HyMy-kylän omavalvontasuunnitelma
HyMy-kylän omavalvontasuunnitelma on laadittu laadukkaiden ja turvallisten palvelujen varmistamiseksi. Omavalvonnan avulla voimme varautua asiakas- ja potilasturvallisuutta uhkaaviin riskeihin ja puuttua ilmeneviin puutteisiin, epäkohtiin ja vaaratilanteisiin. Päivitämme omavalvontasuunnitelmaa vähintään neljän kuukauden välein.
Tässä osiossa voit tutustua tarkemmin Metropolia Ammattikorkeakoulun HyMy-kylässä tuotettavien yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen omavalvontasuunnitelmaan.
Päivitetty 30.9.2025.
Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy Y-tunnus 2094551-1, Soteri rekisteröintinumero 1.2.246.10.20945511.10.1 Myllypurontie 1, 00920 Helsinki
Palveluyksikön perustiedot
HyMy-kylä (Hyvinvointia Myllypurosta) on Metropolia Ammattikorkeakoulun monialainen oppimis- ja kehittämisympäristö, jossa eri alojen tutkinto-opiskelijat suorittavat opettajien valvonnassa tutkintoon kuuluvia opintojaan.
HyMy-kylän asiakaspalvelun puhelinnumerot ovat 040 3345629 ja 040 6531722.
Vastuuhenkilöt:
- Anne Pitkäranta, HyMy-kylän vastaava lääkäri anne.pitkaranta [at] metropolia.fi (anne[dot]pitkaranta[at]metropolia[dot]fi), 050 4387732
- Hannele Tiira, vastaava hammaslääkäri, yliopettaja, Suunhoidon opetusklinikka hannele.tiira [at] metropolia.fi (hannele[dot]tiira[at]metropolia[dot]fi), 040 6308359
- Riikka Jokimäki, kuntoutus ja tutkiminen osaamisalueen koordinaattori, lehtori, suuhygienisti YAMK, riikka.jokimaki [at] metropolia.fi (riikka[dot]jokimaki[at]metropolia[dot]fi), 040-5697292
- Janett Halonen, hyvinvoinnin osaamisalueen koordinaattori, lehtori, toimintaterapeutti YAMK, janett.halonen [at] metropolia.fi (janett[dot]halonen[at]metropolia[dot]fi), 040 6601765
- Sari Haapio, terveys osaamisalueen koordinaattori, yliopettaja, TtT, kätilö, sari.haapio [at] metropolia.fi (sari[dot]haapio[at]metropolia[dot]fi), 040 7145127
- Sofi Olsson, suunnittelija, KTM, sofi.olsson [at] metropolia.fi (sofi[dot]olsson[at]metropolia[dot]fi), 050 413 0794 (virkavapaa syksy 2025)
- Olivia Järvinen, vt suunnittelija, liiketalouden opiskelija, olivia.jarvinen2 [at] metropolia.fi (olivia[dot]jarvinen2[at]metropolia[dot]fi), 050 464 2283
Palvelut, toiminta-ajatus ja toimintaperiaatteet
HyMy-kylän palveluyksikkö tuottaa aikuisneuvola-, apuväline- ja fysioterapiapalveluja, hoitajavastaanottopalveluja, isokineettistä lihasvoiman mittausta, jalkaterapia-, kävely- ja juoksuanalyysipalveluja, optikko- ja osteopatiapalveluja, seniori-, suunterveydenhuollon- ja toimintaterapian palveluita sekä matalan kynnyksen neuvonta- ja ohjauspalveluja (esimerkiksi imetysohjausvastaanotto) ja ohjattua ryhmä- ja perhepalveluja (esimerkiksi perhe- ja synnytysvalmennusta). HyMy-kylän asiakkaaksi voi hakeutua matalalla kynnyksellä kuka tahansa, joka on kiinnostunut hyvinvoinnista ja terveydestä. Toiminta järjestetään lähipalveluna esteettömissä vastaanottotiloissa, jotka on suunniteltu terveys- ja hoitopalveluille. Myös etävastaanotto on mahdollista käyttämällä tietoturvallista, ei tallentavaa videoyhteyttä. Palvelua toteuttavat eri tutkinto-ohjelmien opiskelijat opettajiensa ohjauksessa. Ohjaajina toimivat sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset, joilla on ko toimintaan soveltuva tutkinto. Asiakas voi varata ajan netistä, tai soittamalla HyMy-kylän asiakaspalveluun. Helsingin kaupungin suun terveydenhuollon kanssa tehdyn sopimuksen mukaisesti tuotetaan suun terveydenhuollon palveluita Helsingin kaupungin asukkaille suunhoidon opetusklinikalla. Vastaanottoja järjestetään opetuslukukausien aikana arkipäivinä virka-aikaan pääsääntöisesti maanantaista perjantaihin. Vuosittain HyMy-kylässä on noin 14000 asiakaskohtaamista. Palvelut jakautuvat kolmelle eri osaamisalueelle.
Terveyden osaamisalueen palvelut
Aikuisneuvolavastaanotolla (60 min) toteutettavissa terveystarkastuksissa keskitytään asiakas- ja voimavaralähtöiseen terveysneuvontaan täysi-ikäisille. Arviointimenetelmiä ovat esitietolomake, terveyskeskustelu, elämäntapojen kartoitus, haastattelu ja havainnointi. Saatua tietoa käytetään terveysneuvonnan tukena suunnittelussa, arvioinnissa ja muutosten seuraamisessa. Terveystarkastuksen pohjalta laaditaan asiakkaan tavoitteita tukeva suunnitelma ja/tai ohjaus mahdolliseen jatkohoitoon omaan perusterveydenhuoltoonsa tai muuhun terveydenhuollon palveluita tuottavaan tahoon. Terveystarkastukset voivat sisältävät painoindeksin (BMI), kehonkoostumuksen, vyötärönympäryksen ja verenpaineen mittauksen, verensokerin pikamittauksen, korvahuuhtelua, sekä näön ja kuulon tutkimisen. Tarvittaessa keskustellaan asiakkaiden kotilääkityksestä. Palveluun voi tulla matalla kynnyksellä, ilman lähetettä. Vastaanottoaikoja yhden päivän aikana on korkeintaan neljä. Opiskelijapari vastaa yhdestä asiakkaasta kerrallaan. Ohjaajalla on yksi asiakastapahtuma kerrallaan.
Hoitajavastaanotolla (60 min) toteutetaan asiakaslähtöistä, kiireetöntä ja kokonaisvaltaista terveyteen liittyvää ohjausta ja neuvontaa täysi-ikäisille yksityisasiakkaille. Vastaanotolla tehdään myös hoitotyön toimenpiteitä asiakkaan tarpeiden mukaisesti, esimerkiksi korvahuuhteluita, verenpaineen mittausta, pistosohjausta, ompeleiden ja hakasten poistoa sekä haavanhoitoa. Vastaanotolle voi tulla matalla kynnyksellä, ilman lähetettä. Opiskelijapari vastaa yhdestä asiakkaasta kerrallaan. Ohjaajalla on korkeintaan kaksi asiakastilannetta yhtä aikaa.
