Supersähköauto Angelica ja sähköautoteknologian kehityskeskus Eurosina julkistettiin

29.09.2017

Vasemmalta: ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Kai Mykkänen, Metropolian toimitusjohtaja-rehtori Riitta Konkola ja AET:n johtaja Lin Shufeng.

Metropolia Ammattikorkeakoulun ja kiinalaisen ajoneuvovalmistaja AET Corporationin yhteistyönä kehitetty supersähköauto Angelica sekä sähköautoteknologian vientihanke ja teknologian kehityskeskus Eurosina julkistettiin perjantaina 29.9.2017 Metropolian Arabia-kampuksella Helsingissä.

Sähköautoteknologiaan liittyvä yhteistyö Metropolian ja AET:n välillä alkoi syksyllä 2016, jolloin tahot allekirjoittivat sopimuksen uudenlaisen sähköajoneuvon prototyypin toteutuksesta. Kyseessä on merkittävä Kiinan ja Suomen taloudellista yhteistyötä ilmentävä hanke.

Julkistamistilaisuudessa läsnä olivat mm. Kiinan Suomen suurlähetystön virkamies Sun Liwei, AET:n johtaja Lin Shufeng, ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Kai Mykkänen, Metropolian toimitusjohtaja-rehtori Riitta Konkola sekä autoprojektia Metropoliassa vetäneet osaamisaluepäällikkö Pekka Hautala ja projektipäällikkö Ville Eskelinen.

Juhlatilaisuuden avannut Riitta Konkola totesi projektin edustavan hedelmällistä cleantech-yhteistyötä Suomen ja Kiinan välillä.

”Tällaisilla tärkeillä hankkeilla katsomme kohti tulevaisuutta. Kuten kaikki tiedämme, sähköautoilla on tärkeä rooli siirtymisessä kestävämpään kehitykseen ja ympäristöön. Tämä projekti on esimerkki merkittävästä puhtaan teknologian innovaatiosta sekä rohkeudesta, yhteistyöstä ja luovuudesta; kaikesta siitä, mitä tarvitaan matkalla kohti kestävämpää tulevaisuutta”, iloitsi Konkola.

Ministeri Kai Mykkänen totesi sähköautohankkeen olevan oiva esimerkki koulutusorganisaatioiden ja yritysten välisestä yhteistyöstä ja suomalaisen kehitystyön ketteryydestä. Ministeri totesi itsekin jo muutamia vuosia sähköautoa käyttäneenä olevansa innokas sähköautoilun puolestapuhuja ja viittasi puheessaan muun muassa Norjaan, josta on tullut sähköautojen luvattu maa; Norjan tavoitteena on saavuttaa nollapäästöt kaikille uusille autoille vuoteen 2025 mennessä.

Suomalaista sähköauto-osaamista maailmalle

Metropolian autohankkeet ovat viime vuosina saaneet tunnustusta ulkomaita myöden. Erinomaisina referensseinä toimivat mm. E-RA-sähköauto ja Biofore ConceptCar -hanke. Useisiin ennätyksiin yltäneestä ERA-sähköautosta jatkojalostettu Angelica-prototyyppi jatkaa Metropolian menestystarinaa autokehityksessä.

”Auton parissa on viimeisen vuoden ajan työskennellyt useita Metropolian ajoneuvoalan opiskelijoita, alumneja ja henkilöstöä. Haluan kiittää koko tiimiä suuresta työstä ja aikaansaavasta asenteesta. Kiina-yhteistyön tukikohta, Eurosinaksi nimetty kehityskeskus jatkaa toimintaansa sähköautoteknologian ja huippuosaamisen kerääjänä ja yhdistäjänä, suomalaista osaamista maailmalle vieden”, kertoo projektipäällikkö Ville Eskelinen.

Osaamisaluepäällikkö Pekka Hautala uskoo Suomen ja Metropolian mahdollisuuksiin maailmalla.

”Kiinassa sähköinen liikenne kasvaa nopeimmin maailmassa. Maassa on valtava, lainsäädännöllinen paine sähköautoiluun. Uudet joukkoliikennevälineet ovat kaikki sähköisiä. Myös jakamistalous autoilussa on nykypäivää. Paikallinen koulutus ei pysty tuottamaan riittävästi tarvittavaa osaamista ja työvoimaa, joten Suomella ja Metropolialla on valtava mahdollisuus toimia osaamisen tuottajana Kiinassa”, kuvailee Hautala.

”Olen erittäin ylpeä Metropolian ja AET:n asiantuntevista tiimeistä. Meillä on nyt menestyksekäs esimerkki suomalaisesta teknologiaosaamisesta ja Kiinan halusta investoida siihen. Angelica-prototyypin teknologia tulee tukemaan Kiinan alati kasvavaa sähköautokysyntää- ja tuotantotarpeita. Jatkamme yhteistyötämme panostamalla Eurosina tutkimus- ja kehityskeskukseen ja tekemällä siitä yhden arvostetuimmista eurooppalaisista sähköautoteknologian keskuksista. Uskon, että yhteistyömme on jatkossakin menestys ja uudet hankkeemme edistävät ympäristönsuojelua ja hyvinvointia”, uskoo puolestaan AET:n johtaja Lin Shufeng.

