Väitös tekniikan oppimisesta monikulttuurisissa ryhmissä

11.03.2009

Lehtori DI Jaana Holvikivi väittelee 26.3.2009 Teknillisessä korkeakoulussa tietotekniikan oppimisesta monikulttuurisissa ryhmissä. Väitöskirjan nimi on Culture and cognition in information technology education. Holvikivi toimii opettajana Metropolian tietotekniikan koulutusohjelmassa.

Väitöskirjassa tutkitaan tietotekniikan oppimista ammattikorkeakoulun kansainvälisellä linjalla. Kognitiotiedettä ja kasvatustiedettä soveltava monitieteinen tutkimus tarkastelee insinööriopiskelijaa kokonaisena ihmisenä, jonka suhde luonnontieteisiin ja tekniikkaan on muovautunut kulttuuriympäristön ja koulutuksen vaikutuksesta.

Tutkimuksessa on osoitettu, ettei tavanomainen, suomalaisille ryhmille suunnattu tekniikan opetus sellaisenaan sovellu kansainvälisten, monikulttuuristen ryhmien opetukseen. Opetuksen suunnittelussa on kiinnitettävä enemmän huomiota opetuskokonaisuuksiin, opetusmenetelmien monipuolisuuteen, ja opiskelijoiden itseohjautuvuuden järjestelmälliseen kehittämiseen.

Maahanmuuttajille tarvitaan myös valmistavia opintoja ja henkilökohtaista ohjausta. Yhteisöllinen oppiminen ja ryhmätyöskentely edistävät opiskelijoiden sopeutumista ryhmään ja suomalaiseen opiskelukulttuuriin. Parhaimmillaan monikulttuuriset ryhmät tuottavat innovatiivisia ja luovia ratkaisuja.

Tutkimuksessa on yhdistetty antropologinen skeemojen käsite tutkivan oppimisen teoriaan ja aivotutkimuksen uusiin, oppimista koskeviin tuloksiin. Oppiminen ei ole koskaan puhtaasti tiedollista, vaan se on samanaikaisesti ruumiillinen ja emotionaalinen kokemus, johon vaikuttavat yhteisölliset ja motivoitumistekijät.

Käyttäytymistä ohjaavat kasvatuksessa omaksutut toimintatavat ja sisäistetyt ajattelumallit eli skeemat. Tieteellinen ajattelukin on kulttuurisidonnaista, ja erityisesti tässä tutkimuksessa on havaittu koulutustaustan aiheuttavan eroja teknisessä osaamisessa ja teknologian omaksumisessa. Jotta koulupohja olisi riittävä tekniikan opiskeluun, on koulutuksen pitänyt kaikissa vaiheissa järjestelmällisesti kehittää numeerisia taitoja, loogista ajattelua, ongelmanratkaisukykyä ja teorian soveltamista käytäntöön. Ihmiset näkevät maailman oman kokemuksensa kautta, ja kokemus ohjaa toimintaa myös tekniikan opiskelussa ja insinöörin työssä.

Väitöstilaisuus pidetään 26.3.2009 klo 12.00 Teknillisen korkeakoulun päärakennuksen E-salissa, Otakaari 1, Espoo. Vastaväittäjinä ovat professori Judith Green University of California Santa Barbarasta ja professori Kirsti Lonka Helsingin yliopistosta. Valvojana toimii professori Riitta Smeds, Teknillisen korkeakoulun Tietotekniikan laitokselta. Väitös julkaistaan sarjassa Helsinki University of Technology, SimLab Publications, Dissertation series: 5.

Lisätietoja

Culture and cognition in information technology education -väitöskirja

Metropolian tietotekniikan ja Information Technology -koulutusohjelmat

Teknillinen korkeakoulu, tietotekniikan laitos


Teknillinen korkeakoulu, SimLab


Muuta maailmaa kanssamme

Tule mukaan muutosta vauhdittavaan varainhankintakampanjaamme. Lahjoita euro, joka tukee yhteistä tulevaisuuttamme. Kiitos lahjoituksesta!

metropolia.fi/lahjoita


Kliinisen radiografiatieteen dosentin arvo FT Eija Metsälälle

16.08.2018

Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen myönsi Metropolia Ammattikorkeakoulun Terveysalan tutkimuspalvelut ja palvelujohtaminen -osaamisalueella työskentelevälle yliopettaja FT Eija Metsälälle kliinisen radiografiatieteen dosentin arvonimen 15.6.2018. Kysees...

Lue lisää

Insinööritoimisto Tauno Nissinen Oy:ltä lahjoitus Metropolialle

14.08.2018

Tauno Nissinen Oy, Suomen yksi johtavista sähkötekniseen suunnitteluun erikoistuneista toimistoista, on tehnyt elokuun alussa lahjoituksen Metropolialle. Yli 60 vuotta alalla toiminut yritys on koko olemassaolonsa aikana panostanut käyttäjälähtöiseen ja laaduk...

Lue lisää

Autourheilijasta autoinsinööriksi Iso-Britanniaan – Jenni Kurki-Suonion alumnitarina

06.08.2018

Kaukana ovat ajat kun insinööri- ja autotekninen osaaminen olivat lähinnä miesten maailmaa. Autourheilutaustan omaava ja Metropolia Ammattikorkeakoulusta autosähköinsinööriksi vuonna 2012 valmistunut 29-vuotias Jenni Kurki-Suonio kannustaa mielellään...

Lue lisää

Metropolia mukana SuomiAreenassa keskustelemassa työn murroksen haasteista ja mahdollisuuksista

23.07.2018

Metropolia Ammattikorkeakoulun, Suora Työ Oy:n ja Teollisuusliiton yhteistyössä SuomiAreenassa järjestämä paneelikeskustelu #KelpaankoMinä – tarvitaanko työelämässä Tinderiä? sai helteisessä Porissa yleisöltä innokkaan ...

Lue lisää

12.07.2018

OP aloittaa tekoälyn valmennusohjelman – tähtäimessä tekoälyn käyttöönotto ja osaamisen uudistaminen

OP Ryhmä toteuttaa syksyllä 2018 tekoälyn koulutuspilotin 20 työntekijälleen yhteistyössä Metropolian kanssa. Valmennuksen tavoitteena on luoda perusta tekoälyn hyödyntämisessä tarvittavalle ymmärrykselle ja oppia soveltamaan tekoälyn tekni...

Lue lisää

29.06.2018

Stiftelsen Emilie och Rudolf Gesellius fond tukee apurahallaan Metropolian ruotsinkielistä oopperaproduktiota

Stiftelsen Emilie och Rudolf Gesellius fond on myöntänyt apurahan Metropolian oopperakoulutuksen Kung Karls jakt -produktioon. Tuki on tarkoitettu erityisesti koululaisnäytännön järjestämiseen ja yleisöyhteistyöhön ruots...

Lue lisää

28.06.2018

Intensiivinen kampusmuuttojen loppuvuosi

Metropoliassa eletään intensiivistä kampusmuuttojen aikaa loppuvuosi. Korkeakoulun toiminnot keskitetään 20 toimipisteestä neljälle kampukselle usean vuoden muutoksena. Intensiivisin muuttojen suma jatkuu loppuvuoden.
Jatkossa Metropolian kampukset sijaitsevat Espoon L...

Lue lisää


1 - 7 / 1558

Tilaa uutiset RSS-syötteenä

 

Uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje, joka ilmestyy 4-6 kertaa vuodessa.

Uutiskirjeet 2018

Uutiskirjeet 2017

Uutiskirjeet 2016

Uutiskirjeet 2015