Imetysohjausvastaanotto on yksilövastaanotto (60 min) täysi-ikäisille vanhemmille, jossa he saavat tiedollista ja taidollista tukea imetyksen alkuun ja arkeen jo raskausaikana tai vauvan synnyttyä. Imetysohjausta voidaan toteuttaa keskustellen, demonstroiden ja videoiden avulla. Vastaanottoaikoja on yhteensä neljä/viikko. Palveluun voi tulla matalalla kynnyksellä, ilman lähetettä. Opiskelijapari vastaa yhdestä asiakkaasta kerrallaan. Ohjaajalla on korkeintaan yksi asiakastilanne yhtä aikaa.
Ryhmämuotoisessa perhe- ja synnytysvalmennuspalvelussa asiakas saa sekä tiedollisia että taidollisia valmiuksia synnyttämiseen, synnytyksen jälkeiseen kokonaisvaltaiseen palautumiseen, vastasyntyneen hoitoon ja imetykseen. Lisäksi asiakas saa tukea vanhemmuuteen kasvussa, tietoa lapsen rokotuksista, suun terveydestä sekä itsesovellettavia välineitä varhaiseen vuorovaikutukseen. Valmennukseen voivat osallistua lasta suunnittelevat tai lasta odottavat täysi-ikäiset yksilöasiakkaat ja perheet. Perhe- ja synnytysvalmennuspalvelua toteutetaan lähivalmennuksena Metropolian Myllypuron kampuksen hoitotyön opetustiloissa sekä simulaatiosairaalassa. Valmennusta järjestetään myös verkkovälitteisesti (zoom), johon asiakkaat voivat osallistua anonyymisti. Osallistuminen ei vaadi ennakkoilmoittautumista. Lisäksi palvelua tuotetaan myös moniammatillisesti yhdessä suuhygienisti, toimintaterapeutti ja fysioterapeutti opiskelijoiden kanssa heidän tutkintonsa osaamisen mukaisesti. Lähivalmennuskerralle voi kokonaisuudessaan osallistua 60 perhettä/yksi valmennuskerta. Osallistujat jaetaan pienempiin toiminnallisiin ryhmiin, jolloin yhtä opiskelijaa kohden jää korkeintaan kolme osallistujapariskuntaa. Verkkopohjaisessa valmennuksessa osallistujia voi olla kerrallaan maksimissaan 300 yksilöasiakasta tai perhettä. Perhe- ja synnytysvalmennusta toteutetaan lukukausien ajan suunnitellun ohjelman mukaisesti.
Kohtaamiskahvila on suunnattu monikulttuurisille omaishoitoperheille ja ikäihmisille. Kahvilassa keskustellaan selkosuomeksi esim. elintapojen vaikutuksesta aivoterveyteen ja muistiin, ravitsemuksesta, apuvälineistä ja kehon hyvinvoinnista. Tarjolla on myös ajankohtaista tietoa Helsingin kaupungin palvelupolusta. HyMy-kylän perhekerho Metku on avoin kohtaamispaikka lapsiperheille ja toimintaan sisältyy vapaamuotoisen seurustelun lisäksi Metropolian sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden järjestämää ohjelmaa. Toiminnasta vastaavat Metropolian ohjaavat opettajat, jotka ovat sosiaali- tai terveydenhuollon ammattilaisia.
Hyvinvoinnin osaamisalueen palvelut
Toimintaterapiapalvelussa arvio toimintakyvystä (90min) - käynnin aikana arvioidaan asiakkaan toiminnallisuutta sekä ympäristötekijöiden vaikutusta suoriutumiseen. Arvio työkyvystä (90min) - käynnin aikana arvioidaan asiakkaan työkykyä, arjen toiminnallista tasapainoa sekä työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Arvio apuvälinetarpeesta (90min) - käynnin aikana arvioidaan asiakkaan elämäntilannetta ja apuvälinetarvetta itsestä huolehtimiseen, vapaa-aikaan tai työhön/opiskeluun liittyen. Ratkaisuja yläraajojen kömpelyyteen ja kipuun (90min) - käynnin aikana arvioidaan asiakkaan yläraajojen toimintaa, esim. esineiden käsittelyä, voiman käyttämistä sekä fyysisen energian säätelyä tavanomaisissa arjen askareissa. Tunnistetaan kipua vähentäviä toimintatapoja ja ohjataan asiakasta merkityksellisiin toimintoihin osallistumisen mahdollistamiseksi. Työssä pärjäämisestä työhyvinvointiin (90min) -käynnin aikana arvioidaan asiakkaan toiminnallista tasapainoa sekä mm. levon ja ympäristötekijöiden vaikutusta työssä suoriutumiseen. Arki toimivaksi (90min) - käynnin aikana arvioidaan kotielämään ja vapaa-aikaan liittyviä toimintoja ja tunnistetaan ratkaisuja toimivampaan arkeen.
Geronomi-opiskelijoiden yksilövastaanotoilla (90 min) opiskelija kartoittaa ikääntyneen asiakkaan elämäntilannetta ja avun tarvetta haastattelemalla. Vastaanotolla annetaan yksilöllistä ohjausta sekä neuvontaa.
HyMy-kylän liikkuvissa senioripalveluissa sosiaali- ja terveysalan opiskelijat tarjoavat vaihtelevin teemoin toimintaa ja tietoa yhdistäviä tuokioita senioreille. Palvelupisteillä tarjotaan myös neuvontaa ja -ohjausta.
Omaishoitoperheen oma hetki – jalkautuva monialainen palvelu toteutetaan kotikäynteinä (5x 120min) opiskelijoiden parityönä yhteistyössä Helsingin kaupungin kanssa. Ohjausvastuu on 6 Helsingin kaupungin toimijoilla ja asiakasperheet rekrytoidaan Helsingin kaupungin toimesta. Hymy-Kylän toimesta palvelua koordinoi sosiaalialan palveluvastaava.
Digi- & Duunikulma toimii hyvinvoinnin osaamisalueen opiskelijoiden oppimisympäristönä ja käsittää räätälöityjä matalan kynnyksen toimintoja asiakkaiden digiosallisuuden ja työllistymisen edistämiseksi.
Kuntoutus ja tutkiminen -osaamisalueen palvelut
Kuntoutus ja tutkiminen osaamisalueen tutkinnot tarjoavat useita eri palveluja Hymy-kylässä; apuvälinetekniikan, fysioterapian, jalkaterapian, optometrian, osteopatian ja suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelman palvelutarjonta on laaja. Lisäksi tutkinnot tarjoavat palveluita yhdessä liikelaboratorion kanssa. Kaikissa palveluissa toimintaa ohjaavat ammattihenkilöt.
Apuvälinepalveluissa palvelutarjontaan kuuluvat esim. yksilölliset tukipohjalliset, yläraajan tuenta yhteistyössä Villa Manuksen kanssa, yksilölliset harrasteapuvälineet sekä mittauspalvelut.
Fysioterapian palvelutarjonta koostuu toimintakyvyn tutkimisesta, terapeuttisen harjoittelun ohjauksesta, manuaalisista käsittelyistä, kehonkoostumusmittauksista sekä terveyden edistämisestä. Heillä on myös erilaisia toiminnallisia ryhmiä kuten allasryhmiä.
Jalkaterapian tarjontaa ovat mm. yksilöllisten tukipohjallisten valmistus, iho- ja kynsimuutoksiin liittyvät toimenpiteet, terapeuttisen harjoittelun ohjaus, manuaalinen käsittely sekä alaraajojen ja jalkojen asennon ja linjauksien tutkiminen.
