Metropolian kampukset avautuvat vaiheittain - pääsääntöisesti etätyöskentely ja -opiskelu jatkuvat.

Katso miten koronavirustilanne vaikuttaa Metropolian toimintaan.

Robottibussilla Vuosaaren uimarannalle tai Korkeasaarta kohti

Metropolia Ammattikorkeakoulun älykkään liikkumisen innovaatiokeskittymän hankkeet ovat tuoneet Helsingin katukuvaan kaksi robottibussilinjaa. Kalasatamassa 26R on ajellut jo toukokuusta ja jatkaa marraskuulle, Aurinkolahden linja 90R aukesi juhannuksen alla ja on avoinna syyskuun loppuun.

Kansainvälistä ja paikallista yhteistyötä

Sohjoa Baltic -hanke tuo robottibussit Itämeren ympärysvaltioihin osaksi älyliikenteen ja vähäpäästöisen joukkoliikenteen kokeiluja. Kesällä 2019 matkailijat voivat päästä kokeilemaan hankkeen robottibussia myös Tallinnassa.

Pitkäkestoinen kokeilu Sohjoa Balticin puitteissa Norjan Kongsbergissä käynnistyi syksyllä 2018. Sen reittiä on laajennettu vaiheittain kahden kilometrin pituiseksi. Lyhytkestoisia kokeiluja tullaan ajamaan projektin puitteissa myös Tanskassa, Puolassa ja Latviassa.

Tänä vuonna Helsingissä operointia suorittaa ja robottibussin sisällä vastuullisten turvakuljettajien työnantajina toimivat ulkopuoliset palveluntarjoajat. Kehitys vie kokeilut askeleen lähemmäs liikkumispalvelujen kaupallisia toimijoita.

Kalasataman pilottia operoi suomalainen Rolan. Aurinkolahdessa bussia operoi tanskalainen holo, jonka toimitusjohtaja Peter Sorgenfrei kertoo olevansa innoissaan: “Meistä on upeaa työskennellä skandinaavisten naapuriemme kanssa, joten olemme odottaneet sopivaa tilaisuutta aloittaa Tanskan, Norjan ja Ruotsin jälkeen Suomessa. Tämä ensimmäinen kosketus Suomeen on ollut erinomainen kokemus ja suomalainen viranomaisyhteistyö on toiminut kitkattomasti.”

Kolme holon rekrytoimaa turvakuljettajaa ovat Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelijoita.

Vuosaaren Urheilukalastajat ry on tarjonnut robottibussille varikon alueeltaan yöpymispaikaksi. Ajoneuvo ladataan yön yli verkkovirrassa. Helsingin toistaiseksi korkeimman asuinrakennuksen Cirruksen katolla on robottibussin paikantamista tukeva laite.

Ulkomaisen yritysyhteistyön ensiaskeleita

Automaattibussien käyttö on vielä alkumetreillä useimmissa maissa. Suomessa edelläkävijyys on pitkälti lainsäädäntömme sallivuuden sekä ketterän ja vuorovaikutteisen viranomaistoiminnan ansiota. Kuka tahansa ei kuitenkaan voi robottibusseja katukuvaamme tuoda, vaan niiden käyttöä varten pitää hakea liikenne- ja viestintävirasto Traficomin kokeilulupaa.

“Kokeiluluvan saaminen edellyttää suomalaista Y-tunnusta, jotta vakuutusyhtiö voi myöntää pakollisen liikennevakuutuksen luvan hakijalle. Kun hakijana on ulkomainen yritys, tulee sen siis myös hankkia Y-tunnus, mikä voi aiheuttaa normaalia pidemmän viiveen prosessiin. Ulkomaisten toimijoiden tuleekin olla hakemuksen kanssa liikkeellä hyvissä ajoin”, vinkkaa johtava asiantuntija Eetu Pilli-Sihvola Traficomista.

Viimeisen kilometrin matkaketjut

Robottibusseja on ajateltu käytettävän ratkaisuna “viimeisen kilometrin” matkoille, syöttöliikenteenä runkolinjojen varsilta asuinalueille päin. “Automaattinen joukkoliikenne voi parhaimmillaan alentaa joukkoliikenteen kustannuksia ja nopeuttaa matka-aikoja”, kertoo älyliikenteen projektipäällikkö Jari Honkonen Forum Virium Helsingistä. Aurinkolahden ja Kalasataman linjoilla tämä toteutuu ensimmäistä kertaa näin urbaanissa testiympäristössä.

Molemmilla reiteillä matkustajat ovat jo ottaneet robottibussin omakseen. Aurinkolahden reitti on epävirallisen maailmanennätyksen rikkova noin 2,5 kilometriä ja sen varrella palvelee aiemmista kokeiluista poiketen ennätykselliset seitsemän pysäkkiä.

Automaattibussien teknologia kehittyy vielä

Vuodesta 2015 alkaen Metropolia Ammattikorkeakoulun eri hankkeissa toteuttamilla kokeilujaksoilla on opittu, että pienet, sähkökäyttöiset automaattibussit sopivat logistisesti ja taloudellisesti joukkoliikenteen täydentämiselle, kunhan niiden tekniikka kehittyy vielä. Tällä hetkellä käytössä olevat robottibussit soveltuvat parhaiten rakennetuille ja vähän liikennöidyille alueille.

Robottibussit tulevat HSL:n reittioppaaseen

Molemmilla reiteillä ajetaan muun liikenteen seassa. Kokeilun aikana kyyti on matkustajille maksutonta. Robottibussikokeilut ovat osaltaan tukemassa Helsingin tavoitetta kohti vuoden 2035 hiilineutraalia kaupunkia, tarjoamalla päästöttömiä liikkumisvaihtoehtoja.

HSL ei toistaiseksi ole ottamassa robottibusseja vakituiseen käyttöön, vaikka ajoneuvot saavat linjatunnuksen ja niiden tiedot viedään Reittioppaaseen.

“Robottibussien teknologia ei vielä tällä hetkellä mahdollista ajoneuvojen käyttöä tavallisessa linjaliikenteessä, eikä robottibusseja olla kilpailuttamassa HSL:n liikenteeseen aivan lähivuosina. HSL on kuitenkin ollut mukana useassa robottibussiprojektissa avustamassa reittisuunnittelussa ja edistämässä mm. reittiopasintegraatiota, sillä HSL:n perustehtävään kuuluu joukkoliikenteen järjestämisen lisäksi toimivan liikkumisen kokonaisuuden kehittäminen yhteistyössä eri toimijoiden kanssa. Robottibussikokeiluihin osallistumalla olemme saaneet ensikäden tietoa ajoneuvojen teknologisesta kehityksestä ja luoneet yhteyksiä automaattiajoneuvojen parissa toimiviin tahoihin”, kertoo HSL:n joukkoliikennesuunnittelija Essi Kyllönen.

Kokeilut ovat matkustajille maksuttomia. Kaikkia lähtöjä ei voida taata. 

Lisätiedot

Metropolia Ammattikorkeakoulu
juha.saaski [at] metropolia.fi (Juha Sääski), projektipäällikkö Sohjoa Baltic
milla.armin [at] metropolia.fi (Milla Åman), viestintäsuunnittelija