Metropolia on aloittanut tammikuussa 2025 monialaisen varhaiskasvatuksen kehittämistyön Espoon suomenkielisen varhaiskasvatuksen kanssa. Kehittämistyön taustalla on yhteinen halu luoda kestäviä ja tulevaisuuteen suuntautuvia ratkaisuja vahvistaen varhaiskasvatuksen asiantuntijuutta, vetovoimaa ja laatua. Tämä yhteistyö keskittyy erityisesti lasten, perheiden ja varhaiskasvatuksen henkilöstön hyvinvointiin, oppimiseen ja osallisuuteen ottaen huomioon sekä Espoon, että kahden pilottiyksikön tarpeet ja tavoitteet. MEininki-yhteistyöpäiväkoteina toimii Kastevuoren ja Jupperin päiväkodit sekä Karakallion asukaspuisto. Yhteistyö käynnistyi tammikuussa 2025, ja sen tarkoituksena on luoda kestäviä käytäntöjä varhaiskasvatukseen.
MEininki-yhteistyöpäiväkotien kehittämistyön tavoitteet
Tavoitteena on kehittää ja vahvistaa varhaiskasvatuksen vetovoimaa ja laatua, luomalla monialaisia toimintatapoja, jotka tukevat lasten hyvinvointia ja oppimista, erityisesti kielitietoisen varhaiskasvatuksen, kulttuurihyvinvoinnin ja moninaisuuden hyödyntämisen avulla. Kehitystyö ottaa huomioon Espoon suomenkielisen varhaiskasvatuksen tavoitteet sekä alueen erityispiirteet ja yksiköiden tarpeet, varmistaen, että kehitystyö on alueelle ja paikallisiin olosuhteisiin sopivaa ja kestävää.
Kehittämistyön keskiössä ovat varhaiskasvatuksen laadun parantaminen, oppimisratkaisujen monipuolistaminen ja perheiden hyvinvoinnin tukeminen. Yhteistyöpäiväkodeissa kehitetään muun muassa seuraavia osa-alueita:
- Varhaiskasvatuksen laadun kehittäminen: Kehitämme ja uudistamme varhaiskasvatuksen toimintamalleja ja sisältöä moniammatillisesti, sekä huomioimme henkilöstön hyvinvoinnin yhtenä tärkeänä tekijänä varhaiskasvatusalan veto- ja pitovoiman parantamiseksi. Tarjoamme henkilöstölle monipuolisia vaihtoehtoja vahvistaa ammatillista osaamista lisäkoulutuksien avulla.
- Monipuoliset oppimisratkaisut: Kehitämme uudenlaisia käytäntöjä, jotka palvelevat sekä työelämän tarpeita, että opiskelijoita joustavien ja monipuolisten oppimisratkaisujen avulla. Luomme opiskelijoille mahdollisuuden yhdistää opintojen aikaiset harjoittelut työelämään ja tuemme samalla vastavuoroista oppimista. Tavoitteenamme on myös edistää kansainvälistä työelämämallia.
- Moninaisuuden ja kansainvälisyyden huomioiminen: Hyödynnämme moninaisuutta ja kansainvälisyyttä osana kehittämistyötä ja luomme uudenlaisia toimintamalleja kansainvälisille osaajille vahvistamalla kulttuuri- ja kielitietoista ohjausosaamista alan työpaikoilla.
- Lasten ja perheiden hyvinvoinnin lisääminen: Parantamalla varhaiskasvatuksen veto- ja pitovoimaa voimme tarjota perheille pysyvämpiä hoitosuhteita ja tukea monipuolisesti lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista, sekä havaita ajoissa perheiden tuen tarpeita. Hyödynnämme sidosryhmien kanssa tehtävää moniammatillista työtä ja kehitämme alueen monialaista verkostoa.
Monialainen työryhmä ja opiskelijayhteistyö
Kehittämistyötä ohjaa Metropolian monialainen kehittämistyöryhmä, joka koostuu eri alojen asiantuntijoista. Kehitystyöryhmässä on mukana muun muassa varhaiskasvatuksen, musiikin, kulttuurihyvinvoinnin, rakennusalan, uravalmennuksen ja terveyden edistämisen asiantuntijoita, jotka suunnittelevat kehittämistyötä monialaisesti ja kokonaisvaltaisesti, sekä toteuttavat kehittämistyötä erilaisten osaprojektien muodossa. Kehitystyöryhmä tekee tiivistä yhteistyötä sekä Espoon suomenkielisen varhaiskasvatuksen kanssa, että kehittämistyössä mukana olevien varhaiskasvatusyksiköiden kanssa.