Optometrian osalta palvelevat optometrian näkökeskuksen klinikka ja KyläOPTIKKOmyymälä. KyläOPTIKKO-myymälä tarjoaa kaikki optikkoliikkeen palvelut. Myymälässä on kattava valikoima laadukkaita silmälasikehyksiä ja linssit voit valita linssiteknologian huipulta. Näkökeskuksen klinikalla tehdään kattavia näöntutkimuksia ja määritetään silmälasi- ja piilolasireseptejä.
Osteopatian palveluihin kuuluu asiakkaan tutkiminen kokonaisvaltaisesti koko kehon toimintaa ja rakenteita tutkien, havainnoiden ryhtiä, tunnustellen pehmytkudoksia, tarkastellen ja tunnustellen selkärangan sekä raajojen nivelten liikkeitä. Tutkimusten jälkeen laaditaan yksilöllinen kuntoutussuunnitelma ja mahdollisesti tehdään manuaalista käsittelyä. HyMy-kylän osteopatiapalvelut ovat tarkoitettu täysi-ikäisille asiakkaille.
Suun terveydenhuollon palveluissa painopisteessä ovat suuhygienistin hoidon piirissä olevat palvelut Helsingin kaupungin asukkaille. Näitä palveluja ovat mm. suun terveystarkastukset, anti-infektiiviset hoidot sekä suun sairauksien ennaltaehkäisy. Lisäksi tarjolla on yksityisiä palveluja joissa em. palvelujen lisäksi tehdään hampaiden valkaisuhoitoja sekä hammaskorujen kiinnityksiä.
Liikelalaboratio toimii kuntoutuksen alan tutkintojen yhteisenä oppimisympäristönä ja tutkinnot tarjoavat siellä mm. kävely- ja juoksuanalyysejä sekä lihasvoimamittauksia.
Omavalvontasuunnitelman laatimisesta vastaa HyMy-kylän vastuulääkäri. Omavalvontasuunnitelma päivitetään vähintään neljän kuukauden välein ja se julkaistaan HyMy-kylän nettisivuilla. Omavalvontasuunnitelman vahvistaa HyMy-kylän johtotiimi. HyMy-kylän operatiivista toimintaa koordinoivat Terveyden, Hyvinvoinnin ja Kuntoutus ja tutkiminen osaamisalueiden koordinaattorit sekä suunnittelija, jotka yhdessä vastuulääkäreiden ja osaamisaluejohtajien kanssa muodostavat HyMy-kylän johtotiimin. Operatiivisesta toiminnasta vastaavat henkilöt ja osaamisaluejohtajat tapaavat kuukausittain Johtotiimi -kokouksessa, jossa linjataan strategiset tavoitteet ja tehdään hallinnolliset päätökset. Palvelualoittain nimetyt vastuuhenkilöt, koordinaattorit, suunnittelija, vastaava lääkäri ja HyMy-kylän asiakaspalveluvastaava kokoontuvat säännöllisesti kerran kuukaudessa, jolloin käydään läpi ajankohtaisia HyMy-kylän operatiivisia asioita.
30.9.2025 päivityksen olennainen sisältö:
Opiskelijoiden HyMy-kylän perehdytysmateriaalin, ml potilastuvallisuus ja tietoturva, suorittamisen valvontaa tehostetaan. Lääkinnällisten laitteiden riskienarviointia on systematisoitu ja valvontaa tehostettu.
Palvelujen saatavuuden varmistaminen
HyMy-kylän eri yksiköt tekevät tiivistä yhteistyötä keskenään järjestämällä Hymy-kylän koordinaattoreiden kesken viikkokokouksia. Eri yksiköt noudattavat yhdessä sovittuja toimintatapoja ja -käytäntöjä. Yhteistyö ja tiedonkulku asiakkaan ja palvelukokonaisuuteen kuuluvien muiden sosiaali- ja terveydenhuollon palvelunjärjestäjien ja –tuottajien kanssa varmistetaan tekemällä asiakkaan käyntiin liittyvät kirjaukset Acuteen, joka on Kantayhteensopiva potilastietojärjestelmä.
Valmius- ja jatkuvuudenhallinta
Metropolialle on laadittu vuosittain tarkistettava valmiussuunnitelma, missä varaudutaan suunnitelmin ja poikkeusoloissa tapahtuvan toiminnan etukäteisvalmisteluin sekä muin toimenpitein varmistamaan perustehtävien mahdollisimman häiriötön hoitaminen. HyMy-kylässä valmiutta ja jatkuvuutta hallitaan linjassa Metropolian suunnitelman mukaisesti, miten reagoidaan ja toimitaan erilaisissa häiriötilanteissa ja mahdollisissa kriiseissä. Tavoitteena on varmistaa, että Hymy-kylä pystyy jatkamaan toimintaansa mahdollisimman normaalisti poikkeusoloissakin. Valmiudenhallintaan kuuluu esimerkiksi riskien tunnistaminen, arviointi sekä ehkäisy- ja hallintatoimien kuvaaminen niille. HyMy-kylässä harjoittelevat suorittavat perehdytyskoulutuksen, joka sisältää myös em. aiheet. Palveluyksikön toiminnan keskeisimpien jatkuvuutta koskevien riskien tunnistaminen, arviointi ja hallinta on kuvattu alla olevassa taulukossa.
Taulukko 1. Palveluyksikön toiminnan keskeisimpien jatkuvuutta koskevien riskien tunnistaminen, arviointi ja hallinta
Palveluiden laadulliset edellytykset
Metropolia Ammattikorkeakoulun turvallisuudesta vastaavat toimitusjohtaja-rehtorin johtama ammattikorkeakoulun turvallisuusjohto ja kampusten turvallisuusvastaavista muodostuva turvallisuusryhmä. Valmiuslaki ja Ammattikorkeakoululaki edellyttävät, että Metropolialle on laadittu valmiussuunnitelma, missä varaudutaan suunnitelmin ja poikkeusoloissa tapahtuva toiminnan etukäteisvalmisteluin sekä muin toimenpitein varmistamaan perustehtävien mahdollisimman häiriötön hoitaminen. Valmiussuunnitelma tarkistetaan/päivitetään vuosittain. HyMy-kylällä on oma säännöllisin välein tarkistettava laadunhallintasuunnitelma.
Toimitilat
Metropolia muutti vastavalmistuneelle Myllypuron kampukselle 2020. Sosiaali- ja terveysalan eri ammattien opiskelua varten on kampukselle alusta saakka suunniteltu erikoistiloja, jotka mallintavat vastaavia ammattilaisten toimitiloja. Suunnittelun pohjana on ollut mm. terveydenhuollon toimintayksiköiltä vaadittavat tila- ja laitevaatimukset, joten niissä on mm. asianmukainen ilmanvaihto, imu sekä sisäilmansuodattimet (HEPA). Tilat ovat valvotut, esteettömät ja niihin kuljetaan sähköisin kulkukortein. HyMy-kylän asiakas- ja potilastilat sijaitsevat pääasiassa Myllypuron kampuksen ensimmäisessä kerroksessa, ja ne ovat pintaalaltaan noin 1500 m2.
