Väitös tekniikan oppimisesta monikulttuurisissa ryhmissä

11.03.2009

Lehtori DI Jaana Holvikivi väittelee 26.3.2009 Teknillisessä korkeakoulussa tietotekniikan oppimisesta monikulttuurisissa ryhmissä. Väitöskirjan nimi on Culture and cognition in information technology education. Holvikivi toimii opettajana Metropolian tietotekniikan koulutusohjelmassa.

Väitöskirjassa tutkitaan tietotekniikan oppimista ammattikorkeakoulun kansainvälisellä linjalla. Kognitiotiedettä ja kasvatustiedettä soveltava monitieteinen tutkimus tarkastelee insinööriopiskelijaa kokonaisena ihmisenä, jonka suhde luonnontieteisiin ja tekniikkaan on muovautunut kulttuuriympäristön ja koulutuksen vaikutuksesta.

Tutkimuksessa on osoitettu, ettei tavanomainen, suomalaisille ryhmille suunnattu tekniikan opetus sellaisenaan sovellu kansainvälisten, monikulttuuristen ryhmien opetukseen. Opetuksen suunnittelussa on kiinnitettävä enemmän huomiota opetuskokonaisuuksiin, opetusmenetelmien monipuolisuuteen, ja opiskelijoiden itseohjautuvuuden järjestelmälliseen kehittämiseen.

Maahanmuuttajille tarvitaan myös valmistavia opintoja ja henkilökohtaista ohjausta. Yhteisöllinen oppiminen ja ryhmätyöskentely edistävät opiskelijoiden sopeutumista ryhmään ja suomalaiseen opiskelukulttuuriin. Parhaimmillaan monikulttuuriset ryhmät tuottavat innovatiivisia ja luovia ratkaisuja.

Tutkimuksessa on yhdistetty antropologinen skeemojen käsite tutkivan oppimisen teoriaan ja aivotutkimuksen uusiin, oppimista koskeviin tuloksiin. Oppiminen ei ole koskaan puhtaasti tiedollista, vaan se on samanaikaisesti ruumiillinen ja emotionaalinen kokemus, johon vaikuttavat yhteisölliset ja motivoitumistekijät.

Käyttäytymistä ohjaavat kasvatuksessa omaksutut toimintatavat ja sisäistetyt ajattelumallit eli skeemat. Tieteellinen ajattelukin on kulttuurisidonnaista, ja erityisesti tässä tutkimuksessa on havaittu koulutustaustan aiheuttavan eroja teknisessä osaamisessa ja teknologian omaksumisessa. Jotta koulupohja olisi riittävä tekniikan opiskeluun, on koulutuksen pitänyt kaikissa vaiheissa järjestelmällisesti kehittää numeerisia taitoja, loogista ajattelua, ongelmanratkaisukykyä ja teorian soveltamista käytäntöön. Ihmiset näkevät maailman oman kokemuksensa kautta, ja kokemus ohjaa toimintaa myös tekniikan opiskelussa ja insinöörin työssä.

Väitöstilaisuus pidetään 26.3.2009 klo 12.00 Teknillisen korkeakoulun päärakennuksen E-salissa, Otakaari 1, Espoo. Vastaväittäjinä ovat professori Judith Green University of California Santa Barbarasta ja professori Kirsti Lonka Helsingin yliopistosta. Valvojana toimii professori Riitta Smeds, Teknillisen korkeakoulun Tietotekniikan laitokselta. Väitös julkaistaan sarjassa Helsinki University of Technology, SimLab Publications, Dissertation series: 5.

