Digisti duuniin - ratkaisuja työelämävalmiuksien tukemiseen

Aika
1.6.2023
09.00 - 15.00
Paikka

Metropolia Ammattikorkeakoulu, Myllypuron kampus ja livestriimi

Hinta

Maksuton

Tapahtuman aihetunniste
  • #digiosallisuus

Tervetuloa hankkeen päätöstapahtumaan!!

Tapahtumassa pureudutaan digitalisoituvan yhteiskunnan mahdollisuuksiin työllistymisen näkökulmasta ja toiminnallisiin vahvistamisen keinoihin. Luvassa asiantuntijapuheenvuoroja ja työpajoja, joissa pääsemme kokeilemaan pelillisiä ja digitaalisia ratkaisuja. Ilmoittaudu mukaan jo tänään!

Tapahtuman järjestää Digiosallisuus työllisyyden edistämisessä -hanke

Ohjelma

8:30-9:00 / Aamukahvi

9:00-11:15 / Digisti duuniin asiantuntijapuheenvuorot / Kampus & livestriimi

  • Vahvistamisen keinot työllistymisessä
  • Työnteon uudenlaiset mahdollisuudet
  • Asiakaslähtöinen ja osallisuutta tukeva digipalvelu työllistämispalveluissa. – Naytonpaikka.fi
  • Miten pelinkehittämisestä voi oppia työelämätaitoja?

11:15-12:00 / Salaattilounas

12:00-14:45 / Työpajat Myllypurossa

  • The World of Recovery -roolipeli
  • Seppo-pelialusta - liikkuvaa oppia työnhakutaitoihin
  • Learning Life -virtuaalinen pakopeli
  • The World of Recovery -mobiilipeli
  • Eläydy ja tunnista -osaaminen työllistymisessä
  • Naytonpaikka.fi -ihmiskeskeisyys ja osallisuus tulevaisuuden digipalveluissa

12:00-14:45 / Työpajat etänä

  • Digitaalinen työnhaku -uhka vai mahdollisuus?
  • Digikulmasta duuniin -tiedonhakupalvelu työhönvalmennuksessa

14:45-15:00 / Yhteenveto

Aamupäivän puheenvuorot

Vahvistamisen keinot työllistymisessä
Projektipäällikkö Janett Halonen, Digiosallisuus työllisyyden edistämisessä -hanke

Työelämä tarjoaa sekä mahdollisuuksia että haasteita työnhakijalle, työnantajalle ja työhön valmentajalle. Digiosallisuus työllisyyden edistämisessä -hankkeessa (2021-2023) on tarkasteltu monipuolisesti digiosallisuuden kokemuksia ja työllistymiseen vaikuttavia tekijöitä kohderyhmien kanssa. Tietoa on kerätty ja analysoitu, toimintoja ja välineitä on kokeiltu ja sovellettu yhdessä, ja nyt on aika laittaa hyvä kiertämään. Puheenvuoro sisältää kiteytetyn yhteenvedon hankkeen selvityksistä ja tuotoksista sekä konkreettisia esimerkkejä digiosallisuuden vahvistamisen mahdollisuuksista työllistymisen tukemisessa.

Työnteon uudenlaiset mahdollisuudet
Asiantuntija Ulla Vehkaperä, Digiosallisuus työllisyyden edistämisessä -hanke

Digitalisaatio on vaikuttanut työelämään ja työllistymiseen merkittävästi viime vuosikymmeninä. Se on mahdollistanut uusia tapoja kommunikoida, työskennellä, hallita tietoa ja suorittaa tehtäviä. Työn murros mahdollistaa erilaisia urapolkuja ja työn teon muotoja sekä synnyttää uudenlaisia ammatteja ja työnkuvia. Esimerkiksi itsensä työllistäminen kevytyrittäjänä ja sähköisten alustojen kautta on yleistynyt.