Vuonna 2024 yksi Myllypuron kampuksen luentosali muunnettiin Terveys osaamisalueen vastaanottotiloiksi. Luentosalin varustus purettiin kokonaisuudessaan, ja vastaanottotilat toteutettiin erillisillä tilaan hankituilla äänieristetyillä moduleilla. Moduulit toimivat itsenäisinä tiloina tilan sisällä. Vastaanottotiloja tehtiin neljä. Jokaiseen vastaanottomoduuliin tehtiin vesipiste viemäröinteineen ja tiloihin rakennettiin sprinklerijärjestelmä. Sähköpisteitä lisättiin, sekä jokainen vastaanottomoduulin tietokone lisättiin salattuun tietoverkkoon.
Asiakas- ja potilastietojen käsittely ja tietosuoja
HyMy-kylän palvelutuottajan potilasrekisteristä vastaava henkilö on Heidi Stenberg, Heidi.Stenberg [at] metropolia.fi (Heidi[dot]Stenberg[at]metropolia[dot]fi), puh. 040 5353388 ja tietosuojavastaava on Matti Hyvönen, Matti.Hyvonen2 [at] metropolia.fi (Matti[dot]Hyvonen2[at]metropolia[dot]fi)suvi.vaananen [at] metropolia.fi (,) puh. 040 8440690, Myllypurontie 1, 00920 Helsinki
Metropolian nettisivuilla on kaikkien luettavissa tietosuojaseloste, missä HyMy-kylän asiakasja henkilöstörekisteri on kuvattu yksityiskohtaisesti. Sivustolla kuvataan mm. rekisteröidyn oikeuksia, henkilötietojen käsittelyn tarkoituksia sekä käsittelyn oikeusperustetta. Kaikkien Metropolian työntekijöiden tulee suorittaa Metropolian pakollinen tietoturvakoulutus Moodlessa. Metropolian tietoturvallisuutta koskevia ohjeistuksia ja sääntöjä ylläpidetään tietohallinnon sivuilla.
Kaikkien HyMy-kylässä harjoittelunsa suorittavien opiskelijoiden tulee tehdä Moodleoppimisympäristössä toteutettu perehdytyskurssi, jonka suorittamista valvotaan. Yhtenä kurssin sisältöalueista on tietoturvallisuus. Osion oppimistavoitteena on, että sen suoritettuaan opiskelija tietää 1) miten tietoturvasta ja -suojasta pidetään huolta HyMy-kylässä ja mitkä ovat opiskelijan omat vastuut tietoturvan edistämisessä, 2) mitkä ovat HyMy-kylän asiakkaiden oikeudet rekisteröitynä ja miten niistä huolehditaan, 3) mikä on tietoturvapoikkeama ja miten jokaisen tulee toimia poikkeamatilanteessa. Potilastietojärjestelmän pääkäyttäjät perehdyttävät uudet HyMy-kylässä aloittavat henkilöt potilastietojärjestelmän käyttöön. Tarvittaessa kyseiset henkilöt avustavat myös potilastietojärjestelmän käytössä ja esimerkiksi tietojen käsittelyssä.
Mikäli henkilötietojen käsittely perustuu rekisteröidyn antamaan suostumukseen, on rekisteröidyllä oikeus peruuttaa käsittelyyn antamansa suostumus milloin tahansa tämän vaikuttamatta suostumuksen perusteella ennen tätä suoritetun käsittelyn lainmukaisuuteen. Rekisteröidyllä on oikeus pyytää henkilötietojen poistoa. Poistopyyntöjä toteutetaan lainsäädännön mahdollistamissa rajoissa. Terveydentilaa koskevien tietojen osalta Metropolia Ammattikorkeakoululla on lakisääteinen velvoite säilyttää tietoja potilasasiakirjoista annetun sosiaali- ja terveysministeriön asetuksen mukaisesti (Sosiaali- ja terveysministeriön asetus potilasasiakirjoista (298/2009).
Metropoliassa kerättävien henkilötietojen käsittelyyn liittyvä suostumuksen peruuttaminen (peruuttamispyyntö) voidaan tehdä toimittamalla pyyntö johonkin kolmesta Metropolian opiskelija- ja hakijapalveluiden toimistosta (tai henkilökunnan edustajan tapauksessa henkilöstöhallinnon yksikköön), jossa pyynnön esittämisen yhteydessä rekisteröidyn on todistettava henkilöllisyytensä. Lue tarkemmin henkilötietojen käsittelystä Rekisteriselosteesta.
Terveydenhuollon palveluissa on käytössä sähköinen asiakas- ja potilasrekisterijärjestelmä (Vitec Acute, WinHit ja ProMeda) ja sähköinen asiointipalvelu (mCare, Oiva Health Oy). Suun terveydessä on käytössä myös Helsingin kaupungin asiakkaille erillinen sähköinen potilastietojärjestelmä (Apotti). Potilastietojärjestelmät ovat Kanta-yhteydessä ja kaikki kirjaukset viedään Kantaan terveydenhuollon ammattilaisen vahvistamana. Potilas näkee häntä koskevan kirjauksen OmaKanta-palvelusta.
Sosiaalihuollon palvelujen kirjaaminen toteutuu paperisilla asiakirjoilla, jotka säilytetään lukollisessa kaapissa. Kaappi sijaitsee lukollisessa tilassa. Kaikki tilat ovat myös sähköiset kuluvalvonnan piirissä. Opiskelijoiden kulkuoikeudet opetusvastaanottojen tiloissa aktivoidaan harjoittelua varten vastaanottopäiviksi.
Palveluvastaavat toimittavat HyMy-kylän potilastietojärjestelmien vastaaville kootusti kaksi kertaa vuodessa listat opiskelijoille, joiden tulee saada pääsy harjoittelunsa puitteissa potilastietojärjestelmään. Potilastietojärjestelmään on pääsy vain määrätyiltä tietokoneilta, jotka on yhdistetty salattuun verkkoon. Tällaisia tietokoneita on ainoastaan HyMy-kylän tiloissa. Mikäli työntekijä tarvitsee oikeuden päästä potilastietojärjestelmään myös omalta kannettavalta työtietokoneeltaan, tulee hänen tehdä tästä erillinen pyyntölomake Metropolian tietohallinnolle.
Metropolialla on omia talon sisäisiä prosesseja ja ohjeita, joiden avulla on tarkoitus varmistaa riittävä tietosuojan taso Metropolian kaikissa toiminnoissa. Metropolian toiminnassa sovelletaan seuraavia tietosuojan perusperiaatteita:
- Käsittelyn lainmukaisuus, kohtuullisuus ja läpinäkyvyys
- Käyttötarkoitussidonnaisuus
- Tietojen minimointi
- Tietojen täsmällisyys
- Tietojen säilytyksen rajoittaminen
- Tietojen eheys ja luottamuksellisuus
- Rekisterinpitäjän osoitusvelvollisuus
Mahdollisissa havaituissa tietosuojaluokkauksissa toimitaan Metropolian yleisen ohjeistuksen mukaisesti. Tietosuojasta havaituista poikkeamista kerätään Metropolialla erillinen tapahtumaloki.
