Robotiikka ja digitalisoituminen Osaava SoTeOpe -päätösfoorumissa

25.11.2015

Osaava SoTeOpe -ryhmäkuvassa.

Päivi Haho.

Cristina Andersson.

Anu Suopanki.

Päätösfoorumin avasi Terveysteknologia-osaamisalueen päällikkö Päivi Haho 20.11.2015 puhuen sosiaali- ja terveysalan muutoksesta, jonka ohessa muuttuu myös opettajien työ. Ala digitalisoituu, ja opettajien työn tulee digitalisoitua sen myötä. Foorumin ohjelmassa oli asiantuntijaluentoja, täydennyskoulutukseen osallistuneiden kehittämistehtävien esittelyjä sekä koulutuksen todistusten jako.

Metropoliassa toteutettiin vuosina 2014 - 2015 Opetushallituksen rahoittama, 15 opintopisteen laajuinen Osaava SoTeOpe, toisen asteen sosiaali- ja terveysalan opettajien täydennyskoulutus. Se toteutettiin yhdessä MetropolianTerveys- ja hoitaminen -yksikön, Haaga-Helia Ammatillisen opettajakorkeakoulun sekä Omnian ammattiopiston, Omnian aikuisopiston ja InnoOmnian kanssa.

Hankkeen tavoitteena oli vahvistaa opettajien elinikäistä oppimista, kehittää opetuksen laatua ja nostaa sosiaali- ja terveysalan ammatillisen koulutuksen tasoa toteuttamalla täydennyskoulutus vastaamaan ammatillisen kehittymisen haasteisiin nopeasti muuttuvassa yhteiskunnassa. Hankkeen tavoitteena oli myös sitouttaa ja vahvistaa opettajien identiteettiä oman organisaationsa opetuksen kehittäjänä ja yhteistoiminnallisen pedagogiikan uudistajana. Se tuki myös opettajien työssä jaksamista.

Asiantuntijaluennot avasivat tulevaisuuden näkymiä

Päätösfoorumissa luennoi tietokirjailija ja yrittäjä Cristina Andersson aiheesta ”Sosiaali- ja terveysala muuttuu - muuttuuko opettajan osaaminen?”. Andersson sanoi robotisaation etenevän maailmalla tsunamin lailla. Hän esitteli erilaisia robotteja. Zora-robotin käytöstä opetuksessa ovat hyötyneet mm. autistiset lapset. Paro-robottia voi halata ja pitää sylissä. Tällä on useiden tutkimusten mukaan mielihyvää lisääviä vaikutuksia. Nostorobotin avulla potilasta pystytään hoitamaan nopeasti ja tehokkaasti, jolloin sairaanhoitajalle jää aikaa kohdata potilas aidosti ja olla vuorovaikutuksessa potilaan kanssa. Cristina Andersson kannusti yleisöä osallistumaan viikolla 48 vietettävään robottiviikkoon.

Kehityspäällikkö Irma Mänty Laurea-ammattikorkeakoulusta luennoi aiheesta ”Digitalisoituminen - uhka vai mahdollisuus?”. Horizon report 2015 -raportin mukaan oppimisympäristöt monimuotoistuvat, oppimistiloja kehitetään ja avoimet oppimateriaalit lisääntyvät seuraavien viiden vuoden aikana. Opetusalan uhkina Mänty näkee mm. seuraavat asiat: Tarvitaanko tulevaisuudessa formaalia opetusta? Kouluttaako työelämä itse työntekijänsä? Viekö automaatio, virtuaaliopinnot tai opetusrobotit opettajan työn? Kognitiivisiksi haasteiksi Irma Mänty esitteli Pasi Sahlbergin Helsinki Challengessa 13.11.2015 esittämän näkemyksen ”Digitalisaatio saattaa muuttaa ajattelua ja tiedon prosessointia niin, että se haittaa tiedollista oppimista.” Tästä seuraa pintatasolla prosessointi sekä multitasking-tarkkaavaisuushäiriöt. Opetusalan mahdollisuuksina Mänty esitteli seuraavia: tablettitietokoneet opettajien työvälineinä, e-kirjat ja niiden hyödyntäminen, some-kanavien monipuolinen käyttö opetuksessa ja hanketoiminnassa, erilaiset sähköiset esityssovellukset (mm. Prezi) sekä blogialustojen käyttö opetuksessa.

”Osaava SoTeOpe -koulutus on rikastuttanut työskentelymenetelmiäni ja opiskelijan ohjausta”

Sosiaali- ja terveysalan lehtori Anu Suopanki Lapin ammattiopistosta on ollut tyytyväinen koulutukseen. Hän kokee, että koulutuksessa oli riittävästi lähipäiviä. Muut opiskelumenetelmät vahvistivat hänen omaa oppimistaan ja mahdollistivat ideointia työelämässä. Suopanki pitää koulutuksen parhaana antina uusiin alalla toimiviin ihmisiin tutustumista, sillä Lappiin moni asia rantautuu ajan kanssa. Hänestä on ollut hyvä kuulla, miten pääkaupunkiseudulla on jo voitu kokeilla uusia menetelmiä. Hänellä on ollut mahdollisuus pohtia, miten kokemusta voisi hyödyntää Lapissa. Koulutuksessa kehitettävänä asiana Anu Suopanki pitää sitä, että sosiaalista mediaa olisi ryhmänä voitu käyttää kokemusten ja oppimisen jakamisessa.