Lisätietoja

Culture and cognition in information technology education -väitöskirja

Metropolian tietotekniikan ja Information Technology -koulutusohjelmat

Teknillinen korkeakoulu, tietotekniikan laitos


Teknillinen korkeakoulu, SimLab


Muuta maailmaa kanssamme

Tule mukaan muutosta vauhdittavaan varainhankintakampanjaamme. Lahjoita euro, joka tukee yhteistä tulevaisuuttamme. Kiitos lahjoituksesta!

metropolia.fi/lahjoita


OP aloittaa tekoälyn valmennusohjelman – tähtäimessä tekoälyn käyttöönotto ja osaamisen uudistaminen

12.07.2018

OP Ryhmä toteuttaa syksyllä 2018 tekoälyn koulutuspilotin 20 työntekijälleen yhteistyössä Metropolian kanssa. Valmennuksen tavoitteena on luoda perusta tekoälyn hyödyntämisessä tarvittavalle ymmärrykselle ja oppia soveltamaan tekoälyn ...

Lue lisää

Stiftelsen Emilie och Rudolf Gesellius fond tukee apurahallaan Metropolian ruotsinkielistä oopperaproduktiota

29.06.2018

Stiftelsen Emilie och Rudolf Gesellius fond on myöntänyt apurahan Metropolian oopperakoulutuksen Kung Karls jakt -produktioon. Tuki on tarkoitettu erityisesti koululaisnäytännön järjestämiseen ja yleisöyhteistyöhön ...

Lue lisää

Intensiivinen kampusmuuttojen loppuvuosi

28.06.2018

Metropoliassa eletään intensiivistä kampusmuuttojen aikaa loppuvuosi. Korkeakoulun toiminnot keskitetään 20 toimipisteestä neljälle kampukselle usean vuoden muutoksena. Intensiivisin muuttojen suma jatkuu loppuvuoden.
Jatkossa Metropolian kampukset sijaitsevat Esp...

Lue lisää

Opiskelijavalinnat julkaistu — Metropoliassa aloittaa 3300 uutta opiskelijaa

28.06.2018

Kevään 2018 korkeakoulujen yhteishaun opiskelijavalinnan tulokset on julkaistu. Metropoliassa aloittaa opintonsa syksyllä noin 3300 uutta opiskelijaa, joista tekniikan alalla noin 1558, sosiaali- ja terveysalalla 872, liiketaloudessa 409 ja kulttuurialalla 461 uutta opi...

Lue lisää

27.06.2018

Opetushallitus on myöntänyt valtionavustusta 1 080 000 euroa hankkeelle Korkeasti koulutettujen maahanmuuttajien osaaminen käyttöön Suomessa

Vuodesta 2016 alkaen Metropolia on tarjonnut SIMHE-palveluja (Supporting Immigrants in Higher Education in Finland) maahanmuuttajien osaamisen tunnistamiseksi ja heidän ohjaamiseksi tarkoituksenmukaisille koulutus- ja urapoluille.
Hankkeessa Metropolia tulee luomaan yhteistyössä pä&a...

Lue lisää

25.06.2018

Svenska kulturfonden tukee ruotsinkielisen oopperaproduktion tuottamista 24 000 eurolla

Svenska kulturfonden on myöntänyt 24 000 euron apurahan Metropolian musiikin ensimmäisen ruotsinkielisen oopperaproduktion toteuttamiseen. Teokseksi on valittu Fredrik Paciuksen ooppera Kaarle-kuninkaan metsästys (Kung Karls jakt), vuodelta 1856.
”Suomen musiikin isän...

Lue lisää

21.06.2018

STEK ry tukee Myllypuron kampuksen kehittämistä

Sähköturvallisuuden edistämiskeskus ry (STEK) tukee parhaillaan valmistumassa olevan Myllypuron kampuksen kehittämistä myöntämällään apurahalla.
Talotekniikan koulutuksessa on jo lähdetty kehittämään valmiuksia kerätä kampus...

Lue lisää


1 - 7 / 1554

Tilaa uutiset RSS-syötteenä

 

Uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje, joka ilmestyy 4-6 kertaa vuodessa.

Uutiskirjeet 2018

Uutiskirjeet 2017

Uutiskirjeet 2016

Uutiskirjeet 2015