Tietojärjestelmät ja teknologian käyttö
HyMy-kylässä käytössä olevat potilastietojärjestelmät löytyvät Astori-rekisteristä. Asiakastietolain mukaan Valvira ylläpitää Astori-rekisteriä sille ilmoitetuista, vaatimukset täyttävistä sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmistä ja hyvinvointisovelluksista. Rekisteröintiprosessissa Valvira tarkastaa, että järjestelmä tai sovellus täyttää sen käyttötarkoituksen mukaiset olennaiset vaatimukset. HyMy-kylässä käytettävä Promedaohjelmisto kuuluu luokkaan B. Acute-, Apotti- ja Winhit-tietojärjestelmät kuuluvat luokkaan A3. Metropolia vastaa yhteistyökumppaneidensa tietopyyntöihin (esim. viranomaisen pyyntöön toimittaa organisaation tietoturvamenettelyjen kuvaukset), toimittaa pyyntöjen yhteydessä todisteita tietoturvamenettelyjen toteutumisesta, auttaa tarvittaessa viranomaisten On-site ja Off-site tarkistuksissa sekä suorittaa palveluillensa, järjestelmillensä ja prosesseillensa erilaisia tietoturva-auditointeja.
Jokaisen henkilöstön jäsenen ja opiskelijan on suoritettava Moodle-ympäristössä perehdytyskurssi. Tällä kurssilla koulutetaan luotettavan potilastietojen käsittelyn periaatteet. Sen lisäksi jokaisen opiskelijan ja henkilöstön osaamista tukee Metropolian tietohallinnon tietoturvaosio kahdesti vuodessa pidettävässä HyMy-kylän kick-off tapahtumassa. Henkilöstölle järjestetään Metropolia-tasoisesti myös tietoturvakoulutuksia säännöllisesti.
Noudatamme Metropolian yleisiä tietoturvan linjauksia ja toimintaperiaatteita. HyMy-kylän yhteistä tietoturvasuunnitelmaa ollaan parhaillaan laatimassa. HyMy-kylän toimijat vastaavat tietoturvasuunnitelman toteutumisesta. HyMy-kylän johto vastaa tietoturvatoimenpiteidenoikeasuhtaisuudesta suhteessa HyMy-kylän ja Metropolian riskeihin sekä huolehtii tietoturvatoimien täytäntöönpanosta.
Tietoja käsitellään ja tallennetaan vain tietosuojaselosteessa määritellyillä tavoilla ja tässä ilmaistulla laajuudella. Metropolia käyttää tietojenkäsittelysopimuksia (esim. DPA-sopimuksia), jotka määrittävät minimiehdot tiedon turvalliselle käsittelylle sekä kuvaa Metropolian ja alihankkijan välistä tietojenkäsittelyä. HyMy-kylä tietää kriittiset palveluntarjoajansa, vaatii näiltä todisteita heidän tietoturvansa toteutumisesta ja valvoo sopimusten noudattamista niissä määritetyllä tavalla.
Tapauksissa, joissa verkkojen ja/tai tietojärjestelmien toimivuudessa ilmenee laajempia tai pitkäkestoisempia ongelmia, toimitaan Metropolian valmiussuunnitelman mukaisesti. Näissä tapauksissa turvallisuusjohto kokoontuu arvioimaan tilanteen vaatimia toimenpiteitä. Metropoliassa poikkeusoloissa toimimista on harjoiteltu Digi- ja väestötietoviraston TAISTOharjoituksissa ja muissa turvallisuusharjoituksissa. Laajemmista häiriöistä tiedotetaan häiriön havaitsemisen jälkeen käyttäjille. Toipumisen jälkeen käyttäjille tiedotetaan toipumisen onnistumisesta sekä annetaan lyhyt selvitys häiriön syystä. Tarvittaessa käyttäjille annetaan myös väliaikatietoja. Jos kyseessä on GDPR:n 33 artiklan mukainen tietosuoja- tai tietoturvapoikkeamatilanne, on Metropolialla rekisterinpitäjänä 72 tuntia aikaa reagoida siihen. Tietopyynnöissä toimitaan Metropolian tietosuoja periaatteiden mukaisesti. Tietopyyntölomake on saatavilla Metropolia.fi sivun tietosuojaosiossa. Metropolia on määritellyt kriisiviestinnän vastuut ja kriisiviestintäsuunnitelman poikkeamista ja häiriöistä raportoimiseksi. Metropolia raportoi erilaisista tietoturvapoikkeamista, esimerkiksi Kyberturvallisuuskeskukselle. Metropolia ylläpitää ajantasaista yhteystietolistaa verkkosivuillansa, jotta se pystyy raportoimaan ja informoimaan tarvittavia tahoja turvallisuuspoikkeamista ja sen vaarantavista tekijöistä. Lisäksi Metropolialla on käytössänsä palvelupyyntöjärjestelmä turvallisuuspoikkeamista raportoimiseksi, jonka ohje on julkisesti saatavilla korkeakoulun sidosryhmille.
Metropolia Ammattikorkeakoululla on kampuksillaan käytössä tallentava kameravalvonta, joka muodostuu kameroiden välittämistä digitaalisista kuvatallenteista kameroiden valvontaalueella liikkuvien henkilöiden osalta. Kameroiden valvonta-alueina ovat Metropolian yleiset sisätilat (aulat ja käytävät) sekä ulkotilat. Kuvattavia (rekisteröityjä) informoidaan Metropolian käytössä olevien kiinteistöjen ulko-ovilla näkyvillä ”Kiinteistössä on tallentava kameravalvontajärjestelmä”-tarroilla. Tämä toteuttaa osaltaan myös EU:n yleisen tietosuojaasetuksen (GDPR) mukaista läpinäkyvää informointia. Tarkempaa tietoa kameravalvonnan käytöstä löytyy Metropolian sivuilla olevasta kaikille avoimesta turvallisuusrekisteristä.
Tietohallintopalvelut huolehtivat muiden hallinnollisten ohjelmistojen päivityksistä Metropolian työasemiin, joihin ne jaetaan mahdollisimman nopeasti tietoturvajulkaisun jälkeen. Tietoturvapäivitykset Metropolian tietojärjestelmiin tehdään yhteistyössä järjestelmän toimittajan suositusten kanssa. Kaikkien tietohallinnon tarjoamien palveluiden huoltotyöt suoritetaan huoltopolitiikan mukaisesti.
Tietojärjestelmien käyttöönotot ja isommat huoltotyöt soveltuvin osin pyritään ajoittamaan opetuksettomaan tai toiminnan kannalta muutoin hiljaiseen aikaan. Lukuvuoden mittaan tehtävät pakolliset huoltotyöt suoritetaan kustannussyistä pääsääntöisesti arkisin, poikkeuksena pitkiä katkoja tai muutoin kohtuutonta haittaa laajalle käyttäjämäärälle aiheuttavat työt. Arkisin tehtäville, ydintoimintaa tukevien palveluiden huoltotöille, on määritelty huoltoikkuna, joka on jokaisen viikon tiistaina klo 16-22. Metropolia seuraa alan parhaita käytäntöjä teknologian vikasietoisuuden parantamiseksi, esimerkiksi huolehtimalla tietojen palauttamisesta, tietoturvariskienhallinnasta, tietojen suojaamisesta, poikkeamanhallinnasta, IT-palveluiden turvallisesta konfiguroimisesta, pääsynhallinnasta, lokitietojen hallinnasta, haavoittuvaisuuksien hallinnasta, haittaohjelmilta suojautumisesta, sähköposti- ja verkkoselailuturvallisuudesta, verkkoympäristön turvallisuudesta, ohjelmistoturvallisuudesta ja tietomurtotestauksesta. Metropolia noudattaa viranomaisvaatimuksia, kuten ilmoittamalla lainsäädännön määrittämällä tavalla viranomaisille vakavista häiriötilanteista, jotka vaarantavat korkeakoulun tietoturvan.