Metropolian opiskelijat osallistuvat kehittämistyöhön monipuolisesti, saaden mahdollisuuden käytännön harjoitteluun. Tämä tukee heidän siirtymistään työelämään. Yhteistyöpäiväkodeissa opiskelijat eivät ainoastaan tue päiväkotien päivittäistä toimintaa, vaan pääsevät myös kehittämään käytännön taitojaan ja syventämään asiantuntemustaan eri osaamisalueilla.
Kehittämistyön lopputuloksena syntyy malli, joka tukee varhaiskasvatuksen henkilöstöä, varhaiskasvatuksessa mukana olevia perheitä ja Metropolian opiskelijoita: varhaiskasvatusympäristöt rikastuvat monialaisen yhteistyön myötä ja kehittyneitä käytäntöjä voidaan siirtää eteenpäin laajemmassa mittakaavassa useammalle toimijalle. Tämä luo kestäviä ratkaisuja varhaiskasvatukseen ja tarjoaa samalla mahdollisuuden kansainvälisen toimintamallin luomiselle.
Kehitystyöstä hyötyvät
- Lapset ja perheet: Tarjoamme lapsille ja perheille monialaista toimintaa, sekä laadukasta varhaiskasvatusta sitoutuneen ja hyvinvoivan varhaiskasvatushenkilöstön järjestämänä. Tuemme päiväkotien henkilöstöä perheiden kanssa tehtävän yhteistyön kehittämisessä ja tarjoamme henkilöstön lisäksi myös vanhemmille mahdollisuuden uraohjaukseen.
- Varhaiskasvatushenkilöstö: Hyvinvoiva henkilöstö koostuu monesta tekijästä ja varhaiskasvatus tarvitsee innovatiivisia ratkaisuja henkilöstön hyvinvoinnin tukemiseksi. Kehittämistyön avulla tarjoamme ratkaisuja muun muassa työhyvinvointiin ja työvoimapulaan liittyen. Vahvistamme myös henkilöstön ammatillista osaamista tarjoamalla erilaisia urapolkuja, lisäkoulutusta ja suomen kielen ammatillista hallintaa.
- Metropolian opiskelijat: Opiskelijat pääsevät mukaan työelämään jo opintojen aikana ja saavat mahdollisuuden vastavuoroiseen oppimiseen varhaiskasvatuksen ympäristöissä. Opiskelijat pääsevät osaksi myös käytännön kehitystyötä ja voivat samalla vaikuttaa tulevaisuuden työpaikkoihinsa. Kehitämme ja tuemme myös kansainvälistä toimintamallia kansainvälisille osaajille.
Kehitystyö jatkuu edelleen syksyllä 2025 ja sen etenemistä tarkastellaan yhteistyössä Metropolian monialaisen kehittämistyöryhmän, MEininki-yhteistyöpäiväkotien lasten, perheiden ja henkilöstön sekä Espoon suomenkielisen varhaiskasvatuksen kanssa.
MEininki yhteistyöpäiväkotimallin osaprojektit: Innovatiivinen lähestymistapa varhaiskasvatukseen

Kuva: Satu Hakanen
Metropolian monialainen tiimi tekee kehittämistyötä myös eri aiheisiin liittyvissä osaprojekteissa ja kokoonpanoissa. Osaprojektit ovat osa suurempaa kokonaisuutta ja ne liittyvät toisiinsa. Osaprojekteissa voidaan esimerkiksi kerätä tietoa, suunnitella ja toteuttaa toimintaa, tuottaa materiaalia tai esitellä kehittämistyötä. Osaprojekteissa on mukana tiivistä yhteistyötä niin Metropolian sisäisiä sekä ulkoisia toimijoita.
