Maahanmuuttajien koulutusta ja integrointia kehitetään - Metropolia jatkaa vastuukorkeakouluna

15.02.2017

Johtaja Kirsi Kangaspunta (vas.) ojensi loppuraportin opetus- ja kulttuuriministerille.

Ministeri Grahn-Laasonen tutustui kansainvälisen tutkinto-ohjelman opetukseen.

Opetus- ja kulttuuriministeriön marraskuussa 2015 asettama laajapohjainen ohjausryhmä esittää yli 40 uutta toimenpidettä vastaamaan turvapaikanhakijoiden ja maahanmuuttajien määrän kasvusta aiheutuviin koulutustarpeisiin. Ohjausryhmän laatima loppuraportti luovutettiin keskiviikkona 15.2.2017 opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasoselle Metropoliassa, joka toimii yhtenä maahanmuuton vastuukorkeakouluna. Raportin luovutuksen yhteydessä kuultiin maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden ja työnhakijoiden ajatuksia sekä vierailtiin Metropolian kansainvälisen Electronics-tutkinto-ohjelman oppitunnilla.

Maahanmuuttajien koulutuspolut ja integrointi - kipupisteet ja toimenpide-esitykset II -loppuraportissa painottuvat

  • suomen / ruotsin kielen taidon vahvistamisen toimenpiteet
  • kulttuurinen integrointi ja yhteisöllisyyden lisääminen
  • maahanmuuttajien ja maahanmuuttajataustaisten henkilöiden oppimistulosten parantamiseen liittyvät toimenpiteet sekä
  • osaamisen tunnistaminen, ohjaamisen ja neuvonnan parantaminen.

”Suomalaiseen yhteiskuntaan on vaikea päästä kiinni ellei osaa kieltä. Meidän on jatkossa tuotava kielen oppiminen osaksi kaikkea koulutusta, ennen kaikkea ammatillista koulutusta ja työssäoppimista: kieltä on voitava opiskella samaan aikaan kun opitaan muita taitoja, tai muuten polut koulutukseen ja työelämään venähtävät liian pitkiksi”, arvioi opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasonen.

Ministeri otti kantaa myös kulttuurisiin ristiriitoihin, todeten, että vihapuhe ja rasismi ovat lisääntyneet esimerkiksi verkossa.

”Asenteet ovat koventuneet. Se ei kuulu sivistyneeseen yhteiskuntaan. Opetus- ja kulttuuriministeriön Merkityksellinen Suomessa -toimintaohjelmassa otamme käyttöön koulutuksen, kulttuurin, nuorisotyön ja liikunnan keinot rasismin ja vihapuheen ehkäisemiseksi sekä osallisuuden edistämiseksi. Haastan kunnat, koulut, oppilas-, opiskelija- ja nuorisojärjestöt ja muun järjestökentän mukaan tähän työhön.”

Uusien toimenpide-ehdotusten lisäksi loppuraportissa tarkastellaan vuosi sitten valmistuneen väliraportin toimenpiteiden etenemistä, nykytilaa ja toimeenpanoa. Toimenpiteistä useat ovat edenneet: aikuisten perusopetuksen uudistus on etenemässä nopeasti, vastuukorkeakoulutoiminta on käynnistynyt ja ammatillisessa koulutuksessa on käynnistymässä suomen/ruotsin kielen opintoja ja ammatillisia opintoja integroivia koulutuksia.

Vastuukorkeakoulumalli laajenee

Maahanmuuton vastuukorkeakoulutoimintaa ehdotetaan edelleen kehitettäväksi. Vastuukorkeakoulutoiminnalla pyritään edistämään korkeakoulutaustaisten ja -kelpoisten maahanmuuttajien ja turvapaikanhakijoiden ohjautumista tarkoituksenmukaisille koulutus- ja urapoluille.

Korkeakouluille suunnatun strategiarahoituksen kautta maahanmuuton vastuukorkeakouluina (SIMHE, Supporting Immigrants in Higher Education in Finland) toimivat vuodesta 2017 lähtien Metropolia Ammattikorkeakoulu, Jyväskylän yliopisto, Helsingin yliopisto, Karelia ammattikorkeakoulu, Oulun ammattikorkeakoulu ja Turun yliopisto.

SIMHE-palvelu käynnistyi pilotoitavana hankkeena Metropoliassa keväällä 2016. SIMHE-Metropolian projektijohtaja Heidi Stenbergin mukaan korkeakoulukelpoisten ja korkeasti koulutettujen maahanmuuttajien ryhmä on hyvin heterogeenistä.

”Ensimmäisen toimintavuoden aikana olemme kohdanneet lähes 300 yli 20 eri kansallisuutta edustavaa henkilöä ja tunnistaneet paljon erilaista osaamista ja kehittämistarpeita. Tiedämme nyt paljon enemmän siitä, millaisista palveluista ja koulutuspoluista asiakkaamme hyötyvät, jotta polun tarkoituksenmukaisuus toteutuisi sekä henkilön itsensä että yhteiskunnan puolesta", kertoo Stenberg.

