktiivisen kilpa-ajouransa Kurki-Suonio lopetti vuonna 2010 Suomen suurimmassa ja kovatasoisimmassa Legends-rata-ajoluokassa, jossa hän kilpaili viisi kautta.

Aktiivisen kilpa-ajouran päätyttyä Kurki-Suonio toimi Tekniikan Maailma-lehden (TM) toimittajana ja autotestaajana vuoteen 2014 asti. TM:n lisäksi Kurki-Suonio on ehtinyt työskennellä muillekin tekniikan alan lehdille, kuten Tuulilasi ja Moottori.

Formula Student/SAE –projekti vei Metropoliaan

Myös opiskelu on ollut Kurki-Suoniolle aina tärkeää. Intohimoisen autourheilun rinnalla hän suoritti vuosina 2005-2008 lukion sekä autoasentajan kaksoistutkinnon. Taukoa opiskelulle ei tullut, vaan heti perään Kurki-Suonio pääsi Metropolia Ammattikorkeakouluun ajoneuvotekniikan linjalle, tehden lopputyönsä TM-lehdelle.

Metropoliaan Kurki-Suonio päätti hakea Formula Student/SAE (Society of Automobile Engineers) -projektin innoittamana. Tiimin toimintaan hän pääsi mukaan jo ensimmäisenä opiskeluvuotenaan.

”Olin tiimissä vuosina 2008-2011. Toimin muun muassa elektroniikka- ja tiimipäällikkönä. Viimeisenä tiimivuotenani käynnistin myös sähköformulaprojektin, kun tiimillä oli jo takana 10 vuotta polttomoottorisen formulan suunnittelua ja rakentamista. Nykyinen formulatiimi rakentaakin pelkästään sähköformuloita”, Kurki-Suonio sanoo.

Insinööriksi Jaguar Land Roverin tehtaille

Kesällä 2014 Kurki-Suonio sai Iso-Britanniassa toimivalta rekrytointitoimistolta sähköpostin, jossa tiedusteltiin Kurki-Suonion kiinnostusta asua Yhdistyneessä kuningaskunnassa ja ennen kaikkea työskennellä autovalmistaja Jaguar Land Roverille (JLR).

”Siitä se idean kipinä syttyi ja puolison kanssa otettiin tavoitteeksi, että muutetaan Englantiin. Aloitetaan uusi suunta, ja yritetään päästä autotehtaaseen töihin”, Kurki-Suonio sanoo.

Niinpä molemmat päättivät ryhtyä tuumasta toimeen, vaikka vielä ei ollut unelmatyöpaikan saannista mitään varmuutta. Muuton jälkeen kului kaksi kuukautta ennen kuin kova yritys palkittiin viimein ja tuolloin vasta 25-vuotiaalle Kurki-Suoniolle löytyi sopiva tehtävä Jaguarilla. Hän sai paikan sähkö- ja hybridiautojen osastolta, jossa hän työskenteli ensimmäiset kaksi vuotta projekti-insinöörin roolissa.

”Toimin projekti-insinöörinä softapuolen tiimissä jossa suunniteltiin Jaguarien ja Land Roverien pääohjainlaitteen toimintalogiikkaa. Minun tiimiin kuului kolmekymmentä ohjelmistoinsinööriä. Meidän tiimi suunnitteli aivan alusta lähtien esimerkiksi miten uuden Jaguar i-Pace -täyssähköauton sähköinen voimansiirtojärjestelmä toimii; mitä autossa tapahtuu kun painetaan kaasua tai jarrua, vaihdetaan vaihteita, kun mittaristonäkymä vaihtuu, ja tietysti auton akun latausjärjestelmä”, Kurki-Suonio erittelee.

Kolmantena vuotena tehtävät muuttuivat.

Kurki-Suonion mukaan ulkomailla on yleistä, että suurille yrityksille työskennellään alihankkijoina, joten alkuun hänkin työskenteli oman yrityksensä kautta, kunnes kolmantena vuotena hänet palkattiin vakituiseksi työntekijäksi uuteen työrooliin strategiapuolelle.

