Sisältö
• Yhteiskunta- ja yritysvastuu; taloudellinen, sosiaalinen ja ekologinen vastuu
• Haasteet tekstiili- ja vaatetusalan globaaleissa arvoketjuissa
• Ilmastotavoitteet ja hiilineutraali yritystoiminta tekstiili- ja vaatetusalalla
• Organisaation vastuullisuuden mittaaminen
• Työkaluja ja menetelmiä ympäristövastuun ja sosiaalisen vastuun arvioimiseen
• Ympäristöjärjestelmät, -merkit ja sertifikaatit
• Ympäristöauditoinnin ja sosiaalisen auditoinnin periaatteet
• Arvoketjun läpinäkyvyys; teknologian ja digitaalisuuden merkitys
Osaamistavoitteet
• Opiskelija ymmärtää yhteiskuntavastuun merkityksen ja kykenee edistämään sen ja kestävän kehityksen periaatteiden toteutumista alansa organisaatioissa.
• Opiskelija ymmärtää tekstiili- ja vaatetusalan arvoketjujen kompleksisuutta ja yhteiskunnallisia vaikutuksia.
• Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden eri osa-alueiden arvioimiseen tarkoitettuja työkaluja ja menetelmiä sekä ymmärtää, kuinka hyödyntää niitä omalla alalla.
• Opiskelija osaa arvioida erilaisia ympäristöjärjestelmiä.
• Opiskelija ymmärtää arvoketjun läpinäkyvyyden ja tiedonkeruun välttämättömyyden kestävän kehityksen näkökulmasta ja osaa argumentoida sen puolesta.
• Opiskelija laajentaa osaamistaan organisaation vastuullisuuden mittaamiseen, arvioimiseen ja kehittämiseen.
Opetusmenetelmät
Osallistavat (etä)luennot.
Oppimistehtävät ja muu itsenäinen työskentely.
Opintojaksolla on käytössä Moodle-oppimisympäristö.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tarkemmat tiedot oppimateriaalista ja suositeltavasta kirjallisuudesta jaetaan kurssin aikana. Osa oppimateriaalista on englanninkielistä.
Arviointikriteerit
Arvosana määräytyy painotuksella: 80 % oppimistehtävät, 20 % vertaisarviointi