3D-animointi ja -visualisointi, muotoilija (AMK)

3D-animoinnin ja -visualisoinnin opiskelijana opit tuottamaan 3D-grafiikan keinoin kuvia, animaatioita, erikoisefektejä ja reaaliaikaisia 3D-sovelluksia sekä perinteisiin päätelaitteisiin että VR/AR/XR-laitteisiin.

Hae nyt!

  • Korkeakoulujen kevään 2024 2. yhteishaku 13.03.2024 - 27.03.2024
Hakeminen
Tutkintonimike
Muotoilija (AMK)
Laajuus
240 opintopistettä
Kesto
4 vuotta
Opiskelupaikka
Opiskelumuoto
Opetuskieli
Suomi
Hinta
Maksuton

Opiskelu

Katso 3D-opiskelijoiden harjoitustöitä

Showreelin vuodelta 2022 on koonnut Timppa Luoto.

Olisinko minä hyvä 3D-animoija?

3D-opiskelijalta edellytetään kolmiulotteista hahmottamiskykyä, taitoa viestittää kuvien avulla ja motivaatiota uusien työvälineiden opiskeluun. 3D-ohjelmien osaamista ei edellytetä hakijalta - niihin syvennytään koulutuksen aikana.

3D-opintojen sisältö

3D-opintojaksojen lisäksi tutkintoon sisältyy opintokokonaisuuksia myös valokuvauksen, 2D-liikegrafiikan ja -animaation sekä perinteisen kuvataiteen ja visuaalisen suunnittelun alueilta.

3D-grafiikan työvälineisiin syvennytään laajoilla opintojaksoilla, joilla käydään läpi tärkeimmät työvaiheet:

  • 3D-mallintaminen
  • 3D-mallin teksturointi
  • 3D-mallin valaistuksen luominen
  • 3D-hahmojen animaatiojärjestelmien rakentaminen (rigging)
  • 3D-hahmojen animointi
  • 3D-animaation jälkikäsittely
  • erikoisefektien tuottaminen 3D-grafiikalla
  • reaaliaikaisen 3D-grafiikan tuottaminen sekä perinteisiin päätelaitteisiin että VR/AR/XR-laitteisiin
  • 2D-liikegrafiikan ja -animaation tuottaminen
  • tuotannon suunnittelu esituotannosta jälkituotantoon.

3D-opintojen rakenne

Muotoilijan (AMK) tutkinto koostuu muotoilun perusopinnoista, ammattiopinnoista, työharjoittelusta, opinnäytetyöstä sekä vapaavalintaisista opinnoista.

Muotoilun koulutuksen perusopinnot tukevat ammattiopintoja. Perusopintoihin sisältyy esimerkiksi kieli- ja viestintäopintoja, opiskeluun orientoitumista, yritystoimintaa ja markkinointia sekä median ja yhteiskunnan suhteiden tarkastelua.

Ammattiopinnoissa paneudutaan 3D-animoinnin ja -visualisoinnin työvälineisiin ja tuotantoprosesseihin syvällisesti. Perinteisten visuaalisen viestinnän taitojen opinnot tukevat 3D-osaamisen kehittymistä.

Tutkintoon sisältyy puolen vuoden opintojen laajuinen työharjoittelu. Harjoittelussa opiskelijat pääsevät soveltamaan oppimaansa aidossa työympäristössä.

Opintojen lopuksi tehtävä opinnäytetyö on opiskelijan osoitus omasta osaamisestaan. Opinnäytetyö koostuu jotakin 3D-animoinnin ja -visualisoinnin osa-aluetta käsittelevästä projektista ja kirjallisesta tutkielmasta.

Vapaavalintaisilla opinnoilla opiskelijat voivat täydentää ja syventää osaamistaan.

Tutustu tarkemmin 3D-opintojen sisältöön ja rakenteeseen Opinto-oppaassa.

3D-opintojen toteutustapa

3D-animoinnin ja -visualisoinnin opiskelussa keskeistä on oppiminen erilaisia käytännön harjoitustöitä tekemällä.

3D-tuotannot syntyvät yleensä aina usean eri alueen erikoisosaajien yhteistyönä. Opintojen aikana työskennellään usein työelämän toimintatapoja simuloivissa tuotantoryhmissä. Intensiivinen työskentelymalli edellyttää opiskelijalta sitoutumista kokopäiväiseen opiskeluun.