Mikäli potilas tai asiakas kieltäytyy hoidosta, hänen itsemääräämisoikeuttaan kunnioitetaan. Potilaiden sekä asiakkaiden hoito toteutetaan yhteistyössä heidän kanssaan. Käytössä on ainoastaan teknologiaa, joka täyttää sille asetetut vaatimukset.
HyMy-kylän asiakas- ja henkilörekisteriin rekisteröityessä asiakkaalta pyydetään suostumus henkilötietojen käsittelyyn. Asiakkaalta kysytään erikseen suostumus tietojen, joista on poistettu henkilö- ja tunnistetiedot, käyttämisestä HyMy-kylän toimintojen kehittämiseen ja tutkimiseen, markkinointilupa ja lupa ottaa yhteyttä mahdollisiin tutkimusprojekteihin liittyen. Suostumuksen näihin rekistereihin kuulumisesta voi perua missä tahansa vaiheessa ja henkilön tiedot voidaan hänen pyynnöstään poistaa. Digitaalisissa terveystietoja käsittelevissä palveluissa on vahva tunnistautuminen. Potilaan/asiakkaan henkilöllisyys tarkastetaan aina vastaanoton alussa.
Metropolian nettisivuilla on kaikkien avoimesti luettavissa oleva tietosuojaseloste, jossa on tarkemmin määritelty mitä tietoja hänestä kerätään sekä mihin niitä kerätään, käytetään ja luovutetaan.
Infektioiden torjunta ja yleiset hygieniakäytännöt
Noudatamme Helsingin kaupungin infektioiden torjuntaan tehtyä ohjetta. HyMy-kylän palveluyksikössä on laadittu infektioturvallisuussuunnitelma, jonka vastuuhenkilö on vastuulääkäri. Suunnitelman mukaista toimintaa seurataan auditoimalla (mm. opiskelijoille tehtävät osaamisen näytöt), hoitoon liittyvien infektioiden tilastoinnilla, käsihuuhdekulutusseurannalla ja suojakäsineiden kulutusseurannalla. Instrumenttien puhdistuksessa käytetään suositeltuja pesu-, desinfektio- sekä sterilointitehon valvontamenetelmiä. Toiminnoissa, joissa pistotapaturma on mahdollinen, on erillinen ohjeistus perehdytysmateriaaleissa. HyMy-kylällä on oma Hygienia- ja Jätesuunnitelma. Opiskelija siivoaa ja desinfioi käyttämänsä vastaanottotilan ja laitteet asiakastilanteen jälkeen noudattaen ohjeistettua terveydenhuollon vaatimaa aseptista toimintaa. Kaikki tilat siivotaan päivittäin kampuksella Metropolian siivoussopimuksen mukaisesti. Vaarallisten jätteiden, pistosvaaran muodostavan särmäjätteen ja biologisen jätteen keräys on erikseen ohjeistettu.
Lääkehoitosuunnitelma
HyMy-kylän terveyden ja sairaanhoidon palvelujen lääkehoitosuunnitelma on keskeinen osa lääkehoitoon osallistuvien henkilöiden perehdytystä sekä lääkehoidon laadun ja turvallisuuden varmistamista. Lääkehoitosuunnitelman ajantasaisuus tarkastetaan vuosittain ja sitä päivitetään tarvittaessa. HyMy-kylän lääkehoitosuunnitelman laatimisesta ja päivittämisestä vastaa vastuulääkäri.
Lääkehuoltotiloissa on asianmukaiset murto- ja palosuojaukset. Lääkkeitä säilytetään lukollisissa tiloissa lukituissa lääkekaapeissa. Potilaan käyttämät lääkkeet ja luontaistuotteet kysytään esitietolomakkeella ja ne tarkistetaan hoitokäynnin yhteydessä. Asiakastilanteissa pyritään käyttöön liittyvät vaara- tai poikkeamatilanteet ennaltaehkäisemään. Opiskelija käy esitiedot ja esitutkimuksen tiedot läpi ohjaavan opettajan kanssa, jonka perusteella tehdään päätös lääkeaineiden käytöstä. Henkilökunta ja opiskelijat käyttävät SFINX-tietokantaa lääkkeiden yhteisvaikutusten tarkistamiseen. Käytetyt lääkkeet tai päätös pidättäytyä lääkeaineiden käytöstä kirjataan sähköiseen potilastietojärjestelmään. Lääkeainekohtaisesti on määritetty lääkkeet, joiden käytöstä diagnostisissa tai hoidollisissa toimenpiteissä annetaan potilaalle lääkeainetta ja sen haitta- tai sivuvaikutuksia koskeva kirjallinen tiedoksianto. Ohjeissa on myös jatkohoito-ohjeet ja yhteystiedot mahdollisia ongelmatilanteita varten. Mahdollisista lääkehoitoon liittyvistä poikkeamista ja läheltä piti -tilanteista tehdään kirjaus sähköiseen potilastietojärjestelmään ja soveltuvasti Metropolian sisäinen vaaratilanneilmoitus ja haittavaikutusilmoitus Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimealle. Opetusvastaanotosta vastaava terveydenhuollon ammattilainen vastaa kirjauksista ja asianmukaisista ilmoituksista. Lääkehoitopoikkeamasta informoidaan aina viivytyksettä potilasta.
Lääkinnälliset laitteet Lääkinnällisten laitteiden vastuuhenkilö on HyMy-kylän vastuulääkäri, joka koordinoi palveluyksikön erikseen nimettyjen laitevastuuhenkilöiden toimintaa. Asiakastyössä käytettävät laitteet ovat hyväkuntoisia ja pääosin uusittu uudelle kampukselle vuonna 2020. Kaikki laitteet ovat laiterekisterissä ja niiden turvamääräyksiä ja käyttöohjeistuksia noudatetaan. Laitteistoille tehdään säännölliset huollot, joilla varmistetaan laitteen toimivuus ja turvallisuus asiakastyössä. Mikäli jonkin laitteen kohdalla huomataan toimintahäiriö, poistetaan tämän laite käytöstä, huolletaan ja korjautetaan ja samalla varmistetaan laitteen toimivuus sekä turvallisuus ennen palauttamista käyttöön. Laitteen riskin määrittäminen perustuu arvioon siitä, kuinka todennäköisesti laitteen käytön yhteydessä tapahtuu vaaraa aiheuttava poikkeama, ja mitkä ovat poikkeaman seuraukset. HyMy-kylän lääkinnällisten laitteiden riskit on arvioitu laitevastuuhenkilöiden toimesta tehdyn arvion perusteella. Arviossa on hyödynnetty riskipistelaskuria. https://asiakasjapotilasturvallisuuskeskus.fi/riskipistelaskin/. Vastuuhenkilöt vastaavat osaltaan, että lääkinnällisten laitteiden käyttäjien, ml. opiskelijat, laiteosaaminen ja koulutus ovat ajantasaista.