”Kolmantena vuotena olin vuoden ajan strategiainsinöörinä voimansiirtopuolella työskennellen projektien parissa, jotka tulevat markkinoille vuosina 2023-2026. Toimenkuvaani kuului sähkö-, hybridi- ja urheiluautojen voimansiirtostrategian suunnittelu”, kertoo Kurki-Suonio, joka työskenteli Jaguar Land Roverille yhteensä kolmen vuoden ajan ennen paluutaan Suomeen 2018.

Parhaat paikat eivät ole julkisessa haussa

Jaguar Land Roverilla on Kurki-Suonion mukaan kova tavoite kasvaa ja kehittyä autovalmistajana, joten tulevaisuuden kykyjä etsitään koko ajan ympäri maailman. Mutta.

”Useimmat tarjolla olevat työroolit eivät ole yleisessä haussa netissä. Eihän nyt tulevaisuuden suunnitelmia voi kaikille paljastaa! Mutta firmaan sisälle päästyä uran ja henkilökohtaisen kehittymisen mahdollisuudet ovat lähes rajattomat. On hyvin yleistä ja suotavaa, että työrooli vaihtuu muutaman vuoden välein. Jaguarilla on firman sisäinen työnhakusivusto, johon ulkopuoliset eivät pääse käsiksi. Siellä ilmoitetaan uusista tiimeistä ja mahdollisuuksista, joita firman jo sisällä olevat voivat vapaasti hakea. Lisäksi JLR tarjoaa kouluttautumista ilmaiseksi!”, Kurki-Suonio painottaa.

Hän osallistuikin työsopimuksensa aikana useille kursseille, opiskellen liiketaloutta, projektien johtamista, sähkömoottoreita ja akkuteknologiaa Warwickin yliopistossa.

Uskokaa naiset unelmiinne!

Kurki-Suonio otettiin Jaguarilla erittäin hyvin vastaan ja hän tsemppaakin kaikkia olemaan rohkeampia opiskelun ja itsensä kehittämisen suhteen. Etenkin naisia.

”Suosittelen sydämellä uskaltautumaan työkokemuksen keräämiseen ulkomailla. Vaikka suomalaisella luonteella aina vähättelemmekin itseämme, meillä suomalaisilla on kuitenkin osaaminen ja kielitaito hallussa. Koulusta valmistuttua, tai nykyään vaikka viisikymppisenäkin, ei vielä voi olla kaiken osaava ja täysin ajanhermoilla, eikä tarvitsekaan. Maailma muuttuu ja tekniikka kehittyy huimaa vauhtia, ja meidän on kehityttävä sen mukana. Emme ole koskaan valmiita ja aina on uutta opittavaa”, Kurki-Suonio kannustaa ja jatkaa.

”Uusille ideoille ja ajatuksille on tilausta, sukupuolesta riippumatta. Ei tarvitse olla nainen tai mies omatakseen tiettyjä taitoja tai voidakseen tehdä, mikä eniten kiinnostaa. Vain vanhat uskomukset ja mielikuvat rajoittavat tekemisiämme liikaa, varsinkin naisten kehittymistä ja etenemistä uralla”.

Kurki-Suonio haluaa oman tarinansa kautta rohkaista epätietoisuudessa ja epävarmuudessa olevia nuoria sekä aikuisia.

”Koulusta valmistuttua ei tarvitse heti päättää tai tietää, mitä haluaa tulevaisuudessa tehdä. On uskaltauduttava olla avoin ja hiukan tuulen vietävänä, sillä varmaksi ei voi sanoa mitä työtehtäviä teknisellä alalla on tarjolla tulevina vuosina. Itse pidän nyt mielen avoimena enkä aseta seuraaville askelille työuralla tarkkaa suuntaa. Työt, joita olen tähän mennessä saanut tehdä, ovat olleet sellaisia, joista en kouluaikoina edes osannut uneksia! Mielenkiinnolla odotan, mihin tuuli (tai tuuri) minut seuraavaksi kuljettaa”, Kurki-Suonio toteaa ja pohtii samalla opiskelun jatkuvan vielä hänenkin kohdallaan.

”Toivon kuitenkin, että tulevaisuudessa voisin työskennellä teknisellä alalla, koska se kiinnostaa minua eniten. Haluan kuitenkin kehittää ja laajentaa osaamistani kestävän kehityksen ja luonnonvarojen parissa, joten jatko-opiskelu on yksi vaihtoehdoista.”