Keväällä 2025 käynnistetyt osaprojektit ovat mm. ME voimme hyvin, Unelmien päiväkoti sekä monialaiset innovaatioprojekit (Minno-projektit)
Keväällä 2025 Jupperin päiväkodissa järjestettiin koko yhteisöä palveleva hyvinvointiteemainen tapahtuma nimeltään ME voimme hyvin!
Tapahtuman tavoitteena oli lisätä hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä niin lasten, perheiden kuin henkilöstönkin keskuudessa. Tapahtuma oli laajasti suunniteltu ja toteutettu moniammatillisessa yhteistyössä, jossa oli mukana eri alojen asiantuntijoita, sekä opiskelijoita. Opiskelijat vastasivat tapahtuman monitaiteellisen hetken ja hyvinvointipolun toteutuksesta. Yhteistyö tarjosi opiskelijoille arvokasta käytännön kokemusta ja toi päiväkotiin uusia näkökulmia hyvinvoinnin edistämiseen.
Kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukeminen
Päiväkodin tiloihin toteutettu hyvinvointipolku koostui erilaisista toimintapisteistä, joissa käsiteltiin mm. jalkojen, näön ja mielen hyvinvointia. Lapset pääsivät liikkumaan, kokeilemaan ja oppimaan kehon ja mielen hyvinvoinnista leikin, tarinallisuuden ja kokemuksellisen tekemisen kautta. Polku innosti tutkimaan omaa hyvinvointia hauskalla ja ikätasolle sopivalla tavalla. Myös henkilökunta huomioitiin omalla rentouttavalla hetkellä, jonka aikana he saivat pysähtyä ja hengähtää. Rentoutumishetken tavoitteena oli tukea henkilöstön työssä jaksamista ja kuunnella heidän mielipiteitään käytännön työn kehittämiskohteista.
Me voimme hyvin-tapahtuma tarjosi tietoa hyvinvoinnista myös perheille, jotka kutsuttiin mukaan hyvinvointimessuille. Messuilla opiskelijat tarjosivat ajankohtaista ja käytännönläheistä tietoa lasten hyvinvoinnista ja tämä mahdollisti matalan kynnyksen kohtaamisia, keskusteluja ja vinkkien jakamista arkeen.

Kuva: Seija Mäenpää
Unelmien päiväkoti on osaprojekti, joka toteutetaan osana MEininki-yhteistyöpäiväkotien kehittämistyötä. Teemakokonaisuus tarjoaa mahdollisuuden kehittää varhaiskasvatuksen oppimisympäristöjä yhdessä lasten ja henkilöstön kanssa.
Osaprojektin tavoitteena on:
- Huomioida ja kehittää oppimisympäristöjen fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista näkökulmaa
- Vahvistaa henkilöstön osaamista oppimisympäristöjen kehittämisessä
- Innostaa lapsia ja henkilöstöä yhteiseen kehittämistyöhön MEininki-yhteistyöpäiväkodeissa
- Osallistua varhaiskasvatuksen fyysisten tilojen suunnitteluun ja uudistamiseen monialaisesti
Monialaisen arkkitehtuuriprojektin, liikkumisen ja leikin tutkimisen, sekä oppimisympäristön yhteisen kehittämisen kautta luodaan uusia toimintatapoja ja tiloja, joissa korostuvat:
- Lasten osallisuus ja ideointi
- Erilaisissa tiloissa mahdollistuva fyysinen ja luova toiminta
- Psyykkisen ja sosiaalisen turvallisuuden vahvistaminen
Kehitystyön keskiössä on ajatus siitä, että oppimisympäristöjä rakennetaan ja muokataan yhdessä lasten kanssa heidän näkökulmiaan ja kokemuksiaan hyödyntäen. Projekti tukee varhaiskasvatussuunnitelman periaatteita kehittävästä, osallistavasta ja yhdenvertaisesta oppimisympäristöstä.
Unelmien päiväkoti-osaprojektissa lapset ovat itse saaneet suunnitella omat unelmiensa päiväkodit, joiden pohjalta rakennusarkkitehtiopiskelijat ovat tehneet omat luonnoksensa tulevaisuuden päiväkodeille. Lapset pääsivät suunnittelemaan unelmien päiväkotejaan Myllypuron kampukselle maaliskuussa 2025 ja teosten pohjalta rakennettiin Unelmien päiväkoti-taidenäyttely, johon lapset perheineen kutsuttiin mukaan.
