10 Days 100 Challenges –ohjelma yhdisti eri alojen opiskelijat ja kärkiyritykset ratkomaan työn muutoksen ja vastuullisuuden haasteita

18.6.2019 - 12:00

Kaksi viikkoa kestänyt 10 Days 100 Challenges -ohjelma päättyi perjantaina 14.6. Metropolian Arabian kampuksella pidettyyn pitching -tilaisuuteen haasteenantajayrityksille. Opiskelijaesitysten jälkeen yritykset palkitsivat parhaat ratkaisut.

10 Days 100 Challenges on pääkaupunkiseudun kolmen ammattikorkeakoulun Haaga-Helian, Laurean ja Metropolian yhteiskehittämisen ohjelma. Vaikka tapahtuma on avoin kaikille, valtaosa osallistujista tuli kolmesta ammattikorkeakoulusta. Yhteensä osallistujia oli lähes sata, jotka tiimeissä ratkaisivat mukana olevilta yrityksiltä – Keskolta, Microsoftilta, OP:ta, Telialta, Click Innovation Oy:ltä sekä Espoon ja Vantaan kaupungeilta – saatuja työn muutokseen ja vastuullisuuteen liittyviä haasteita.

Merkittävän kolmatta kertaa järjestetystä 10 Days 100 Challenges –ohjelmasta tekee sen uudenlainen konsepti, joka korostaa monialaisuutta ja yhdessä kehittämistä sekä yritysten vahvaa roolia opiskelijoiden toimeksiantajina ja myös ohjaajina. Yritysten antamat haasteet käsittelivät muun muassa naisten kannustamista tekniikan alalle (Microsoft) tai uudenlaisia älykkäitä toimitilaratkaisuja (Telia), joita opiskelijat lähestyivät palvelumuotoilun keinoin.

Metropoliassa liiketaloutta opiskeleva Hanna Ojala kehui tapahtuman tunnelmaa inspiroivaksi.

– Tämä oli minulle uudenlainen kokemus, joka ylitti kaikki odotukseni. Oli innostavaa työskennellä eri aloilta ja korkeakouluista tulleiden opiskelijoiden sekä ammattimaisten coachien kanssa. Lisäksi yritykset olivat tiiviisti mukana koko kahden viikon ajan, kehuu Ojala, joka työsti Keskon haastetta.

Keskon Supermarket-ketjun johtaja Anne Hujalan mukaan opiskelijat ylittivät kirkkaasti heidän ennakko-odotuksensa tapahtumasta. Keskon toimeksiantona opiskelijoille oli miten voidaan lisätä kuluttajien vastuullisuutta K-Supermarketeissa.

– Opiskelijat olivat innokkaasti mukana ratkomassa haastetta ja heidän intensiteetti kasvoi upeasti kahden viikon aikana. Erityisesti kiinnitin huomioita siihen, että opiskelijat kuuntelivat hyvin toimeksiantoa ja palautetta. Kaikki ratkaisuehdotukset olivat erinomaisia ja tulemme hyödyntämään jokaisen tiimin ideoita käytännössä, Anne Hujala kertoo.

– 10 Days 100 Challeges syntyi kokeiluna, jonka kokemukset ovat olleet erittäin myönteisiä. Tapahtuma on kasvanut vuosi vuodelta ja samalla olemme saaneet yhä enemmän yrityksiä mukaan. Aiomme jatkaa tapahtuman järjestämistä myös tulevina vuosina, toteaa 3amk:n projektijohtaja Anu Moisio.

Lue lisää

10 days 100 challenges -verkkosivut

3AMK-yhteistyö