Kehittämistehtävät

Täydennyskoulutuksen aikana toteutettiin 20 kehittämistehtävää, joista yhdeksän esiteltiin foorumissa. Esiteltyjen tehtävien aiheina olivat kirjaamisen verkkokurssin, ergonomiaopetuksen, tablettitietokoneiden käytön, lääkehoitohuoneen, opetusmenetelmien ja oppimisympäristöjen, TELMA-koulutuksen, moniammatillisen harjoittelun, vammaistyön sekä Tutkimuksen ja kehittämisen perusteet -opintojakson kehittäminen.

Hankkeen arviointi

Hankkeen loppuarviointikyselyyn vastasi 51 % koulutukseen osallistuneista. Vastauksista nousi erityisen hyvänä täydennyskoulutuksen vaikutukset osallistuneiden omaan työhön. Osallistujat kokivat, että koulutus edisti heidän osaamistaan erilaisten oppimisympäristöjen käytöstä opetuksessa (ka 5 / 5), innosti uudistamaan omaa tapaa työskennellä (ka 4,9 / 5) sekä edisti elinikäistä oppimista (ka 4,9 / 5). Hieman heikommin koettiin koulutuksen edistävän työhyvinvointia sekä työssä jaksamista (ka 3,7 / 5).

Tässä yksittäisen, koulutukseen tyytyväisen vastaajan antama palaute: ”Koulutus on kokonaisuudessaan ollut mielestäni toteutukseltaan ja sisällöltään erittäin onnistunut ja antoisa. Toteutuksissa, joihin itse olen osallistunut, on käsitelty monipuolisesti ja inspiroivasti oppimisympäristöjen kehittämistä. Tehtävät ovat olleet työllistäviä, mutta samalla muuttaneet ajatteluani ja omaa toimintaani koko koulutuksen ajan uudenlaisille poluille. Henkilökohtaisesti voin todeta, että koulutus on ollut ammatillisesti kokonaisuudessaan yksi parhaimmista, johon olen päässyt osallistumaan. Kiitos kaikille toteutukseen osallistuneille asiantuntijoille!”

Teksti: Anu Ipatti ja Iira Lankinen
Kuvat: Anu Ipatti

Lisätietoja

Iira Lankinen
lehtori

p. 040 519 6089
etunimi.sukunimi@metropolia.fi


TtM Jukka Kesäsen väitös: Leikkausta edeltävä potilasohjaus vahvistaa selkäleikkauspotilaan voimavaroja

20.04.2018

Tehostettu potilasohjaus ennen selkäleikkausta lisää potilaan tietoa leikkauksesta ja saattaa vähentää siihen liittyvää ahdistusta. Hyvällä potilaan ohjauksella voidaan edesauttaa leikkaukseen valmistautumista ja siitä toipumista. Tulokset k&aum...

Lue lisää

Tilinpäätös 2017: Yhteistyön ja uudistumisen kautta kasvuun

19.04.2018

Vuonna 2017 Metropolia jatkoi tavoitteellisesti strategian toteuttamista päämääränä uudistuminen, keskittyminen ja kasvu.
Vuosi oli vahvaa uudistumisen aikaa. Teimme kunnianhimoista työtä erityisesti toimintakulttuurimme ja henkilöstön digipedagogii...

Lue lisää

Kulttuurituotannon kevätseminaarissa opinnäytetyöt vastasivat muutoksen haasteisiin

18.04.2018

Metropolia Ammattikorkeakoulu ja Humanistinen ammattikorkeakoulu (Humak) järjestivät 5.-6.4. yhdessä toista kertaa kevätseminaarin nimeltään Kulttuuri – Aukene!
Humakin auditoriossa pidetyssä seminaarissa syvennyttiin kulttuurialan nykyhetken haasteisiin ja ...

Lue lisää

Arabia135:n kampus luovutettiin Metropolian käyttöön

17.04.2018

Metropolian toimintojen keskittämisessä neljälle kampukselle saavutettiin iso etappi. Projektijohtaja Simo Hoikkala vastaanotti Metropolian Arabian kampuksen Arabia135:n uudet tilat rakennuttaja Keskinäinen Työeläkevakuutusyhtiö Varmalta 16. huhtikuuta.
Arabian pe...

Lue lisää

17.04.2018

Yhteistyöllä tulevaisuuden tekijöitä Pilke päiväkodeille

Pilke päiväkodit Oy ja Metropolia ovat solmineet työelämäyhteistyösopimuksen 16.4.2018. Laaja-alaisella ja syvemmällä yhteistyöllä molempien osapuolten toiminnasta tehdään tavoitteellista, helppoa ja systemaattista. Yhteistyö liittyy oppimi...

Lue lisää

16.04.2018

Metropolialle merkittävä avustus opetustoimen henkilöstökoulutukseen

OPH rahoittaa opetustoimen henkilöstökoulutusta vuosittain noin 10 miljoonalla eurolla, ja siihen on osallistujia runsaat 23 000. Tänä vuonna Metropolia sai valtiolta tätä tarkoitusta varten 11 koulutushankkeelle yhteensä 712 896 euroa. Korkeakoulut  olivat anoneet...

Lue lisää

16.04.2018

TeiniMINNOmalli on uudenlainen tapa oppia ja opettaa - nuorille pääomaksi innovaatio-osaaminen



Nuoren toisen asteen opiskelijan tulisi löytää oma polku työelämään tai jatko-opintoihin valmistuessaan ammattiin. Aina polkua ei löydy ja siirtymä voi venyä pitkäksikin. Myös tavat tehdä työtä muuttuvat. Työtä luonn...

Lue lisää


1 - 7 / 1510

Tilaa uutiset RSS-syötteenä

 

Uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje, joka ilmestyy 4-6 kertaa vuodessa.

Uutiskirjeet 2018

Uutiskirjeet 2017

Uutiskirjeet 2016

Uutiskirjeet 2015