Keväällä 2025 Kastevuoren päiväkodissa vietettiin iloinen ja inspiroiva Unelmien liikuntahetki, joka toteutettiin yhteistyössä MEininki-yhteistyöpäiväkotien ja Metropolian varhaiskasvatuksen sosionomiopiskelijoiden kanssa. Tapahtuma tarjosi niin lapsille kuin aikuisillekin mahdollisuuden kokea liikunnan riemua luovalla ja osallistavalla tavalla.
Liikuntahetken suunnittelussa hyödynnettiin lasten ajatuksia unelmien päiväkodista, joista varhaiskasvatuksen sosionomiopiskelijat ammensivat ideoita itse liikuntahetkeen. Liikuntahetken suunnittelussa otettiin lasten osallisuuden lisäksi huomioon myös mielikuvituksen vahvistaminen ja keskittymiskyvyn kehittäminen. Liikunnalliset pisteet tarjosivat lapsille monipuolisesti mahdollisuuksia harjoittaa motorisia taitojaan, kuten pallon heittoa, hyppelemistä ja kiipeilyä. Unelmien liikuntahetkellä hyödynnettiin leikillisyyden keinoin myös hengitysharjoituksia, kehotietoisuutta ja rentoutumista.
Unelmien liikuntahetken tavoitteet liittyivät seuraaviin teemoihin:
- Oppimisympäristön havainnointi: Millaista toimintaa tilassa on helppo toteuttaa? Mitkä tekijät asettavat toiminnalle rajoitteita? Onko tilassa häiriötekijöitä, joita ei välttämättä tule heti ajatelleeksi (esim. kaikuva tila tai suuret ikkunat)?
- Lasten osallisuus: Lasten toiveet unelmien päiväkodista siirrettiin käytännön tasolle, ja lapset pääsivät osallistumaan liikuntahetken suunnitteluun mielenkiinnon kohteidensa mukaisesti.
- Työelämäkokemusta opiskelijoille: Opiskelijat pääsivät hyödyntämään teoriaa ja tietoa konkreettisessa työympäristössä tulevaisuuden asiakkaiden kanssa saaden onnistumisen kokemuksia ja itsevarmuutta omaan työhönsä.
- Luova oppimisympäristön hyödyntäminen: Erilaisten tilojen luova hyödyntäminen toiminnallisissa harjoituksissa, sekä uudenlaisten ajatusmallien luominen toiminnan suunnittelussa.
Yteistyöllä iloa ja oivalluksia: Unelmien liikuntahetki oli onnistunut esimerkki siitä, kuinka varhaiskasvatus voi yhdistää lasten luovuutta, opiskelijoiden oppimista ja henkilöstön osaamista. Yhteistyö toimi rikastuttavana kokemuksena kaikille osapuolille ja toi päiväkotiin iloa, yhteisöllisyyttä ja uusia näkökulmia liikunnan mahdollisuuksiin.
Lasten kampusseikkailu - elämyksellinen tutustumispäivä Myllypuron kampuksella
Keväällä 2025 Jupperin ja Kastevuoren päiväkotien esiopetus- ja viskariryhmät vierailivat Metropolian Myllypuron kampuksella osana MEininki-yhteistyöpäiväkotien yhteistyötä.
Vierailun keskiössä oli taidenäyttely, jossa oli esillä lasten omia teoksia teemalla "Unelmien päiväkoti". Lapset saivat tutustua näyttelyyn, ihailla omia ja toisten töitä sekä kokea, miltä omat ideat ja ajatukset näyttävät osana isompaa kokonaisuutta. Näyttelyn yhteydessä lapset pääsivät myös näkemään rakennusarkkitehtuurin opiskelijoiden pienoismalleja, joissa oli havainnollistettu lasten kanssa käytyjen työpajojen pohjalta suunniteltuja unelmien päiväkoteja.
Päivä jatkui kampusseikkailulla, jossa Liito-Kurre johdatti lapset tutustumaan Myllypuron kampukseen ja sen eri koulutusaloihin. Seikkailun aikana lapset pääsivät tutustumaan mm. seuraaviin hyvinvointiin liittyviin teemoihin toiminnallisin elementein:
• Ensihoito: Lapset saivat tutustua ambulanssiin ja sen varusteisiin, mikä herätti lapsissa suurta kiinnostusta ja uteliaisuutta.