Alla olevassa taulukossa on HyMy-kylän toiminnan keskeisimpien turvallisuutta ja laatua koskevien riskien tunnistaminen, arviointi ja hallinta. Laitteiden riski on arvioitu riskipistelaskurin avulla. Taulukkoon on listattu riskiluokka 3 lääkinnälliset laitteet.
Taulukko 2: HyMy-kylän keskeisimpien turvallisuutta ja laatua koskevien riskien tunnistaminen, arviointi ja hallinta.
Asiakas- ja potilastyöhön osallistuvan henkilöstön riittävyyden ja osaamisen varmistaminen
Riittävä ja osaava sekä palveluyksikön omavalvontaan sitoutunut henkilöstö on keskeinen tekijä palvelujen saatavuuden, laadun ja asiakas- ja potilasturvallisuuden varmistamisessa sekä palvelujen kehittämisessä. HyMy-kylän sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa työskentelee Metropolian henkilöstön geronomeja, fysioterapeutteja, jalkaterapeutteja, kätilöitä, optometristejä, osteopaatteja, sairaanhoitajia, terveydenhoitajia, toimintaterapeutteja, apuvälineteknikkoja, sosionomeja, suuhygienistejä ja vastaava lääkäri sekä hammaslääkäri. Lisäksi HyMy-kylässä työskentelevät harjoittelija ja suunnittelija, biomekaniikan asiantuntija sekä välinehuoltajia. Henkilökuntaa on toimintaan nähden riittävästi, mahdollisissa sairaustapahtumissa sairastuneen korvaajaksi on nimettynä yksi tai useampi henkilö organisaatiossa, jolle on suunnattu työaikaa sairastapausten varalle. Henkilön sairastuessa asianomainen ilmoittaa mahdollisimman pian esihenkilölle, joka hälyttää tehtävään varahenkilön. Asiasta informoidaan tarvittaessa myös Hymy-kylän koordinaattoria ja/tai suunnittelijaa.
HyMy-kylässä tuotetaan sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja osana opetukseen kuuluvaa harjoittelua. Oppimistilanteessa paikalla on palvelua tuottavan opiskelijan lisäksi aina ohjaava opettaja ja vastaanottoa seuraavat opiskelijat (1-2 opiskelijaa). Yhdellä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisella voi olla vastuullaan samanaikaisesti enintään kolme opetusvastaanottoa. Palvelua tuotetaan suomeksi ja englanniksi. Lapsia ja vanhuksia hoitavilta ammattilaisilta tarkistetaan rikosrekisteriseloste erillisen prosessin mukaisesti.
HyMy-kylään harjoitteluun tulevien opiskelijoiden ja työskentelevien ammattilaisten perehdytykseen on käytössä verkkokurssi, joka tulee suorittaa hyväksytysti ennen työskentelyn aloittamista. Perehdytykseen kuuluu myös perehdytys käytössä olevaan sähköiseen potilastietojärjestelmään, sähköisiin palveluihin, tietoturvaohjeisiin, lääkehoitosuunnitelmaan ja tartuntatauti- ja rokoteohjeistukseen. Tutkinnoilla on lisäksi omia harjoittelunjaksonsa aloittavien opiskelijaryhmien orientaatiopäiviä. Henkilöstön perehdytyksessä noudatetaan Metropolian perehdyttämissuunnitelmaa. Esihenkilö vastaa perehdytysprosessista, jossa jokaiselle nimetään tehtävään soveltuva perehdyttäjä. Jokainen henkilöstöön kuuluva käy vuosittain kehityskeskustelun, jossa täydennyskoulutustarvetta arvioidaan ja suunnitellaan sekä ammattitaitoa ja sen kehittymistä seurataan. Osaamisen johtaminen tapahtuu esihenkilöiden ja johdon toimesta. Työhyvinvointia seurataan Metropoliassa työterveydenhuollon ja esihenkilöiden toimesta. Toteutusta seurataan mm työhyvinvointitutkimusten kautta. Henkilöstö on käynyt läpi turvallisuuskoulutuksen, johon kuuluu mm. ensiapukoulutusta. Alakohtaisesti osallistutaan lääkelupakoulutukseen, säteilyturvallisuuskoulutukseen sekä muihin alakohtaisiin täydennyskoulutuksiin ja oman alan osaamista ylläpitävään toimintaan (työvierailut, työkierto).
Yhdenvertaisuuden, osallisuuden ja asiakkaan/potilaan aseman ja oikeuksien varmistaminen
HyMy-kylän toiminta pohjautuu potilaan omaan suostumukseen ja vapaaehtoisuuteen. 1.1.2024 alkaen Helsingin kaupunki järjestää sosiaali- ja potilasasiavastaavien toiminnan julkisessa ja yksityisessä sosiaali- ja terveydenhuollossa. Sosiaali- ja potilasasiavastaava
- neuvoo ja ohjaa sosiaalihuollon asiakaslain, potilaslain sekä varhaiskasvatuslain soveltamiseen liittyvissä asioissa
- neuvoo ja tarvittaessa avustaa asiakasta, potilasta tai tämän laillista edustajaa muistutuksen tekemisessä
- neuvoo miten kantelu, oikaisuvaatimus, valitus, vahingonkorvausvaatimus, potilas- tai lääkevahinkoa koskeva korvausvaatimus tai muu asiakkaan tai potilaan terveydenhuollon, sosiaalihuollon tai varhaiskasvatuksen oikeusturvaan liittyvä asia voidaan panna vireille toimivaltaisessa viranomaisessa
- tiedottaa asiakkaan ja potilaan oikeuksista
- kokoaa tietoa asiakkaiden ja potilaiden yhteydenotoista sekä seuraa asiakkaiden ja potilaiden oikeuksien ja aseman kehitystä
- toimii muutenkin asiakkaan ja potilaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi
Sosiaali- ja potilasasiavastaavaan voi olla yhteydessä, jos asiakas tai potilas on tyytymätön hoitoon, kohteluun tai palveluun sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä varhaiskasvatuksessa tai tarvitsee neuvoja oikeuksistaan sosiaali- ja terveydenhuollossa tai varhaiskasvatuksessa. Sosiaali- ja potilasasiavastaavaan voivat olla yhteydessä myös asiakkaiden ja potilaiden omaiset ja muut läheiset sekä yhteistyötahot. Sosiaali- ja potilasasiavastaavan tehtävä on neuvova ja ohjaava. Sosiaali- ja potilasasiavastaava ei tee päätöksiä eikä ota kantaa lääketieteelliseen hoitoon. Palvelu on maksutonta. Asiakasneuvonta on maanantaista torstaihin klo 9–11.00 puhelinnumerossa 09 3104 3355 Suojattua sähköpostia voi lähettää linkistä https://securemail.hel.fi. Sähköpostiosoite on sosiaali.potilasasiavastaava [at] hel.fi (sosiaali[dot]potilasasiavastaava[at]hel[dot]fi) Postiosoite on PL 6060, 00099 Helsingin kaupunki. Henkilökohtaisesta tapaamisesta sovitaan aina etukäteen. Lisätietoa sosiaali- ja potilasasiavastaava palvelusta Helsingin kaupungin internetsivuilta.