Heidi Stenbergin mukaan ulkomaalaisella korkeakoulututkinnolla työllistyminen Suomessa ei ole haasteellista yksinomaan suomen kielen osaamisen näkökulmasta vaan työllistymistä hankaloittavat myös suomalaisten referenssien ja verkostojen puute.

"Olemmekin siksi yhtenä konkreettisena ratkaisuna kehittäneet osaamisen tunnistamisen palvelun, jossa asiakkaalle muodostuu käsitys työllistymisen kannalta tarpeellisista täydennettävistä opinnoista ja hän saa suomalaisen asiantuntijaorganisaation referenssin osaamisestaan sekä pääsee myös osaksi Metropolian heille tarjoamaa työelämä- ja opiskelijaverkostoa", sanoo Stenberg.

Loppuraportti (15.2.2017)
Väliraportti (4.2.2016)

Lisätietoja OKM:n selvityksestä
Opetus- ja kulttuuriministeriö
Ohjausryhmän puheenjohtaja, johtaja
Kirsi Kangaspunta
kirsi.kangaspunta(at)minedu.fi
p. 0295 330136

Lisätietoa vastuukorkeakoulutoiminnasta
Opetus- ja kulttuuriministeriö
Vastuukorkeakoulutoiminnan ohjausryhmän puheenjohtaja, ylitarkastaja
Kaisu Piiroinen
kaisu-maria.piiroinen(at)minedu.fi
p. 0295 330359

Lisätietoa SIMHE-Metropolia-palveluista
Metropolia Ammattikorkeakoulu
SIMHE-Metropolian projektijohtaja
Heidi Stenberg
heidi.stenberg(at)metropolia.fi
p. 040 535 3388


Martin Knapp luennoi henkilökohtaisesta budjetoinnista sosiaalialan seminaarissa

27.03.2017

Metropolian koordinoiman Avain kansalaisuuteen -hankkeen seminaarissa Diakonia-ammattikorkeakoulun kampuksella Helsingissä nostettiin puheeksi sosiaalialan palvelujen kustannuksia ja henkilökohtaisen budjetointimallin kustannusvaikuttavuutta.
Pääpuhujana luennoi&n...

Lue lisää ››

Vanhankaupungin yrittäjyysilta järjestettiin jo viidennen kerran Metropoliassa

27.03.2017

Vanhankaupungin upeat maisemat ja ainutlaatuinen ilmapiiri kokosivat jälleen yhteiseen seminaariin Helsingin yrittäjät - Vanhakaupunki ry:n ja Metropolian kulttuurialan väkeä.
Tapahtuma on järjestetty vuosittain keväästä 2013 alkaen. Tarkoituksena on oll...

Lue lisää ››

Opiskelijapalautekysely: Metropoliassa paras liiketalouden AMK-opetus

23.03.2017

Metropolian liiketalouden alan koulutus on saanut valtakunnallisessa AVOP-kyselyssä vertailuryhmässään (kauppa, hallinto ja oikeustieteet sekä palvelualat) Suomen parhaat tulokset kategorioissa opetus ja opiskelu. AVOP on ammattikorkeakoulujen valmistumisvaiheen opiskelijapa...

Lue lisää ››

Metropolia kasvualustana globaalille bisnekselle

22.03.2017

Metropolian tutkimus-, kehitys- ja innovointitoiminnassa painottuu entistä vahvemmin yhteiskunnallisiin tulevaisuudenhaasteisiin tarttuminen. Ammattikorkeakoulun käytännönläheinen ja ratkaisukeskeinen lähestymistapa, metropolialaisten osaajien kokeilunhalu ja toimintaku...

Lue lisää ››

20.03.2017

Inspiroivia tarinoita oppimisesta ja työstä – opiskelijavetoiset tapahtumat innostivat Myyrmäen kampuksella

Metropolian tradenomiopiskelijat järjestivät maaliskuussa kaksi onnistunutta tapahtumaa osana opintojaan. Boost your Business keskittyi yrittämisen teemaan ja World Speech Day -tapahtumassa kuultiin monipuolisesti puheenvuoroja oppimiseen, työhön ja verkostoihin liittyen.
Menest...

Lue lisää ››

20.03.2017

Trafin Tiedosta Palveluja -seminaarissa Metropolia visioi tulevaisuuden liikkumispalveluja

Metropolian koordinoima SOHJOA -hanke oli esillä Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin Liikennelabran järjestämässä Tiedosta Palveluja -seminaarissa perjantaina Musiikkitalolla.
Puheenvuoron antoi myös Metropolia ammattikorkeakoulun Älykkäämmän liikkumis...

Lue lisää ››

17.03.2017

Tulevaisuuden korkeakoulussa sovelletaan opittua ja hyödynnetään tehokkaasti teknologiaa

Millainen on ihminen vuonna 2030? Mitä tulevaisuuden ihminen odottaa koulutukselta ja korkeakouluilta? Nämä kysymykset olivat esillä, kun pääkaupunkiseudun kolme ammattikorkeakoulua Haaga-Helia, Laurea ja Metropolia järjestivät yhteisen ”Tulevaisuuden osaava ...

Lue lisää ››

1 - 7 / 1246