Lisätietoa:

www.jennikrohn.com
LinkedIn

Ajoneuvotekniikan tutkinto-ohjelma

Formula Student/SAE:

https://www.metropolia.fi/tutkimus-kehittaminen-ja-innovaatiot/hankkeet/formula/

http://metropolia-motorsport.fi/

https://www.facebook.com/metropoliamotorsport

Artikkeli:

Simo Ruuskanen
Viestintäsuunnittelija
Metropolia Ammattikorkeakoulu


Muuta maailmaa kanssamme

Tule mukaan muutosta vauhdittavaan varainhankintakampanjaamme. Lahjoita euro, joka tukee yhteistä tulevaisuuttamme. Kiitos lahjoituksesta!

metropolia.fi/lahjoita


Hankkeet apuna nuorten ylisukupolvisen syrjäytymisen ehkäisyssä

14.11.2018


Matti-, Motiivi- ja Auta miestä mäessä -hankkeet järjestivät 7.11.2018 yhteisseminaarin Minne miehen matka 2, joka on jatkoa vuosi sitten järjestetylle seminaarille. Seminaari, kuten itse hankkeetkin, pureutui tärkeään ja ajankohtaiseen aiheeseen: heiko...

Lue lisää

SIMHE-seminaarissa paneuduttiin maahanmuuton vastuukorkeakoulutoimintaan

12.11.2018

Korkeasti koulutettujen maahanmuuttajien osaamisen hyödyntäminen ja työllistyminen on Suomelle välttämätöntä. Heidän ohjautumistaan tarkoituksenmukaisille ura- ja koulutuspoluille tuetaan Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittaman maahanmuuton vastu...

Lue lisää

Tre Smeder -säätiöltä apuraha ruotsinkielistä oopperaa varten

12.11.2018

Helsingissä sijaitseva ruotsinkielinen, vuonna 1993 Säästöpankkisäätiön pohjalle perustettu Stiftelsen Tre Smeder on myöntänyt Metropolian oopperaproduktion toteuttamiseen apurahan. Metropolian oopperakoulutus esittää keväällä 5.&...

Lue lisää

Systeeminen ymmärrys tuo uusia näköaloja rehtorin työhön

09.11.2018

Metropoliassa käynnistettiin syyskuussa 2018 uusi, perusopetuksen rehtoreille suunnattu Uudistuva johtajuus- systeeminen ymmärrys ja ratkaisukeskeinen ote -valmennus, jota rahoittaa Opetushallitus ja on osallistujille maksuton.
Systeeminen älykkyys on hyvän johtamisen perusedell...

Lue lisää

07.11.2018

Helsingin Insinöörit HI ry ja Uudenmaan Insinööriopiskelijat UIO ry palkitsivat Riitta Konkolan

Helsingin Insinöörit HI ry ja Uudenmaan Insinööriopiskelijat UIO ry luovuttivat mitalin Metropolia Ammattikorkeakoulun toimitusjohtaja-rehtori Riitta Konkolalle tiistaina 6.11.2018 Helsingin Oopperatalon lämpiössä.
Helsingin teknillisen oppilaitoksen muistomitali (1881...

Lue lisää

07.11.2018

IBM ja Metropolia yhteistyöhön - uusinta teknologiaa ja tukea innovaatiokehitykseen

Teknologiayritys IBM ja Metropolia aloittavat yhteistyön, jonka tavoitteena on saada aikaan innovaatioiden kehittämistä esimerkiksi terveydenhuollon alalla sekä tarjota työkaluja ja tukea Metropolia-ammattikorkeakoulun tutkijoille, opettajille ja opiskelijoille.
Yhteistyö l...

Lue lisää

02.11.2018

3AMK-osaamispoluilta tulevaisuuden työelämän osaamista – katso videot!

Tiedätkö, mitä on kiertotalous? Entä millaista on juomateollisuuden parissa työskentely? Tai miten ihmeessä sosiaali- ja terveysala ja liiketalous liittyvät toisiinsa?
Näitä teemoja käsitellään 3AMK:n osaamispoluilla. Osaamispolut ovat tyypilli...

Lue lisää


22 - 28 / 1624

Tilaa uutiset RSS-syötteenä

 

Uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje, joka ilmestyy 4-6 kertaa vuodessa.

Uutiskirjeet 2018

Uutiskirjeet 2017

Uutiskirjeet 2016

Uutiskirjeet 2015