Toiminnassa ilmenevien epäkohtien ja puutteiden käsittely
Asiakkaat ja potilaat osallistuvat HyMy-kylän palvelujen kehittämiseen yhdessä palvelualojen vastaavien ja toiminnan organisoinnista vastaavan johdon kanssa. Asiakaspalautteita kerätään aktiivisesti kaikkien palvelutapahtumien yhteydessä. Asiakas ja hänen läheisensä voivat antaa palautetta Hymy-kylän palautelomakkeella (sähköisesti tai paperisena), suullisesti asiakastilanteessa sekä asiakaspalvelupisteessä ja käynnin jälkeen myös puhelimitse, sähköpostilla tai kirjallisesti. Lisäksi asiakas voi antaa suoraa palautetta tekijälle eli opiskelijalle ja ohjaajalle suullisesti paikalla, sekä asiakaspalvelupisteessä. Palautteen jälkeen asiakkaalle vastataan mahdollisimman pian ja ryhdytään tarvittaessa vaadittaviin toimenpiteisiin. Kaikki palautteet käsitellään ja asiakaspalautteista tehdään koosteraportti, joka julkaistaan HyMy-kylän verkkosivuilla. Kun asiakkaan palaute tulee Metropolian yleisten nettisivujen kautta, viestintä lähettää sen sähköpostitse kyseiseen opetusyksikköön opetuksesta vastaavalle henkilölle. Koska palautetta kerätään aktiivisesti eri tilanteissa, osa palautteesta on yleisluonteista eikä edellytä jatkotoimenpiteitä.
Vakavien vaaratapahtumien tutkinta
Todetut tai epäillyt lääkkeiden tai terveydenhuollon laitteiden käyttöön liittyneet haittavaikutukset ilmoitetaan Fimealle, erityisesti vakavat ja/tai odottamattomat, sekä kaikki uusien lääkkeiden haitat. Säteilyturvallisuuteen liittyvät poikkeamat ilmoitetaan Säteilyturvakeskukselle. Vaaratilanne ja läheltä piti -tilanteet ilmoitetaan Metropolian intrassa koko henkilökunnan ja kaikkien opiskelijoiden käytettävissä olevassa Helpdeskpalveluportaalissa. Palveluun kirjaudutaan omin tunnuksin. Turvallisuusilmoitusten luku- ja käsittelyoikeus on kampusten turvallisuusvastaavilla, työsuojeluvaltuutetuilla, työsuojelu- ja turvallisuuspäälliköllä. He käyvät päivittäin tarkistamassa saapuneet ilmoitukset. Tapauksen käsittelyn eri vaiheista lähtee tieto ilmoittajalle ja häneltä voidaan tarvittaessa pyytää lisätietoja. Tietoturvaa koskevia epäiltyjä tai todettuja poikkeamia koskien menetellään tietoturvaohjeistuksen mukaan säädetyissä aikarajoissa.
Varsinainen sisällöllinen tai palvelun organisointiin liittyvä palaute käsitellään asianosaisten henkilöiden ja tutkinnon vastuuhenkilöiden toimesta. Tarvittaessa käsittelyyn osallistuvat HyMy-kylän palvelutoiminnan vetäjä, vastaava lääkäri tai hammaslääkäri ja mahdollisesti myös johtotiimi ja Metropolian juristi. Käsittelyn pohjalta päätetyt korjaustoimet kirjataan soveltuvasti sekä tutkintokohtaisten kokousten muistioihin, että HyMy-kylän toimijoiden yhteisiin muistioihin. Toimintaohjeita ja käytänteitä muutetaan tarvittaessa näiden päätösten pohjalta ja tieto muutoksista jaetaan kaikille HyMy-kylän toimintaan osallistuville opiskelijoille ja henkilökunnan jäsenille. HyMy-kylän johtotiimi myös käsittelee tulleet palautteet ja hyväksyy näistä tehdyt yhteenvedot julkaistaviksi. Palautteen jälkeen asiakkaalle vastataan aina mahdollisimman pian ja ryhdytään tarvittaessa korjaaviin toimenpiteisiin myös potilaan hoitotapahtumaan liittyen. Potilas voi tehdä myös hoitoon liittyen muistutuksen hoitoyksikköön kirjallisesti. Muistutukset käsitellään palautteina ja potilas saa käsittelystä kirjallisen vastauksen vastaavalta lääkäriltä tai hammaslääkäriltä noin kuukauden sisällä. Vastauksessa kerrotaan potilaalle myös korjaavista toimenpiteistä, joihin muistutus on antanut aihetta, ja mikäli potilas on tyytymätön tehtyyn ratkaisuun, mahdollisuudesta tehdä asiasta kantelu Aluehallintovirastoon. Muistukset ja kantelut säilytetään HyMy-kylän suojatulla verkkoasemalla, jonne on pääsy vain HyMy-kylän nimetyillä henkilöillä.
Palautetiedon huomioiminen kehittämisessä
HyMy-kylän suunnittelija käy palautteita läpi säännöllisesti ja kohdistaa palautteet suoraan kyseisen palvelun palveluvastaavalle. Toiminnassa tehdään palautteiden mukaiset tarpeelliset kehittämistoimenpiteet mahdollisimman nopeasti. Palautteen jälkeen asiakkaalle vastataan mahdollisimman nopeasti. Asiakaspalautteet käydään läpi ja analysoidaan HyMy-kylän koordinaattorien kokouksessa säännöllisesti. Asiakaspalautteiden yhteenveto julkaistaan HyMy-kylän verkkosivuilla neljä kertaa vuodessa.
Kehittämistoimenpiteiden määrittely ja toimeenpano
Kartoitamme jatkuvasti kehittämistoimenpiteitä HyMy-kylässä. Muun muassa viikoittaisessa operatiivisessa tapaamisessa sekä kuukausittaisessa johtotiimissä käydään läpi saatuja kehittämisideoita ja mahdollisia toteutettavia toimenpiteitä.
Laadun- ja riskienhallinnan seuranta ja raportointi
Omavalvonnan ajantasaisuuden ja asianmukaisuuden arviointi on HyMy-kylän vastaavan lääkärin vastuulla ja hän raportoi toiminnasta HyMy-kylän johtotiimille. Omavalvontaohjelman toteuttamista prosessina arvioidaan neljännesvuosittain palautteiden yhteenvetojen arvioinnin ja julkaisun yhteydessä ja arvioitaessa vuosittain omavalvontaohjelman ajantasaisuutta. Arviointiin osallistuvat palvelualojen vastaavat, tutkintojen asiakastyötä tekevät ja muut opettajat, HyMy-kylän muu henkilöstö ja HyMy-kylän johtotiimi. Mikäli prosessissa todetaan kehittämistarpeita, sitä päivitetään soveltuvasti ja muutosten vaikuttavuus arvioidaan joko seuraavalla tarkistuskerralla tai erikseen päätettävällä tavalla todetusta ongelmasta ja kehittämistarpeesta riippuen.
Kehittämistoimenpiteiden etenemisen seuranta ja raportointi
Kehittämistoimenpiteiden etenemistä seurataan HyMy-kylän koordinaattoreiden toimesta säännöllisesti ja tulokset raportoidaan HyMy-kylän johtotiimille vähintään vuosittain, tai tarvittaesssa tiheämmin.