*

Asiakaslähtöinen ja osallisuutta tukeva digipalvelu työllistämispalveluissa
Kehittämissuunnittelija Miikkael Ringman, Suomen Setlementtiliitto ry

Miten pelinkehittämisestä voi oppia työelämätaitoja?
Asiantuntija Jouni Piekkari, Digiosallisuus työllisyyden edistämisessä -hanke

Tutustu työpajoihin

The World of Recovery –roolipeli kuntoutumiseen
Salainen tukikohta on mielenterveys- ja päihdetoipumisen tueksi suunniteltu pöytäroolipeli. TWoR soveltuu loistavasti kenelle tahansa roolipelaamisesta kiinnostuneelle. Seikkailu etenee luovana ryhmätoimintana yhteisen pöydän – tai etäpelissä ruudun – äärellä istuen. Peliin tarvitaan 2-6 pelaajaa ja pelinjohtaja eli PJ. Tässä roolipelissä ei tarvitse näytellä eikä käyttää rooliasuja.

Seppo-pelialusta - liikkuvaa oppia työnhakutaitoihin
Pajassa pelaamme joukkueina tarinallisen Seppo-pelin, jonka teemana on työvalmiuksien kehittäminen digitaalisella twistillä. Pelissä liikutaan lähiympäristössä ja tehtävissä edetään koodilukkoja ratkaisemalla. Aktiviteetissä yhdistyy huvi, hyötyliikunta ja tiimityö. Pelata voi myös verkossa.

Seppo-pelialustalle on helppo luoda itse erilaisia tehtäväkokonaisuuksia. Pelejä on myös hauska luoda yhdessä asiakkaiden kanssa. Työpajassa saat vinkit uusien pelien luomiseen juuri sinun tarpeisiisi.

Learning Life - Virtuaalitodellisuus ammatillisen kuntoutuksen tukena
Peli on virtuaalilaseilla pelattava hyötypeli, jossa henkilö voi aktiivisesti pakopeliä ja virtuaalimaailmaa hyödyntäen edistää arjen hallintaansa sekä opiskelu- tai työelämävalmiuksiaan erilaisia tehtäviä selvittäen.

Eläydy ja tunnista - osaaminen työllistymisessä
Pajassa tutustutaan elämyksellisesti ja asiakkaan tilanteisiin eläytyen hankkeessa tuotettuun digitaaliseen tiedonhakupalveluun. Profiilikuvausten avulla tunnistamme erilaisten hakijoiden vahvuuksia työnhaussa ja etsimme niitä tukevia digitaalisia palveluita.

Naytonpaikka.fi -Ihmiskeskeisyys ja osallisuus tulevaisuuden digipalveluissa
NäytönPaikka on maksuton ja voimavarakeskeinen työväline, jota käytetään laaja-alaisesti ympäri Suomen muun muassa työllistymis-, nuoriso-, koulutus-, asumis-, päihde- ja mielenterveyspalveluissa.
NäytönPaikka-nettipalvelu tarjoaa erilaisia työkaluja suunnitelmien tueksi, mm.

  • elämäntilannekartoitus
  • verkostokartta
  • aikajana
  • valmis ansioluettelopohja.

Niiden avulla voi pysähtyä pohtimaan omia vahvuuksia, heikkouksia, uhkia ja mahdollisuuksia. Dokumentteja ja yhteenvetoja voi jakaa näkyväksi omalle tukiverkostolle tai esimerkiksi ohjaajille.

Tiedonhakupalvelu työhönvalmennuksessa ja digitaalinen työnhaku
Digitalisoitunut työnhaku ja työelämässä toimiminen asettavat moninaisia haasteita työnhakijan digiosaamiselle, vuorovaikutukselle sekä tiedonkäsittelylle. Työpajassa tarkastellaan asioita yhdessä. Uusi “Työllistymisen tiedonhakupalvelu” tarjoaa konkreettisia työkaluja työllistymispotentiaalin tunnistamiseen ja vahvistamiseen.

Ilmoittautuminen

Ilmoittaudu mukaan tapahtumaan e-lomakkeella.

Yhteystiedot

Janett Halonen
Digiosallisuus työllisyyden edistämisessä -hanke
Katso Janetin profiili peoplefinderissa

Hankkeen ja rahoittajan logot: Euroopan sosiaalirahasto, Vipuvoimaa EU:lta 2014-2020, Metropolia, Sosped