• Fysioterapia: Lapset saivat etsiä piilotettuja kehonosia ja laittaa kehonosat oikeille paikoille – mihin ihmisen kehossa kuuluvat pää, jalat, kädet, tai silmät?
• Suuhygienia: Lapset saivat yhdessä pohtia ja äänestää mitkä asiat edistävät suun terveyttä ja mitkä taas eivät.
Kampusseikkailu tarjosi lapsille mahdollisuuden tutustua korkeakoulumaailmaan omalla ikätasollaan sopivalla tavalla – leikin, ihmettelyn ja tekemisen kautta. Päivän aikana lapsilla oli tilaisuus kokea, miten oppiminen voi tapahtua moniaistisesti, vuorovaikutteisesti ja hauskasti, ja samalla heräsi ensikosketus siihen, mitä kaikkea eri alojen asiantuntijat tekevät ja millaisia oppimisen polkuja tulevaisuus voi tarjota.
Unelmien päiväkotien taidenäyttely
Päiväkodin lapset tutustumassa rakennelmiinsa ennen Myllypuron kampusseikkailua
Kuvat: Satu Hakenen, taidenäyttelyn rakennus ja näyttö: Tiia Lehtinen, Kasper Westin
Metropolian Minno-projektit ovat oppimisen ja yhteistyön paikkoja, joissa opiskelijat ja työelämäkumppanit etsivät yhdessä käytännön ratkaisuja todellisiin tarpeisiin.
Projektit toteutetaan moniammatillisissa tiimeissä, ja ne tarjoavat opiskelijoille mahdollisuuden soveltaa osaamistaan oikeissa työelämätilanteissa. Minno-projektien tavoitteena on kehittää esimerkiksi palveluita, toimintatapoja, menetelmiä tai tuotteita yhdessä eri alojen asiantuntijoiden ja organisaatioiden kanssa. Projektit voivat olla sekä paikallisia että kansainvälisiä, ja niissä yhdistyvät opetus, tutkimus ja kehittäminen käytännönläheisellä tavalla. Tällainen yhteistyö hyödyttää kaikkia osapuolia: opiskelijat saavat arvokasta kokemusta ja työelämä saa tuoreita näkökulmia ja ratkaisuja tulevaisuutta ajatellen. MEininki-yhteistyöpäiväkotien kanssa on tehty seuraavia monialaisia innovaatioprojekteja.
Tulevaisuuden päiväkodin Minno-projektit
Keväällä 2025 monialaisten innovaatioprojektien teemana on ollut Tulevaisuuden päiväkoti, jonka pohjalta opiskelijat ovat kehitelleet uudenlaisia ratkaisuja varhaiskasvatuksen arkeen.
Seuraavista linkeistä voit tutustua MinnoFest 2025 Tulevaisuuden päiväkoti-ideoihin:
- Hola-appi tukemaan vakan henkilöstön ja lasten vanhempien välistä yhteydenpitoa: https://www.youtube.com/shorts/nxWd6HPIBUI
Liikkuva lähilaboratorio
Paja- ja mentoritoiminta - TaitoTupa
Tehdään yhdessä hyviä kohtaamisia Minno-projektit:
Monikulttuurisuuden lisääminen - Karakallion asukaspuisto
Karakallion asukaspuiston esittelyvideo
Juliste kutsuu
Ota yhteyttä
MEininki-yhteistyöpäiväkotien kehittämistyöstä vastaava lehtori
Satu Hakanen
Lehtori
MUKANA TOIMINNASSA MYÖS
Tanja Saariaho
Lehtori
Elina Wasenius
Lehtori
Eeva-Liisa Metsäluoto
Osaamisaluejohtaja
Kajsa Sten
Lehtori
Merja Lahdenperä
Lehtori
Sanni Leinonen
Asiantuntija
Minna Lamppu
Lehtori
Karoliina Hoppu
Lehtori
Tiina Ahti
Lehtori
Timo Luoma
Uravalmentaja
Anna Sundblom
Lehtori