3D-animoinnin ja -visualisoinnin opiskelijat tekevät opintojensa aikana isoja projekteja, joissa tutustutaan ja syvennytään 3D-tuotannon erityisalueisiin. Opiskelun loppuvaiheessa projekteja tehdään usein yhteistyössä työelämän edustajien kanssa.

Muotoilun tutkinto-ohjelmassa tehdään monenlaista yhteistyötä niin työelämän, kolmannen sektorin, yksittäisten toimeksiantajien kuin Metropolian muiden alojen toimijoiden kanssa. Tutustu yhteistyön muotoihin Luovan Dimension sivuilla.

Monipuoliset työllistymismahdollisuudet

Esimerkiksi seuraavilla aloilla tarvitaan 3D-grafiikan erikoisosaajia:

  • 3D-animaatio elokuvissa ja televisiossa
  • 3D-kuvat ja -animaatio mainonnassa
  • 3D-pelit ja 3D-simulaattorit
  • VR/AR/XR-sovellukset
  • erikoisefektit elokuvissa ja televisiossa
  • arkkitehtuurin ja tuotteiden 3D-visualisointi
  • tieteen visualisointi
  • 3D-käyttöohjeet
  • 3D-käyttöliittymät.

Valmistuneet opiskelijat ovat työllistyneet esimerkiksi

  • 3D- tai 2D-peligraafikoiksi
  • hahmosuunnittelijoiksi
  • hahmoanimaattoreiksi
  • VR/AR/XR-artisteiksi
  • kompositoijiksi
  • VFX-artisteiksi
  • 3D-mainosgraafikoiksi
  • arkkitehtuurin visualisoijiksi
  • tuotevisualisoijiksi
  • tv-graafikoiksi.

Työpaikka voi löytyä vaikkapa

  • peli- tai viihdeteollisuudesta
  • VR/AR/XR-tuotannoista
  • tv- ja elokuvatuotannoista
  • suunnittelutoimistoista
  • mainosalalta
  • opetusmateriaalin tuotannosta
  • tieteen havainnollistamisesta ja tutkimuksesta.

3D-opiskelija Justus kertoo opinnoistaan ja työstään

Kysyttävää 3D-opinnoista?

Hakeminen

  • Hakuaika
    13.3.2024 klo 08:00 - 27.3.2024 klo 15:00
    Opintojen aloitus
    Syksy 2024
    Hae nyt!
    • Päiväopiskelu

    Hakuohjeet ja valintaperusteet

    Korkeakoulujen yhteishaku on kansallinen hakumenettely, jota suomalaiset oppilaitokset käyttävät valitessaan uusia opiskelijoita. Kevään 2024 toisessa yhteishaussa 13.3.2024 klo 8:00 - 27.3.2024 klo 15:00 voi hakea enintään kuuteen (6) suomenkieliseen korkeakoulututkintoon. Nämä kuusi vaihtoehtoa voivat sisältää koulutusohjelmia yhdestä tai useammasta korkeakoulusta.

    Kaikki hakemiseen tarvittavat tiedot ovat valtakunnallisessa Opintopolku.fi -portaalissa. Opintopolku.fi:stä löydät koulutusohjelmien kuvaukset, hakukriteerit, hakuohjeet, hakulomakkeet ja paljon muuta.

Kysyttävää hakemisesta?

Ota yhteyttä Metropolian opiskelija- ja hakijapalveluihin:
p. 040 712 5100, puhelinpalveluaika ma - ke klo 10-12
hakijapalvelut [at] metropolia.fi (hakijapalvelut[at]metropolia[dot]fi)

Aukioloajat ja tarkemmat yhteystiedot

Opintojen aloitus

Opintojen aloitus Metropoliassa

Tervetuloa opiskelemaan tutkintoa Metropoliaan!

Tutkinto-opintojen aloittamisessa on muutamia vaiheita, jotka kannattaa tehdä jo ennen opiskelun alkua. Lue alta kaikki Metropolian tutkinto-opiskelijoita koskevat ohjeet sekä omaa ryhmääsi koskevat ohjeet. Ryhmäkohtaiset ohjeet julkaistaan lähempänä opintojen aloitusta.

3D-animoinnin ja visualisoinnin aloitusohjeet

Syksyllä 2024 aloittavan ryhmän aloitusohjeet julkaistaan toukokuussa.