Metropolian ja Sodexon yhteistyösopimus jatkuu − ruuan ja ruokailun ympäristövaikutusten pienentäminen tavoitteissa
Metropolian strategisena tahtotilana on olla kestävän tulevaisuuden rakentaja. Sen lisäksi, että Metropolia kouluttaa tulevaisuuden kestävyysosaajia, tavoitteena on kehittää oman toiminnan vastuullisuutta. Yhteistyökumppaneiden valinnassa tämä huomioidaan myös.

"Meille on ollut tärkeää jatkaa ruokapalveluita tuottavan kumppanin kanssa, jonka kanssa voimme yhdessä kehittää kampusruokailuista vastuullisempaa monin eri tavoin. Oli kyseessä sitten ruokahävikin vähentäminen, kestävämpien annosvalintojen mahdollistaminen tai ruoanvalmistamisen ja tarjoamisen jalanjäljen pienentäminen muilla tavoin", sanoo Metropolian ympäristöasiantuntija Anna Muukkonen.
Otsoniveden avulla luonnonmukaisempaa astianpesua
Sodexon tavoitteena on olla vastuullisen ruuan edelläkävijä. Se tarkoittaa, että tarjotaan kuluttajille terveellisen elämäntavan mukaisia ruokavaihtoehtoja ja pyritään minimoimaan ruuasta syntyvä ympäristökuormitus.
Uusien ratkaisujen kehittämisessä yksi uusi avaus on otsoniveden käyttäminen astioiden pesussa. Aiemmin sitä on jo hyödynnetty siivouksessa. Otsonivesi on tavallista vettä, johon on liuotettu otsonia. Otsoni toimii luonnollisena ja tehokkaana puhdistusaineena, joka tuhoaa bakteerit ja virukset hapettamalla ne.
”Meillä on nyt sekä Myllypuron että Myyrmäen kampusten ravintoloissa laitteet, jotka lisäävät astianpesukoneiden veteen otsonia. Veteen liuennut otsoni vähentää astianpesuaineen tarvetta, eli voimme pienentää kemikaalikuormaamme ja kemikaalijäämiä pinnoille”, sanoo Sodexon palvelupäällikkö Teija Ylikauppila.
Linjastojen ruokahävikkiä hyvään tarkoitukseen
Ruokahävikki on globaali haaste, jolla on merkittäviä ympäristö- ja taloudellisia vaikutuksia. Sodexon ravintoloissa ruokahävikin määrää seurataan kolmessa eri osassa: Lautashävikki tarkoittaa asiakkaiden lautasille jäänyttä syömätöntä ruokaa. Linjastohävikki on tarjoilulinjastolta ylijäänyttä ruokaa. Keittiöhävikki syntyy valmistusvaiheessa esimerkiksi kuorimajätteistä tai ylijääneistä raaka-aineista. Tämä erottelu auttaa tunnistamaan, missä kohtaa prosessia hävikkiä syntyy ja miten sitä voidaan tehokkaimmin vähentää.
”Sen lisäksi, että asiakkaita kannustetaan erilaisin tavoin kiinnittämään huomiota lautashävikkiin, olemme viime aikoina pyrkineet ohjaamaan linjastohävikkiä ruoka-avustukseen. Metropolian Myyrmäen kampuksen ravintolan linjastohävikkiä saadaan ruoka-avuksi Vantaan Yhteinen Pöytä toiminnan kautta ja Myllypurossa on pian käynnistymässä yhteistyö Stadin safkan kanssa”, Ylikauppila kertoo.
Vaikka linjastohävikin organisoiminen ruoka-apuun vaatii henkilöstöltä ylimääräistä työtä ja tarkkuutta hävikin lämpötilojen huolehtimisessa, on Sodexon henkilöstöltä tullut palaute erittäin positiivista.
”Henkilökunta on kertonut, että tuntuu hyvältä ja merkitykselliseltä, kun heidän valmistamansa ylijäänyt ruoka ei mene roskiin vaan sinne, missä sitä tarvitaan”, sanoo Sodexon asiakkuuspäällikkö Ann-Marjaana Holmberg.
Sodexon tavoitteena on saada kaiken yhteenlasketun hävikin määrä painettua alle 50g/asiakas. Myyrmäen ravintolassa hävikin määrä oli 42,6g/asiakas tammi-syyskuussa 2025. Myllypuron ravintolassa samalla tarkastelujaksolla määrä oli 53,2g/asiakas.
Lisätietoja
Anna Muukkonen
Ympäristöasiantuntija
Metropolia Ammattikorkeakoulu
+358 40 042 5540
etunimi.sukunimi [at] metropolia.fi (etunimi[dot]sukunimi[at]metropolia[dot]fi)
Teija Ylikauppila
Palvelupäällikkö
Sodexo
+358 50 408 5155
etunimi.sukunimi [at] sodexo.com (etunimi[dot]sukunimi[at]sodexo[dot]com)