Teknisiä tietoja Angelica-sähköautosta:

  • Moottoriteho 436 kW (593 hp)
  • Akuston jännite 410-570 V
  • Akkukapasiteetti 55,4 kWh
  • Kiihtyvyys 0-100 km/h ~ 6 sekuntia
  • Kiihtyvyys 100-200 km/h ~ 8 sekuntia
  • Huippunopeus > 282 km/h

Lisätietoa:

Projektijohtaja, osaamisaluepäällikkö Pekka Hautala
p. +358 50 048 3786
etunimi.sukunimi@metropolia.fi

Projektipäällikkö Ville Eskelinen
p. +358 40 548 5341
etunimi.sukunimi@metropolia.fi

Aiheesta medioissa:

Helsingin Sanomat 9.10.2017

Uusi Teknologia 6.10.2017

Tekniikka&Talous, Projektipäällikkö Ville Eskelisen videohaastattelu 29.9. 

Tekniikan maailma 30.9.2017

Moottori-lehti 2.10.2017


Kampustemme profiilit testauksessa – anna äänesi kuulua!

06.04.2018

Kuvaako hyvinvoinnin rakentajat Myllypuron opiskelijoita tai kuulostaako kehittäjäkampus ihan Leppävaaralta?
Uudistuville Myyrmäen, Leppävaaran ja Myllypuron kampuksille on nyt luotu profiilit, joista kysymme kaikkien kampuksistamme kiinnostuneiden mielipidettä.
Terve...

Lue lisää

Avoimuudella vaikuttavuutta ja vuorovaikutusta - 3AMK yhteiset avoimuuden lupaukset

06.04.2018

Haaga-Helia, Laurea ja Metropolia julkaisevat yhteisen avoimuuspolitiikan Viisas avoimuus, joka määrittelee TKI-toiminnan ja oppimisen avoimuutta organisaatioissa. Työryhmä, mihin kuului TKI- ja oppimistoiminnan, kirjasto- ja tietopalveluiden sekä it-palveluiden henkil&...

Lue lisää

SICK-innovaatiokilpailusta palkinto ja kunniamaininta Metropoliaan

04.04.2018

Keskiviikkona 4.4. julkistettiin Helsingissä tekniikan opiskelijoille järjestetyn SICK-innovaatiokilpailun tulokset.
Kilpailun voitti tänä vuonna Vaasan ammattikorkeakoulun opiskelijoiden suunnittelema 3D-rollaattori. Toinen palkinto meni laitteistolle, jonka avulla voidaan...

Lue lisää

Tekoäly kiinnostaa ja innostaa

03.04.2018

”Tekoäly on kuin sähkö. Jokaisen suomalaisen ei tarvitse ymmärtää, miten se toimii mutta kaikkien olisi hyvä tietää mihin se liittyy ja miten sitä voi hyödyntää arjessa”.
Näin muotoili Työ- ja elinkeinoministeri&...

Lue lisää

29.03.2018

Robottibussin uudet vaatteet - sinä päätät, millaiset

Kun munat on maalattu, väri-ilottelu jatkuu. On aika koristella stadilaisten oma robottibussi! Kesän tullessa Helsingin katukuvaan ilmestyy pieni ja ympäristöystävällinen automaattibussi, joka tarjoaa palvelua vakituisella reitillä. Taitaa olla tämäkin teko en...

Lue lisää

29.03.2018

Kevään 2018 yhteishaku on päättynyt - kiitos kaikille Metropoliaan hakeneille!

Korkeakoulujen kevään 2018 yhteishaku päättyi keskiviikkona 28.3. klo 15.
Alustavien tietojen mukaan Metropolia sai hakijoita lähes saman verran kuin viime vuonna, noin 24 000 hakijaa. Näistä 11 510 on ensisijaisia hakijoita. 
Metropolia tarjosi tammi- ja maalisk...

Lue lisää

27.03.2018

Itseohjautuvat linja-autot Helsingin kaduille

”Helsingin kaupungin tavoitteena on houkutella asukkaat kävelemään, pyöräilemään ja käyttämään julkista liikennettä omien autojen sijaan. Robottibussit voivat huomattavasti parantaa julkisen liikenteen sujuvuutta, sillä ne voivat kulj...

Lue lisää


29 - 35 / 1527

Tilaa uutiset RSS-syötteenä

 

Uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje, joka ilmestyy 4-6 kertaa vuodessa.

Uutiskirjeet 2018

Uutiskirjeet 2017

Uutiskirjeet 2016

Uutiskirjeet 2015