Metropolian toinen vuosineljännes: Poikkeuskeväästä kohti uuden strategian arjeksi elämistä

25.9.2020 - 13:00

Toisen vuosineljänneksen toimintaa leimasi odotetusti koronapandemiasta johtuva poikkeustilanne. Metropolian kampukset pysyivät suljettuina kevätlukukauden loppuun asti. Opetus, tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta sekä muut tehtävät hoidettiin loppukevään ajan lähes täysin verkossa. Kevät osoitti, miten joustavasti koko korkeakouluyhteisö pystyy tarvittaessa sopeuttamaan toimintaansa.
Metropolia selvisi poikkeuksellisesta keväästä taloudellisesti suhteellisen hyvin ja ensimmäisen vuosipuoliskon tulos oli odotuksia parempi.

Metropolian toisen kvartaalin liikevaihto oli 25,9 miljoonaa euroa kasvaen 5,2 prosenttia vertailukaudesta (Q2/2019; 24,6 M€). Tulos oli 1,4 miljoonaa euroa voitollinen kasvaen 0,5 miljoonaa euroa edellisvuodesta (Q2/2019; 0,8 M€). Tammi-kesäkuun tulos oli 0,7 miljoonaa euroa laskien 56,3 prosenttia edellisvuoden vastaavasta kaudesta (H1/2019; 1,5 M€).

Poikkeuksellinen kevät opetti haasteellisessa tilanteessa luovimista ja nopeiden ratkaisujen tekemistä

Toisen kvartaalin keskeisimmäksi teemaksi nousi työskentelyn ja toimintatapojen nopeat uudelleenjärjestelyt ja mukautuminen jatkuvasti muuttuvassa koronatilanteessa.

Aluehallintoviraston päätös kampusten sulkemisesta johti kaiken toiminnan organisoimiseen etätyönä- ja - opetuksena erittäin nopeassa aikataulussa. Siirtyminen yksinomaan etätyöskentelyyn edellytti henkilöstöltä huomattavaa joustavuutta, luovaa ongelmanratkaisua ja venymistä. Etätyöskentelyn esimiestyön ja työhyvinvoinnin tukitoimenpiteitä järjestettiin aktiivisesti yhteistyössä työterveyshuollon ja muiden alan toimijoiden kanssa.

”Elämä jatkuu poikkeustilanteessakin. Se on näkynyt meillä esimerkiksi siinä, että opiskelijat ovat valmistuneet ja päässeet siirtymään työelämään suunnitellusti. Metropoliasta keväällä valmistuneet opiskelijat kokoontuivat ensimmäisen kerran kaikille yhteisiin, virtuaalisiin valmistujaisjuhliin. Näin Metropolian digiloikka huipentui hienosti”, kertoo toimitusjohtaja-rehtori Riitta Konkola.

Strategiassa korostuu entistä vaikuttavampi ja vastuullisempi ote

Poikkeustilanteesta huolimatta Metropolia keskittyi keväällä myös tulevaisuuden tuomiin mahdollisuuksiin.

”Uusi strategia 2021-2030 oli keskiössä kesäkuussa, kun neuvottelimme opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa uudesta sopimuskaudestamme. Tavoittelemme strategiallamme entistä vahvempaa vaikuttavuutta alueiden ja yhteiskunnan parhaaksi, ihminen edellä”, Konkola sanoo.

Uuden strategian arjeksi eläminen jatkuu syksyllä koko korkeakouluyhteisön voimin ja yhteistyössä kumppaneiden kanssa.


Lisätietoja

Riitta Konkola
toimitusjohtaja-rehtori
riitta.konkola [at] metropolia.fi (riitta[dot]konkola[at]metropolia[dot]fi)


Lue koko vaikuttavuuskatsaus: vaikuttavuuskatsaus 2/2020
Tutustu myös edelliseen vaikuttavuuskatsaukseen: 1/2020
Metropolian strategia 2021 - 2030: osaamisen rohkea uudistaja ja kestävän tulevaisuuden rakentaja